배우자 사별 독거노인의 애도 집단상담 참여 경험에 대한 질적 사례연구 A Qualitative Case Study on the Experiences of Group Counseling for the Elderly Living Alone by the Bereavement of a Spouse원문보기
본 연구의 목적은 배우자를 사별한 독거노인들의 심리적 어려움을 분석하고 미술을 활용한 집단상담을 통해 애도가 어떻게 형성되고 경험되어지는지, 배우자 사별 독거노인들의 삶의 맥락적 경험을 이해하기 위한 연구이다. 본 연구에서 애도 집단상담 프로그램은 집단 치료적 접근으로 주 1회 90분씩 총 8회로 진행되었고, 여섯 명의 배우자 사별 독거노인이 연구에 참여하였다. 연구방법은 질적 사례연구로 본 연구에서는 Stake(1995)의 자료 분석과 해석방법을 사용하였고, 사례 내 ...
본 연구의 목적은 배우자를 사별한 독거노인들의 심리적 어려움을 분석하고 미술을 활용한 집단상담을 통해 애도가 어떻게 형성되고 경험되어지는지, 배우자 사별 독거노인들의 삶의 맥락적 경험을 이해하기 위한 연구이다. 본 연구에서 애도 집단상담 프로그램은 집단 치료적 접근으로 주 1회 90분씩 총 8회로 진행되었고, 여섯 명의 배우자 사별 독거노인이 연구에 참여하였다. 연구방법은 질적 사례연구로 본 연구에서는 Stake(1995)의 자료 분석과 해석방법을 사용하였고, 사례 내 주제 분석과 사례 간 주제 분석을 통하여 사례의 심층적 내용을 파악하고자 하였다. 연구 결과 배우자 사별 독거노인의 애도 집단상담 참여 과정은 ‘말 못하는 상실로 지쳐가는 삶’, ‘같은 처지와 나눔을 통한 감정적 해소’, ‘고인과 소통을 통한 사별의 수용’, ‘나와 만나는 자기성찰의 기회’, ‘고인의 추모 자리를 마련하고 현실에 적응하는 삶’이라는 다섯 단계로 요약이 되었다. 참여 경험의 구체적 내용은 혼자만의 슬픔이라 생각하며 사별 후 지쳐가는 삶을 살고 있던 참여자들이 집단원들과 함께 애도의 과정을 경험하며 자신이 경험하는 슬픔, 죄책감, 고독감 등의 부정적 정서를 함께 나누며 상실을 수용하게 되었다. 또, 고인과 소통하며 사별고통을 충분히 애도하고 자신을 탐색하는 자기성찰을 통해 점차 현재에 적응하였다. 이러한 변화를 통해 고통과 슬픔이 완전히 사라졌다기보다 고통으로부터 한발 떨어져 자신을 볼 수 있게 됨으로써 정서적 안정을 경험하게 되었다. 즉, 배우자 사별 노인들은 집단안에서 사별의 슬픔과 평안을 함께 공유할 수 있게 되었고, 애도식으로 고인과의 소통을 통해 사별을 수용할 수 있게 되었으며 현실에서 삶의 가치를 찾는 행동을 추구하고 성장하게 되었다. 고인을 위한 추모의 자리를 마련하고 고인에게 얽매여 있던 생각과 감정으로부터 벗어나 미술작업을 통해 유연한 삶의 태도를 경험하고 일상생활에서 적용하기 위해 지속적으로 노력하게 되었다. 본 연구의 의의는 첫째, 본 연구는 배우자 사별 독거노인들의 삶의 맥락에서 애도 과정의 경험 내용을 상세하게 보여줌으로써 심리적 어려움이 어떻게 안정적으로 변화하였는지에 대한 심리적 과정을 통한 실제적이고 경험적 근거를 제시하였다. 둘째, 본 연구는 배우자 사별 독거노인들이 자발적인 집단 역동과 미술의 상징을 통한 정서표현으로 삶에 대한 태도를 변화시키고 성장할 수 있는 가능성을 제시함으로써 애도 집단상담의 유용성을 확인하고 적용범위를 확장하는데 기여하였다. 셋째, 본 연구는 질적 연구 방법을 통하여 애도 집단상담의 경험의 효과요인을 제공함으로써 배우자 사별 독거노인에게 애도 집단상담 개입 시 고려해야 할 임상적 기초자료를 풍부하게 제공하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 넷째, 애도 과정에 대한 경험에서 여섯 참여자들의 사례 내 분석과 사례 간 분석을 통해 생생한 근거와 예를 제공하여 애도 집단상담의 이론적 토대를 공고히 하는데 기여하였다. 다섯째, 본 연구를 통해 현실적인 정보를 가지고 애도 집단상담을 진행할 수 있으며, 정책적인 측면에서도 배우자 사별 독거노인들의 심층적인 경험의 세계를 보여줌으로써 현실적이고 구체적인 대안을 제시 할 수 있다는 데 의의를 찾을 수 있다.
본 연구의 목적은 배우자를 사별한 독거노인들의 심리적 어려움을 분석하고 미술을 활용한 집단상담을 통해 애도가 어떻게 형성되고 경험되어지는지, 배우자 사별 독거노인들의 삶의 맥락적 경험을 이해하기 위한 연구이다. 본 연구에서 애도 집단상담 프로그램은 집단 치료적 접근으로 주 1회 90분씩 총 8회로 진행되었고, 여섯 명의 배우자 사별 독거노인이 연구에 참여하였다. 연구방법은 질적 사례연구로 본 연구에서는 Stake(1995)의 자료 분석과 해석방법을 사용하였고, 사례 내 주제 분석과 사례 간 주제 분석을 통하여 사례의 심층적 내용을 파악하고자 하였다. 연구 결과 배우자 사별 독거노인의 애도 집단상담 참여 과정은 ‘말 못하는 상실로 지쳐가는 삶’, ‘같은 처지와 나눔을 통한 감정적 해소’, ‘고인과 소통을 통한 사별의 수용’, ‘나와 만나는 자기성찰의 기회’, ‘고인의 추모 자리를 마련하고 현실에 적응하는 삶’이라는 다섯 단계로 요약이 되었다. 참여 경험의 구체적 내용은 혼자만의 슬픔이라 생각하며 사별 후 지쳐가는 삶을 살고 있던 참여자들이 집단원들과 함께 애도의 과정을 경험하며 자신이 경험하는 슬픔, 죄책감, 고독감 등의 부정적 정서를 함께 나누며 상실을 수용하게 되었다. 또, 고인과 소통하며 사별고통을 충분히 애도하고 자신을 탐색하는 자기성찰을 통해 점차 현재에 적응하였다. 이러한 변화를 통해 고통과 슬픔이 완전히 사라졌다기보다 고통으로부터 한발 떨어져 자신을 볼 수 있게 됨으로써 정서적 안정을 경험하게 되었다. 즉, 배우자 사별 노인들은 집단안에서 사별의 슬픔과 평안을 함께 공유할 수 있게 되었고, 애도식으로 고인과의 소통을 통해 사별을 수용할 수 있게 되었으며 현실에서 삶의 가치를 찾는 행동을 추구하고 성장하게 되었다. 고인을 위한 추모의 자리를 마련하고 고인에게 얽매여 있던 생각과 감정으로부터 벗어나 미술작업을 통해 유연한 삶의 태도를 경험하고 일상생활에서 적용하기 위해 지속적으로 노력하게 되었다. 본 연구의 의의는 첫째, 본 연구는 배우자 사별 독거노인들의 삶의 맥락에서 애도 과정의 경험 내용을 상세하게 보여줌으로써 심리적 어려움이 어떻게 안정적으로 변화하였는지에 대한 심리적 과정을 통한 실제적이고 경험적 근거를 제시하였다. 둘째, 본 연구는 배우자 사별 독거노인들이 자발적인 집단 역동과 미술의 상징을 통한 정서표현으로 삶에 대한 태도를 변화시키고 성장할 수 있는 가능성을 제시함으로써 애도 집단상담의 유용성을 확인하고 적용범위를 확장하는데 기여하였다. 셋째, 본 연구는 질적 연구 방법을 통하여 애도 집단상담의 경험의 효과요인을 제공함으로써 배우자 사별 독거노인에게 애도 집단상담 개입 시 고려해야 할 임상적 기초자료를 풍부하게 제공하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 넷째, 애도 과정에 대한 경험에서 여섯 참여자들의 사례 내 분석과 사례 간 분석을 통해 생생한 근거와 예를 제공하여 애도 집단상담의 이론적 토대를 공고히 하는데 기여하였다. 다섯째, 본 연구를 통해 현실적인 정보를 가지고 애도 집단상담을 진행할 수 있으며, 정책적인 측면에서도 배우자 사별 독거노인들의 심층적인 경험의 세계를 보여줌으로써 현실적이고 구체적인 대안을 제시 할 수 있다는 데 의의를 찾을 수 있다.
The purpose of this study is to analyze the psychological difficulties of elderly people living alone who lost their spouses, to understand how mourning is formed and experienced through group counseling with art, and the contextual experiences of elderly people living alone. This thesis analyzed th...
The purpose of this study is to analyze the psychological difficulties of elderly people living alone who lost their spouses, to understand how mourning is formed and experienced through group counseling with art, and the contextual experiences of elderly people living alone. This thesis analyzed the process using a case study method used to provide a deep and in-depth understanding of the explored topic through one or more examples. In this study, the mourning group counseling program was conducted eight times a week, 90 minutes at a time, and six elderly people living alone who lost their spouses participated in the study. The research method is a qualitative case study, which uses Stake(1995)'s data analysis and interpretation method, and aims to understand the in-depth content of the case through in-case topic analysis and inter-case topic analysis. The study summarized the process of participating in mourning group counseling by spouse's bereavement into five stages: ‘Life exhausted by loss of words,’ ‘Emotional resolution through same situation and sharing,’ ‘Acceptance of bereavement through communication with the deceased,’ ‘Opportunity to reflect on oneself,’ and ‘Life to adjust to reality, in memory of the deceased.’ The details of the participation experience were accepted loss by participants who thought of themselves as their own grief and were exhausted after bereavement, experiencing the process of mourning with group members and sharing the negative emotions of sadness, guilt, and solitude they experienced. In addition, the participants communicated with the deceased, mourned the pain of bereavement, and gradually adapted to the present through their own reflection. This change has led to emotional stability by allowing people to see themselves away from pain, rather than completely disappearing pain and sadness. In other words, elderly spouse bereavement became able to share the sorrow and peace of bereavement within the group, and to accept bereavement through communication with the deceased as a mourning ceremony, pursuing and growing actions to find the value of life in reality. They escaped from the thoughts and emotions that were bound to the deceased and continued to make efforts to commemorate the deceased, experience a flexible attitude of life through art work, and apply it to their daily lives. The significance of this study is as follows: First, it presents practical and empirical evidence for how psychological difficulties have changed stably by showing the experiences of mourning in the context of the lives of elderly people living alone by spouse. Second, this study contributed to identifying the usefulness of mourning group counseling and expanding the scope of application by suggesting the possibility of elderly people living alone in life with voluntary group dynamics and emotional expressions through art symbols. Third, this study is meaningful in that it provided the experience effect of mourning group counseling through qualitative research methods, providing rich clinical basic data to consider in mourning group counseling to elderly people living alone by spouse. Fourth, this study contributes to solidifying the theoretical foundation of mourning group counseling by providing vivid evidence and examples through the experience of mourning processes, case analysis of six participants, and inter-case analysis. Fifth, through this study, mourning group counseling can be conducted with realistic information, and in terms of policy, it can be found that realistic and concrete alternatives can be propoed by showing the deep experience of elderly people living alone.
The purpose of this study is to analyze the psychological difficulties of elderly people living alone who lost their spouses, to understand how mourning is formed and experienced through group counseling with art, and the contextual experiences of elderly people living alone. This thesis analyzed the process using a case study method used to provide a deep and in-depth understanding of the explored topic through one or more examples. In this study, the mourning group counseling program was conducted eight times a week, 90 minutes at a time, and six elderly people living alone who lost their spouses participated in the study. The research method is a qualitative case study, which uses Stake(1995)'s data analysis and interpretation method, and aims to understand the in-depth content of the case through in-case topic analysis and inter-case topic analysis. The study summarized the process of participating in mourning group counseling by spouse's bereavement into five stages: ‘Life exhausted by loss of words,’ ‘Emotional resolution through same situation and sharing,’ ‘Acceptance of bereavement through communication with the deceased,’ ‘Opportunity to reflect on oneself,’ and ‘Life to adjust to reality, in memory of the deceased.’ The details of the participation experience were accepted loss by participants who thought of themselves as their own grief and were exhausted after bereavement, experiencing the process of mourning with group members and sharing the negative emotions of sadness, guilt, and solitude they experienced. In addition, the participants communicated with the deceased, mourned the pain of bereavement, and gradually adapted to the present through their own reflection. This change has led to emotional stability by allowing people to see themselves away from pain, rather than completely disappearing pain and sadness. In other words, elderly spouse bereavement became able to share the sorrow and peace of bereavement within the group, and to accept bereavement through communication with the deceased as a mourning ceremony, pursuing and growing actions to find the value of life in reality. They escaped from the thoughts and emotions that were bound to the deceased and continued to make efforts to commemorate the deceased, experience a flexible attitude of life through art work, and apply it to their daily lives. The significance of this study is as follows: First, it presents practical and empirical evidence for how psychological difficulties have changed stably by showing the experiences of mourning in the context of the lives of elderly people living alone by spouse. Second, this study contributed to identifying the usefulness of mourning group counseling and expanding the scope of application by suggesting the possibility of elderly people living alone in life with voluntary group dynamics and emotional expressions through art symbols. Third, this study is meaningful in that it provided the experience effect of mourning group counseling through qualitative research methods, providing rich clinical basic data to consider in mourning group counseling to elderly people living alone by spouse. Fourth, this study contributes to solidifying the theoretical foundation of mourning group counseling by providing vivid evidence and examples through the experience of mourning processes, case analysis of six participants, and inter-case analysis. Fifth, through this study, mourning group counseling can be conducted with realistic information, and in terms of policy, it can be found that realistic and concrete alternatives can be propoed by showing the deep experience of elderly people living alone.
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