본 연구는 문화사회 전반에 걸쳐 나타나고 있는 팬덤 현상을 클래식 시장에서도 확인하고자, 클래식 음악 시장에서 독보적인 티켓 파워를 가지고 있는 피아니스트 조성진의 공연 관람 관객의 후기를 언어네트워크 기법을 사용하여 분석하였다. 높은 문화자본이 있는 사람이 향유하는 장르라고 오래도록 여겨졌던 클래식 음악과 관련하여, 20-30대 관람객이 현저히 많아진 한국의 클래식 시장 현황과 클래식 팬덤의 현상에 대해 조사하였다. ...
본 연구는 문화사회 전반에 걸쳐 나타나고 있는 팬덤 현상을 클래식 시장에서도 확인하고자, 클래식 음악 시장에서 독보적인 티켓 파워를 가지고 있는 피아니스트 조성진의 공연 관람 관객의 후기를 언어네트워크 기법을 사용하여 분석하였다. 높은 문화자본이 있는 사람이 향유하는 장르라고 오래도록 여겨졌던 클래식 음악과 관련하여, 20-30대 관람객이 현저히 많아진 한국의 클래식 시장 현황과 클래식 팬덤의 현상에 대해 조사하였다. 소셜미디어의 확산과 함께 문화를 취향으로서 소비하는 것이 가능한 시대가 되었음을 확인하였고, 비정형적인 소셜미디어 상의 게시물을 분석하기 위해 언어네트워크 분석 기법과 관련하여 이론적 고찰을 진행하였다. 정통 클래식 공연의 요소를 지니고 있고, 충분한 데이터를 수집할 수 있도록 군집을 이루고 있는 관객을 특정하기 위해서, 한국 클래식 아티스트 중 독보적인 티켓 파워를 가지고 있는 피아니스트 조성진 공연 관객의 후기를 연구 대상으로 선정하고, 분석도구로 TEXTOM 5.0과 UCINET 6 프로그램을 선정하였다. 네이버 블로그, 카페를 중심으로 피아니스트 조성진 공연 후기글을 수집하였고, 2015년 1월 1일부터 2020년 12월 31일까지 총 2,681건의 게시글에 대하여 언어네트워크 분석을 실시하였다. 텍스트마이닝 프로세스를 통해 빈도 행렬과 TF-IDF 행렬을 도출하여 100개의 키워드를 선정하고, 단어의 특성에 따른 분류를 수행하였다. 텍스트마이닝을 거쳐 선정한 50개의 키워드로 중심성 분석과 구조적 등위성 분석을 수행하였고, NetDraw 프로그램으로 시각화하였다. 분석 결과 조성진은 쇼팽국제피아노콩쿠르에서 우승하면서 일반 대중에게도 알려지게 된 바, 여전히 ‘조성진’이라고 하면 대중이 인식하는 가장 큰 부분은 한국인 최초로 쇼팽콩쿠르에서 우승하고, 현재 세계무대에서 활동하고 있다는 점으로 나타났다. 이는 개인의 내러티브가 관객층 형성에 큰 영향을 미치고 있는 것으로 볼 수 있다. 또한, 공연 감상에 관한 어휘로 ‘좋은’, ‘기대’, ‘감동’ 등을 확인할 수 있어, 이를 통해 조성진 공연의 관객들은 공연에 대해 전반적으로 긍정적으로 반응하고 있다고 해석할 수 있었다. 마지막으로 본 연구에서도 공연 요소와 내용에 관한 어휘의 빈도수와 중심성이 높게 나와 기존의 클래식 관객처럼 공연의 유형과 공연 내용을 중시하는 결과가 도출되었다. 그러나 장소나 시간에 관계없이 티켓팅 성공 여부가 매우 중요한 요소로 함께 확인되어, 조성진의 팬들이 공연의 정보를 언급하는 것은 공유와 추억, 그리고 정체성의 표출에 그 목적이 있음을 추론할 수 있었다. 본 연구는 관객의 저변이 낮다고 평가되고 있는 클래식 시장에서도 팬덤의 가능성을 확인할 수 있었다는 점과, 공연예술 관객의 가장 자연스러운 의견인 온라인 후기를 언어네트워크 분석 기법을 이용하여 분석했다는 점에서 의의를 갖는다.
본 연구는 문화사회 전반에 걸쳐 나타나고 있는 팬덤 현상을 클래식 시장에서도 확인하고자, 클래식 음악 시장에서 독보적인 티켓 파워를 가지고 있는 피아니스트 조성진의 공연 관람 관객의 후기를 언어네트워크 기법을 사용하여 분석하였다. 높은 문화자본이 있는 사람이 향유하는 장르라고 오래도록 여겨졌던 클래식 음악과 관련하여, 20-30대 관람객이 현저히 많아진 한국의 클래식 시장 현황과 클래식 팬덤의 현상에 대해 조사하였다. 소셜미디어의 확산과 함께 문화를 취향으로서 소비하는 것이 가능한 시대가 되었음을 확인하였고, 비정형적인 소셜미디어 상의 게시물을 분석하기 위해 언어네트워크 분석 기법과 관련하여 이론적 고찰을 진행하였다. 정통 클래식 공연의 요소를 지니고 있고, 충분한 데이터를 수집할 수 있도록 군집을 이루고 있는 관객을 특정하기 위해서, 한국 클래식 아티스트 중 독보적인 티켓 파워를 가지고 있는 피아니스트 조성진 공연 관객의 후기를 연구 대상으로 선정하고, 분석도구로 TEXTOM 5.0과 UCINET 6 프로그램을 선정하였다. 네이버 블로그, 카페를 중심으로 피아니스트 조성진 공연 후기글을 수집하였고, 2015년 1월 1일부터 2020년 12월 31일까지 총 2,681건의 게시글에 대하여 언어네트워크 분석을 실시하였다. 텍스트마이닝 프로세스를 통해 빈도 행렬과 TF-IDF 행렬을 도출하여 100개의 키워드를 선정하고, 단어의 특성에 따른 분류를 수행하였다. 텍스트마이닝을 거쳐 선정한 50개의 키워드로 중심성 분석과 구조적 등위성 분석을 수행하였고, NetDraw 프로그램으로 시각화하였다. 분석 결과 조성진은 쇼팽국제피아노콩쿠르에서 우승하면서 일반 대중에게도 알려지게 된 바, 여전히 ‘조성진’이라고 하면 대중이 인식하는 가장 큰 부분은 한국인 최초로 쇼팽콩쿠르에서 우승하고, 현재 세계무대에서 활동하고 있다는 점으로 나타났다. 이는 개인의 내러티브가 관객층 형성에 큰 영향을 미치고 있는 것으로 볼 수 있다. 또한, 공연 감상에 관한 어휘로 ‘좋은’, ‘기대’, ‘감동’ 등을 확인할 수 있어, 이를 통해 조성진 공연의 관객들은 공연에 대해 전반적으로 긍정적으로 반응하고 있다고 해석할 수 있었다. 마지막으로 본 연구에서도 공연 요소와 내용에 관한 어휘의 빈도수와 중심성이 높게 나와 기존의 클래식 관객처럼 공연의 유형과 공연 내용을 중시하는 결과가 도출되었다. 그러나 장소나 시간에 관계없이 티켓팅 성공 여부가 매우 중요한 요소로 함께 확인되어, 조성진의 팬들이 공연의 정보를 언급하는 것은 공유와 추억, 그리고 정체성의 표출에 그 목적이 있음을 추론할 수 있었다. 본 연구는 관객의 저변이 낮다고 평가되고 있는 클래식 시장에서도 팬덤의 가능성을 확인할 수 있었다는 점과, 공연예술 관객의 가장 자연스러운 의견인 온라인 후기를 언어네트워크 분석 기법을 이용하여 분석했다는 점에서 의의를 갖는다.
This study aims to analyze the reviews of the audience who watched the performance of pianist Seong-Jin Cho using the semantic network analysis technique in order to confirm the fandom phenomenon in the classical music market that is occurring throughout the cultural society. Furthermore, this ...
This study aims to analyze the reviews of the audience who watched the performance of pianist Seong-Jin Cho using the semantic network analysis technique in order to confirm the fandom phenomenon in the classical music market that is occurring throughout the cultural society. Furthermore, this research investigated the current status of the classical music market in Korea. Despite the classical music has long been considered as a genre enjoyed by people with high cultural capital, the number of visitors in their 20s and 30s has increased significantly, and the phenomenon of classical music fandom. Along with the spread of social media, it clearly shows that it is possible to consume culture as a taste. Therefore, this study also reviewed theories in relation to semantic network analysis techniques to analyze unstructured posts on social media. In order to identify audiences who have elements of an authentic classical performance and are clustered so that sufficient data can be collected, the reviews of pianist Seong-Jin Cho, who has unrivaled ticket power among Korean classical artists, were selected as a subject of this study. TEXTOM 5.0 and UCINET 6 programs were used as analysis tools. It collected reviews of pianist Seong-Jin Cho's performances on Naver blogs and cafes, and conducted semantic network analysis on a total of 2,681 posts from January 1, 2015 to December 31, 2020. Through the text mining process, it derives frequency matrices and TF-IDF matrices to select 100 keywords and classified them based on the characteristics of words. It analyzed the network centrality and structural equivalence of the 50 keywords which were selected through text mining and visualized them with NetDraw program. Cho, Seong-Jin became known to the general public by winning International Chopin Piano Competition. Due to the fact, the result of the analysis demonsrates the biggest part of the public's perception about him is still that he is the first Korean to win the International Chopin Piano Competition and is currently active on the world stage. It can be seen that the personal narrative has a great influence on the formation of the audience. In addition, vocabulary such as 'good', 'expectation', and 'impression', was found in the reviews of performance appreciation, which could be interpreted that the audience who watched the performance of Cho, Seong-Jin responded positively to the performance overall. Finally, this study also showed high frequency and centrality of vocabulary on performance elements and content, suggesting that the type and content of performances are important, as are traditional classical audiences. However, the success of ticketing was confirmed as a very important factor regardless of location or time, so it could be inferred that the purpose of Cho Seong-Jin's fans referring to the information of the performance lies in sharing, memories, and expression of their identity. This study is meaningful in that it was able to confirm the possibility of fandom even in the classical market, which is considered to have a low base of audiences, and that online reviews, which are the most natural opinions of performing arts audiences, were analyzed using the semantic network analysis technique.
This study aims to analyze the reviews of the audience who watched the performance of pianist Seong-Jin Cho using the semantic network analysis technique in order to confirm the fandom phenomenon in the classical music market that is occurring throughout the cultural society. Furthermore, this research investigated the current status of the classical music market in Korea. Despite the classical music has long been considered as a genre enjoyed by people with high cultural capital, the number of visitors in their 20s and 30s has increased significantly, and the phenomenon of classical music fandom. Along with the spread of social media, it clearly shows that it is possible to consume culture as a taste. Therefore, this study also reviewed theories in relation to semantic network analysis techniques to analyze unstructured posts on social media. In order to identify audiences who have elements of an authentic classical performance and are clustered so that sufficient data can be collected, the reviews of pianist Seong-Jin Cho, who has unrivaled ticket power among Korean classical artists, were selected as a subject of this study. TEXTOM 5.0 and UCINET 6 programs were used as analysis tools. It collected reviews of pianist Seong-Jin Cho's performances on Naver blogs and cafes, and conducted semantic network analysis on a total of 2,681 posts from January 1, 2015 to December 31, 2020. Through the text mining process, it derives frequency matrices and TF-IDF matrices to select 100 keywords and classified them based on the characteristics of words. It analyzed the network centrality and structural equivalence of the 50 keywords which were selected through text mining and visualized them with NetDraw program. Cho, Seong-Jin became known to the general public by winning International Chopin Piano Competition. Due to the fact, the result of the analysis demonsrates the biggest part of the public's perception about him is still that he is the first Korean to win the International Chopin Piano Competition and is currently active on the world stage. It can be seen that the personal narrative has a great influence on the formation of the audience. In addition, vocabulary such as 'good', 'expectation', and 'impression', was found in the reviews of performance appreciation, which could be interpreted that the audience who watched the performance of Cho, Seong-Jin responded positively to the performance overall. Finally, this study also showed high frequency and centrality of vocabulary on performance elements and content, suggesting that the type and content of performances are important, as are traditional classical audiences. However, the success of ticketing was confirmed as a very important factor regardless of location or time, so it could be inferred that the purpose of Cho Seong-Jin's fans referring to the information of the performance lies in sharing, memories, and expression of their identity. This study is meaningful in that it was able to confirm the possibility of fandom even in the classical market, which is considered to have a low base of audiences, and that online reviews, which are the most natural opinions of performing arts audiences, were analyzed using the semantic network analysis technique.
주제어
#클래식공연 클래식음악 클래식관객 관람후기 조성진 언어네트워크분석 Classical performances Classical music Cassical music audiences Reviews Seong-Jin Cho Semantic network analysis
학위논문 정보
저자
이다경
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 예술경영전공
지도교수
조혜정
발행연도
2021
총페이지
v, 85 p.
키워드
클래식공연 클래식음악 클래식관객 관람후기 조성진 언어네트워크분석 Classical performances Classical music Cassical music audiences Reviews Seong-Jin Cho Semantic network analysis
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