민주시민교육은 내용 면에서 평생교육의 시민참여교육과 같다. 성인을 대상으로 하는 학교 밖 민주시민교육은 평생교육 영역 안에 있으므로, 결국 성인 대상 민주시민교육이란 평생교육으로서 민주시민교육을 의미한다. 민주시민교육의 궁극적 목적인 민주사회의 지속적인 유지·발전은 평생교육의 궁극적 목적인 학습사회와 맞닿아 있다. 누구나 언제 어디서나 원하는 것을 배울 수 있는 평생학습사회의 이상은 민주주의 없이는 이루어질 수 없고, 학습과 실천을 통해 민주주의를 체화한 시민 없이는 민주주의사회가 유지 발전될 수 없다.
이 연구는 이러한...
민주시민교육은 내용 면에서 평생교육의 시민참여교육과 같다. 성인을 대상으로 하는 학교 밖 민주시민교육은 평생교육 영역 안에 있으므로, 결국 성인 대상 민주시민교육이란 평생교육으로서 민주시민교육을 의미한다. 민주시민교육의 궁극적 목적인 민주사회의 지속적인 유지·발전은 평생교육의 궁극적 목적인 학습사회와 맞닿아 있다. 누구나 언제 어디서나 원하는 것을 배울 수 있는 평생학습사회의 이상은 민주주의 없이는 이루어질 수 없고, 학습과 실천을 통해 민주주의를 체화한 시민 없이는 민주주의사회가 유지 발전될 수 없다.
이 연구는 이러한 인식을 바탕으로, 평생교육에 대한 비판적 고찰을 통해 민주시민교육을 활성화하기 위한 방안 모색을 목적으로 하였다. 이를 위해 먼저 민주시민교육과 평생교육에 대한 이론적 배경을 살펴보았다. 민주시민교육은 기본적으로 시민으로서 지녀야 할 민주적 시민성을 함양하는 교육을 의미하며, 민주주의 사회의 지속적인 유지 발전을 목적으로 한다. 학교교육에 대한 비판적 대안으로 등장한 평생교육은, 교육의 중심을 교육자에서 학습자로, 교육의 공간을 학교에서 생활세계로 이동시켰고, 학습자의 사회적 실천에 주목하면서 교육의 근본적인 전환을 시도하였다. 그러나 한국의 평생교육은 학교 교육과정을 제외한 학교 밖 교육으로 한정되면서, 그 본래적 가치와 실천력을 상실해 가고 있는 실정이다.
이 연구는 평생교육에 대한 비판적 고찰을 통해 민주시민교육을 활성화하기 위한 여섯 가지 방안을 제시하였다. 첫째, 민주주의 사회의 주체적 존재이자 능동적 학습자로서 시민의 적극적인 참여가 중요하다. 둘째, 민주주의에 대한 이해와 실천을 모든 민주시민교육 프로그램을 관통하는 핵심내용으로 설정해야 한다. 셋째, 다양한 평생교육 프로그램과 사업 등을 활용하여 민주시민교육을 확장하여야 한다. 넷째, 학습동아리의 양적 팽창보다 사회적 실천을 중시하는 학습동아리의 질적 성장이 필요하다. 다섯째, 민주시민교육 법률 제정과 추진기구 설치 등 제도화를 추진해야 한다. 여섯째, 민주시민교육 현장 실천가로 시민사회단체 활동가와 아울러 평생교육 전문인력인 평생교육사의 활용을 긍정적으로 검토해야 한다.
민주시민교육은 내용 면에서 평생교육의 시민참여교육과 같다. 성인을 대상으로 하는 학교 밖 민주시민교육은 평생교육 영역 안에 있으므로, 결국 성인 대상 민주시민교육이란 평생교육으로서 민주시민교육을 의미한다. 민주시민교육의 궁극적 목적인 민주사회의 지속적인 유지·발전은 평생교육의 궁극적 목적인 학습사회와 맞닿아 있다. 누구나 언제 어디서나 원하는 것을 배울 수 있는 평생학습사회의 이상은 민주주의 없이는 이루어질 수 없고, 학습과 실천을 통해 민주주의를 체화한 시민 없이는 민주주의사회가 유지 발전될 수 없다.
이 연구는 이러한 인식을 바탕으로, 평생교육에 대한 비판적 고찰을 통해 민주시민교육을 활성화하기 위한 방안 모색을 목적으로 하였다. 이를 위해 먼저 민주시민교육과 평생교육에 대한 이론적 배경을 살펴보았다. 민주시민교육은 기본적으로 시민으로서 지녀야 할 민주적 시민성을 함양하는 교육을 의미하며, 민주주의 사회의 지속적인 유지 발전을 목적으로 한다. 학교교육에 대한 비판적 대안으로 등장한 평생교육은, 교육의 중심을 교육자에서 학습자로, 교육의 공간을 학교에서 생활세계로 이동시켰고, 학습자의 사회적 실천에 주목하면서 교육의 근본적인 전환을 시도하였다. 그러나 한국의 평생교육은 학교 교육과정을 제외한 학교 밖 교육으로 한정되면서, 그 본래적 가치와 실천력을 상실해 가고 있는 실정이다.
이 연구는 평생교육에 대한 비판적 고찰을 통해 민주시민교육을 활성화하기 위한 여섯 가지 방안을 제시하였다. 첫째, 민주주의 사회의 주체적 존재이자 능동적 학습자로서 시민의 적극적인 참여가 중요하다. 둘째, 민주주의에 대한 이해와 실천을 모든 민주시민교육 프로그램을 관통하는 핵심내용으로 설정해야 한다. 셋째, 다양한 평생교육 프로그램과 사업 등을 활용하여 민주시민교육을 확장하여야 한다. 넷째, 학습동아리의 양적 팽창보다 사회적 실천을 중시하는 학습동아리의 질적 성장이 필요하다. 다섯째, 민주시민교육 법률 제정과 추진기구 설치 등 제도화를 추진해야 한다. 여섯째, 민주시민교육 현장 실천가로 시민사회단체 활동가와 아울러 평생교육 전문인력인 평생교육사의 활용을 긍정적으로 검토해야 한다.
In terms of content, democratic citizenship education is the same as civic participation education in lifelong education. Since democratic citizenship education outside of school for adults is within the realm of lifelong education, democratic citizenship education for adults means democratic citize...
In terms of content, democratic citizenship education is the same as civic participation education in lifelong education. Since democratic citizenship education outside of school for adults is within the realm of lifelong education, democratic citizenship education for adults means democratic citizenship education as lifelong education. The continuous maintenance and development of a democratic society, the ultimate goal of democratic citizenship education, is in contact with a learning society, the ultimate goal of lifelong education. The ideal of a lifelong learning society in which anyone can learn what they want anytime, anywhere cannot be achieved without democracy, and a democratic society cannot be sustained and developed without citizens who embody democracy through learning and practice.
Based on this recognition, this study aimed to find a plan to revitalize democratic citizenship education through critical consideration of lifelong education. To this end, first, the theoretical background of democratic citizenship education and lifelong education was examined. Democratic citizenship education basically means education that fosters the democratic citizenship that citizens should have, and aims to sustain and develop a democratic society. Lifelong education, which emerged as a critical alternative to school education, shifted the center of education from educator to learner, and the space of education from school to the living world, and attempted a fundamental transformation of education, paying attention to the learner's social practice. However, as lifelong education in Korea is limited to education outside of school, excluding the school curriculum, its original value and practical power are being lost.
This study presented six ways to revitalize democratic citizenship education through critical consideration of lifelong education. First, the active participation of citizens is important as a subjective existence and active learner in a democratic society. Second, the understanding and practice of democracy should be set as the core content that penetrates all democratic citizenship education programs. Third, democratic citizenship education should be expanded by utilizing various lifelong education programs and projects. Fourth, there is a need for qualitative growth of learning clubs that place importance on social practice rather than quantitative expansion of learning clubs. Fifth, it is necessary to promote institutionalization, such as enacting democratic citizenship education laws and establishing promotion mechanisms. Sixth, it is necessary to positively review the use of lifelong education professionals who are experts in lifelong education along with activists of civil society organizations as field practitioners of democratic citizenship education.
In terms of content, democratic citizenship education is the same as civic participation education in lifelong education. Since democratic citizenship education outside of school for adults is within the realm of lifelong education, democratic citizenship education for adults means democratic citizenship education as lifelong education. The continuous maintenance and development of a democratic society, the ultimate goal of democratic citizenship education, is in contact with a learning society, the ultimate goal of lifelong education. The ideal of a lifelong learning society in which anyone can learn what they want anytime, anywhere cannot be achieved without democracy, and a democratic society cannot be sustained and developed without citizens who embody democracy through learning and practice.
Based on this recognition, this study aimed to find a plan to revitalize democratic citizenship education through critical consideration of lifelong education. To this end, first, the theoretical background of democratic citizenship education and lifelong education was examined. Democratic citizenship education basically means education that fosters the democratic citizenship that citizens should have, and aims to sustain and develop a democratic society. Lifelong education, which emerged as a critical alternative to school education, shifted the center of education from educator to learner, and the space of education from school to the living world, and attempted a fundamental transformation of education, paying attention to the learner's social practice. However, as lifelong education in Korea is limited to education outside of school, excluding the school curriculum, its original value and practical power are being lost.
This study presented six ways to revitalize democratic citizenship education through critical consideration of lifelong education. First, the active participation of citizens is important as a subjective existence and active learner in a democratic society. Second, the understanding and practice of democracy should be set as the core content that penetrates all democratic citizenship education programs. Third, democratic citizenship education should be expanded by utilizing various lifelong education programs and projects. Fourth, there is a need for qualitative growth of learning clubs that place importance on social practice rather than quantitative expansion of learning clubs. Fifth, it is necessary to promote institutionalization, such as enacting democratic citizenship education laws and establishing promotion mechanisms. Sixth, it is necessary to positively review the use of lifelong education professionals who are experts in lifelong education along with activists of civil society organizations as field practitioners of democratic citizenship education.
주제어
#교육학 교육학, 사회교육, 성인교육
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