기초학력 부진 초등학생의 자기상 변화와 기초학력 향상을 위한 집단미술치료 사례연구 A Case Study on Group Art Therapy for Under-achievement Elementary Students to Change Self-images and to Improve Their Basic Learning Ability원문보기
본 연구는 기초학력이 부진한 초등학생들의 자기상 변화를 통해 기초학력을 향상시키려는 목적으로 진행된 집단미술치료 사례를 탐구한 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생의 자기상 변화는 어떠한가? 둘째, 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생의 자기상 변화 과정은 어떠한가? 셋째, 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생의 기초학력은 향상되었는가? 이러한 연구 문제에 답하고자 2018년 8월∼12월, 2019년 8월∼12월에 걸쳐 경기도 소재의 A초등학교에서 기초학력 부진 초등학생 8명을 연구 참여자로 하여 집단미술치료를 실시하였다. 그리고 집단미술치료 과정에서 탄생한 미술 작품의 사진, 활동하면서 표현한 언어·비언어적 행동, 집단원간의 상호작용을 문서로 기록하여 자료를 축적하였고 이후 자기상 변화와 기초학력 향상에 관한 결과를 도출하기 위해 자료를 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자의 자기상이 긍정적으로 변화되었다. 집단미술치료를 실시하기 전과 후에 ...
본 연구는 기초학력이 부진한 초등학생들의 자기상 변화를 통해 기초학력을 향상시키려는 목적으로 진행된 집단미술치료 사례를 탐구한 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생의 자기상 변화는 어떠한가? 둘째, 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생의 자기상 변화 과정은 어떠한가? 셋째, 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생의 기초학력은 향상되었는가? 이러한 연구 문제에 답하고자 2018년 8월∼12월, 2019년 8월∼12월에 걸쳐 경기도 소재의 A초등학교에서 기초학력 부진 초등학생 8명을 연구 참여자로 하여 집단미술치료를 실시하였다. 그리고 집단미술치료 과정에서 탄생한 미술 작품의 사진, 활동하면서 표현한 언어·비언어적 행동, 집단원간의 상호작용을 문서로 기록하여 자료를 축적하였고 이후 자기상 변화와 기초학력 향상에 관한 결과를 도출하기 위해 자료를 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자의 자기상이 긍정적으로 변화되었다. 집단미술치료를 실시하기 전과 후에 DAS 이야기 그림검사와 PITR 그림검사를 실시하였고 이를 토대로 자기상이 어떻게 변화하였는지 분석한 결과, 자기상과 관련하여서는 자신을 힘 있는 존재로 경험하였다. 환경에 대해서는 세상을 적응 가능하고 도전할 만한 대상으로 바라보게 되었다. 마지막으로 자신의 감정을 꾸미지 않고 있는 그대로 표현하게 되었다. 둘째, 연구 참여자의 자기상 변화 과정에서 발견한 변화 요인은 미술을 통한 감정과 욕구 표현, 집단원간의 역동을 통한 공감과 학습, 연구자의 수용과 지지이다. 셋째, 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생의 기초학력은 모두 향상되었다. 집단미술치료 실시 전과 후에 기초학력 테스트를 실시한 결과 참여자 모두가 읽기, 쓰기, 셈하기 영역에서 점수가 상승하였다. 이와 같이 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생 참여자들은 집단미술치료 과정을 통해 미술이라는 도구와 집단원과의 역동을 통해 자신의 진솔한 감정과 욕구를 표현하게 되었다. 이를 통해 자신에 대한 객관적 시각, 적응적인 행동에 관해 생각할 기회를 얻게 되었고 자아가 성장하였다. 또한 연구자의 수용과 지지를 경험하며 있는 그대로의 자신이 수용받고 지지받는 경험을 통해 자기상을 긍정적으로 인식하게 되었다. 이와 같이 형성된 긍정적인 자기상은 학습에 대한 동기와 자신감을 상승시켜 기초학력이 향상되는 결과를 가져왔다고 할 수 있다.
본 연구는 기초학력이 부진한 초등학생들의 자기상 변화를 통해 기초학력을 향상시키려는 목적으로 진행된 집단미술치료 사례를 탐구한 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생의 자기상 변화는 어떠한가? 둘째, 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생의 자기상 변화 과정은 어떠한가? 셋째, 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생의 기초학력은 향상되었는가? 이러한 연구 문제에 답하고자 2018년 8월∼12월, 2019년 8월∼12월에 걸쳐 경기도 소재의 A초등학교에서 기초학력 부진 초등학생 8명을 연구 참여자로 하여 집단미술치료를 실시하였다. 그리고 집단미술치료 과정에서 탄생한 미술 작품의 사진, 활동하면서 표현한 언어·비언어적 행동, 집단원간의 상호작용을 문서로 기록하여 자료를 축적하였고 이후 자기상 변화와 기초학력 향상에 관한 결과를 도출하기 위해 자료를 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자의 자기상이 긍정적으로 변화되었다. 집단미술치료를 실시하기 전과 후에 DAS 이야기 그림검사와 PITR 그림검사를 실시하였고 이를 토대로 자기상이 어떻게 변화하였는지 분석한 결과, 자기상과 관련하여서는 자신을 힘 있는 존재로 경험하였다. 환경에 대해서는 세상을 적응 가능하고 도전할 만한 대상으로 바라보게 되었다. 마지막으로 자신의 감정을 꾸미지 않고 있는 그대로 표현하게 되었다. 둘째, 연구 참여자의 자기상 변화 과정에서 발견한 변화 요인은 미술을 통한 감정과 욕구 표현, 집단원간의 역동을 통한 공감과 학습, 연구자의 수용과 지지이다. 셋째, 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생의 기초학력은 모두 향상되었다. 집단미술치료 실시 전과 후에 기초학력 테스트를 실시한 결과 참여자 모두가 읽기, 쓰기, 셈하기 영역에서 점수가 상승하였다. 이와 같이 집단미술치료를 경험한 기초학력 부진 초등학생 참여자들은 집단미술치료 과정을 통해 미술이라는 도구와 집단원과의 역동을 통해 자신의 진솔한 감정과 욕구를 표현하게 되었다. 이를 통해 자신에 대한 객관적 시각, 적응적인 행동에 관해 생각할 기회를 얻게 되었고 자아가 성장하였다. 또한 연구자의 수용과 지지를 경험하며 있는 그대로의 자신이 수용받고 지지받는 경험을 통해 자기상을 긍정적으로 인식하게 되었다. 이와 같이 형성된 긍정적인 자기상은 학습에 대한 동기와 자신감을 상승시켜 기초학력이 향상되는 결과를 가져왔다고 할 수 있다.
This study is a case study on group art therapy for under-achievement elementary students to change self-image and to improve their basic learning ability. To this end, the research questions list as belows. First, what is a self-image change of under-achievement elementary students experiencing gro...
This study is a case study on group art therapy for under-achievement elementary students to change self-image and to improve their basic learning ability. To this end, the research questions list as belows. First, what is a self-image change of under-achievement elementary students experiencing group art therapy? Second, what process is self-image of under-achievement elementary students experiencing group art therapy changed through? Third, did their basic learning ability of under-achievement elementary students experiencing group art therapy improve? To address these research questions, the group art therapy was administrated to 8 under-achievement students belonging to A elementary school in Gyeonggi-do Province from 2018 to 2019. And, artwork picture yielded by the group art therapy session, both verbal and non-verbal behavior expressed through activity, and interaction with inter-members were recorded and accumulated, which leads to data for analysis to produce a result of self-image change and improvement of a basic learning ability. The findings shows as follows. First, the self-image of participants changed in the positive manner. DAS(Draw-A-Story) test and PITR(The-Person-in-the-Rain) drawing test was conducted before and after group art therapy, based on which the result of analysis about how self-image changed shows in detail as follows. One experienced oneself as a powerful being in terms of self-image. One could view world as adaptive and challengeable object in terms of environment. Finally, one could express feelings as they are without pretense. Second, change factors found in change process self-image of study participant were expression of feeling and desire through art, sympathy learning by dynamics between members, and acceptance and support of researcher. Third, the basic learning ability of under-achievement elementary students experiencing group art therapy were improved as a whole. At the result of the basic learning ability test before and after group art therapy, the scores in all sections of reading, writing, and counting were improved. As discussed above, the under-achievement elementary students experiencing group art therapy could open straightforward feelings and desires through both instrument of art and interaction with members with group art therapy, which lead to an objective view about oneself and opportunity thinking about adaptive behavior. Also, the experience that oneself was accepted and supported as they are, experiencing acceptance and support of researcher made them perceive self-image positive. The positive self-image determined based on these results could elevate motive of learning and self-confidence, and therefore the basic academic ability could be improved.
This study is a case study on group art therapy for under-achievement elementary students to change self-image and to improve their basic learning ability. To this end, the research questions list as belows. First, what is a self-image change of under-achievement elementary students experiencing group art therapy? Second, what process is self-image of under-achievement elementary students experiencing group art therapy changed through? Third, did their basic learning ability of under-achievement elementary students experiencing group art therapy improve? To address these research questions, the group art therapy was administrated to 8 under-achievement students belonging to A elementary school in Gyeonggi-do Province from 2018 to 2019. And, artwork picture yielded by the group art therapy session, both verbal and non-verbal behavior expressed through activity, and interaction with inter-members were recorded and accumulated, which leads to data for analysis to produce a result of self-image change and improvement of a basic learning ability. The findings shows as follows. First, the self-image of participants changed in the positive manner. DAS(Draw-A-Story) test and PITR(The-Person-in-the-Rain) drawing test was conducted before and after group art therapy, based on which the result of analysis about how self-image changed shows in detail as follows. One experienced oneself as a powerful being in terms of self-image. One could view world as adaptive and challengeable object in terms of environment. Finally, one could express feelings as they are without pretense. Second, change factors found in change process self-image of study participant were expression of feeling and desire through art, sympathy learning by dynamics between members, and acceptance and support of researcher. Third, the basic learning ability of under-achievement elementary students experiencing group art therapy were improved as a whole. At the result of the basic learning ability test before and after group art therapy, the scores in all sections of reading, writing, and counting were improved. As discussed above, the under-achievement elementary students experiencing group art therapy could open straightforward feelings and desires through both instrument of art and interaction with members with group art therapy, which lead to an objective view about oneself and opportunity thinking about adaptive behavior. Also, the experience that oneself was accepted and supported as they are, experiencing acceptance and support of researcher made them perceive self-image positive. The positive self-image determined based on these results could elevate motive of learning and self-confidence, and therefore the basic academic ability could be improved.
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