본 연구의 목적은 다문화 청소년의 진로장벽, 진로스트레스, 진로불안, 진로준비행동 간의 미치는 영향을 살펴보고, 진로장벽이 진로스트레스와 진로불안을 매개로 하여 진로준비행동에 영향을 미치는지 확인하는 데 있다. 다문화사회로 진입한 우리나라는 전체 청소년의 인구는 감소하는데 반하여 다문화 청소년 인구는 꾸준히 증가하고 있다. 청소년의 가장 큰 고민은 진로 문제이다. 다문화 청소년은 일반청소년 보다 진로에 더 어려움을 겪고 있다. 연구자는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 다문화 청소년의 진로장벽은 진로 스트레스와 진로 불안과 진로 준비 행동에 어떠한 영향을 미치는가, 둘째, 다문화 청소년의 진로장벽이 진로준비행동에 미치는 영향에 있어 진로 스트레스와 진로 불안의 ...
본 연구의 목적은 다문화 청소년의 진로장벽, 진로스트레스, 진로불안, 진로준비행동 간의 미치는 영향을 살펴보고, 진로장벽이 진로스트레스와 진로불안을 매개로 하여 진로준비행동에 영향을 미치는지 확인하는 데 있다. 다문화사회로 진입한 우리나라는 전체 청소년의 인구는 감소하는데 반하여 다문화 청소년 인구는 꾸준히 증가하고 있다. 청소년의 가장 큰 고민은 진로 문제이다. 다문화 청소년은 일반청소년 보다 진로에 더 어려움을 겪고 있다. 연구자는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 다문화 청소년의 진로장벽은 진로 스트레스와 진로 불안과 진로 준비 행동에 어떠한 영향을 미치는가, 둘째, 다문화 청소년의 진로장벽이 진로준비행동에 미치는 영향에 있어 진로 스트레스와 진로 불안의 매개효과는 어떠한가를 설정하였다. 이에 전국의 다문화 청소년 고등학생을 대상으로 2020년 7월부터 9월까지 2개월간 설문 조사하여 회수된 368부 중 346부를 최종분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 프로그램과 PROCESS macro 3.5를 사용하였다. 기술통계분석과 신뢰도 분석, 상관분석, 독립표본 t검정, 일원분산 분석, Tukey 사후검정을 하였다. 진로장벽이 진로준비행동에 미치는 영향에서 진로스트레스와 진로불안의 매개효과를 검증하기 위하여 Hayes(2013)의 SPSS용 PROCESS macro 3.5를 사용하고 결과를 통계적으로 검증하기 위해 부트스트래핑을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 다문화 청소년의 진로장벽은 진로스트레스, 진로불안, 진로준비행동과 밀접한 관계가 있는 것으로 파악되었다. 진로스트레스의 경우 성별에 대한 차이를 확인할 수 없었지만, 학년에 따른 스트레스는 차이를 보였다. 진로불안의 경우 성별에 따른 차이는 여성이 남성보다 높았다. 특히, 희망 진로에 따른 차이가 나타났고 진로미결정, 해외대학진학 예정, 국내 취업 예정과 국내대학진학 예정 순으로 진로불안이 높았다. 진로준비행동의 경우 학년에 따라 차이가 나타났고, 고3이 고1보다 높았다. 따라서, 다문화 청소년의 진로장벽은 진로스트레스와 진로불안에 영향을 미치는 변인이며 진로준비행동에도 영향을 미치는 변인임을 알 수 있었다. 진로장벽은 진로스트레스와 진로불안을 높이며 진로준비행동은 낮추는 것으로 나타났다. 둘째, 진로장벽에서 진로스트레스를 거쳐 진로준비행동에 미치는 영향은 부적 영향을 끼친 반면, 진로장벽에서 진로불안을 거쳐 진로준비행동에 미치는 영향은 정적 영향을 끼쳤으나 미세했다. 직접효과보다 간접효과를 포함한 총효과가 더 크므로 매개효과를 확인하였다. 부트스트래핑 실시한 결과 통계적으로 유의함이 검증되었다. 본 연구결과를 통해 다문화 청소년의 진로준비행동을 촉진하기 위해서는 청소년의 정보습득의 차이를 고려하는 진로교육이 필요하다는 점과 다문화 청소년들의 다양성을 고려함으로써 융합형 인재로 키워야 한다는 점을 제언하였다.
본 연구의 목적은 다문화 청소년의 진로장벽, 진로스트레스, 진로불안, 진로준비행동 간의 미치는 영향을 살펴보고, 진로장벽이 진로스트레스와 진로불안을 매개로 하여 진로준비행동에 영향을 미치는지 확인하는 데 있다. 다문화사회로 진입한 우리나라는 전체 청소년의 인구는 감소하는데 반하여 다문화 청소년 인구는 꾸준히 증가하고 있다. 청소년의 가장 큰 고민은 진로 문제이다. 다문화 청소년은 일반청소년 보다 진로에 더 어려움을 겪고 있다. 연구자는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 다문화 청소년의 진로장벽은 진로 스트레스와 진로 불안과 진로 준비 행동에 어떠한 영향을 미치는가, 둘째, 다문화 청소년의 진로장벽이 진로준비행동에 미치는 영향에 있어 진로 스트레스와 진로 불안의 매개효과는 어떠한가를 설정하였다. 이에 전국의 다문화 청소년 고등학생을 대상으로 2020년 7월부터 9월까지 2개월간 설문 조사하여 회수된 368부 중 346부를 최종분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 프로그램과 PROCESS macro 3.5를 사용하였다. 기술통계분석과 신뢰도 분석, 상관분석, 독립표본 t검정, 일원분산 분석, Tukey 사후검정을 하였다. 진로장벽이 진로준비행동에 미치는 영향에서 진로스트레스와 진로불안의 매개효과를 검증하기 위하여 Hayes(2013)의 SPSS용 PROCESS macro 3.5를 사용하고 결과를 통계적으로 검증하기 위해 부트스트래핑을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 다문화 청소년의 진로장벽은 진로스트레스, 진로불안, 진로준비행동과 밀접한 관계가 있는 것으로 파악되었다. 진로스트레스의 경우 성별에 대한 차이를 확인할 수 없었지만, 학년에 따른 스트레스는 차이를 보였다. 진로불안의 경우 성별에 따른 차이는 여성이 남성보다 높았다. 특히, 희망 진로에 따른 차이가 나타났고 진로미결정, 해외대학진학 예정, 국내 취업 예정과 국내대학진학 예정 순으로 진로불안이 높았다. 진로준비행동의 경우 학년에 따라 차이가 나타났고, 고3이 고1보다 높았다. 따라서, 다문화 청소년의 진로장벽은 진로스트레스와 진로불안에 영향을 미치는 변인이며 진로준비행동에도 영향을 미치는 변인임을 알 수 있었다. 진로장벽은 진로스트레스와 진로불안을 높이며 진로준비행동은 낮추는 것으로 나타났다. 둘째, 진로장벽에서 진로스트레스를 거쳐 진로준비행동에 미치는 영향은 부적 영향을 끼친 반면, 진로장벽에서 진로불안을 거쳐 진로준비행동에 미치는 영향은 정적 영향을 끼쳤으나 미세했다. 직접효과보다 간접효과를 포함한 총효과가 더 크므로 매개효과를 확인하였다. 부트스트래핑 실시한 결과 통계적으로 유의함이 검증되었다. 본 연구결과를 통해 다문화 청소년의 진로준비행동을 촉진하기 위해서는 청소년의 정보습득의 차이를 고려하는 진로교육이 필요하다는 점과 다문화 청소년들의 다양성을 고려함으로써 융합형 인재로 키워야 한다는 점을 제언하였다.
The purpose of this study is in looking into the effects among career barriers, career stress, career anxiety, and career preparation behavior of multi-cultural adolescents, and confirming whether career barrier influences career preparation behavior with being mediated by career stress and career a...
The purpose of this study is in looking into the effects among career barriers, career stress, career anxiety, and career preparation behavior of multi-cultural adolescents, and confirming whether career barrier influences career preparation behavior with being mediated by career stress and career anxiety. The Republic of Korea that has entered multi-cultural society has overall adolescent population getting reduced but contrarily has multi-cultural adolescent population getting steadily increased. The biggest concern of adolescents is the issue of career. Multi-cultural adolescents are experiencing more difficulties in their career than regular adolescents. The researcher has set up the research questions as follows: First, what career barrier of multi-cultural adolescents influences onto career stress, career anxiety, and career preparation behavior, and Second, how mediating effects of career stress and career anxiety are in that carrier barrier of multi-cultural adolescents have been set up. And so a survey had been conducted for 2 months from July through September of 2020 targeting high school students of multi-cultural adolescents of the country and 346 out of 368 pieces that had been collected have been utilized at the final analysis. SPSS 23.0 program and PROCESS macro 3.5 were used for those collected data. Conducted have been descriptive statistical analysis, reliability analysis, correlation analysis, independent sample t-test, ANOVA, and Post-Hoc Tukey test. PROCESS macro 3.5 of Hayes(2013) for SPSS was used for verifying mediating effects of career stress and career anxiety in the effects that career barrier influences career preparation behavior, and Bootstrapping was conducted to statistically verify the result. Main results of this study have appeared as follows: First, career barrier of multi-cultural adolescents has been identified to have close relationship with career stress, career anxiety, and career preparation behavior. In case of career stress, the difference upon gender has not been unable to confirm, but the career stress depending on the grade has shown the difference. In case of career anxiety, the difference depending on gender was higher in women than men. In particular, a difference depending on desired career has appeared and career anxiety was higher in the order of career indecision, scheduled advance to overseas university, scheduled domestic employment and scheduled advance to domestic university. In case of career preparation behavior a difference has appeared depending on grade, and senior students were higher than freshmen. And so, it was identified that career barrier of multi-cultural adolescents is a variable to influence career stress and career anxiety and a variable that also influences career preparation behavior. Career barrier was appeared to raise career stress and career anxiety and lower career preparation behavior. Second, while the effect influencing career preparation behavior by going through career stress from career barrier was negatively influenced, the effect influencing career preparation behavior by going through career anxiety from career barrier was positively influenced but negligible. Total effect including indirect effect was direct effect was bigger and so mediating effect has been confirmed. Statistical significance has been verified as result of conducting Bootstrapping. Through this study result have been proposed the point that career education is needed to consider the difference of information acquirement of adolescents in order to enhance career preparation behavior of multi-cultural adolescents, and the point that multi-cultural adolescents need to be brought up as convergence type of talents by considering their diversity.
The purpose of this study is in looking into the effects among career barriers, career stress, career anxiety, and career preparation behavior of multi-cultural adolescents, and confirming whether career barrier influences career preparation behavior with being mediated by career stress and career anxiety. The Republic of Korea that has entered multi-cultural society has overall adolescent population getting reduced but contrarily has multi-cultural adolescent population getting steadily increased. The biggest concern of adolescents is the issue of career. Multi-cultural adolescents are experiencing more difficulties in their career than regular adolescents. The researcher has set up the research questions as follows: First, what career barrier of multi-cultural adolescents influences onto career stress, career anxiety, and career preparation behavior, and Second, how mediating effects of career stress and career anxiety are in that carrier barrier of multi-cultural adolescents have been set up. And so a survey had been conducted for 2 months from July through September of 2020 targeting high school students of multi-cultural adolescents of the country and 346 out of 368 pieces that had been collected have been utilized at the final analysis. SPSS 23.0 program and PROCESS macro 3.5 were used for those collected data. Conducted have been descriptive statistical analysis, reliability analysis, correlation analysis, independent sample t-test, ANOVA, and Post-Hoc Tukey test. PROCESS macro 3.5 of Hayes(2013) for SPSS was used for verifying mediating effects of career stress and career anxiety in the effects that career barrier influences career preparation behavior, and Bootstrapping was conducted to statistically verify the result. Main results of this study have appeared as follows: First, career barrier of multi-cultural adolescents has been identified to have close relationship with career stress, career anxiety, and career preparation behavior. In case of career stress, the difference upon gender has not been unable to confirm, but the career stress depending on the grade has shown the difference. In case of career anxiety, the difference depending on gender was higher in women than men. In particular, a difference depending on desired career has appeared and career anxiety was higher in the order of career indecision, scheduled advance to overseas university, scheduled domestic employment and scheduled advance to domestic university. In case of career preparation behavior a difference has appeared depending on grade, and senior students were higher than freshmen. And so, it was identified that career barrier of multi-cultural adolescents is a variable to influence career stress and career anxiety and a variable that also influences career preparation behavior. Career barrier was appeared to raise career stress and career anxiety and lower career preparation behavior. Second, while the effect influencing career preparation behavior by going through career stress from career barrier was negatively influenced, the effect influencing career preparation behavior by going through career anxiety from career barrier was positively influenced but negligible. Total effect including indirect effect was direct effect was bigger and so mediating effect has been confirmed. Statistical significance has been verified as result of conducting Bootstrapping. Through this study result have been proposed the point that career education is needed to consider the difference of information acquirement of adolescents in order to enhance career preparation behavior of multi-cultural adolescents, and the point that multi-cultural adolescents need to be brought up as convergence type of talents by considering their diversity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.