본 연구의 목적은 청소년의 심리·사회적응에 영향을 미치는 요인들을 보호요인과 방해요인으로 구분하고 생태체계이론을 기반으로 하여 개인, 미시, 중간체계로 분류하여 각 체계별 하위요인들의 효과크기를 분석하는 것이다. 따라서 2000년부터 2019년까지 20년간의 학술지 22편, 석·박사학위논문 25편 총 47편의 선행연구를 바탕으로 메타분석을 통해 청소년의 심리·사회적응과 관련된 요인들의 효과크기를 살펴보았다. ...
본 연구의 목적은 청소년의 심리·사회적응에 영향을 미치는 요인들을 보호요인과 방해요인으로 구분하고 생태체계이론을 기반으로 하여 개인, 미시, 중간체계로 분류하여 각 체계별 하위요인들의 효과크기를 분석하는 것이다. 따라서 2000년부터 2019년까지 20년간의 학술지 22편, 석·박사학위논문 25편 총 47편의 선행연구를 바탕으로 메타분석을 통해 청소년의 심리·사회적응과 관련된 요인들의 효과크기를 살펴보았다. 분석대상 자료의 선정은 메타분석의 특성상 수량적인 형태로 제시된 연구물을 대상으로 하였고, 설정한 포함 및 배제 기준에 따라 자료를 선정하였다. 연구에서 주목할 만한 결과는 첫째, 전체 영향요인들을 대상으로 심리적응에 개인체계가 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 미시체계, 중간체계 순으로 확인되었다. 하지만 청소년의 개인적 특징인 개인체계의 효과크기가 청소년을 둘러싼 환경인 미시체계와 중간체계 효과크기의 합보다 작게 나타났으므로 이는 청소년과 상호작용하는 외부개입이 더 중요하다는 것을 확인할 수 있다. 둘째, 각 체계별 전체 하위요인 중 비관성, 부모애착, 부부갈등이 심리적응에 가장 큰 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 사회적응도 심리적응과 동일하게 개인체계가 가장 큰 영향을 미치며, 미시체계, 중간체계 순으로 확인되었다. 넷째, 사회적응에 영향을 미치는 각 체계별 가장 큰 효과를 보인 요인은 자아탄력성, 사회적지지, 부모의 음주문제로 나타났다. 마지막으로 심리·사회적응에 유의하지 않는 하위요인은 긍정적 양육행동, 방임, 부모갈등, 인터넷중독 총 4개의 요인으로 확인되었다. 이와 같은 결과를 토대로 본 연구는 다음과 같은 의의가 있다. 첫째, 지난 20년간의 선행연구를 종합, 정리하여 객관적인 결과를 도출하기 위해 수량적 통합을 시도하였다. 둘째, 특수한 환경에 처한 청소년이 아닌 일반 청소년 전체를 대상으로 심리·사회적응에 대한 전반적인 영향요인의 효과크기를 도출하였다. 셋째, 일반화된 효과크기를 통해 영향력 있는 요인들을 확인할 수 있으며 청소년 심리·사회적응을 위한 우선적 개입지점과 정책적 방향을 제시하였다. 넷째, 후속 연구를 위한 변인 설정에 대한 근거를 마련하였다.
본 연구의 목적은 청소년의 심리·사회적응에 영향을 미치는 요인들을 보호요인과 방해요인으로 구분하고 생태체계이론을 기반으로 하여 개인, 미시, 중간체계로 분류하여 각 체계별 하위요인들의 효과크기를 분석하는 것이다. 따라서 2000년부터 2019년까지 20년간의 학술지 22편, 석·박사학위논문 25편 총 47편의 선행연구를 바탕으로 메타분석을 통해 청소년의 심리·사회적응과 관련된 요인들의 효과크기를 살펴보았다. 분석대상 자료의 선정은 메타분석의 특성상 수량적인 형태로 제시된 연구물을 대상으로 하였고, 설정한 포함 및 배제 기준에 따라 자료를 선정하였다. 연구에서 주목할 만한 결과는 첫째, 전체 영향요인들을 대상으로 심리적응에 개인체계가 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 미시체계, 중간체계 순으로 확인되었다. 하지만 청소년의 개인적 특징인 개인체계의 효과크기가 청소년을 둘러싼 환경인 미시체계와 중간체계 효과크기의 합보다 작게 나타났으므로 이는 청소년과 상호작용하는 외부개입이 더 중요하다는 것을 확인할 수 있다. 둘째, 각 체계별 전체 하위요인 중 비관성, 부모애착, 부부갈등이 심리적응에 가장 큰 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 사회적응도 심리적응과 동일하게 개인체계가 가장 큰 영향을 미치며, 미시체계, 중간체계 순으로 확인되었다. 넷째, 사회적응에 영향을 미치는 각 체계별 가장 큰 효과를 보인 요인은 자아탄력성, 사회적지지, 부모의 음주문제로 나타났다. 마지막으로 심리·사회적응에 유의하지 않는 하위요인은 긍정적 양육행동, 방임, 부모갈등, 인터넷중독 총 4개의 요인으로 확인되었다. 이와 같은 결과를 토대로 본 연구는 다음과 같은 의의가 있다. 첫째, 지난 20년간의 선행연구를 종합, 정리하여 객관적인 결과를 도출하기 위해 수량적 통합을 시도하였다. 둘째, 특수한 환경에 처한 청소년이 아닌 일반 청소년 전체를 대상으로 심리·사회적응에 대한 전반적인 영향요인의 효과크기를 도출하였다. 셋째, 일반화된 효과크기를 통해 영향력 있는 요인들을 확인할 수 있으며 청소년 심리·사회적응을 위한 우선적 개입지점과 정책적 방향을 제시하였다. 넷째, 후속 연구를 위한 변인 설정에 대한 근거를 마련하였다.
The purpose of this study is to analyze the effects of each system by dividing the factors affecting the psychological and social adaptation of adolescents into protection factors and disturbing factors, and classifying them into individual, micro, and intermediate systems based on ecosystem theory....
The purpose of this study is to analyze the effects of each system by dividing the factors affecting the psychological and social adaptation of adolescents into protection factors and disturbing factors, and classifying them into individual, micro, and intermediate systems based on ecosystem theory. Therefore, based on a total of 47 prior studies of 22 academic journals and 25 master's and doctorate dissertations over 20 years from 2000 to 2019, we examined the effectiveness of factors related to psychological and social response of adolescents through meta-analysis. The selection of data to be analyzed was based on the research materials presented in a quantitative form due to the nature of meta-analysis, and data were selected according to the set inclusion and exclusion criteria. The remarkable results of the study are: First, it was found that the individual system had the greatest influence on psychological adaptation for all influencing factors, followed by microscopic system and intermediate system. However, since the effect size of the individual system, which is a personal characteristic of adolescents, is smaller than the sum of the effect size of the micro system and the intermediate system, which is the environment surrounding adolescents, it can be confirmed that external intervention to interact with the adolescents is more important. Second, pessimism, parental attachment, and marital conflict were found to have the greatest impact on psychological response among the overall sub-factors of each system. Third, the individual system has the greatest influence on the social adaptation psychological adaptation, and the micro-system and intermediate system were identified in order. Fourth, the factors that showed the greatest effect on each system affecting social adaptation were self-elasticity, social support, and parents' drinking problems. Finally, the sub-factors that did not pay attention to psychosocial adaptation were identified as four factors: positive parenting behavior, neglect, parental conflict, and internet addiction. Based on these results, this study has the following significance. First, a quantitative integration was attempted to derive objective results by synthesizing and organizing previous studies over the past 20 years. Second, the effect size of the overall influencing factors on psychosocial adaptation was derived for the general adolescents, not the adolescents in special circumstances. Third, through the generalized effect size, influential factors can be identified, and priority intervention points and policy directions for youth psychosocial adaptation were suggested. Fourth, the basis for setting variables for subsequent research was prepared.
The purpose of this study is to analyze the effects of each system by dividing the factors affecting the psychological and social adaptation of adolescents into protection factors and disturbing factors, and classifying them into individual, micro, and intermediate systems based on ecosystem theory. Therefore, based on a total of 47 prior studies of 22 academic journals and 25 master's and doctorate dissertations over 20 years from 2000 to 2019, we examined the effectiveness of factors related to psychological and social response of adolescents through meta-analysis. The selection of data to be analyzed was based on the research materials presented in a quantitative form due to the nature of meta-analysis, and data were selected according to the set inclusion and exclusion criteria. The remarkable results of the study are: First, it was found that the individual system had the greatest influence on psychological adaptation for all influencing factors, followed by microscopic system and intermediate system. However, since the effect size of the individual system, which is a personal characteristic of adolescents, is smaller than the sum of the effect size of the micro system and the intermediate system, which is the environment surrounding adolescents, it can be confirmed that external intervention to interact with the adolescents is more important. Second, pessimism, parental attachment, and marital conflict were found to have the greatest impact on psychological response among the overall sub-factors of each system. Third, the individual system has the greatest influence on the social adaptation psychological adaptation, and the micro-system and intermediate system were identified in order. Fourth, the factors that showed the greatest effect on each system affecting social adaptation were self-elasticity, social support, and parents' drinking problems. Finally, the sub-factors that did not pay attention to psychosocial adaptation were identified as four factors: positive parenting behavior, neglect, parental conflict, and internet addiction. Based on these results, this study has the following significance. First, a quantitative integration was attempted to derive objective results by synthesizing and organizing previous studies over the past 20 years. Second, the effect size of the overall influencing factors on psychosocial adaptation was derived for the general adolescents, not the adolescents in special circumstances. Third, through the generalized effect size, influential factors can be identified, and priority intervention points and policy directions for youth psychosocial adaptation were suggested. Fourth, the basis for setting variables for subsequent research was prepared.
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