본 연구는 보육교사의 근무조건과 전문성이 심리적 소진에 미치는 영향 관계에서 조직문화의 매개효과를 확인하는데 그 목적이 있다. 연구를 위해 서울시에 근무하는 보육교사 120명(국공립어린이집 60명, 민간․가정어린이집 60명), 동두천시에서 근무하는 보육교사 120명(국공립어린이집 60명, 민간․가정어린이집 60명)을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 240부가 배부되었고, 회수된 설문지는 236부이다. 그 중에서 응답이 미미한 설문지 30부를 제외하고 206부를 본 연구의 최종 분석자료로 활용하였다. 수집된 자료의 분석은 ...
본 연구는 보육교사의 근무조건과 전문성이 심리적 소진에 미치는 영향 관계에서 조직문화의 매개효과를 확인하는데 그 목적이 있다. 연구를 위해 서울시에 근무하는 보육교사 120명(국공립어린이집 60명, 민간․가정어린이집 60명), 동두천시에서 근무하는 보육교사 120명(국공립어린이집 60명, 민간․가정어린이집 60명)을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 240부가 배부되었고, 회수된 설문지는 236부이다. 그 중에서 응답이 미미한 설문지 30부를 제외하고 206부를 본 연구의 최종 분석자료로 활용하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 21.0을 이용하여 통계분석 하였다. 통계기법은 빈도분석, 교차분석, 신뢰도 분석, 요인간의 상관관계 분석을 위한 상관관계분석과 변수간의 영향력 검증을 위한 회귀분석을 실시하였고, 매개효과가 통계적으로 유의한가를 분석하기 위해 Sobel test를 이용하여 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 근무조건과 전문성은 심리적 소진에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 근무조건과 전문성은 조직문화에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 조직문화는 심리적 소진에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 보육교사의 근무조건과 전문성이 심리적 소진에 미치는 영향에서 조직문화가 매개효과가 있는지의 검증에서는 보육교사의 근무조건과 전문성이 심리적 소진의 하위 변수 중 정서적 고갈에 미치는 영향에서 조직문화의 하위변수인 전문성 개발의 매개효과가 없음이 나타났다. 이 가설을 제외하고는 보육교사의 근무조건과 전문성이 심리적 소진에 미치는 영향에서 조직문화는 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 연구결과를 통해 보육교사의 근무조건과 전문성이 높아지면 심리적 소진은 낮아지고, 이 과정에서 조직문화는 매개로서 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 분석 결과를 토대로 다음과 같은 정책적 제언을 하고자 한다. 첫째, 보육교사의 근무조건은 심리적 소진에 부(-)의 영향을 미치기 때문에 정부는 보육교사의 급여인상과 보조교사의 개념이 강한 연장반 교사의 직위를 정교사로 향상함으로서 업무량을 분담할 수 있도록 근무조건이 향상 될 수 있는 제도적 장치를 마련해 주어야 한다. 둘째, 전문성 향상을 위해 보육교사가 교육을 받는 동안 발생되는 보육실 부재에 대한 추가 인력지원과 해당 부처의 적극적인 보육교사 교육사업이 이루어지도록 해야 한다. 셋째, 어린이집의 조직문화를 긍정적으로 향상시킬 수 있는 문화형성의 노력이 필요하다. 현재 진행하고 있는 우수보육프로그램 공모전과 같은 우수조직문화어린이집을 시상하는 공모전이 개최된다면, 어린이집의 조직문화 개선을 위한 노력이 이루질 것이다. 넷째, 우리나라의 교육과 보육은 교육부와 보건복지부로 이원화되어 관리되고 있다. 이원화체제는 행정업무의 비효율성의 결과를 낳고, 아이를 키우는 학부모들에게 영유아 정책에 대한 혼란을 야기한다. 또, 보육의 사각지대가 발생할 수 있는 문제점을 가지고 있다. 유보통합의 시기를 앞당기고, 보육과 교육에 대한 효과적인 정책이 운영될 수 있도록 어린이집 유형의 간소화 필요성을 정책적으로 제언한다.
본 연구는 보육교사의 근무조건과 전문성이 심리적 소진에 미치는 영향 관계에서 조직문화의 매개효과를 확인하는데 그 목적이 있다. 연구를 위해 서울시에 근무하는 보육교사 120명(국공립어린이집 60명, 민간․가정어린이집 60명), 동두천시에서 근무하는 보육교사 120명(국공립어린이집 60명, 민간․가정어린이집 60명)을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 240부가 배부되었고, 회수된 설문지는 236부이다. 그 중에서 응답이 미미한 설문지 30부를 제외하고 206부를 본 연구의 최종 분석자료로 활용하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 21.0을 이용하여 통계분석 하였다. 통계기법은 빈도분석, 교차분석, 신뢰도 분석, 요인간의 상관관계 분석을 위한 상관관계분석과 변수간의 영향력 검증을 위한 회귀분석을 실시하였고, 매개효과가 통계적으로 유의한가를 분석하기 위해 Sobel test를 이용하여 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 근무조건과 전문성은 심리적 소진에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 근무조건과 전문성은 조직문화에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 조직문화는 심리적 소진에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 보육교사의 근무조건과 전문성이 심리적 소진에 미치는 영향에서 조직문화가 매개효과가 있는지의 검증에서는 보육교사의 근무조건과 전문성이 심리적 소진의 하위 변수 중 정서적 고갈에 미치는 영향에서 조직문화의 하위변수인 전문성 개발의 매개효과가 없음이 나타났다. 이 가설을 제외하고는 보육교사의 근무조건과 전문성이 심리적 소진에 미치는 영향에서 조직문화는 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 연구결과를 통해 보육교사의 근무조건과 전문성이 높아지면 심리적 소진은 낮아지고, 이 과정에서 조직문화는 매개로서 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 분석 결과를 토대로 다음과 같은 정책적 제언을 하고자 한다. 첫째, 보육교사의 근무조건은 심리적 소진에 부(-)의 영향을 미치기 때문에 정부는 보육교사의 급여인상과 보조교사의 개념이 강한 연장반 교사의 직위를 정교사로 향상함으로서 업무량을 분담할 수 있도록 근무조건이 향상 될 수 있는 제도적 장치를 마련해 주어야 한다. 둘째, 전문성 향상을 위해 보육교사가 교육을 받는 동안 발생되는 보육실 부재에 대한 추가 인력지원과 해당 부처의 적극적인 보육교사 교육사업이 이루어지도록 해야 한다. 셋째, 어린이집의 조직문화를 긍정적으로 향상시킬 수 있는 문화형성의 노력이 필요하다. 현재 진행하고 있는 우수보육프로그램 공모전과 같은 우수조직문화어린이집을 시상하는 공모전이 개최된다면, 어린이집의 조직문화 개선을 위한 노력이 이루질 것이다. 넷째, 우리나라의 교육과 보육은 교육부와 보건복지부로 이원화되어 관리되고 있다. 이원화체제는 행정업무의 비효율성의 결과를 낳고, 아이를 키우는 학부모들에게 영유아 정책에 대한 혼란을 야기한다. 또, 보육의 사각지대가 발생할 수 있는 문제점을 가지고 있다. 유보통합의 시기를 앞당기고, 보육과 교육에 대한 효과적인 정책이 운영될 수 있도록 어린이집 유형의 간소화 필요성을 정책적으로 제언한다.
The purpose of this study is to confirm the mediating effect of organizational culture in relation to the effects of professional conditions of child care teachers on psychological burnout. For the study, a survey was conducted with 120 child care teachers working in Seoul (60 national public daycar...
The purpose of this study is to confirm the mediating effect of organizational culture in relation to the effects of professional conditions of child care teachers on psychological burnout. For the study, a survey was conducted with 120 child care teachers working in Seoul (60 national public daycare centers, 60 private and domestic day care centers), and 120 child care teachers working in Dongducheon (60 national public daycare centers, 60 private and home daycare centers). The investigation was conducted. 240 questionnaires were distributed and 236 copies were collected. Among them, 206 copies were used as the final analysis data of this study, excluding 30 copies of the questionnaire with insignificant responses. The collected data was analyzed statistically using SPSS 21.0. Frequency analysis, cross-analysis, reliability analysis, correlation analysis, and regression analysis were used as statistical techniques. Sobel test was used to analyze the mediating effect. The results of the analysis are as follows. First, the working conditions and professionalism of child care teachers were found to have a negative effect on psychological burnout. Second, the working conditions and professionalism of child care teachers were found to have a positive effect on organizational culture. Third, the organizational culture of child care teachers was found to have a negative effect on psychological burnout. Fourth, the organizational culture (professional development) had no mediating effect on the effects of child care teachers' working conditions and professionalism on psychological burnout (emotional exhaustion). Except for this hypothesis, organizational culture was found to have a mediating effect on the effects of child care teachers' working conditions and professionalism on psychological burnout. As a result of the study, the higher the working conditions and professionalism of the child care teacher, the lower the psychological burnout, and the organizational culture was confirmed as a medium. Based on the results of the analysis, policy suggestions are as follows. First, the working conditions of child care teachers had a negative effect on psychological burnout. Therefore, the government should provide an institutional mechanism to share the workload and improve working conditions by improving the salary increase of child care teachers and the position of assistant teachers as full-time teachers. Second, in order to improve professionalism, it is necessary to provide additional manpower support for the absence of child care centers that occur while the child care teacher is being trained, and to ensure that the ministries are actively engaged in child care teacher education projects. Third, efforts are needed to form a culture that can positively improve the organizational culture of daycare centers. If a contest is held that awards an excellent organizational culture day care center, such as the current excellent child care program competition, efforts will be made to improve the organizational culture of day care centers. Fourth, Korea's education and child care are dualized and managed by the Ministry of Education and the Ministry of Health and Welfare. The dualization system results in the inefficiency of administrative work and causes confusion about the policy of infants and toddlers to parents raising children. In addition, there is a problem that blind spots of child care can occur. Policy for the necessity of simplification of the daycare center type is proposed to promote the time for reservation integration and to enable effective policies for child care and education.
The purpose of this study is to confirm the mediating effect of organizational culture in relation to the effects of professional conditions of child care teachers on psychological burnout. For the study, a survey was conducted with 120 child care teachers working in Seoul (60 national public daycare centers, 60 private and domestic day care centers), and 120 child care teachers working in Dongducheon (60 national public daycare centers, 60 private and home daycare centers). The investigation was conducted. 240 questionnaires were distributed and 236 copies were collected. Among them, 206 copies were used as the final analysis data of this study, excluding 30 copies of the questionnaire with insignificant responses. The collected data was analyzed statistically using SPSS 21.0. Frequency analysis, cross-analysis, reliability analysis, correlation analysis, and regression analysis were used as statistical techniques. Sobel test was used to analyze the mediating effect. The results of the analysis are as follows. First, the working conditions and professionalism of child care teachers were found to have a negative effect on psychological burnout. Second, the working conditions and professionalism of child care teachers were found to have a positive effect on organizational culture. Third, the organizational culture of child care teachers was found to have a negative effect on psychological burnout. Fourth, the organizational culture (professional development) had no mediating effect on the effects of child care teachers' working conditions and professionalism on psychological burnout (emotional exhaustion). Except for this hypothesis, organizational culture was found to have a mediating effect on the effects of child care teachers' working conditions and professionalism on psychological burnout. As a result of the study, the higher the working conditions and professionalism of the child care teacher, the lower the psychological burnout, and the organizational culture was confirmed as a medium. Based on the results of the analysis, policy suggestions are as follows. First, the working conditions of child care teachers had a negative effect on psychological burnout. Therefore, the government should provide an institutional mechanism to share the workload and improve working conditions by improving the salary increase of child care teachers and the position of assistant teachers as full-time teachers. Second, in order to improve professionalism, it is necessary to provide additional manpower support for the absence of child care centers that occur while the child care teacher is being trained, and to ensure that the ministries are actively engaged in child care teacher education projects. Third, efforts are needed to form a culture that can positively improve the organizational culture of daycare centers. If a contest is held that awards an excellent organizational culture day care center, such as the current excellent child care program competition, efforts will be made to improve the organizational culture of day care centers. Fourth, Korea's education and child care are dualized and managed by the Ministry of Education and the Ministry of Health and Welfare. The dualization system results in the inefficiency of administrative work and causes confusion about the policy of infants and toddlers to parents raising children. In addition, there is a problem that blind spots of child care can occur. Policy for the necessity of simplification of the daycare center type is proposed to promote the time for reservation integration and to enable effective policies for child care and education.
주제어
#보육교사, 근무조건, 전문성, 심리적 소진, 조직문화, 매개효과, child care teacher, working condition, professionalism, psychological burnout, organizational culture, mediation
학위논문 정보
저자
윤정란
학위수여기관
경희대학교 공공대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학과
지도교수
심영미
발행연도
2020
총페이지
vii, 83 p.
키워드
보육교사, 근무조건, 전문성, 심리적 소진, 조직문화, 매개효과, child care teacher, working condition, professionalism, psychological burnout, organizational culture, mediation
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