본 연구는 청소년 현장의 전문가의 의견을 바탕으로 청소년현장실습에 대한 다양한 시각과 문제점을 탐색하고 현장에서 제시하는 개선방안을 모색해 보는 것에 목적이 있다. 이를 위해 청소년 현장을 잘 이해하고 경험이 풍부한 현장 전문가 24명을 대상으로 델파이 조사를 실시하였다. 델파이 조사는 3차에 걸쳐 진행되었으며 델파이 조사 과정을 통하여 전문가들의 의견이 합의 될 수 있도록 하였다. 최종 델파이 조사 결과, 전문가들은 청소년현장실습을 청소년 현장의 실무를 직접 체험하며 실제적인 경험 되어야 하며 청소년 활동에 대한 이해와 청소년지도사에 대한 직업적 이해를 할 수 있는 과정이 되어야 한다는 것에 높은 수준의 합의를 보였으며, 청소년현장실습을 통하여 청소년 활동을 이해할 수 있도록 프로그램 기획운영평가의 전반적인 과정과 프로그램 시연(실습)이 가장 핵심적으로 제공되어야 한다는 것에 높은 수준의 합의를 보였다. 이는 청소년현장실습이 프로그램 개발운영 과정을 통하여 청소년지도사로서 수행하는 전반적인 실제 업무를 경험할 수 있도록 해야 한다는 것으로 볼 수 있다. 또한 전문가들은 청소년현장실습의 가장 큰 문제점으로 청소년현장실습 매뉴얼의 부재와 법제화 되지 않은 ...
본 연구는 청소년 현장의 전문가의 의견을 바탕으로 청소년현장실습에 대한 다양한 시각과 문제점을 탐색하고 현장에서 제시하는 개선방안을 모색해 보는 것에 목적이 있다. 이를 위해 청소년 현장을 잘 이해하고 경험이 풍부한 현장 전문가 24명을 대상으로 델파이 조사를 실시하였다. 델파이 조사는 3차에 걸쳐 진행되었으며 델파이 조사 과정을 통하여 전문가들의 의견이 합의 될 수 있도록 하였다. 최종 델파이 조사 결과, 전문가들은 청소년현장실습을 청소년 현장의 실무를 직접 체험하며 실제적인 경험 되어야 하며 청소년 활동에 대한 이해와 청소년지도사에 대한 직업적 이해를 할 수 있는 과정이 되어야 한다는 것에 높은 수준의 합의를 보였으며, 청소년현장실습을 통하여 청소년 활동을 이해할 수 있도록 프로그램 기획운영평가의 전반적인 과정과 프로그램 시연(실습)이 가장 핵심적으로 제공되어야 한다는 것에 높은 수준의 합의를 보였다. 이는 청소년현장실습이 프로그램 개발운영 과정을 통하여 청소년지도사로서 수행하는 전반적인 실제 업무를 경험할 수 있도록 해야 한다는 것으로 볼 수 있다. 또한 전문가들은 청소년현장실습의 가장 큰 문제점으로 청소년현장실습 매뉴얼의 부재와 법제화 되지 않은 현장실습, 교육기관 마다 다른 현장실습의 이수 기준, 실습지도자의 자격기준 및 실습의 명확한 근거와 기분 부재에 대한 의견에 높은 수준의 합의를 보였다. 이는 체계성 없이 이루어지는 현장실습에 대한 지적으로 볼 수 있다. 이러한 문제점에 대한 개선방안으로 가장 먼저 청소년현장실습의 산학협력 방안에 대한 의견을 중심으로 현장실습의 의무화, 청소년현장실습의 체계적 모형 개발, 현장실습 이수 시간확대, 매뉴얼 개발에 대한 의견을 제시하며 전문가들의 합의를 보였다. 이와 같은 결과는 청소년현장실습은 전문성을 갖춘 준비된 청소년지도사를 배출하기 위한 필수적인 양성과정이며 매우 중요한 교육과정이라는 것을 알 수 있다. 청소년현장실습의 의무화와 제도적 기초마련을 위해 앞으로도 지속 관심을 갖고 다각적인 변화와 노력이 이루어 져야 할 것이다.
본 연구는 청소년 현장의 전문가의 의견을 바탕으로 청소년현장실습에 대한 다양한 시각과 문제점을 탐색하고 현장에서 제시하는 개선방안을 모색해 보는 것에 목적이 있다. 이를 위해 청소년 현장을 잘 이해하고 경험이 풍부한 현장 전문가 24명을 대상으로 델파이 조사를 실시하였다. 델파이 조사는 3차에 걸쳐 진행되었으며 델파이 조사 과정을 통하여 전문가들의 의견이 합의 될 수 있도록 하였다. 최종 델파이 조사 결과, 전문가들은 청소년현장실습을 청소년 현장의 실무를 직접 체험하며 실제적인 경험 되어야 하며 청소년 활동에 대한 이해와 청소년지도사에 대한 직업적 이해를 할 수 있는 과정이 되어야 한다는 것에 높은 수준의 합의를 보였으며, 청소년현장실습을 통하여 청소년 활동을 이해할 수 있도록 프로그램 기획운영평가의 전반적인 과정과 프로그램 시연(실습)이 가장 핵심적으로 제공되어야 한다는 것에 높은 수준의 합의를 보였다. 이는 청소년현장실습이 프로그램 개발운영 과정을 통하여 청소년지도사로서 수행하는 전반적인 실제 업무를 경험할 수 있도록 해야 한다는 것으로 볼 수 있다. 또한 전문가들은 청소년현장실습의 가장 큰 문제점으로 청소년현장실습 매뉴얼의 부재와 법제화 되지 않은 현장실습, 교육기관 마다 다른 현장실습의 이수 기준, 실습지도자의 자격기준 및 실습의 명확한 근거와 기분 부재에 대한 의견에 높은 수준의 합의를 보였다. 이는 체계성 없이 이루어지는 현장실습에 대한 지적으로 볼 수 있다. 이러한 문제점에 대한 개선방안으로 가장 먼저 청소년현장실습의 산학협력 방안에 대한 의견을 중심으로 현장실습의 의무화, 청소년현장실습의 체계적 모형 개발, 현장실습 이수 시간확대, 매뉴얼 개발에 대한 의견을 제시하며 전문가들의 합의를 보였다. 이와 같은 결과는 청소년현장실습은 전문성을 갖춘 준비된 청소년지도사를 배출하기 위한 필수적인 양성과정이며 매우 중요한 교육과정이라는 것을 알 수 있다. 청소년현장실습의 의무화와 제도적 기초마련을 위해 앞으로도 지속 관심을 갖고 다각적인 변화와 노력이 이루어 져야 할 것이다.
The purpose of this study is to explore various perspectives and problems of youth field practice based on the opinions of experts in youth field, and to seek improvement measures suggested in the field. To this end, a Delphi survey was conducted with 24 field experts who have a good understanding o...
The purpose of this study is to explore various perspectives and problems of youth field practice based on the opinions of experts in youth field, and to seek improvement measures suggested in the field. To this end, a Delphi survey was conducted with 24 field experts who have a good understanding of the youth field and have extensive experience. The Delphi investigation was conducted three times, and the opinions of experts were agreed through the Delphi investigation process. As a result of the final Delphi survey, experts reached a high level of consensus that the youth field practice should be a practical experience by directly experiencing the practice of the youth field, and that it should be a process for understanding youth activities and professional understanding of youth instructors. There was a high level of consensus that the overall process of program planning, operation, and evaluation and program demonstration (practice) should be provided at the core of the program so that youth activities can be understood through youth field practice. It can be seen that the youth field training should be able to experience the overall actual work performed as a youth instructor through the program development and operation process. In addition, experts commented on the absence of a youth field training manual and the absence of a legalized field practice, the criteria for completing field training that are different for each educational institution, the qualification criteria of the training leader, and the lack of a clear basis for the practice and the lack of mood as the biggest problem of youth field practice. Showed a high level of consensus. This can be seen as an intellectual on field practice that takes place without systemicity. As an improvement plan for these problems, first of all, focusing on opinions on the industry-academic cooperation plan for youth field practice, it is necessary to make field practice, develop a systematic model for youth field practice, extend field training time, and provide opinions on manual development. Showed their agreement. These results show that youth field training is an essential training course for producing youth instructors with expertise and a very important curriculum. In order to make it mandatory for youth field training and to establish an institutional basis, there should be continued interest and diversified changes and efforts.
The purpose of this study is to explore various perspectives and problems of youth field practice based on the opinions of experts in youth field, and to seek improvement measures suggested in the field. To this end, a Delphi survey was conducted with 24 field experts who have a good understanding of the youth field and have extensive experience. The Delphi investigation was conducted three times, and the opinions of experts were agreed through the Delphi investigation process. As a result of the final Delphi survey, experts reached a high level of consensus that the youth field practice should be a practical experience by directly experiencing the practice of the youth field, and that it should be a process for understanding youth activities and professional understanding of youth instructors. There was a high level of consensus that the overall process of program planning, operation, and evaluation and program demonstration (practice) should be provided at the core of the program so that youth activities can be understood through youth field practice. It can be seen that the youth field training should be able to experience the overall actual work performed as a youth instructor through the program development and operation process. In addition, experts commented on the absence of a youth field training manual and the absence of a legalized field practice, the criteria for completing field training that are different for each educational institution, the qualification criteria of the training leader, and the lack of a clear basis for the practice and the lack of mood as the biggest problem of youth field practice. Showed a high level of consensus. This can be seen as an intellectual on field practice that takes place without systemicity. As an improvement plan for these problems, first of all, focusing on opinions on the industry-academic cooperation plan for youth field practice, it is necessary to make field practice, develop a systematic model for youth field practice, extend field training time, and provide opinions on manual development. Showed their agreement. These results show that youth field training is an essential training course for producing youth instructors with expertise and a very important curriculum. In order to make it mandatory for youth field training and to establish an institutional basis, there should be continued interest and diversified changes and efforts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.