본 연구에서는 남녀 대학생들이 연애경험을 통해 얻은 자기이해를 개념도(concept mapping) 방법을 통하여 탐색적으로 확인하고, 이를 바탕으로 남녀 대학생들이 연애경험을 통해 얻은 자기이해의 범주별 중요도를 알아보고자 하였다. 이를 위해 남녀 각각 8인을 대상으로 2번의 모임을 통해 연구를 실시하였다. 첫 번째 모임에서는‘연애경험을 통해 얻은 자기이해’를 묻는 개방형 질문을 활용하여 남녀 대학생들의 연애경험을 통한 자기이해에 관한 질적 자료를 수집하였다. 두 번째 모임에서는 남녀 대학생들이 첫 번째 모임에서 생성된‘연애경험을 통한 자기이해‘에 관한 진술문 각각 66개, 89개를 유사성을 기준으로 그룹화하여 분류하고, 각 진술문의 내용이 자신을 이해하는 데에 얼마나 중요할 지에 따라 5점 Likert 척도로 중요도 평정을 실시하였다. 최종 수집된 자료를 기초로 ...
본 연구에서는 남녀 대학생들이 연애경험을 통해 얻은 자기이해를 개념도(concept mapping) 방법을 통하여 탐색적으로 확인하고, 이를 바탕으로 남녀 대학생들이 연애경험을 통해 얻은 자기이해의 범주별 중요도를 알아보고자 하였다. 이를 위해 남녀 각각 8인을 대상으로 2번의 모임을 통해 연구를 실시하였다. 첫 번째 모임에서는‘연애경험을 통해 얻은 자기이해’를 묻는 개방형 질문을 활용하여 남녀 대학생들의 연애경험을 통한 자기이해에 관한 질적 자료를 수집하였다. 두 번째 모임에서는 남녀 대학생들이 첫 번째 모임에서 생성된‘연애경험을 통한 자기이해‘에 관한 진술문 각각 66개, 89개를 유사성을 기준으로 그룹화하여 분류하고, 각 진술문의 내용이 자신을 이해하는 데에 얼마나 중요할 지에 따라 5점 Likert 척도로 중요도 평정을 실시하였다. 최종 수집된 자료를 기초로 다차원척도법과 군집분석을 실시하여 도출된 결과는 다음과 같다. 먼저, 연애경험을 통해 얻은 자기이해의 내용에서 남자 대학생은 차원 수에 따른 적절한 스트레스 값이 확인되지 않아 차원을 도출할 수 없었다. 범주의 수는 3개로 확인되었으며 각각의 이름은‘자신의 긍정적 측면에 대한 이해’,‘자신의 연애관과 이성관에 대한 이해’,‘자신의 부정적 측면에 대한 이해’로 설정하였다. 각 범주별 중요도는 3.58점, 3.29점, 3.44점으로 큰 차이를 보이지 않았고, 각 범주의 내용 모두 자신을 이해하는 데에 보통 이상의 수준으로 중요한 것으로 나타났다. 다음으로, 연애경험을 통해 얻은 자기이해의 내용에서 여자 대학생 또한 차원 수에 따른 적절한 스트레스 값이 확인되지 않아 차원을 도출할 수 없었다. 범주의 수는 3개로 확인되었으며 각각의 이름은‘자신의 성격에 대한 이해’,‘자신의 이성관에 대한 이해’,‘자신의 연애관에 대한 이해’로 설정하였다. 각 범주별 중요도는 3.63점, 3.03점, 3.67점으로 범주2 에서 차이를 발견할 수 있었고 각 범주의 내용 모두 자신을 이해하는 데에 보통 이상의 수준으로 중요한 것으로 나타났다. 본 연구는 남녀 대학생들의 연애경험을 통한 자기이해의 내용을 통합방법의 하나인 개념도 방법을 활용하여 현상학적인 탐구를 하였다는 데에 의의가 있다. 본 연구 결과를 통해 남녀 대학생들의 현재 연애경험을 통해 얻고 있는 자기이해의 내용을 확인할 수 있었으며, 남녀 대학생들이 건강한 관계에서 친밀감을 형성하여 자기에 대한 이해를 높일 수 있다는 내용을 밝힐 수 있었다. 이를 통해 향후 대학생들이 연애경험을 통해 얻게 되는 자기이해의 측면에 대한 기초 자료를 제공하고자 하였다.
본 연구에서는 남녀 대학생들이 연애경험을 통해 얻은 자기이해를 개념도(concept mapping) 방법을 통하여 탐색적으로 확인하고, 이를 바탕으로 남녀 대학생들이 연애경험을 통해 얻은 자기이해의 범주별 중요도를 알아보고자 하였다. 이를 위해 남녀 각각 8인을 대상으로 2번의 모임을 통해 연구를 실시하였다. 첫 번째 모임에서는‘연애경험을 통해 얻은 자기이해’를 묻는 개방형 질문을 활용하여 남녀 대학생들의 연애경험을 통한 자기이해에 관한 질적 자료를 수집하였다. 두 번째 모임에서는 남녀 대학생들이 첫 번째 모임에서 생성된‘연애경험을 통한 자기이해‘에 관한 진술문 각각 66개, 89개를 유사성을 기준으로 그룹화하여 분류하고, 각 진술문의 내용이 자신을 이해하는 데에 얼마나 중요할 지에 따라 5점 Likert 척도로 중요도 평정을 실시하였다. 최종 수집된 자료를 기초로 다차원척도법과 군집분석을 실시하여 도출된 결과는 다음과 같다. 먼저, 연애경험을 통해 얻은 자기이해의 내용에서 남자 대학생은 차원 수에 따른 적절한 스트레스 값이 확인되지 않아 차원을 도출할 수 없었다. 범주의 수는 3개로 확인되었으며 각각의 이름은‘자신의 긍정적 측면에 대한 이해’,‘자신의 연애관과 이성관에 대한 이해’,‘자신의 부정적 측면에 대한 이해’로 설정하였다. 각 범주별 중요도는 3.58점, 3.29점, 3.44점으로 큰 차이를 보이지 않았고, 각 범주의 내용 모두 자신을 이해하는 데에 보통 이상의 수준으로 중요한 것으로 나타났다. 다음으로, 연애경험을 통해 얻은 자기이해의 내용에서 여자 대학생 또한 차원 수에 따른 적절한 스트레스 값이 확인되지 않아 차원을 도출할 수 없었다. 범주의 수는 3개로 확인되었으며 각각의 이름은‘자신의 성격에 대한 이해’,‘자신의 이성관에 대한 이해’,‘자신의 연애관에 대한 이해’로 설정하였다. 각 범주별 중요도는 3.63점, 3.03점, 3.67점으로 범주2 에서 차이를 발견할 수 있었고 각 범주의 내용 모두 자신을 이해하는 데에 보통 이상의 수준으로 중요한 것으로 나타났다. 본 연구는 남녀 대학생들의 연애경험을 통한 자기이해의 내용을 통합방법의 하나인 개념도 방법을 활용하여 현상학적인 탐구를 하였다는 데에 의의가 있다. 본 연구 결과를 통해 남녀 대학생들의 현재 연애경험을 통해 얻고 있는 자기이해의 내용을 확인할 수 있었으며, 남녀 대학생들이 건강한 관계에서 친밀감을 형성하여 자기에 대한 이해를 높일 수 있다는 내용을 밝힐 수 있었다. 이를 통해 향후 대학생들이 연애경험을 통해 얻게 되는 자기이해의 측면에 대한 기초 자료를 제공하고자 하였다.
The purpose of this study was to explore college students’ self-understanding through the dating experience using a concept-mapping method. Using a concept-mapping method, this study could find out the importance of each category of male and female college students’ self-understanding through the da...
The purpose of this study was to explore college students’ self-understanding through the dating experience using a concept-mapping method. Using a concept-mapping method, this study could find out the importance of each category of male and female college students’ self-understanding through the dating experience. This study was conducted through two meetings with two groups each organized eight male and female college students. In the first meeting, qualitative data on self-understanding through dating experiences of male and female college students was collected by using open-ended questions asking 'self-understanding through dating experiences'. In the second meeting, each of male and female college students classified 66 and 89 statements about 'self-understanding through dating experience' generated in the first meeting, grouped by similarity, and evaluated importance by 5-point Likert scale, depending on how important the contents of each statement would be to understand self. The results derived by performing multidimensional scaling and cluster analysis based on collected data are as follows. First, in the content of self-understanding through dating experience, male college students identified two dimensions and three categories. For the dimension, two dimensions were identified, but the dimensions’ name could not be named because the common point could not be extracted from each dimension. The three categories were identified as 'positive self-understanding', 'understanding of preference about dating and dating partner', and 'negative self-understanding'. The importance of each category was 3.58 points, 3.29 points, and 3.44 points, showing no significant difference, and the contents of each category were found to be above average to understand themselves. Next, in the content of self-understanding through dating experience, female college students identified two dimensions and three categories. In the dimension, only one dimension ,basaed on the x-axis, could be named because it was possible to extract common points only in this dimension and this was a relational/personal dimension. The three categories were identified as 'understanding of personality', 'understanding of opposite sex', and 'understanding of love'. The importance of each category was 3.63 points, 3.03 points, and 3.67 points. Differences were found in category 2, and the contents of each category were found to be above average to understand themselves. This study is meaningful in that a phenomenological inquiry was conducted by using the concept-mapping method, which is one of the methods of integrating methods. Through the results of this study, it was possible to confirm the contents of self-understanding that male and female college students are gaining through their current dating experiences, and it was revealed that male and female college students can increase their self-understanding by forming intimacy in a healthy relationship. Through this, it was intended to provide basic data on the aspects of self-understanding that college students gain through dating experiences.
The purpose of this study was to explore college students’ self-understanding through the dating experience using a concept-mapping method. Using a concept-mapping method, this study could find out the importance of each category of male and female college students’ self-understanding through the dating experience. This study was conducted through two meetings with two groups each organized eight male and female college students. In the first meeting, qualitative data on self-understanding through dating experiences of male and female college students was collected by using open-ended questions asking 'self-understanding through dating experiences'. In the second meeting, each of male and female college students classified 66 and 89 statements about 'self-understanding through dating experience' generated in the first meeting, grouped by similarity, and evaluated importance by 5-point Likert scale, depending on how important the contents of each statement would be to understand self. The results derived by performing multidimensional scaling and cluster analysis based on collected data are as follows. First, in the content of self-understanding through dating experience, male college students identified two dimensions and three categories. For the dimension, two dimensions were identified, but the dimensions’ name could not be named because the common point could not be extracted from each dimension. The three categories were identified as 'positive self-understanding', 'understanding of preference about dating and dating partner', and 'negative self-understanding'. The importance of each category was 3.58 points, 3.29 points, and 3.44 points, showing no significant difference, and the contents of each category were found to be above average to understand themselves. Next, in the content of self-understanding through dating experience, female college students identified two dimensions and three categories. In the dimension, only one dimension ,basaed on the x-axis, could be named because it was possible to extract common points only in this dimension and this was a relational/personal dimension. The three categories were identified as 'understanding of personality', 'understanding of opposite sex', and 'understanding of love'. The importance of each category was 3.63 points, 3.03 points, and 3.67 points. Differences were found in category 2, and the contents of each category were found to be above average to understand themselves. This study is meaningful in that a phenomenological inquiry was conducted by using the concept-mapping method, which is one of the methods of integrating methods. Through the results of this study, it was possible to confirm the contents of self-understanding that male and female college students are gaining through their current dating experiences, and it was revealed that male and female college students can increase their self-understanding by forming intimacy in a healthy relationship. Through this, it was intended to provide basic data on the aspects of self-understanding that college students gain through dating experiences.
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