본 연구는 청소년지도사 소명의식의 형성과 발전에 대한 상호작용을 알아보기 위해 수행되었다. 본 연구의 연구문제는 ‘청소년지도사 소명의식의 형성과 발전은 어떠한가?’로 설정하였다. 깊이 있는 연구를 위해 질적인 연구 방법을 도입하였고 Strauss와 Corbin(1998)에 의해 제시된 근거이론 방법으로 접근하였다. 연구 참여자 선정 방법은 세평적 사례선택 방법과 눈덩이 표집 방법으로 현장 경험이 풍부한 청소년지도사로부터 소개를 받고 인터뷰를 마친 연구 참여자에게 소개를 받았다. 3년 이상의 근무 경험을 가진 연구 참여자의 평균 근속 연수는 6년 이상이었다. 자료 수집 기간은 2021년 2월부터 4월까지이고 연구에 참여하기 전 연구 참여 동의서를 받아 심층 인터뷰를 진행하고 녹음하여 전사하였다. 수집된 자료는 Strauss와 Corbin(1998)의 분석절차로 개방코딩-축코딩-선택코딩-유형분석-상황분석의 순서로 진행하였다. 분석 결과 378개의 개념을 구성하였고 유사한 개념을 묶어 63개의 하위범주로 결집하고 공통성 차원으로 추상화 하여 18개의 범주로 도출하였다. 개방코딩 과정에서 도출한 18개의 범주들을 ...
본 연구는 청소년지도사 소명의식의 형성과 발전에 대한 상호작용을 알아보기 위해 수행되었다. 본 연구의 연구문제는 ‘청소년지도사 소명의식의 형성과 발전은 어떠한가?’로 설정하였다. 깊이 있는 연구를 위해 질적인 연구 방법을 도입하였고 Strauss와 Corbin(1998)에 의해 제시된 근거이론 방법으로 접근하였다. 연구 참여자 선정 방법은 세평적 사례선택 방법과 눈덩이 표집 방법으로 현장 경험이 풍부한 청소년지도사로부터 소개를 받고 인터뷰를 마친 연구 참여자에게 소개를 받았다. 3년 이상의 근무 경험을 가진 연구 참여자의 평균 근속 연수는 6년 이상이었다. 자료 수집 기간은 2021년 2월부터 4월까지이고 연구에 참여하기 전 연구 참여 동의서를 받아 심층 인터뷰를 진행하고 녹음하여 전사하였다. 수집된 자료는 Strauss와 Corbin(1998)의 분석절차로 개방코딩-축코딩-선택코딩-유형분석-상황분석의 순서로 진행하였다. 분석 결과 378개의 개념을 구성하였고 유사한 개념을 묶어 63개의 하위범주로 결집하고 공통성 차원으로 추상화 하여 18개의 범주로 도출하였다. 개방코딩 과정에서 도출한 18개의 범주들을 축코딩의 패러다임 모형에 재배열하고 나타난 현상은 ‘소명의식의 동요’였다. 현상에 직접적으로 영향을 미치는 인과적 조건은 ‘청소년지도사가 되기 위한 특별한 노력’, ‘청소년을 만나면 갖게 되는 각별한 감정과 책임감’, ‘자연스럽게 싹트는 소명의식’으로 나타났다. 인과적 조건과 현상에 개입하여 영향을 주는 맥락적 조건의 범주는 ‘청소년과의 유리’, ‘기관 내의 갈등적 환경’, ‘청소년지도사에 대한 구조적인 몰이해’, ‘늘어나는 좌절과 소진되는 희망’으로 나타났다. 작용 상호작용에 영향을 미치는 중재적 조건의 범주는 ‘조직 가치관의 충돌’, ‘지속적인 자기조절’, ‘청소년의 긍정적 피드백’, ‘동료 지지연대’로 나타났다. 중심현상의 결과로 나타난 작용/상호작용 전략의 범주는 ‘권리를 찾기 위한 자구 노력’, ‘전문가 역량 강화를 통한 소명의식의 발전’, ‘흔들리며 꽃 피우는 소명의식’, ‘소명의식이라는 열매로 발전’으로 나타났다. 결과의 범주는 ‘청소년지도자로서의 자긍심 고취’와‘자기 삶의 가치증명 추구’로 나타났다. 과정 분석은 ‘소명의식의 동요’라는 중심현상이 발현된 후 ‘좌절’, ‘자기조절’, ‘중간점검’, ‘재도전’, ‘정체성 재구성’의 5단계의 전략이 나타났다. 연구 참여자들은 이상과 다른 직무로 좌절을 경험하고 이를 극복하기 위한 자기조절과 중간점검을 하였다. 이들의 재도전 욕구로는 자기 역할을 확장하기 위한 자구책을 모색하며 자신의 역량 개발을 통해 소명의식을 발전시켰다. 마지막 단계에는 자기 삶의 가치를 증명하기 위해 정체성을 재구성 하게 되었다. 선택 코딩을 통한 핵심범주는 ‘청소년에 대한 각별한 감정과 책임감이 소명의식의 열매가 되어 가치를 증명하는 삶’이다. 연구 참여자들은 청소년에 대한 각별한 감정과 책임감을 가지고 있었다. 청소년을 만나면 소명의식이 발전하면서 책임감이 강화되었다. 이들은 자기 발전 욕구의 실현과 역량 강화를 통해 소명의식이 발전한다고 생각하며 자기 삶의 가치를 증명하기 위해 끊임없이 노력하고 있었다. 유형분석은 ‘성찰 승화형’, ‘고난극복 성장형’, ‘구조개선 의욕형’, ‘동료 멘토 연계형’의 4가지 유형으로 나타났다. ‘성찰 승화형’은 소명의식이 흔들리는 상황이 발생하면 자기 성찰로 억누르거나 초심을 떠올렸다. 이들은 생각을 환기하며 발전하는 성향이었다. ‘고난극복 성장형’은 자기 발전 욕구와 역량을 키우기 위한 노력으로 전문가가 되고자 하는 성취 의도가 강했다. ‘구조개선 의욕형’은 청소년지도사에 대한 미약한 사회적 인정에 외부적 표출이 필요하다는 강한 의지를 가지고 있었다. ‘동료 멘토 연계형’은 동요들과 대화로 문제점을 공유하면서 원만한 대응이 가능하였다. 상황 모형은 청소년지도사 소명의식의 형성과 발전을 4가지 차원으로 제시하였다. 개인 수준에서 연구 참여자들은 이상과 다른 업무로 좌절과 소명의식의 동요를 경험했다. 하지만 청소년에 대한 소명의식을 떠올리며 이들은 추스림과 자기정리를 하게 되었다. 조직 수준에서 연구 참여자들은 기관 내의 갈등적인 환경에 청소년, 동료의 지지와 소명의식, 청소년에 대한 각별한 감정과 책임감을 환기하며 자신의 중간점검을 하게 되었다. 사회 수준에서 연구 참여자들은 사회적 무관심을 소명의식으로 회복하고자 하는 재도전 단계였다. 이들은 인식 개선을 위한 자구 노력과 외부적 표출을 시도하였다. 국가사회 수준에서 연구 참여자들은 소명의식의 발전으로 정체성을 재구성하였다. 체감할 수 없는 국가의 정책에 아쉬워하고 이들이 보장받는 미래를 위한 실질적인 현안을 도출하고자 하였다. 본 연구의 청소년지도사 소명의식의 형성과 발전을 근거 이론 연구방법으로 깊이 있게 분석한 결과 다음과 같은 의의를 찾을 수 있었다. 첫째, 청소년지도사는 청소년에 대한 각별한 감정과 책임감으로 소명의식이 형성됨을 확인할 수 있었다. 둘재, 지속적인 자기조절과 청소년의 긍정적인 피드백, 동료 지지연대는 소명의식을 강화시키는 요인이고, 조직 가치관의 충돌은 소명의식을 약화시키는 요인임을 확인하였다. 셋째, 청소년지도사의 소명의식은 전문가 역량 강화와 자구 노력으로 자긍심을 고취하고 자기 삶의 가치를 증명하기 위해 발전하고 있음을 확인할 수 있었다.
본 연구는 청소년지도사 소명의식의 형성과 발전에 대한 상호작용을 알아보기 위해 수행되었다. 본 연구의 연구문제는 ‘청소년지도사 소명의식의 형성과 발전은 어떠한가?’로 설정하였다. 깊이 있는 연구를 위해 질적인 연구 방법을 도입하였고 Strauss와 Corbin(1998)에 의해 제시된 근거이론 방법으로 접근하였다. 연구 참여자 선정 방법은 세평적 사례선택 방법과 눈덩이 표집 방법으로 현장 경험이 풍부한 청소년지도사로부터 소개를 받고 인터뷰를 마친 연구 참여자에게 소개를 받았다. 3년 이상의 근무 경험을 가진 연구 참여자의 평균 근속 연수는 6년 이상이었다. 자료 수집 기간은 2021년 2월부터 4월까지이고 연구에 참여하기 전 연구 참여 동의서를 받아 심층 인터뷰를 진행하고 녹음하여 전사하였다. 수집된 자료는 Strauss와 Corbin(1998)의 분석절차로 개방코딩-축코딩-선택코딩-유형분석-상황분석의 순서로 진행하였다. 분석 결과 378개의 개념을 구성하였고 유사한 개념을 묶어 63개의 하위범주로 결집하고 공통성 차원으로 추상화 하여 18개의 범주로 도출하였다. 개방코딩 과정에서 도출한 18개의 범주들을 축코딩의 패러다임 모형에 재배열하고 나타난 현상은 ‘소명의식의 동요’였다. 현상에 직접적으로 영향을 미치는 인과적 조건은 ‘청소년지도사가 되기 위한 특별한 노력’, ‘청소년을 만나면 갖게 되는 각별한 감정과 책임감’, ‘자연스럽게 싹트는 소명의식’으로 나타났다. 인과적 조건과 현상에 개입하여 영향을 주는 맥락적 조건의 범주는 ‘청소년과의 유리’, ‘기관 내의 갈등적 환경’, ‘청소년지도사에 대한 구조적인 몰이해’, ‘늘어나는 좌절과 소진되는 희망’으로 나타났다. 작용 상호작용에 영향을 미치는 중재적 조건의 범주는 ‘조직 가치관의 충돌’, ‘지속적인 자기조절’, ‘청소년의 긍정적 피드백’, ‘동료 지지연대’로 나타났다. 중심현상의 결과로 나타난 작용/상호작용 전략의 범주는 ‘권리를 찾기 위한 자구 노력’, ‘전문가 역량 강화를 통한 소명의식의 발전’, ‘흔들리며 꽃 피우는 소명의식’, ‘소명의식이라는 열매로 발전’으로 나타났다. 결과의 범주는 ‘청소년지도자로서의 자긍심 고취’와‘자기 삶의 가치증명 추구’로 나타났다. 과정 분석은 ‘소명의식의 동요’라는 중심현상이 발현된 후 ‘좌절’, ‘자기조절’, ‘중간점검’, ‘재도전’, ‘정체성 재구성’의 5단계의 전략이 나타났다. 연구 참여자들은 이상과 다른 직무로 좌절을 경험하고 이를 극복하기 위한 자기조절과 중간점검을 하였다. 이들의 재도전 욕구로는 자기 역할을 확장하기 위한 자구책을 모색하며 자신의 역량 개발을 통해 소명의식을 발전시켰다. 마지막 단계에는 자기 삶의 가치를 증명하기 위해 정체성을 재구성 하게 되었다. 선택 코딩을 통한 핵심범주는 ‘청소년에 대한 각별한 감정과 책임감이 소명의식의 열매가 되어 가치를 증명하는 삶’이다. 연구 참여자들은 청소년에 대한 각별한 감정과 책임감을 가지고 있었다. 청소년을 만나면 소명의식이 발전하면서 책임감이 강화되었다. 이들은 자기 발전 욕구의 실현과 역량 강화를 통해 소명의식이 발전한다고 생각하며 자기 삶의 가치를 증명하기 위해 끊임없이 노력하고 있었다. 유형분석은 ‘성찰 승화형’, ‘고난극복 성장형’, ‘구조개선 의욕형’, ‘동료 멘토 연계형’의 4가지 유형으로 나타났다. ‘성찰 승화형’은 소명의식이 흔들리는 상황이 발생하면 자기 성찰로 억누르거나 초심을 떠올렸다. 이들은 생각을 환기하며 발전하는 성향이었다. ‘고난극복 성장형’은 자기 발전 욕구와 역량을 키우기 위한 노력으로 전문가가 되고자 하는 성취 의도가 강했다. ‘구조개선 의욕형’은 청소년지도사에 대한 미약한 사회적 인정에 외부적 표출이 필요하다는 강한 의지를 가지고 있었다. ‘동료 멘토 연계형’은 동요들과 대화로 문제점을 공유하면서 원만한 대응이 가능하였다. 상황 모형은 청소년지도사 소명의식의 형성과 발전을 4가지 차원으로 제시하였다. 개인 수준에서 연구 참여자들은 이상과 다른 업무로 좌절과 소명의식의 동요를 경험했다. 하지만 청소년에 대한 소명의식을 떠올리며 이들은 추스림과 자기정리를 하게 되었다. 조직 수준에서 연구 참여자들은 기관 내의 갈등적인 환경에 청소년, 동료의 지지와 소명의식, 청소년에 대한 각별한 감정과 책임감을 환기하며 자신의 중간점검을 하게 되었다. 사회 수준에서 연구 참여자들은 사회적 무관심을 소명의식으로 회복하고자 하는 재도전 단계였다. 이들은 인식 개선을 위한 자구 노력과 외부적 표출을 시도하였다. 국가사회 수준에서 연구 참여자들은 소명의식의 발전으로 정체성을 재구성하였다. 체감할 수 없는 국가의 정책에 아쉬워하고 이들이 보장받는 미래를 위한 실질적인 현안을 도출하고자 하였다. 본 연구의 청소년지도사 소명의식의 형성과 발전을 근거 이론 연구방법으로 깊이 있게 분석한 결과 다음과 같은 의의를 찾을 수 있었다. 첫째, 청소년지도사는 청소년에 대한 각별한 감정과 책임감으로 소명의식이 형성됨을 확인할 수 있었다. 둘재, 지속적인 자기조절과 청소년의 긍정적인 피드백, 동료 지지연대는 소명의식을 강화시키는 요인이고, 조직 가치관의 충돌은 소명의식을 약화시키는 요인임을 확인하였다. 셋째, 청소년지도사의 소명의식은 전문가 역량 강화와 자구 노력으로 자긍심을 고취하고 자기 삶의 가치를 증명하기 위해 발전하고 있음을 확인할 수 있었다.
This study has been conducted in order to find out the interaction upon what kind of method the calling of youth leaders is formed in and how it is developed. The research problem of this study has been set up with ‘How are the formation and development of calling of youth leaders?’ A qualitative re...
This study has been conducted in order to find out the interaction upon what kind of method the calling of youth leaders is formed in and how it is developed. The research problem of this study has been set up with ‘How are the formation and development of calling of youth leaders?’ A qualitative research method has been adopted for an in-depth research and it has approached by the method of Grounded Theory that was presented by Strauss and Corbin (1998). The selection method of research participants was the method of reputational case selection and snowball sampling and they were introduced by youth leaders with abundant experience in fields and introduced from those research participants who completed the interview. The length of service on average of those research participants with working experience at least for 3 years were at least 6 years. The period to collect data had been from February till Apiril, 2021 and it has been transcribed by conducting and recording the in-depth interview with getting the agreement of research participation before participating in the research. The collected data have been conducted in the order of open coding – axial coding – selective coding – type analysis – situation analysis as the analysis process of Strauss and Corbin (1998). As result of analysis the 378 concepts have been composed and gathered up into 63 sub-categories by combining similar concepts and derived of 18 categories by abstracting at the level of commonality. The phenomenon that appeared after rearranging 18 categories that have been derived in the process of open coding in the paradigm model of axial coding was ‘shaking of calling.’ The causational conditions directly affecting the phenomenon appeared to be ‘specific endeavor to become youth leaders,’ ‘particular emotion and feeling of responsibility that is possessed when meeting the youth,’ and ‘calling sprouting out naturally.’ The category of contextual condition affecting by engaging in causational condition and the phenomenon appeared to be ‘separation from the youth,’ ‘conflictive environment inside the organization,’ ‘structural lack of understanding on youth leaders,’ and ‘increasing discouragement and exhuasting hope.’ The categories of mediating condition affecting the action and interaction appeared to be ‘collision of organization’s value perspectives,’ ‘continuous self-adjustment,’ ‘positive feedback of the youth,’ and ‘companion supporing and solidarity.’ The categories of action/interaction strategy that appeared as result of central phenomenon appeard to be ‘self-help endeavor to look for the right,’ ‘development of calling through strengthening expert capability,’ ‘calling flowering while shaking,’ and ‘developed into the fruit called calling.’ The categories of result appeared to be ‘inspiring self-pride as youth leader’ and ‘seeking verification of value of one’s life.’ For the process analysis, 5-phased strategy such as ‘discouragement,’ ‘self-adjustment,’ ‘interim checking,’ ‘challenging again,’ and ‘recomposition of idenity’ after centeral phenomenon called ‘shaking of calling’ is revealed. Research participants have experienced discouragement because of duties different from ideal and done self-adjustment and interim check for overcoming this. For the desire of challenging again of these people they have looked for self-help measures for expanding their role and developed calling through improvement of their capability. At the last phase, they came to recompose identity to verify the value of their lives. Core category through selective coding is ‘the life that particular emotion and feeling of responsibility upon the youth have become the fruit of calling and so verified the value.’ Research participants were possessing particular emotion and feeling of responsibility upon the youth. Calling was improved and feeling of responsibility was strengthened when meeting the youth. These people were endeavoring in order to verify the value of their lives while thinking that calling was advancing through realization of the desire of self-advancement and strengthenment of capability. Type analysis appread to be 4 types such as ‘type of reflection sublimation,’ ‘type of growth by overcoming hardship,’ ‘type of desiring structural improvement,’ and ‘type of connecting to companions as mentors.’ ‘Type of reflection sublimation’ suppressed by self-reflection or recalled their original intention once occured the situation that calling was shaking. These people were of tendency of refreshing thinking to improve. ‘Type of growth by overcoming hardship’ was strong in the desire of achievement trying to become expert with the endeavor to raise up the desire of self-advancement and capability. ‘Type of desiring structural improvement’ was possessing strong will that external expression was necessary for social recognition which was weak upon youth leaders. ‘Type of connecting companions as mentor’ was able to respond smoothly while sharing the problematic points with conversation with companions. Situational model has presented formation and development of calling of youth leaders into 4 levels. At individual level, research participants experienced discouragement and shaking of calling because of the duties different from ideal. But, they came to do setting-in-order and self-adjustment while recalling calling upon the youth. At organizational level, research participants came to do interim check of themselves while refreshing the youth, companions’ support and calling, and particular emotion and feeling of responsibility upon the youth in conflictive environment inside the organization. At social level, research participants had it as the phase of challenging again to try to recover social indifference by calling. These people tried self-help endeavor and external expression for improvement of recognition. At national society level, research participants recomposed identity with development of calling. They were regretful of national policy unable to feel in body and tried to derive practical issues for the future when these will be guaranteed. It has been able to find the meanings as result of analyzing in depth formation and development of calling of youth leaders by the research method of Grounded Theory as follows: First, it was possible to check that youth leaders had calling formed by particular emotion and feeling of responsibility upon the youth. Second, it was checked that continuous self-adjustment, positive feedback of the youth, and companion’s support and solidarity were the factors strengthening calling, and collision of organizational value perspectives was the factor weakening calling. Third, it was possible to check that calling of youth leaders was improving to encourage self-pride by strengthening expert capability and self-help endeavor and verify the value of their lives.
This study has been conducted in order to find out the interaction upon what kind of method the calling of youth leaders is formed in and how it is developed. The research problem of this study has been set up with ‘How are the formation and development of calling of youth leaders?’ A qualitative research method has been adopted for an in-depth research and it has approached by the method of Grounded Theory that was presented by Strauss and Corbin (1998). The selection method of research participants was the method of reputational case selection and snowball sampling and they were introduced by youth leaders with abundant experience in fields and introduced from those research participants who completed the interview. The length of service on average of those research participants with working experience at least for 3 years were at least 6 years. The period to collect data had been from February till Apiril, 2021 and it has been transcribed by conducting and recording the in-depth interview with getting the agreement of research participation before participating in the research. The collected data have been conducted in the order of open coding – axial coding – selective coding – type analysis – situation analysis as the analysis process of Strauss and Corbin (1998). As result of analysis the 378 concepts have been composed and gathered up into 63 sub-categories by combining similar concepts and derived of 18 categories by abstracting at the level of commonality. The phenomenon that appeared after rearranging 18 categories that have been derived in the process of open coding in the paradigm model of axial coding was ‘shaking of calling.’ The causational conditions directly affecting the phenomenon appeared to be ‘specific endeavor to become youth leaders,’ ‘particular emotion and feeling of responsibility that is possessed when meeting the youth,’ and ‘calling sprouting out naturally.’ The category of contextual condition affecting by engaging in causational condition and the phenomenon appeared to be ‘separation from the youth,’ ‘conflictive environment inside the organization,’ ‘structural lack of understanding on youth leaders,’ and ‘increasing discouragement and exhuasting hope.’ The categories of mediating condition affecting the action and interaction appeared to be ‘collision of organization’s value perspectives,’ ‘continuous self-adjustment,’ ‘positive feedback of the youth,’ and ‘companion supporing and solidarity.’ The categories of action/interaction strategy that appeared as result of central phenomenon appeard to be ‘self-help endeavor to look for the right,’ ‘development of calling through strengthening expert capability,’ ‘calling flowering while shaking,’ and ‘developed into the fruit called calling.’ The categories of result appeared to be ‘inspiring self-pride as youth leader’ and ‘seeking verification of value of one’s life.’ For the process analysis, 5-phased strategy such as ‘discouragement,’ ‘self-adjustment,’ ‘interim checking,’ ‘challenging again,’ and ‘recomposition of idenity’ after centeral phenomenon called ‘shaking of calling’ is revealed. Research participants have experienced discouragement because of duties different from ideal and done self-adjustment and interim check for overcoming this. For the desire of challenging again of these people they have looked for self-help measures for expanding their role and developed calling through improvement of their capability. At the last phase, they came to recompose identity to verify the value of their lives. Core category through selective coding is ‘the life that particular emotion and feeling of responsibility upon the youth have become the fruit of calling and so verified the value.’ Research participants were possessing particular emotion and feeling of responsibility upon the youth. Calling was improved and feeling of responsibility was strengthened when meeting the youth. These people were endeavoring in order to verify the value of their lives while thinking that calling was advancing through realization of the desire of self-advancement and strengthenment of capability. Type analysis appread to be 4 types such as ‘type of reflection sublimation,’ ‘type of growth by overcoming hardship,’ ‘type of desiring structural improvement,’ and ‘type of connecting to companions as mentors.’ ‘Type of reflection sublimation’ suppressed by self-reflection or recalled their original intention once occured the situation that calling was shaking. These people were of tendency of refreshing thinking to improve. ‘Type of growth by overcoming hardship’ was strong in the desire of achievement trying to become expert with the endeavor to raise up the desire of self-advancement and capability. ‘Type of desiring structural improvement’ was possessing strong will that external expression was necessary for social recognition which was weak upon youth leaders. ‘Type of connecting companions as mentor’ was able to respond smoothly while sharing the problematic points with conversation with companions. Situational model has presented formation and development of calling of youth leaders into 4 levels. At individual level, research participants experienced discouragement and shaking of calling because of the duties different from ideal. But, they came to do setting-in-order and self-adjustment while recalling calling upon the youth. At organizational level, research participants came to do interim check of themselves while refreshing the youth, companions’ support and calling, and particular emotion and feeling of responsibility upon the youth in conflictive environment inside the organization. At social level, research participants had it as the phase of challenging again to try to recover social indifference by calling. These people tried self-help endeavor and external expression for improvement of recognition. At national society level, research participants recomposed identity with development of calling. They were regretful of national policy unable to feel in body and tried to derive practical issues for the future when these will be guaranteed. It has been able to find the meanings as result of analyzing in depth formation and development of calling of youth leaders by the research method of Grounded Theory as follows: First, it was possible to check that youth leaders had calling formed by particular emotion and feeling of responsibility upon the youth. Second, it was checked that continuous self-adjustment, positive feedback of the youth, and companion’s support and solidarity were the factors strengthening calling, and collision of organizational value perspectives was the factor weakening calling. Third, it was possible to check that calling of youth leaders was improving to encourage self-pride by strengthening expert capability and self-help endeavor and verify the value of their lives.
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