본 연구는 그림책을 활용하여 놀이를 실시하는 책놀이로 놀이 자체에 목적이 있는 활동으로 정의하여 제안하였다. 이를 바탕으로 책놀이 활동을 구안‧적용하였으며 책놀이 활동이 초등학교 저학년 학생의 행복감에 미치는 영향을 살펴보는 것을 목적으로 하였다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 책놀이 활동이 저학년 초등학생의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 K시 소재의 초등학교 저학년을 대상으로 실험집단과 통제집단을 설정하였다. 실험집단에는 연구자가 구안한 책놀이 활동 프로그램으로 10주(10차시)의 책놀이 활동을 진행하였고, 통제집단에서는 별도의 처치를 하지 않았다. 실험집단과 통제집단에 사전‧사후 검사를 실시하여 행복감에 관한 변화를 살펴보았다. 실험집단과 통제집단 학생들의 행복감 변화를 측정하기 위해서 인지적 행복감과 정의적 행복감 검사지를 각각 사용하였다. ...
본 연구는 그림책을 활용하여 놀이를 실시하는 책놀이로 놀이 자체에 목적이 있는 활동으로 정의하여 제안하였다. 이를 바탕으로 책놀이 활동을 구안‧적용하였으며 책놀이 활동이 초등학교 저학년 학생의 행복감에 미치는 영향을 살펴보는 것을 목적으로 하였다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 책놀이 활동이 저학년 초등학생의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 K시 소재의 초등학교 저학년을 대상으로 실험집단과 통제집단을 설정하였다. 실험집단에는 연구자가 구안한 책놀이 활동 프로그램으로 10주(10차시)의 책놀이 활동을 진행하였고, 통제집단에서는 별도의 처치를 하지 않았다. 실험집단과 통제집단에 사전‧사후 검사를 실시하여 행복감에 관한 변화를 살펴보았다. 실험집단과 통제집단 학생들의 행복감 변화를 측정하기 위해서 인지적 행복감과 정의적 행복감 검사지를 각각 사용하였다. SPSS 14.0 프로그램을 활용하여 검사의 신뢰도, 집단의 동질성, 행복감의 차이를 분석하였다. 또한 양적 분석의 보완으로 책놀이 활동에 참여한 학생의 행복에 대한 연구자의 관찰일지와 면담을 통해 초등학생들의 반응에 관한 질적 자료를 수집하고 이를 분석하여 제시하였다.
본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 책놀이 활동이 초등학생의 행복감 향상에 어떠한 영향을 미쳤는가를 양적으로 분석한 결과 유의미한 효과, 즉 아동의 인지적 행복감과 정의적 행복감에서 유의미한 차이를 보였다. 결과적으로 책놀이 활동이 저학년 초등학생의 행복감 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 책놀이 활동이 초등학교 저학년 아동의 행복감 향상에 만족할 만한 효과가 있었는지 연구자의 관찰을 통해 질적인 분석을 한 결과, 책놀이 활동은 초등학생의 행복감 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 연구결과 검증되었다. 초등학생들은 그림책을 활용한 책놀이 활동을 통하여 자신의 고민이나 문제 해결을 위해 스스로 조절하고 적용하는 방법을 습득하면서 화난 감정이나 어려움을 해소해가고 있었다. 또한 책놀이 활동을 통해 웃음이 많아지고 즐거운 마음을 더욱 표현하였다. 다른 참여자들과의 행복한 책놀이 경험이 서로의 행복한 감정을 전달해가는 행복감의 시너지 효과가 일어나는 것으로 파악되었다. 본 연구결과를 통하여 책놀이 활동은 저학년 초등학교 현장에 적용될만한 가치가 있으며, 계속적으로 후속 연구가 이루어질 필요가 있다.
본 연구는 그림책을 활용하여 놀이를 실시하는 책놀이로 놀이 자체에 목적이 있는 활동으로 정의하여 제안하였다. 이를 바탕으로 책놀이 활동을 구안‧적용하였으며 책놀이 활동이 초등학교 저학년 학생의 행복감에 미치는 영향을 살펴보는 것을 목적으로 하였다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 책놀이 활동이 저학년 초등학생의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 K시 소재의 초등학교 저학년을 대상으로 실험집단과 통제집단을 설정하였다. 실험집단에는 연구자가 구안한 책놀이 활동 프로그램으로 10주(10차시)의 책놀이 활동을 진행하였고, 통제집단에서는 별도의 처치를 하지 않았다. 실험집단과 통제집단에 사전‧사후 검사를 실시하여 행복감에 관한 변화를 살펴보았다. 실험집단과 통제집단 학생들의 행복감 변화를 측정하기 위해서 인지적 행복감과 정의적 행복감 검사지를 각각 사용하였다. SPSS 14.0 프로그램을 활용하여 검사의 신뢰도, 집단의 동질성, 행복감의 차이를 분석하였다. 또한 양적 분석의 보완으로 책놀이 활동에 참여한 학생의 행복에 대한 연구자의 관찰일지와 면담을 통해 초등학생들의 반응에 관한 질적 자료를 수집하고 이를 분석하여 제시하였다.
본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 책놀이 활동이 초등학생의 행복감 향상에 어떠한 영향을 미쳤는가를 양적으로 분석한 결과 유의미한 효과, 즉 아동의 인지적 행복감과 정의적 행복감에서 유의미한 차이를 보였다. 결과적으로 책놀이 활동이 저학년 초등학생의 행복감 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 책놀이 활동이 초등학교 저학년 아동의 행복감 향상에 만족할 만한 효과가 있었는지 연구자의 관찰을 통해 질적인 분석을 한 결과, 책놀이 활동은 초등학생의 행복감 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 연구결과 검증되었다. 초등학생들은 그림책을 활용한 책놀이 활동을 통하여 자신의 고민이나 문제 해결을 위해 스스로 조절하고 적용하는 방법을 습득하면서 화난 감정이나 어려움을 해소해가고 있었다. 또한 책놀이 활동을 통해 웃음이 많아지고 즐거운 마음을 더욱 표현하였다. 다른 참여자들과의 행복한 책놀이 경험이 서로의 행복한 감정을 전달해가는 행복감의 시너지 효과가 일어나는 것으로 파악되었다. 본 연구결과를 통하여 책놀이 활동은 저학년 초등학교 현장에 적용될만한 가치가 있으며, 계속적으로 후속 연구가 이루어질 필요가 있다.
This study proposed that book play activities utilizing picture books were defined as an activity that was aimed at play itself. Based on this, book play activities were applied and the purpose was to examine the effect of book play activities on the happiness of low grade elementary school students...
This study proposed that book play activities utilizing picture books were defined as an activity that was aimed at play itself. Based on this, book play activities were applied and the purpose was to examine the effect of book play activities on the happiness of low grade elementary school students.
The research questions set up in this study are as follows.What is the effect of book play activities on the happiness of low grade elementary school students?
Experimental group and control group were selected from Low grade elementary school students in K City as subjects of the study. The experimental group conducted 10-week (1st~10th period) book play activities with a book play reading program proposed by the researcher, and the control group did not take any action. Pre-test and post-test were conducted on the experimental group and control group to examine the changes in happiness. The cognitive and defined happiness test papers were used to measure the changes in the happiness of the students in the experimental group and control group, respectively. Using the SPSS 14.0 program, reliability in test, group homogeneity, and the difference of happiness were analyzed. In addition, qualitative data on elementary school students' responses were collected, analyzed, and presented through the researcher's observation journal and interviews on the happiness of students who participated in book play activities as a supplement to quantitative analysis.
The results of this study are as follows. First, a quantitative analysis of how book play activities affected the improvement of the happiness of elementary school students showed a significant effect, and namely there was a significant difference in the cognitive and affective happiness of children. As a result, it was found that book play activities had a positive effect on improving the happiness of low grade elementary school students. Second, after conducting the qualitative analysis of whether book play activities had a satisfactory effect on improving the happiness of low grade elementary school students, the study found that book play activities had a positive effect on the improvement of the happiness of elementary school students. Elementary school students were solving angry emotions or difficulties by learning how to control and apply their own concerns or problems through book play activities utilizing picture books. Book play activities also made them laugh more and express more joyful feelings. It was found that they created a synergy effect of happiness that conveys happy feelings to each other through happy book play experiences with other participants. Book play activities utilizing picture books are worth applying to elementary school field, and follow-up research needs to be carried out continuously.
This study proposed that book play activities utilizing picture books were defined as an activity that was aimed at play itself. Based on this, book play activities were applied and the purpose was to examine the effect of book play activities on the happiness of low grade elementary school students.
The research questions set up in this study are as follows.What is the effect of book play activities on the happiness of low grade elementary school students?
Experimental group and control group were selected from Low grade elementary school students in K City as subjects of the study. The experimental group conducted 10-week (1st~10th period) book play activities with a book play reading program proposed by the researcher, and the control group did not take any action. Pre-test and post-test were conducted on the experimental group and control group to examine the changes in happiness. The cognitive and defined happiness test papers were used to measure the changes in the happiness of the students in the experimental group and control group, respectively. Using the SPSS 14.0 program, reliability in test, group homogeneity, and the difference of happiness were analyzed. In addition, qualitative data on elementary school students' responses were collected, analyzed, and presented through the researcher's observation journal and interviews on the happiness of students who participated in book play activities as a supplement to quantitative analysis.
The results of this study are as follows. First, a quantitative analysis of how book play activities affected the improvement of the happiness of elementary school students showed a significant effect, and namely there was a significant difference in the cognitive and affective happiness of children. As a result, it was found that book play activities had a positive effect on improving the happiness of low grade elementary school students. Second, after conducting the qualitative analysis of whether book play activities had a satisfactory effect on improving the happiness of low grade elementary school students, the study found that book play activities had a positive effect on the improvement of the happiness of elementary school students. Elementary school students were solving angry emotions or difficulties by learning how to control and apply their own concerns or problems through book play activities utilizing picture books. Book play activities also made them laugh more and express more joyful feelings. It was found that they created a synergy effect of happiness that conveys happy feelings to each other through happy book play experiences with other participants. Book play activities utilizing picture books are worth applying to elementary school field, and follow-up research needs to be carried out continuously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.