대학생의 진로결정자기효능감이 진로준비행동과 진로적응성에 미치는 영향 : 긍정심리자본의 매개효과 The Effects of Career Preparation Behavior and Career Adaptability on Career Decision-Marking Self-Efficacy of University Students : Mediating Effect of Positive Psychological Capital원문보기
이 연구는 현재 전국의 4년제 대학교에 재학 중인 남녀학생을 대상으로 진로결정자기효능감이 진로준비행동과 진로적응성에 미치는 영향과 긍정심리자본의 매개효과를 검증하기 위한 양적연구이다. 설문조사기간은 2020년 1월 6일부터 2020년 1월31일까지 4주간 총 600개의 설문지를 배포하였고, 그 중 480부가 회수되었다. 회수된 설문지 중 무응답, 불성실 응답, ...
이 연구는 현재 전국의 4년제 대학교에 재학 중인 남녀학생을 대상으로 진로결정자기효능감이 진로준비행동과 진로적응성에 미치는 영향과 긍정심리자본의 매개효과를 검증하기 위한 양적연구이다. 설문조사기간은 2020년 1월 6일부터 2020년 1월31일까지 4주간 총 600개의 설문지를 배포하였고, 그 중 480부가 회수되었다. 회수된 설문지 중 무응답, 불성실 응답, 이상치 등 연구에 부적합한 설문지 41부를 제외하고 최종 439부를 연구표본으로 사용하였다. 수집된 연구표본자료는 SPSS 19.0 통계프로그램을 활용하여 분석하였다. 기술통계, 빈도분석, 요인분석과 신뢰도 분석을 실시하였고, 측정 변인들 간의 상관관계 분석과 집단 간의 차이분석 및 연구가설을 검증하기 위해 다중회귀분석과 매개효과분석을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로결정자기효능감은 진로준비행동, 진로적응성, 긍정심리자본에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 진로결정자기효능감이 높은 대학생일수록 진로에 대한 준비를 적극적으로 하고 있고, 자신을 잘 통제하며 진로에 대한 관심과 진로방향에 대한 자신감이 높았으며, 자신과 미래에 대해 긍정적이고 다소 어려움이 있더라도 일어서려는 복원력도 높다는 것을 알 수 있다. 둘째, 긍정심리자본은 진로준비행동과 진로적응성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 자신에 대한 긍정적인 사고와 미래에 대한 희망과 어려운 상황에서 일어서는 힘이 큰 학생일수록 진로에 대한 준비가 더 적극적이고, 자신을 잘 통제하며 진로에 대한 자신감도 높다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 진로준비행동과 진로적응성 간의 인과관계에서 두 변인은 서로에게 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 진로준비행동은 진로적응성에 진로적응성은 진로준비행동에 유의미한 영향을 미쳤다. 즉, 진로에 대한 준비를 적극적으로 잘 하고 있는 학생일수록 자신을 잘 통제하고 자신의 진로에 대한 관심과 자신감도 높은 것으로 나타났고, 진로에 대한 적응성이 높은 학생일수록 진로에 대한 준비를 더 적극적으로 잘 하는 것으로 나타났다. 넷째, 진로결정자기효능감이 진로준비행동과 진로적응성에 미치는 영향관계에서 긍정심리자본의 유의미한 매개효과가 나타났다. 즉, 진로결정자기효능감이 진로준비행동과 진로적응성에 직접적인 영향을 미칠 뿐 아니라 그 사이에서 긍정심리자본의 매개효과도 나타나 개인의 긍정심리의 중요성이 검증되었다. 이와 같은 연구결과로 대학생의 진로결정자기효능감, 진로준비행동, 진로적응성, 긍정심리자본 간의 인과관계와 긍정심리자본의 매개효과가 검증되었다. 학생들의 자기효능감이 진로 및 직업의 선택과 준비에 있어 중요한 요인이 된다는 것과 긍정적 심리자본에 대한 중요성도 알 수 있었다. 자신의 진로(직업)에 대한 정확한 진단과 그에 맞는 준비와 긍정적사고가 졸업 후 진입하게 될 자신의 방향에 중요한 요인이 된다는 사실입증에 이 연구의 의의가 있다고 하겠다. 더불어 진로 및 직업 상담과 진로프로그램 개발에 이 연구결과가 기초 자료가 될 것으로 본다.
이 연구는 현재 전국의 4년제 대학교에 재학 중인 남녀학생을 대상으로 진로결정자기효능감이 진로준비행동과 진로적응성에 미치는 영향과 긍정심리자본의 매개효과를 검증하기 위한 양적연구이다. 설문조사기간은 2020년 1월 6일부터 2020년 1월31일까지 4주간 총 600개의 설문지를 배포하였고, 그 중 480부가 회수되었다. 회수된 설문지 중 무응답, 불성실 응답, 이상치 등 연구에 부적합한 설문지 41부를 제외하고 최종 439부를 연구표본으로 사용하였다. 수집된 연구표본자료는 SPSS 19.0 통계프로그램을 활용하여 분석하였다. 기술통계, 빈도분석, 요인분석과 신뢰도 분석을 실시하였고, 측정 변인들 간의 상관관계 분석과 집단 간의 차이분석 및 연구가설을 검증하기 위해 다중회귀분석과 매개효과분석을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로결정자기효능감은 진로준비행동, 진로적응성, 긍정심리자본에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 진로결정자기효능감이 높은 대학생일수록 진로에 대한 준비를 적극적으로 하고 있고, 자신을 잘 통제하며 진로에 대한 관심과 진로방향에 대한 자신감이 높았으며, 자신과 미래에 대해 긍정적이고 다소 어려움이 있더라도 일어서려는 복원력도 높다는 것을 알 수 있다. 둘째, 긍정심리자본은 진로준비행동과 진로적응성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 자신에 대한 긍정적인 사고와 미래에 대한 희망과 어려운 상황에서 일어서는 힘이 큰 학생일수록 진로에 대한 준비가 더 적극적이고, 자신을 잘 통제하며 진로에 대한 자신감도 높다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 진로준비행동과 진로적응성 간의 인과관계에서 두 변인은 서로에게 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 진로준비행동은 진로적응성에 진로적응성은 진로준비행동에 유의미한 영향을 미쳤다. 즉, 진로에 대한 준비를 적극적으로 잘 하고 있는 학생일수록 자신을 잘 통제하고 자신의 진로에 대한 관심과 자신감도 높은 것으로 나타났고, 진로에 대한 적응성이 높은 학생일수록 진로에 대한 준비를 더 적극적으로 잘 하는 것으로 나타났다. 넷째, 진로결정자기효능감이 진로준비행동과 진로적응성에 미치는 영향관계에서 긍정심리자본의 유의미한 매개효과가 나타났다. 즉, 진로결정자기효능감이 진로준비행동과 진로적응성에 직접적인 영향을 미칠 뿐 아니라 그 사이에서 긍정심리자본의 매개효과도 나타나 개인의 긍정심리의 중요성이 검증되었다. 이와 같은 연구결과로 대학생의 진로결정자기효능감, 진로준비행동, 진로적응성, 긍정심리자본 간의 인과관계와 긍정심리자본의 매개효과가 검증되었다. 학생들의 자기효능감이 진로 및 직업의 선택과 준비에 있어 중요한 요인이 된다는 것과 긍정적 심리자본에 대한 중요성도 알 수 있었다. 자신의 진로(직업)에 대한 정확한 진단과 그에 맞는 준비와 긍정적사고가 졸업 후 진입하게 될 자신의 방향에 중요한 요인이 된다는 사실입증에 이 연구의 의의가 있다고 하겠다. 더불어 진로 및 직업 상담과 진로프로그램 개발에 이 연구결과가 기초 자료가 될 것으로 본다.
This is a quantitative research to verify the effects which college students’ career decision-making self-efficacy have on career preparation behavior and career adaption, and meditated effect of positive psychology capital employing senior college students across the country as the subject of the s...
This is a quantitative research to verify the effects which college students’ career decision-making self-efficacy have on career preparation behavior and career adaption, and meditated effect of positive psychology capital employing senior college students across the country as the subject of the study. The survey period was four weeks from January 6th to 31st and 600 questionnaires were distributed and 480 were collected. Except for 41 invalid questionnaires, 439 questionnaires were used as a research sample. Collected data were analyzed through SPSS19.0 statistical program. The results are as follows. First, it is found that career decision-making self-efficacy has a meaningful effect on career preparation behavior, career adaption, and positive psychology capital. In other words, students with higher career decision-making self-efficacy prepare for their career more actively. They control themselves well and their interest and confidence about their career also increase. In addition, they are positive about themselves and their future and have high dynamic stability to rise to their feet even if there is some difficulty. Second, the research shows that positive psychology capital has a meaningful effect on career preparation behavior and career adaption. Students with more positive thinking towards themselves, hope for the future and ability to stand up to difficulty are more active on career preparation, control themselves better, and have more confidence about their career. Third, in the cause and effect relation between career preparation behavior and career adaption, these two variables influence each other meaningfully. That is, students who prepare for their career more actively control themselves better and show more interest in their career. Finally, in the influencing relation which career decision-making self-efficacy have on career preparation behavior and career adaption, meaningful meditated effect of positive psychology capital is shown. As the results of the research above, the cause and effect relation among college students’ career decision-making self-efficacy, career preparation behavior, career adaption, and positive psychology capital and meditated effect of positive psychology capital have been verified. It is also found that students’ self-efficacy plays an important role in selecting and preparing career. This research is regarded as meaningful to prove that students’ precise diagnosis about their career, proper preparation and positive thinking are fundamental factors for their way to go after graduation.
This is a quantitative research to verify the effects which college students’ career decision-making self-efficacy have on career preparation behavior and career adaption, and meditated effect of positive psychology capital employing senior college students across the country as the subject of the study. The survey period was four weeks from January 6th to 31st and 600 questionnaires were distributed and 480 were collected. Except for 41 invalid questionnaires, 439 questionnaires were used as a research sample. Collected data were analyzed through SPSS19.0 statistical program. The results are as follows. First, it is found that career decision-making self-efficacy has a meaningful effect on career preparation behavior, career adaption, and positive psychology capital. In other words, students with higher career decision-making self-efficacy prepare for their career more actively. They control themselves well and their interest and confidence about their career also increase. In addition, they are positive about themselves and their future and have high dynamic stability to rise to their feet even if there is some difficulty. Second, the research shows that positive psychology capital has a meaningful effect on career preparation behavior and career adaption. Students with more positive thinking towards themselves, hope for the future and ability to stand up to difficulty are more active on career preparation, control themselves better, and have more confidence about their career. Third, in the cause and effect relation between career preparation behavior and career adaption, these two variables influence each other meaningfully. That is, students who prepare for their career more actively control themselves better and show more interest in their career. Finally, in the influencing relation which career decision-making self-efficacy have on career preparation behavior and career adaption, meaningful meditated effect of positive psychology capital is shown. As the results of the research above, the cause and effect relation among college students’ career decision-making self-efficacy, career preparation behavior, career adaption, and positive psychology capital and meditated effect of positive psychology capital have been verified. It is also found that students’ self-efficacy plays an important role in selecting and preparing career. This research is regarded as meaningful to prove that students’ precise diagnosis about their career, proper preparation and positive thinking are fundamental factors for their way to go after graduation.
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