역사적으로 종교는 인간들을 교화시키는 역할을 하였으며 관련 내용은 그림으로 표현되어 이해도를 높이는 역할을 하였다. 그 중 무속 탱화는 우리 역사에서 고대부터 하위계층을 중심으로 믿어 왔던 종교 문화의 한 종류인 무속 신앙의 신들을 그림에 표현한 것이다. 무속 탱화는 당시의 사회문화와 시대상을 알 수 있는 회화 문화재이지만 무속신앙이라는 한계점 때문에 그 역사적 가치를 인정받지 못하였다. 그 때문에 인문학에서는 미술사학적 연구와 현황조사에 그쳤으며, 보존과학 분야에서도 일반동산문화재로 구분되면서 연구되지 못하였다. 따라서 본 연구는 이러한 연구 환경을 극복하기 위하여 무속 탱화를 연구 대상으로 삼게 되었다. 이를 위하여 먼저 예비조사에서는 무속 탱화의 제작기법과 손상의 종류와 범위를 파악하였다. 아울러 과학적 분석에서는 훼손 원인의 파악과 이를 바탕으로 재료와 제작 방법에 대하여 연구하였고 보존처리를 진행하였다. 먼저, 예비조사에서 본 무속 탱화의 화상(畫像)의 구성으로 무속 탱화의 화풍은 불화형이며, 배첩의 형태상은 부착형임을 확인하였다. 육안 상태 조사에서는 무속 탱화의 구성 순서를 배접지, 바탕재, 채색층이며, 배접지는 펄프지, 바탕재는 화학섬유 그리고 채색층은 안료로 확인하였다. 또한, 배접지 들뜸과 찢어짐으로 재배접이 요구되며, 변아(邊兒)부분 손상으로 변아 부분 복원이 요구 됨을 확인하였다. 과학적 상태 조사로 확인 한 화면(畫面) 손상의 종류는 이물질 및 먼지, 곰팡이, 화면 ...
역사적으로 종교는 인간들을 교화시키는 역할을 하였으며 관련 내용은 그림으로 표현되어 이해도를 높이는 역할을 하였다. 그 중 무속 탱화는 우리 역사에서 고대부터 하위계층을 중심으로 믿어 왔던 종교 문화의 한 종류인 무속 신앙의 신들을 그림에 표현한 것이다. 무속 탱화는 당시의 사회문화와 시대상을 알 수 있는 회화 문화재이지만 무속신앙이라는 한계점 때문에 그 역사적 가치를 인정받지 못하였다. 그 때문에 인문학에서는 미술사학적 연구와 현황조사에 그쳤으며, 보존과학 분야에서도 일반동산문화재로 구분되면서 연구되지 못하였다. 따라서 본 연구는 이러한 연구 환경을 극복하기 위하여 무속 탱화를 연구 대상으로 삼게 되었다. 이를 위하여 먼저 예비조사에서는 무속 탱화의 제작기법과 손상의 종류와 범위를 파악하였다. 아울러 과학적 분석에서는 훼손 원인의 파악과 이를 바탕으로 재료와 제작 방법에 대하여 연구하였고 보존처리를 진행하였다. 먼저, 예비조사에서 본 무속 탱화의 화상(畫像)의 구성으로 무속 탱화의 화풍은 불화형이며, 배첩의 형태상은 부착형임을 확인하였다. 육안 상태 조사에서는 무속 탱화의 구성 순서를 배접지, 바탕재, 채색층이며, 배접지는 펄프지, 바탕재는 화학섬유 그리고 채색층은 안료로 확인하였다. 또한, 배접지 들뜸과 찢어짐으로 재배접이 요구되며, 변아(邊兒)부분 손상으로 변아 부분 복원이 요구 됨을 확인하였다. 과학적 상태 조사로 확인 한 화면(畫面) 손상의 종류는 이물질 및 먼지, 곰팡이, 화면 꺾임, 안료 손상이었다. 손상의 범위는 치성광여래(熾盛光如來)를 기준으로 오른쪽의 산신(山神)까지가 많이 손상된 모습이었다. 보존처리 전 · 후 오염의 정도를 비교 확인하기 위하여 색차계를 이용하여 동일 한 지점의 변화를 측정하였다. 화상에는 여러 색이 관측되는데, 각 색은 오방색과 그 외에 녹색과 금색 등의 계열로 색을 분류하여 분석하였다. 과학적 분석에서 배접지는 Graff-C 염색약 실험을 통하여 펄프지로 확인되었으며, 바탕재는 FT-IR 분석을 통하여 화학섬유 중에서 합성섬유인 폴리에스테르로 확인되었다. 무속 탱화 실의 꼬임은 꼬임이 없는 무연사, 직물 조직은 평직, 경사 밀도는 79 위사 밀도는 65를 나타내었다. 채색 안료는 적색 안료인 석간주와 연단, 황색 안료인 황토, 백색 안료인 백악과 호분을 제외하고 모두 현대 합성안료를 사용한 것으로 보인다. 녹색 안료에서 에메랄드그린이 검출되는데, 에메랄드그린은 19세기 후반에서 1970년도 사이의 무신도에서 많이 검출되었다. 따라서 1950~1970년도 제작으로 추정되는 본 무속 탱화에도 검출되는 것으로 보인다. 또한, 백악과 호분 그리고 티타늄 화이트가 모든 색상에 동일하게 검출되는 것은 백색 계열 안료 중 다른 색과 혼합이 잘 되는 두 안료를 사용하여 색상을 만들었을 가능성과 본 무속탱화의 바탕재인 합성섬유를 만드는 데 사용된 형광백색염료가 검출되는 가능성을 확인하였다. 예비조사와 과학적 분석을 바탕으로 보존처리를 진행한 결과는 다음과 같다. 현대 합성안료를 사용하여 먹과 안료가 번질 것을 고려하여 건식 세척을 진행하였고, 이물질이 있는 부분에 한정하여 Alcohol 1%를 만들어 습식 세척을 진행하였다. 구 배접지 제거를 통하여 배채법(背彩法)을 사용하지 않았으며, 치성광여래의 육계(肉髻)와 나발(螺髮)의 선이 화면에서는 백색선으로 뒷면에서는 적색선으로 표현된 그림 기법 등을 확인하였다. 배접 작업은 리그닌(lignin)을 함유하고 있어서 쉽게 부식되어 열화시킬 수 있는 펄프지가 아닌 화학반응을 하지 않는 한지로 대체하여 배접하였다. 박락된 화본의 1차 색맞춤은 앞서 채색층 분석으로 파악한 안료와 근접한 안료를 사용하여 고색을 맞추는 방법으로 진행하였다. 배첩 작업은 본 무속 탱화의 틀을 제작하여 진행하였다. 틀은 그림이 틀에 고정되면서 가해지는 수축과 장력을 고려하여 합판을 덧대었다. 변아 부분 결실부는 현재 생산되는 합성섬유인 폴리에스테르 중에서 조직과 꼬임이 동일한 섬유를 선택하여 이질감을 최소화하고, 색맞춤은 군청[Lapis-lazuli, 3Na2Oㆍ3Al2O3ㆍ6SiO2ㆍ2Na2S]으로 확인되어 군청을 사용하였다. 이와 같은 방법으로 훼손된 무속 탱화의 보존처리를 진행한 결과 본 무속 탱화가 전체적으로 이물질 및 먼지의 영향을 받았었음을 확인 할 수 있었다. 또한, 배접지를 한지로 대체하고 부착형 틀을 제작하여 배첩의 형태를 갖춤으로써 본 무속 탱화의 보존성을 높였다. 본 연구가 현재까지 연구된 사례가 없는 일반동산문화재 중에서 회화류 보존처리의 예시와 기초 자료가 되기를 바라며, 아울러 제작 시기가 짧다는 이유만으로 정성스럽게 제작된 조상들의 문화유산이 훼손되거나 평가 절하되어 보존처리가 진행되지 못한 문화재들의 보존 및 관리에 대한 필요성을 대두시키는 시발점이 되기를 바란다.
역사적으로 종교는 인간들을 교화시키는 역할을 하였으며 관련 내용은 그림으로 표현되어 이해도를 높이는 역할을 하였다. 그 중 무속 탱화는 우리 역사에서 고대부터 하위계층을 중심으로 믿어 왔던 종교 문화의 한 종류인 무속 신앙의 신들을 그림에 표현한 것이다. 무속 탱화는 당시의 사회문화와 시대상을 알 수 있는 회화 문화재이지만 무속신앙이라는 한계점 때문에 그 역사적 가치를 인정받지 못하였다. 그 때문에 인문학에서는 미술사학적 연구와 현황조사에 그쳤으며, 보존과학 분야에서도 일반동산문화재로 구분되면서 연구되지 못하였다. 따라서 본 연구는 이러한 연구 환경을 극복하기 위하여 무속 탱화를 연구 대상으로 삼게 되었다. 이를 위하여 먼저 예비조사에서는 무속 탱화의 제작기법과 손상의 종류와 범위를 파악하였다. 아울러 과학적 분석에서는 훼손 원인의 파악과 이를 바탕으로 재료와 제작 방법에 대하여 연구하였고 보존처리를 진행하였다. 먼저, 예비조사에서 본 무속 탱화의 화상(畫像)의 구성으로 무속 탱화의 화풍은 불화형이며, 배첩의 형태상은 부착형임을 확인하였다. 육안 상태 조사에서는 무속 탱화의 구성 순서를 배접지, 바탕재, 채색층이며, 배접지는 펄프지, 바탕재는 화학섬유 그리고 채색층은 안료로 확인하였다. 또한, 배접지 들뜸과 찢어짐으로 재배접이 요구되며, 변아(邊兒)부분 손상으로 변아 부분 복원이 요구 됨을 확인하였다. 과학적 상태 조사로 확인 한 화면(畫面) 손상의 종류는 이물질 및 먼지, 곰팡이, 화면 꺾임, 안료 손상이었다. 손상의 범위는 치성광여래(熾盛光如來)를 기준으로 오른쪽의 산신(山神)까지가 많이 손상된 모습이었다. 보존처리 전 · 후 오염의 정도를 비교 확인하기 위하여 색차계를 이용하여 동일 한 지점의 변화를 측정하였다. 화상에는 여러 색이 관측되는데, 각 색은 오방색과 그 외에 녹색과 금색 등의 계열로 색을 분류하여 분석하였다. 과학적 분석에서 배접지는 Graff-C 염색약 실험을 통하여 펄프지로 확인되었으며, 바탕재는 FT-IR 분석을 통하여 화학섬유 중에서 합성섬유인 폴리에스테르로 확인되었다. 무속 탱화 실의 꼬임은 꼬임이 없는 무연사, 직물 조직은 평직, 경사 밀도는 79 위사 밀도는 65를 나타내었다. 채색 안료는 적색 안료인 석간주와 연단, 황색 안료인 황토, 백색 안료인 백악과 호분을 제외하고 모두 현대 합성안료를 사용한 것으로 보인다. 녹색 안료에서 에메랄드그린이 검출되는데, 에메랄드그린은 19세기 후반에서 1970년도 사이의 무신도에서 많이 검출되었다. 따라서 1950~1970년도 제작으로 추정되는 본 무속 탱화에도 검출되는 것으로 보인다. 또한, 백악과 호분 그리고 티타늄 화이트가 모든 색상에 동일하게 검출되는 것은 백색 계열 안료 중 다른 색과 혼합이 잘 되는 두 안료를 사용하여 색상을 만들었을 가능성과 본 무속탱화의 바탕재인 합성섬유를 만드는 데 사용된 형광백색염료가 검출되는 가능성을 확인하였다. 예비조사와 과학적 분석을 바탕으로 보존처리를 진행한 결과는 다음과 같다. 현대 합성안료를 사용하여 먹과 안료가 번질 것을 고려하여 건식 세척을 진행하였고, 이물질이 있는 부분에 한정하여 Alcohol 1%를 만들어 습식 세척을 진행하였다. 구 배접지 제거를 통하여 배채법(背彩法)을 사용하지 않았으며, 치성광여래의 육계(肉髻)와 나발(螺髮)의 선이 화면에서는 백색선으로 뒷면에서는 적색선으로 표현된 그림 기법 등을 확인하였다. 배접 작업은 리그닌(lignin)을 함유하고 있어서 쉽게 부식되어 열화시킬 수 있는 펄프지가 아닌 화학반응을 하지 않는 한지로 대체하여 배접하였다. 박락된 화본의 1차 색맞춤은 앞서 채색층 분석으로 파악한 안료와 근접한 안료를 사용하여 고색을 맞추는 방법으로 진행하였다. 배첩 작업은 본 무속 탱화의 틀을 제작하여 진행하였다. 틀은 그림이 틀에 고정되면서 가해지는 수축과 장력을 고려하여 합판을 덧대었다. 변아 부분 결실부는 현재 생산되는 합성섬유인 폴리에스테르 중에서 조직과 꼬임이 동일한 섬유를 선택하여 이질감을 최소화하고, 색맞춤은 군청[Lapis-lazuli, 3Na2Oㆍ3Al2O3ㆍ6SiO2ㆍ2Na2S]으로 확인되어 군청을 사용하였다. 이와 같은 방법으로 훼손된 무속 탱화의 보존처리를 진행한 결과 본 무속 탱화가 전체적으로 이물질 및 먼지의 영향을 받았었음을 확인 할 수 있었다. 또한, 배접지를 한지로 대체하고 부착형 틀을 제작하여 배첩의 형태를 갖춤으로써 본 무속 탱화의 보존성을 높였다. 본 연구가 현재까지 연구된 사례가 없는 일반동산문화재 중에서 회화류 보존처리의 예시와 기초 자료가 되기를 바라며, 아울러 제작 시기가 짧다는 이유만으로 정성스럽게 제작된 조상들의 문화유산이 훼손되거나 평가 절하되어 보존처리가 진행되지 못한 문화재들의 보존 및 관리에 대한 필요성을 대두시키는 시발점이 되기를 바란다.
Historically, religion has played an important role in enlightening humans, and related content was expressed in paintings to enhance understanding. Among them, shamanism is a painting of the shamanistic spirits, a type of religious culture of the lower classes since ancient times. Although sham...
Historically, religion has played an important role in enlightening humans, and related content was expressed in paintings to enhance understanding. Among them, shamanism is a painting of the shamanistic spirits, a type of religious culture of the lower classes since ancient times. Although shamanistic spirits is a cultural heritage that shows the social culture of the time, it was not recognized for its historical value due to the limitations of shamanism. As a result, research on shamanism was limited to art historical reviews and current status surveys in the humanities, and shamanism was not studied in the field of conservation sciences, as it was classified as a general movable cultural properties. To fill this gap in previous research, this study explores shamanistic spirits as the main research subject. To this end, preliminary surveys first identified the production techniques and types and extent of damage to shamanistic spirits. In addition, materials and fabrication methods based on scientific analysis in the cause and of the damage for the processing and conservation were reviewed. First of all, preliminary investigations confirmed that the screen style of shamanistic spirits painting was the shape of Buddhist Paintings, and that the shape of the Baecheop was attached. The visual condition survey identified the composition order of shamanistic spirits as the background paper, background material, and coloring layer, background paper as pulp paper, the background material as chemical fiber, and coloring layer as pigment. In addition, the results confirmed that re-folding was required due to excitement and tear of the background, and that partial restoration of the edges was required due to damage to the edges. The types of screen damage identified by scientific research were foreign substances, dust, mold, screen deflection, and pigmentation. There was a significant damage to the mountain spirit on the right, based on the Chiseonggwang Buddha. In order to compare and verify the degree of contamination before and after conservation treatment, the changes at the same point were measured using a color difference meter. Various colors were observed on the screen, each of which was analyzed by classifying colors into five colors, as well as further subcategories of green and gold. In scientific analysis, the background paper was identified as pulp paper through experiments with the Graff-C dye, and the background material of shamanistic spirits was identified as polyester, a synthetic fiber among chemical fibers, using the FT-IR analysis. The twist of the shamanistic spirits thread was straightened without twisting, the woven fabrics tissue was plain weave, and the warp was 79 weft was 65. All colored pigments have used modern synthetic pigments, except for the red pigments, such as seokganju, minium, yellow pigments, red clay, white pigments, chalk, and oyster shell white. Emerald greens are detected in green pigments, which have been detected in many cases of shamanistic spirits between the late 19th century and 1970s. Therefore, it was detected in the main shamanistic spirits, which is presumed to have been produced in the 1950s and 1970s. In addition, the same detection of chalk, oyster shell white, and titanium white in all colors was confirmed by the fact that the colors were made using two pigments that were mixed well with other colors and that fluorescent whitening dye was used to make synthetic fibers, the basis of background material. The results of conservation treatment based on preliminary research and scientific analysis are as follows. Dry cleaning was performed in consideration of the smudging of ink stick and pigments using modern synthetic pigments, alcohol 1% was made only for the areas with foreign substances, and wet cleaning was carried out. Baechae method was not used through the removal of the background paper, and the painting technique was identified, such as the lines of the Ushnisha and the Nabal of Chiseonggwang Buddha, expressed as white lines on the screen and red lines on the back. The attaching in many layers was replaced by a non-chemical Korean paper hanji, which rather than a pulp paper that can be easily corroded and deteriorated contains lignin. The first color matching of the degraded pictorial was performed using pigments that were closely related to pigments, which were previously identified in the analysis of the coloring layer. The Baecheop was carried out by the frame of this shamanistic spirits. The frame was added with plywood in consideration of the constriction and tension applied as the painting was fixed to the frame. The edges department selected fibers with the same tissue and twist among the currently produced synthetic fibers, minimizing heterogeneity, and color matching was confirmed by the Lapis-lazuli [3Na2Oㆍ3Al2O3ㆍ6SiO2ㆍ2Na2S] and Lapis-lazuli. In this way, the conservation treatment of damaged shamanistic spirits confirmed that the shamanistic spirits were entirely affected by foreign substances and dust. In addition, background paper, the traditional Korean paper, was replaced with hanji and attached frames were made to form a Baecheop to enhance the conservation of the shamanistic spirits. The results of the present study will serve as basic data for the conservation of paintings among general movable cultural properties that have not been studied so far. They will also be useful in terms of preserving damaged or devalued cultural heritage of our ancestors.
Historically, religion has played an important role in enlightening humans, and related content was expressed in paintings to enhance understanding. Among them, shamanism is a painting of the shamanistic spirits, a type of religious culture of the lower classes since ancient times. Although shamanistic spirits is a cultural heritage that shows the social culture of the time, it was not recognized for its historical value due to the limitations of shamanism. As a result, research on shamanism was limited to art historical reviews and current status surveys in the humanities, and shamanism was not studied in the field of conservation sciences, as it was classified as a general movable cultural properties. To fill this gap in previous research, this study explores shamanistic spirits as the main research subject. To this end, preliminary surveys first identified the production techniques and types and extent of damage to shamanistic spirits. In addition, materials and fabrication methods based on scientific analysis in the cause and of the damage for the processing and conservation were reviewed. First of all, preliminary investigations confirmed that the screen style of shamanistic spirits painting was the shape of Buddhist Paintings, and that the shape of the Baecheop was attached. The visual condition survey identified the composition order of shamanistic spirits as the background paper, background material, and coloring layer, background paper as pulp paper, the background material as chemical fiber, and coloring layer as pigment. In addition, the results confirmed that re-folding was required due to excitement and tear of the background, and that partial restoration of the edges was required due to damage to the edges. The types of screen damage identified by scientific research were foreign substances, dust, mold, screen deflection, and pigmentation. There was a significant damage to the mountain spirit on the right, based on the Chiseonggwang Buddha. In order to compare and verify the degree of contamination before and after conservation treatment, the changes at the same point were measured using a color difference meter. Various colors were observed on the screen, each of which was analyzed by classifying colors into five colors, as well as further subcategories of green and gold. In scientific analysis, the background paper was identified as pulp paper through experiments with the Graff-C dye, and the background material of shamanistic spirits was identified as polyester, a synthetic fiber among chemical fibers, using the FT-IR analysis. The twist of the shamanistic spirits thread was straightened without twisting, the woven fabrics tissue was plain weave, and the warp was 79 weft was 65. All colored pigments have used modern synthetic pigments, except for the red pigments, such as seokganju, minium, yellow pigments, red clay, white pigments, chalk, and oyster shell white. Emerald greens are detected in green pigments, which have been detected in many cases of shamanistic spirits between the late 19th century and 1970s. Therefore, it was detected in the main shamanistic spirits, which is presumed to have been produced in the 1950s and 1970s. In addition, the same detection of chalk, oyster shell white, and titanium white in all colors was confirmed by the fact that the colors were made using two pigments that were mixed well with other colors and that fluorescent whitening dye was used to make synthetic fibers, the basis of background material. The results of conservation treatment based on preliminary research and scientific analysis are as follows. Dry cleaning was performed in consideration of the smudging of ink stick and pigments using modern synthetic pigments, alcohol 1% was made only for the areas with foreign substances, and wet cleaning was carried out. Baechae method was not used through the removal of the background paper, and the painting technique was identified, such as the lines of the Ushnisha and the Nabal of Chiseonggwang Buddha, expressed as white lines on the screen and red lines on the back. The attaching in many layers was replaced by a non-chemical Korean paper hanji, which rather than a pulp paper that can be easily corroded and deteriorated contains lignin. The first color matching of the degraded pictorial was performed using pigments that were closely related to pigments, which were previously identified in the analysis of the coloring layer. The Baecheop was carried out by the frame of this shamanistic spirits. The frame was added with plywood in consideration of the constriction and tension applied as the painting was fixed to the frame. The edges department selected fibers with the same tissue and twist among the currently produced synthetic fibers, minimizing heterogeneity, and color matching was confirmed by the Lapis-lazuli [3Na2Oㆍ3Al2O3ㆍ6SiO2ㆍ2Na2S] and Lapis-lazuli. In this way, the conservation treatment of damaged shamanistic spirits confirmed that the shamanistic spirits were entirely affected by foreign substances and dust. In addition, background paper, the traditional Korean paper, was replaced with hanji and attached frames were made to form a Baecheop to enhance the conservation of the shamanistic spirits. The results of the present study will serve as basic data for the conservation of paintings among general movable cultural properties that have not been studied so far. They will also be useful in terms of preserving damaged or devalued cultural heritage of our ancestors.
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