본 연구는 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계가 보육교사의 이직의도에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는 것이다. 이를 통해 보육교사의 이직의도를 낮추어 궁극적으로는 양질의 보육서비스를 제공하기 위해 어떠한 노력을 할 수 있는지에 대한 시사점을 제시하고자 한다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 일반적 배경에 따른 어린이집 조직문화, 교사-부모 협력관계, 보육교사 이직의도의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 어린이집 조직문화, 교사-부모 협력관계, 보육교사 이직의도 간의 상관관계는 어떠한가? 연구문제 3. 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계가 보육교사의 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시와 K도에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사 300명이며, 2020년 12월 13일부터 2021년 1월 13일 사이에 구글 앱을 통한 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 첫째, 어린이집 조직문화를 알아보기 위해 ...
국문초록
본 연구는 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계가 보육교사의 이직의도에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는 것이다. 이를 통해 보육교사의 이직의도를 낮추어 궁극적으로는 양질의 보육서비스를 제공하기 위해 어떠한 노력을 할 수 있는지에 대한 시사점을 제시하고자 한다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 일반적 배경에 따른 어린이집 조직문화, 교사-부모 협력관계, 보육교사 이직의도의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 어린이집 조직문화, 교사-부모 협력관계, 보육교사 이직의도 간의 상관관계는 어떠한가? 연구문제 3. 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계가 보육교사의 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시와 K도에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사 300명이며, 2020년 12월 13일부터 2021년 1월 13일 사이에 구글 앱을 통한 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 첫째, 어린이집 조직문화를 알아보기 위해 경쟁가치모형을 기반으로 Kimberly와 Quinn(1984), Mcgrath(1985), 그리고 Denison과 Spreitzer(1991)가 구분한 조직문화 유형을 기초로 조인숙(2005)이 개발한 보육교사용 조직문화 측정도구를 사용하였다. 둘째, 교사-부모 협력관계를 알아보기 위해서 Owen, Ware, Barfoot(2000)가 제작하고 임우영, 안선희(2011)가 번안한 교사-부모 협력관계 측정도구를 사용하였다. 셋째, 보육교사 이직의도를 측정하기 위해서 Allen과 Meyer(2001)가 제작하고 최민수, 윤영애(2019)가 수정·보완한 이직의도 측정도구를 사용하였다. 설문조사를 통해 수집된 자료는 SPSS 25.0 통계 프로그램을 사용하여 다음과 같이 분석하였다. 본 연구에서 사용할 측정도구의 신뢰도를 알아보기 위해 문항의 내적 신뢰도(Cronbach’s α)를 산출하였다. 보육교사의 일반적 배경 변인에 따라 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계, 보육교사의 이직의도 수준에 차이가 있는지 알아보기 위해 독립표본 t-test와 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위해 Scheffe사후검정을 실시하였다. 어린이집 조직문화와 보육교사의 교사-부모 협력관계, 이직의도 간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였고, 어린이집 조직문화와 보육교사의 교사-부모 협력관계가 보육교사의 이직의도에 미치는 영향을 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이집 조직문화에 대한 인식은 근무경력, 근무시설유형, 결혼여부, 자녀유무에 따라 유의한 차이를 보였으며, 교사-부모 협력관계는 하위요인인 정보추구 요인에서 재직기간에 따른 유의한 차이를 보였다. 보육교사의 이직의도에서는 최종학력, 결혼여부에 따라 유의한 차이를 보였다. 둘째, 어린이집의 조직문화와 보육교사의 이직의도, 그리고 부모-교사 협력관계와 보육교사의 이직의도 간에는 유의한 부적 상관관계가, 어린이집의 조직문화와 부모-교사 협력관계 간에는 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 셋째, 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계는 보육교사의 이직의도에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 조직문화의 하위요인인 합리문화와 관계문화가 보육교사의 이직의도에, 교사-부모 협력관계의 하위요인 중 상호관계가 보육교사의 이직의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계가 보육교사의 이직의도에 중요한 영향을 미친다는 사실이 입증되었다. 이러한 연구결과는 어린이집 현장에서 협력적인 조직문화와 교사-부모 협력관계가 형성될 수 있는 방안의 마련이 필요함을 시사한다. 본 연구의 결과가 보육교사의 이직을 예방하고 교사와 부모의 올바른 동반자적 관계 형성을 통해서 보육서비스의 질을 높이는데 기초자료로 활용될 수 있기를 기대하는 바이다.
국문초록
본 연구는 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계가 보육교사의 이직의도에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는 것이다. 이를 통해 보육교사의 이직의도를 낮추어 궁극적으로는 양질의 보육서비스를 제공하기 위해 어떠한 노력을 할 수 있는지에 대한 시사점을 제시하고자 한다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 일반적 배경에 따른 어린이집 조직문화, 교사-부모 협력관계, 보육교사 이직의도의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 어린이집 조직문화, 교사-부모 협력관계, 보육교사 이직의도 간의 상관관계는 어떠한가? 연구문제 3. 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계가 보육교사의 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시와 K도에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사 300명이며, 2020년 12월 13일부터 2021년 1월 13일 사이에 구글 앱을 통한 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 첫째, 어린이집 조직문화를 알아보기 위해 경쟁가치모형을 기반으로 Kimberly와 Quinn(1984), Mcgrath(1985), 그리고 Denison과 Spreitzer(1991)가 구분한 조직문화 유형을 기초로 조인숙(2005)이 개발한 보육교사용 조직문화 측정도구를 사용하였다. 둘째, 교사-부모 협력관계를 알아보기 위해서 Owen, Ware, Barfoot(2000)가 제작하고 임우영, 안선희(2011)가 번안한 교사-부모 협력관계 측정도구를 사용하였다. 셋째, 보육교사 이직의도를 측정하기 위해서 Allen과 Meyer(2001)가 제작하고 최민수, 윤영애(2019)가 수정·보완한 이직의도 측정도구를 사용하였다. 설문조사를 통해 수집된 자료는 SPSS 25.0 통계 프로그램을 사용하여 다음과 같이 분석하였다. 본 연구에서 사용할 측정도구의 신뢰도를 알아보기 위해 문항의 내적 신뢰도(Cronbach’s α)를 산출하였다. 보육교사의 일반적 배경 변인에 따라 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계, 보육교사의 이직의도 수준에 차이가 있는지 알아보기 위해 독립표본 t-test와 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위해 Scheffe 사후검정을 실시하였다. 어린이집 조직문화와 보육교사의 교사-부모 협력관계, 이직의도 간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였고, 어린이집 조직문화와 보육교사의 교사-부모 협력관계가 보육교사의 이직의도에 미치는 영향을 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이집 조직문화에 대한 인식은 근무경력, 근무시설유형, 결혼여부, 자녀유무에 따라 유의한 차이를 보였으며, 교사-부모 협력관계는 하위요인인 정보추구 요인에서 재직기간에 따른 유의한 차이를 보였다. 보육교사의 이직의도에서는 최종학력, 결혼여부에 따라 유의한 차이를 보였다. 둘째, 어린이집의 조직문화와 보육교사의 이직의도, 그리고 부모-교사 협력관계와 보육교사의 이직의도 간에는 유의한 부적 상관관계가, 어린이집의 조직문화와 부모-교사 협력관계 간에는 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 셋째, 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계는 보육교사의 이직의도에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 조직문화의 하위요인인 합리문화와 관계문화가 보육교사의 이직의도에, 교사-부모 협력관계의 하위요인 중 상호관계가 보육교사의 이직의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 어린이집 조직문화와 교사-부모 협력관계가 보육교사의 이직의도에 중요한 영향을 미친다는 사실이 입증되었다. 이러한 연구결과는 어린이집 현장에서 협력적인 조직문화와 교사-부모 협력관계가 형성될 수 있는 방안의 마련이 필요함을 시사한다. 본 연구의 결과가 보육교사의 이직을 예방하고 교사와 부모의 올바른 동반자적 관계 형성을 통해서 보육서비스의 질을 높이는데 기초자료로 활용될 수 있기를 기대하는 바이다.
The Influence of the Daycare Center Organizational Culture and the Teacher-Parent Partnership upon Childcare Teachers‘ Turnover Intention
Hye-Kyung Ro Department of Early Childhood Education The Graduate School Chongshin University
The purpose of...
ABSTRACT
The Influence of the Daycare Center Organizational Culture and the Teacher-Parent Partnership upon Childcare Teachers‘ Turnover Intention
Hye-Kyung Ro Department of Early Childhood Education The Graduate School Chongshin University
The purpose of this study is to figure out what about the influence of the daycare center organizational culture and the parent-teacher partnership upon childcare teachers’ turnover intention. This leads to lowering childcare teachers’ turnover intention, thereby aiming to suggest an implication on which effort can be made for ultimately providing the high-quality child care services. The following are the specific research problems that were established in order to achieve this research objective. Research problem 1. What about a difference among daycare center organizational culture, parent-teacher partnership and turnover intention according to childcare teachers’ general background? Research problem 2. What about a correlation among daycare center organizational culture, parent-teacher partnership and turnover intention? Research problem 3. What about an influence of the daycare center organizational culture and the parent-teacher partnership upon childcare teachers’ turnover intention? The subjects of this study included 300 childcare teachers who are working at day care centers where are located in S city and K Province. A questionnaire survey was conducted through Google APP from December 13, 2020 to January 13, 2021. In this study, first, to examine the daycare center organizational culture, the organization culture measurement tool for childcare teachers was used what Jo In-suk(2005) developed on the basis of an organizational culture type divided by Kimberly & Quinn(1984), Mcgrath(1985), and Denison & Spreitzer(1991) based on a competing value model. Second, to look into the parent-teacher partnership, the parent-teacher partnership measurement tool was applied what Owen, Ware, Barfoot(2000) made and then what Im U-yeong and Ahn Seon-hui(2011) adapted. Third, to gauge childcare teachers’ turnover intention, the turnover intention measurement tool was used what Allen and Meyer(2001) made and then what Choi Min-su and Yun Yeong-ae(2019) modified and supplemented. The data that were collected through the questionnaire survey were analyzed as follows by using SPSS 25.0 statistical program. To discern the reliability of the measurement tool that will be used in this study, the item internal reliability(Cronbach’s α) was calculated. To check whether there is a difference among daycare center organizational culture, parent-teacher partnership and turnover intention depending on childcare teachers’ general background variables, the independent sample t-test and one-way ANOVA were implemented. To examine a group-based difference, the Scheffe post hoc test was executed. To look into a relationship among daycare center organizational culture, childcare teachers’ parent-teacher partnership and turnover intention, the Pearson product-moment correlation coefficient was computed. To discern the influence of the daycare center organizational culture and the childcare teachers’ parent-teacher partnership upon the turnover intention, the multiple regression analysis was carried out. The results of this study are as follows. First, the awareness on daycare center organizational culture showed a significant difference according to the work experience, the working facility type, the marital status, and the presence of children. The parent-teacher partnership indicated a significant difference depending on the holding-office duration in the information pursuit factor, which is a sub-factor. In childcare teachers’ turnover intention, a significant difference appeared according to the final academic career and the marital status. Second, a significant negative correlation was seen between the daycare center organizational culture and the childcare teachers’ turnover intention and between the parent-teacher partnership and the childcare teachers’ turnover intention. A significant positive correlation was shown between the daycare center organizational culture and the parent-teacher partnership. Third, the daycare center organizational culture and the parent-teacher partnership were indicated to have a significant negative impact on childcare teachers’ turnover intention. In detail, the influence was manifested upon childcare teachers’ turnover intention by rational culture and relational culture, which are sub-factors of the organizational culture, and upon childcare teachers’ turnover intention by interrelation among sub-factors of the parent-teacher partnership. This study was proved a fact that the daycare center organizational culture and the parent-teacher partnership has a crucial effect on childcare teachers’ turnover intention. This research outcome suggests the need to arrange a plan available for being formed the cooperative organizational culture and the parent-teacher partnership at a day care center. The result of this study are expected to be likely able to be applied to basic data in preventing childcare teachers’ turnover intention and in improving the quality of day-care services through the proper partnership between teachers and parents.
ABSTRACT
The Influence of the Daycare Center Organizational Culture and the Teacher-Parent Partnership upon Childcare Teachers‘ Turnover Intention
Hye-Kyung Ro Department of Early Childhood Education The Graduate School Chongshin University
The purpose of this study is to figure out what about the influence of the daycare center organizational culture and the parent-teacher partnership upon childcare teachers’ turnover intention. This leads to lowering childcare teachers’ turnover intention, thereby aiming to suggest an implication on which effort can be made for ultimately providing the high-quality child care services. The following are the specific research problems that were established in order to achieve this research objective. Research problem 1. What about a difference among daycare center organizational culture, parent-teacher partnership and turnover intention according to childcare teachers’ general background? Research problem 2. What about a correlation among daycare center organizational culture, parent-teacher partnership and turnover intention? Research problem 3. What about an influence of the daycare center organizational culture and the parent-teacher partnership upon childcare teachers’ turnover intention? The subjects of this study included 300 childcare teachers who are working at day care centers where are located in S city and K Province. A questionnaire survey was conducted through Google APP from December 13, 2020 to January 13, 2021. In this study, first, to examine the daycare center organizational culture, the organization culture measurement tool for childcare teachers was used what Jo In-suk(2005) developed on the basis of an organizational culture type divided by Kimberly & Quinn(1984), Mcgrath(1985), and Denison & Spreitzer(1991) based on a competing value model. Second, to look into the parent-teacher partnership, the parent-teacher partnership measurement tool was applied what Owen, Ware, Barfoot(2000) made and then what Im U-yeong and Ahn Seon-hui(2011) adapted. Third, to gauge childcare teachers’ turnover intention, the turnover intention measurement tool was used what Allen and Meyer(2001) made and then what Choi Min-su and Yun Yeong-ae(2019) modified and supplemented. The data that were collected through the questionnaire survey were analyzed as follows by using SPSS 25.0 statistical program. To discern the reliability of the measurement tool that will be used in this study, the item internal reliability(Cronbach’s α) was calculated. To check whether there is a difference among daycare center organizational culture, parent-teacher partnership and turnover intention depending on childcare teachers’ general background variables, the independent sample t-test and one-way ANOVA were implemented. To examine a group-based difference, the Scheffe post hoc test was executed. To look into a relationship among daycare center organizational culture, childcare teachers’ parent-teacher partnership and turnover intention, the Pearson product-moment correlation coefficient was computed. To discern the influence of the daycare center organizational culture and the childcare teachers’ parent-teacher partnership upon the turnover intention, the multiple regression analysis was carried out. The results of this study are as follows. First, the awareness on daycare center organizational culture showed a significant difference according to the work experience, the working facility type, the marital status, and the presence of children. The parent-teacher partnership indicated a significant difference depending on the holding-office duration in the information pursuit factor, which is a sub-factor. In childcare teachers’ turnover intention, a significant difference appeared according to the final academic career and the marital status. Second, a significant negative correlation was seen between the daycare center organizational culture and the childcare teachers’ turnover intention and between the parent-teacher partnership and the childcare teachers’ turnover intention. A significant positive correlation was shown between the daycare center organizational culture and the parent-teacher partnership. Third, the daycare center organizational culture and the parent-teacher partnership were indicated to have a significant negative impact on childcare teachers’ turnover intention. In detail, the influence was manifested upon childcare teachers’ turnover intention by rational culture and relational culture, which are sub-factors of the organizational culture, and upon childcare teachers’ turnover intention by interrelation among sub-factors of the parent-teacher partnership. This study was proved a fact that the daycare center organizational culture and the parent-teacher partnership has a crucial effect on childcare teachers’ turnover intention. This research outcome suggests the need to arrange a plan available for being formed the cooperative organizational culture and the parent-teacher partnership at a day care center. The result of this study are expected to be likely able to be applied to basic data in preventing childcare teachers’ turnover intention and in improving the quality of day-care services through the proper partnership between teachers and parents.
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