본 연구의 목적은 사운드스케이프 개념을 중학교 음악 교과서에 수록된 제재곡의 학습 내용과 연계하여 중학교 2학년을 대상으로 한 음악과 감상 수업지도안을 제시하는 것이다. 이를 위해 1차시로 구성된 사운드스케이프 개념을 적용한 음악과 감상 수업지도안을 작성하였으며 실제로 예비교사들과 수업을 진행하고 수업 내용에 대한 토론을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 사운드스케이프 개념을 적용하여 감상 수업을 진행했을 때 사운드스케이프의 소리 분류 기준인 지오포니, 바이오포니, 안드로포니의 개념을 제재곡의 학습 내용과 연계하여 학습함으로써 학생의 흥미와 능동적 참여를 유도할 수 있다는 공통적인 답변을 확인할 수 있었다. 즉, 이 수업은 기존의 제재곡 중심의 학습 내용에 새로운 이론을 적용하여 교사에게 새로운 도전적인 과제를 제공하는 동시에 전문성 및 수업의 질의 향상과 학생들의 학습 목표 달성 및 지식의 구조 형성에 기여한다는 것이다. 다음으로 새로운 이론을 교과 내용 속에 포함했을 때 적용하고자 하는 이론의 배경과 내용에 대하여 심층적 이해가 필요하지만 어느 한쪽으로 치우쳐 이론과 학습 내용의 유기적 연계와 균형이 맞지 않는다면 음악수업의 실패로 이어질 위험성이 높다는 것을 알 수 있었다. 이에 따라 교과서에서 선정한 악곡의 학습 내용을 중심으로 하여 지오포니, 바이오포니, 안드로포니의 개념을 연계한 수업 활동을 진행하였다. 추가적으로 각 학습 내용의 이해를 돕기 위해 ...
본 연구의 목적은 사운드스케이프 개념을 중학교 음악 교과서에 수록된 제재곡의 학습 내용과 연계하여 중학교 2학년을 대상으로 한 음악과 감상 수업지도안을 제시하는 것이다. 이를 위해 1차시로 구성된 사운드스케이프 개념을 적용한 음악과 감상 수업지도안을 작성하였으며 실제로 예비교사들과 수업을 진행하고 수업 내용에 대한 토론을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 사운드스케이프 개념을 적용하여 감상 수업을 진행했을 때 사운드스케이프의 소리 분류 기준인 지오포니, 바이오포니, 안드로포니의 개념을 제재곡의 학습 내용과 연계하여 학습함으로써 학생의 흥미와 능동적 참여를 유도할 수 있다는 공통적인 답변을 확인할 수 있었다. 즉, 이 수업은 기존의 제재곡 중심의 학습 내용에 새로운 이론을 적용하여 교사에게 새로운 도전적인 과제를 제공하는 동시에 전문성 및 수업의 질의 향상과 학생들의 학습 목표 달성 및 지식의 구조 형성에 기여한다는 것이다. 다음으로 새로운 이론을 교과 내용 속에 포함했을 때 적용하고자 하는 이론의 배경과 내용에 대하여 심층적 이해가 필요하지만 어느 한쪽으로 치우쳐 이론과 학습 내용의 유기적 연계와 균형이 맞지 않는다면 음악수업의 실패로 이어질 위험성이 높다는 것을 알 수 있었다. 이에 따라 교과서에서 선정한 악곡의 학습 내용을 중심으로 하여 지오포니, 바이오포니, 안드로포니의 개념을 연계한 수업 활동을 진행하였다. 추가적으로 각 학습 내용의 이해를 돕기 위해 프리젠테이션과 동영상 등의 자료를 제시하여 논리적이고 체계적인 수업이 될 수 있도록 구성하였으며 지속적인 수정과 보완의 과정을 거쳐 사운드스케이프의 개념과 제재곡의 학습 내용 간의 연결고리를 형성하게 되었다. 결과적으로 학생은 사운드스케이프 개념을 적용한 음악과 감상 수업에서 배운 소리를 민감하게 인지하는 방법을 토대로 사운드스케이프 개념을 일상으로 확대하여 다양한 상황과 맥락에 따라 개념을 적용할 수 있다. 따라서 사운드스케이프 개념을 적용한 음악과 감상 수업은 학생의 자기주도력과 창의적 사고 역량을 발달시킬 수 있는 수업이라고 할 수 있다. 본 논문이 사운드스케이프를 활용한 음악수업을 구성하고자 하는 음악 교사에게 도움이 되길 바란다.
본 연구의 목적은 사운드스케이프 개념을 중학교 음악 교과서에 수록된 제재곡의 학습 내용과 연계하여 중학교 2학년을 대상으로 한 음악과 감상 수업지도안을 제시하는 것이다. 이를 위해 1차시로 구성된 사운드스케이프 개념을 적용한 음악과 감상 수업지도안을 작성하였으며 실제로 예비교사들과 수업을 진행하고 수업 내용에 대한 토론을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 사운드스케이프 개념을 적용하여 감상 수업을 진행했을 때 사운드스케이프의 소리 분류 기준인 지오포니, 바이오포니, 안드로포니의 개념을 제재곡의 학습 내용과 연계하여 학습함으로써 학생의 흥미와 능동적 참여를 유도할 수 있다는 공통적인 답변을 확인할 수 있었다. 즉, 이 수업은 기존의 제재곡 중심의 학습 내용에 새로운 이론을 적용하여 교사에게 새로운 도전적인 과제를 제공하는 동시에 전문성 및 수업의 질의 향상과 학생들의 학습 목표 달성 및 지식의 구조 형성에 기여한다는 것이다. 다음으로 새로운 이론을 교과 내용 속에 포함했을 때 적용하고자 하는 이론의 배경과 내용에 대하여 심층적 이해가 필요하지만 어느 한쪽으로 치우쳐 이론과 학습 내용의 유기적 연계와 균형이 맞지 않는다면 음악수업의 실패로 이어질 위험성이 높다는 것을 알 수 있었다. 이에 따라 교과서에서 선정한 악곡의 학습 내용을 중심으로 하여 지오포니, 바이오포니, 안드로포니의 개념을 연계한 수업 활동을 진행하였다. 추가적으로 각 학습 내용의 이해를 돕기 위해 프리젠테이션과 동영상 등의 자료를 제시하여 논리적이고 체계적인 수업이 될 수 있도록 구성하였으며 지속적인 수정과 보완의 과정을 거쳐 사운드스케이프의 개념과 제재곡의 학습 내용 간의 연결고리를 형성하게 되었다. 결과적으로 학생은 사운드스케이프 개념을 적용한 음악과 감상 수업에서 배운 소리를 민감하게 인지하는 방법을 토대로 사운드스케이프 개념을 일상으로 확대하여 다양한 상황과 맥락에 따라 개념을 적용할 수 있다. 따라서 사운드스케이프 개념을 적용한 음악과 감상 수업은 학생의 자기주도력과 창의적 사고 역량을 발달시킬 수 있는 수업이라고 할 수 있다. 본 논문이 사운드스케이프를 활용한 음악수업을 구성하고자 하는 음악 교사에게 도움이 되길 바란다.
The purpose of this study is to present teaching guide for music and listening class for the second year of middle school by linking the soundscape concept with the learning content of the music contained in the middle school music textbook. For this study, teaching guide to music and listening clas...
The purpose of this study is to present teaching guide for music and listening class for the second year of middle school by linking the soundscape concept with the learning content of the music contained in the middle school music textbook. For this study, teaching guide to music and listening class applied to soundscape concept for a single class was written, and the class was actually conducted with pre-service teachers and discussed about the contents of the class. The results obtained from this study showed a common answer when the listening class was conducted by applying the Soundscape concept, the concepts of the sound classification criteria of Soundscape, Geophony, Biophony, and Anthrophony could be linked to the learning content of the music in the textbook, thereby inducing students’ interest and active participation. In other words, this class applies a new theory to the learning content of existing textbook music, providing teachers with new challenging tasks, while contributing to improving the quality of the classes, achieving students’ learning objective and forming a structure of knowledge. Next, when a new theory is included in the curriculum, it was found that an in depth understanding of the background and content of the theory is needed. In other words, if one side is biased and the organic linkage and balance of theory and learning content are not balanced, there is a high risk of leading to the failure of music class. Accordingly, classes was conducted to link the concepts of Geophony, Biophony, and Anthrophony, focusing on the learning contents of music selected in the textbook. In addition, to help understand each learning content, presentation and video materials were presented so that it could become a logical and systematic class, and after continuous modification and supplementation process, the connection between the theory of Soundscape and the learning content of textbook music was formed. As a result, student can extend the concept of Soundscape to their daily lives based on sensitively recognising the sound learned in the music and listening classes that apply the concept of Soundscape and apply it according to various circumstances and contexts. Therefore, music and listening classes that apply the Soundscape concept can be said to be classes that can develop students’ self-directed and creative thinking skills. I conclude this paper with the hope that it will help music teachers who want to organize music classes using Soundscape.
The purpose of this study is to present teaching guide for music and listening class for the second year of middle school by linking the soundscape concept with the learning content of the music contained in the middle school music textbook. For this study, teaching guide to music and listening class applied to soundscape concept for a single class was written, and the class was actually conducted with pre-service teachers and discussed about the contents of the class. The results obtained from this study showed a common answer when the listening class was conducted by applying the Soundscape concept, the concepts of the sound classification criteria of Soundscape, Geophony, Biophony, and Anthrophony could be linked to the learning content of the music in the textbook, thereby inducing students’ interest and active participation. In other words, this class applies a new theory to the learning content of existing textbook music, providing teachers with new challenging tasks, while contributing to improving the quality of the classes, achieving students’ learning objective and forming a structure of knowledge. Next, when a new theory is included in the curriculum, it was found that an in depth understanding of the background and content of the theory is needed. In other words, if one side is biased and the organic linkage and balance of theory and learning content are not balanced, there is a high risk of leading to the failure of music class. Accordingly, classes was conducted to link the concepts of Geophony, Biophony, and Anthrophony, focusing on the learning contents of music selected in the textbook. In addition, to help understand each learning content, presentation and video materials were presented so that it could become a logical and systematic class, and after continuous modification and supplementation process, the connection between the theory of Soundscape and the learning content of textbook music was formed. As a result, student can extend the concept of Soundscape to their daily lives based on sensitively recognising the sound learned in the music and listening classes that apply the concept of Soundscape and apply it according to various circumstances and contexts. Therefore, music and listening classes that apply the Soundscape concept can be said to be classes that can develop students’ self-directed and creative thinking skills. I conclude this paper with the hope that it will help music teachers who want to organize music classes using Soundscape.
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