지구온난화와 대기오염으로 인해 탄소 배출량 제로(0)을 위한 움직임이 전 세계적으로 활발하여 자동차 산업의 경우 전기차와 수소연료전지차등의 친환경차에 대해 많은 연구가 진행되고 있다. 한편 전기차는 긴 충전시간으로 인해 1회 충전주행거리 확대를 위한 연비 개선이 필수적이며, 작동점에 따라 효율이 다른 전동기의 특성으로 인해, 전기차용 변속기 개발이 연구되고 있다. 본 연구에서는 신뢰성 확보를 위해 BMW i3 기반 CVT 적용 전기자동차 ...
지구온난화와 대기오염으로 인해 탄소 배출량 제로(0)을 위한 움직임이 전 세계적으로 활발하여 자동차 산업의 경우 전기차와 수소연료전지차등의 친환경차에 대해 많은 연구가 진행되고 있다. 한편 전기차는 긴 충전시간으로 인해 1회 충전주행거리 확대를 위한 연비 개선이 필수적이며, 작동점에 따라 효율이 다른 전동기의 특성으로 인해, 전기차용 변속기 개발이 연구되고 있다. 본 연구에서는 신뢰성 확보를 위해 BMW i3 기반 CVT 적용 전기자동차 시뮬레이션 해석 모델을 개발하였고 작동점 변경과 일정 출력영역, 회생제동량을 고려하여 CVT의 변속 패턴 최적화를 진행하였다. 이를 1단 감속기 적용 모델과 성능 비교를 진행였다. 연구 결과, NEDC모드에서 10.75%, FTP-75모드에서는 9.27%의 연비 증가와 0-100km/h 도달시간 1.30초 단축의 결과를 도출하였다. 주행 성능 향상에 따라 모터 소형화를 통한 제작 원가절감, 향후 충전요금 증대로 인한 유지비 증가, 1회 충전 거리의 최대화를 위한 방법으로 활용 가능성이 있음을 확인하였다.
지구온난화와 대기오염으로 인해 탄소 배출량 제로(0)을 위한 움직임이 전 세계적으로 활발하여 자동차 산업의 경우 전기차와 수소연료전지차등의 친환경차에 대해 많은 연구가 진행되고 있다. 한편 전기차는 긴 충전시간으로 인해 1회 충전주행거리 확대를 위한 연비 개선이 필수적이며, 작동점에 따라 효율이 다른 전동기의 특성으로 인해, 전기차용 변속기 개발이 연구되고 있다. 본 연구에서는 신뢰성 확보를 위해 BMW i3 기반 CVT 적용 전기자동차 시뮬레이션 해석 모델을 개발하였고 작동점 변경과 일정 출력영역, 회생제동량을 고려하여 CVT의 변속 패턴 최적화를 진행하였다. 이를 1단 감속기 적용 모델과 성능 비교를 진행였다. 연구 결과, NEDC모드에서 10.75%, FTP-75모드에서는 9.27%의 연비 증가와 0-100km/h 도달시간 1.30초 단축의 결과를 도출하였다. 주행 성능 향상에 따라 모터 소형화를 통한 제작 원가절감, 향후 충전요금 증대로 인한 유지비 증가, 1회 충전 거리의 최대화를 위한 방법으로 활용 가능성이 있음을 확인하였다.
Due to global warming and air pollution, the movement towards zero carbon emission is active all over the world, and in the case of the automobile industry, many studies are being conducted on eco-friendly vehicles such as electric vehicles and hydrogen fuel cell vehicles. On the other hand, due to ...
Due to global warming and air pollution, the movement towards zero carbon emission is active all over the world, and in the case of the automobile industry, many studies are being conducted on eco-friendly vehicles such as electric vehicles and hydrogen fuel cell vehicles. On the other hand, due to the long charging time of electric vehicles, it is essential to improve fuel efficiency to extend the mileage on a single charge. In this study, a simulation analysis model for a BMW i3-based CVT applied electric vehicle was developed to secure reliability, and the shift pattern of the CVT was optimized in consideration of the operating point change, a certain output area, and the amount of regenerative braking. The performance was compared with the one-stage reducer applied model. As a result of the study, fuel efficiency increased by 10.75% in NEDC mode and 9.27% in FTP-75 mode, and the 0-100km/h arrival time was shortened by 1.30 seconds. It was confirmed that there is a possibility of use as a method for reducing manufacturing costs through miniaturization of motors according to the improvement of driving performance, increasing maintenance costs due to future charging rates increase, and maximizing the distance for one charging.
Due to global warming and air pollution, the movement towards zero carbon emission is active all over the world, and in the case of the automobile industry, many studies are being conducted on eco-friendly vehicles such as electric vehicles and hydrogen fuel cell vehicles. On the other hand, due to the long charging time of electric vehicles, it is essential to improve fuel efficiency to extend the mileage on a single charge. In this study, a simulation analysis model for a BMW i3-based CVT applied electric vehicle was developed to secure reliability, and the shift pattern of the CVT was optimized in consideration of the operating point change, a certain output area, and the amount of regenerative braking. The performance was compared with the one-stage reducer applied model. As a result of the study, fuel efficiency increased by 10.75% in NEDC mode and 9.27% in FTP-75 mode, and the 0-100km/h arrival time was shortened by 1.30 seconds. It was confirmed that there is a possibility of use as a method for reducing manufacturing costs through miniaturization of motors according to the improvement of driving performance, increasing maintenance costs due to future charging rates increase, and maximizing the distance for one charging.
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