NCS기반 생애설계프로그램이 대학생의 진로결정자기효능감, 진로준비행동에 미치는 효과 Effects of NCS-based Life Planning Program on Career Decision Self-Efficacy and Career Preparation Behavior of College Students원문보기
평균수명의 연장으로 가장 빠른 고령화를 보이고 있는 우리나라는 개인고령화와 인구고령화로 인하여 전 생애의 관점에서 자신의 삶을 자립적으로 준비하고, 의미 있게 확장시키는 지식제공으로서 사회적 차원과 교육적 차원에서 생애설계의 필요성이 높아지고 있다. 또한, 급변하고 있는 산업현장에서는 지식, 기술, 정보의 경쟁력을 갖춘 인재를 요구하고 있어 다양한 분야에서 전문인력 양성의 필요성과 중요성이 강화되며 산업계가 요구하는 학습과 일 사이의 격차를 줄이는 NCS기반 프로그램이 증가하고 있다. 이러한 차원에서 초고령사회를 살아가야 할 현재의 대학생들이 진로준비를 보다 적극적이고 주도적으로 준비하기 위해서는 장기적인 관점에서 자기 스스로 생애진로를 결정할 수 있도록 도와주는 교육과정을 통해 자신의 진로와 관련된 인지, 태도적인 차원과 실제적이고 구체적인 행동차원인 진로준비행동을 활성화시킬 수 있는 방안이 필요함에도 불구하고 대학생들을 대상으로 NCS기반 생애진로프로그램과 관련된 연구는 아직 미비한 실정이다. 이에 본 연구에서는 대학생 대상으로 진로를 전생애 관점에서 바라볼 수 있도록 진행하여 대학생들이 생애진로 주제를 찾아가며 진로를 설계하고 실행하는 과정을 통해 ...
평균수명의 연장으로 가장 빠른 고령화를 보이고 있는 우리나라는 개인고령화와 인구고령화로 인하여 전 생애의 관점에서 자신의 삶을 자립적으로 준비하고, 의미 있게 확장시키는 지식제공으로서 사회적 차원과 교육적 차원에서 생애설계의 필요성이 높아지고 있다. 또한, 급변하고 있는 산업현장에서는 지식, 기술, 정보의 경쟁력을 갖춘 인재를 요구하고 있어 다양한 분야에서 전문인력 양성의 필요성과 중요성이 강화되며 산업계가 요구하는 학습과 일 사이의 격차를 줄이는 NCS기반 프로그램이 증가하고 있다. 이러한 차원에서 초고령사회를 살아가야 할 현재의 대학생들이 진로준비를 보다 적극적이고 주도적으로 준비하기 위해서는 장기적인 관점에서 자기 스스로 생애진로를 결정할 수 있도록 도와주는 교육과정을 통해 자신의 진로와 관련된 인지, 태도적인 차원과 실제적이고 구체적인 행동차원인 진로준비행동을 활성화시킬 수 있는 방안이 필요함에도 불구하고 대학생들을 대상으로 NCS기반 생애진로프로그램과 관련된 연구는 아직 미비한 실정이다. 이에 본 연구에서는 대학생 대상으로 진로를 전생애 관점에서 바라볼 수 있도록 진행하여 대학생들이 생애진로 주제를 찾아가며 진로를 설계하고 실행하는 과정을 통해 진로결정자기효능감과 진로준비행동에 미치는 NCS기반 생애설계프로그램의 효과를 확인하는 것이다. 따라서 첫째, NCS기반 생애설계프로그램은 대학생들의 진로결정자기효능감 향상에 효과가 있을 것인가? 둘째, NCS기반 생애설계프로그램은 대학생들의 진로준비행동 향상에 효과가 있을 것인가? 의 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 관련 문헌 및 선행연구의 종합 고찰을 통해 이론적 배경과 대학생을 대상으로 한 진로설계 및 기존의 생애설계프로그램을 NCS생애설계컨설팅에 기초하여 프로그램을 재구성하였다. 본 연구에서의 NCS기반 생애설계프로그램은 능력단위를 생애설계 욕구사정과 생애설계지원 컨설팅으로 구분하였다. 생애설계욕구사정 단계에서는 대학생들의 심리적 특성, 진로발달이론, 생애진로사정의 이론적 근거를 바탕으로 생애전환에 따른 생애계획수립의 탐색과 욕구를 파악하여 진로에 필요한 역량을 토대로 진로를 선택하고 진로계획을 세워 행동적 준비를 할 수 있다. 생애설계지원 컨설팅 단계에서는 적용 가능한 인생 6대 영역에 대해 상태를 파악하여 실행계획을 수립할 수 있도록 지원하고, 작성한 생애설계 내용을 결과에 따라 수정·보완하고 실생활에 반영할 수 있도록 지원하였다. 인생 6대 영역은 개인의 선택적 삶이나 이를 개인일상 영역과 사회성 확장의 영역으로 구분한다. 개인일상 영역은 개인의 변화에 대한 문제로 자아정립, 건강, 여가 등이며, 사회성 확장의 영역은 가족, 친구, 사회적 책임과 의무 등에 대한 문제와 연관된 재무, 사회참여(직업, 경력), 관계로 구분하였다. 연구의 실증적 분석을 위해 경기도에 위치한 K대학교 재학 중인 진로설계 교과목을 수강하는 A반, B반을 대상으로 A반 32명을 실험집단으로 NCS기반 생애설계프로그램을 진행하였고, B반 32명을 비교집단으로 생애설계프로그램을 진행하였다. 다른 교과목을 수강하는 C반 32명은 교과목을 진행하면서 A반, B반의 사전·사후·추후 검사시기에 맞추어 같은 검사를 실시하였다. 실험집단과 비교집단의 프로그램은 본 연구자가 직접 진행하였으며 2021년 8월 30일부터 10월 19일까지 주 1~2회, 회기당 90분씩 총 8회기를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 24.0 통계 프로그램을 이용하여 연구의 목적에 따라 기술통계분석, 일원분산분석(ANOVA)) 및 혼합변량분석(Mixed ANOVA), 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, NCS기반 생애설계프로그램은 대학생의 진로결정자기효능감에 미치는 효과가 유의미하게 나타났다. 둘째, NCS기반 생애설계프로그램은 대학생의 진로준비행동에 미치는 효과가 유의미하게 나타났다. 이러한 결과는 NCS기반 생애설계프로그램은 대학생의 진로결정 자기효능감, 진로준비행동에 효과적임을 알 수 있으며, 국가직무능력표준(NCS)을 적용한 생애설계프로그램의 효과를 시사하고 있다. 따라서 대학생의 진로 지원을 포함하여 생애과정에 대한 통합적 관점의 일상생활 영역과 사회성 확장의 영역에서 생애목표를 설정하고, 실생활에서 지속적이고 체계적으로 실천할 수 있는 대학생에게 알맞은 국가직무능력표준(NCS)을 적용한 생애설계프로그램을 지속적으로 개발할 필요가 있다.
평균수명의 연장으로 가장 빠른 고령화를 보이고 있는 우리나라는 개인고령화와 인구고령화로 인하여 전 생애의 관점에서 자신의 삶을 자립적으로 준비하고, 의미 있게 확장시키는 지식제공으로서 사회적 차원과 교육적 차원에서 생애설계의 필요성이 높아지고 있다. 또한, 급변하고 있는 산업현장에서는 지식, 기술, 정보의 경쟁력을 갖춘 인재를 요구하고 있어 다양한 분야에서 전문인력 양성의 필요성과 중요성이 강화되며 산업계가 요구하는 학습과 일 사이의 격차를 줄이는 NCS기반 프로그램이 증가하고 있다. 이러한 차원에서 초고령사회를 살아가야 할 현재의 대학생들이 진로준비를 보다 적극적이고 주도적으로 준비하기 위해서는 장기적인 관점에서 자기 스스로 생애진로를 결정할 수 있도록 도와주는 교육과정을 통해 자신의 진로와 관련된 인지, 태도적인 차원과 실제적이고 구체적인 행동차원인 진로준비행동을 활성화시킬 수 있는 방안이 필요함에도 불구하고 대학생들을 대상으로 NCS기반 생애진로프로그램과 관련된 연구는 아직 미비한 실정이다. 이에 본 연구에서는 대학생 대상으로 진로를 전생애 관점에서 바라볼 수 있도록 진행하여 대학생들이 생애진로 주제를 찾아가며 진로를 설계하고 실행하는 과정을 통해 진로결정자기효능감과 진로준비행동에 미치는 NCS기반 생애설계프로그램의 효과를 확인하는 것이다. 따라서 첫째, NCS기반 생애설계프로그램은 대학생들의 진로결정자기효능감 향상에 효과가 있을 것인가? 둘째, NCS기반 생애설계프로그램은 대학생들의 진로준비행동 향상에 효과가 있을 것인가? 의 연구문제를 설정하여 이를 확인하였다. 관련 문헌 및 선행연구의 종합 고찰을 통해 이론적 배경과 대학생을 대상으로 한 진로설계 및 기존의 생애설계프로그램을 NCS생애설계컨설팅에 기초하여 프로그램을 재구성하였다. 본 연구에서의 NCS기반 생애설계프로그램은 능력단위를 생애설계 욕구사정과 생애설계지원 컨설팅으로 구분하였다. 생애설계욕구사정 단계에서는 대학생들의 심리적 특성, 진로발달이론, 생애진로사정의 이론적 근거를 바탕으로 생애전환에 따른 생애계획수립의 탐색과 욕구를 파악하여 진로에 필요한 역량을 토대로 진로를 선택하고 진로계획을 세워 행동적 준비를 할 수 있다. 생애설계지원 컨설팅 단계에서는 적용 가능한 인생 6대 영역에 대해 상태를 파악하여 실행계획을 수립할 수 있도록 지원하고, 작성한 생애설계 내용을 결과에 따라 수정·보완하고 실생활에 반영할 수 있도록 지원하였다. 인생 6대 영역은 개인의 선택적 삶이나 이를 개인일상 영역과 사회성 확장의 영역으로 구분한다. 개인일상 영역은 개인의 변화에 대한 문제로 자아정립, 건강, 여가 등이며, 사회성 확장의 영역은 가족, 친구, 사회적 책임과 의무 등에 대한 문제와 연관된 재무, 사회참여(직업, 경력), 관계로 구분하였다. 연구의 실증적 분석을 위해 경기도에 위치한 K대학교 재학 중인 진로설계 교과목을 수강하는 A반, B반을 대상으로 A반 32명을 실험집단으로 NCS기반 생애설계프로그램을 진행하였고, B반 32명을 비교집단으로 생애설계프로그램을 진행하였다. 다른 교과목을 수강하는 C반 32명은 교과목을 진행하면서 A반, B반의 사전·사후·추후 검사시기에 맞추어 같은 검사를 실시하였다. 실험집단과 비교집단의 프로그램은 본 연구자가 직접 진행하였으며 2021년 8월 30일부터 10월 19일까지 주 1~2회, 회기당 90분씩 총 8회기를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 24.0 통계 프로그램을 이용하여 연구의 목적에 따라 기술통계분석, 일원분산분석(ANOVA)) 및 혼합변량분석(Mixed ANOVA), 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, NCS기반 생애설계프로그램은 대학생의 진로결정자기효능감에 미치는 효과가 유의미하게 나타났다. 둘째, NCS기반 생애설계프로그램은 대학생의 진로준비행동에 미치는 효과가 유의미하게 나타났다. 이러한 결과는 NCS기반 생애설계프로그램은 대학생의 진로결정 자기효능감, 진로준비행동에 효과적임을 알 수 있으며, 국가직무능력표준(NCS)을 적용한 생애설계프로그램의 효과를 시사하고 있다. 따라서 대학생의 진로 지원을 포함하여 생애과정에 대한 통합적 관점의 일상생활 영역과 사회성 확장의 영역에서 생애목표를 설정하고, 실생활에서 지속적이고 체계적으로 실천할 수 있는 대학생에게 알맞은 국가직무능력표준(NCS)을 적용한 생애설계프로그램을 지속적으로 개발할 필요가 있다.
Korea, which is showing the fastest aging due to the extension of its average life expectancy, is increasing the need for life design at the social and educational level as it provides knowledge to independently prepare and meaningfully expand one's life from the perspective of life. In addition, ra...
Korea, which is showing the fastest aging due to the extension of its average life expectancy, is increasing the need for life design at the social and educational level as it provides knowledge to independently prepare and meaningfully expand one's life from the perspective of life. In addition, rapidly changing industrial sites require talented people with competitiveness in knowledge, technology, and information, which strengthens the need and importance of fostering professionals in various fields and increases NCS-based programs to narrow the gap between learning and work required by the industry. In this dimension, in order for current college students who have to live in a super-aged society to prepare more actively and proactively for their careers, a curriculum is needed to help them decide their own career paths from a long-term perspective. However, despite the need to revitalize career preparation behavior, which is a practical and specific behavioral dimension, research on NCS-based career programs for college students is still insufficient. The purpose of this study is to confirm the effectiveness of the NCS-based life planning program on career decision-making self-efficacy and career preparation behavior through the process of college students finding life career topics and planning and implementing career paths. Therefore, “First, will the NCS-based life planning program be effective in improving the career decision self-efficacy of college students? Second, will the NCS-based life planning program be effective in improving the career preparation behavior of college students?" This was confirmed by establishing a research question of. In order to structure the program, the program was reorganized based on NCS Life planning Consulting based on the theoretical background and career design for college students and the existing life design program through a comprehensive review of related literature and prior research. A preliminary program was implemented to confirm the applicability of the planned program, and the program was revised and supplemented after verification by 4 experts to compose this program. In this study, the NCS-based life planning program divided the competency units into life planning needs assessment and life planning support consulting. In the life design needs assessment stage, based on the psychological characteristics of college students, career development theory, and theoretical basis for life plan establishment according to life transition, one can choose a career based on one's own competence, and make behavioral preparations. In the life planning support consulting stage, it supports the establishment of an action plan by identifying the status of the six applicable life areas, and supports to revise and supplement the prepared life planning contents according to the results and reflect them in real life. The six major areas of life are divided into an individual's selective life, or an area of individual daily life and social expansion. The areas of personal daily life are self-establishment, health, leisure, etc. as issues of individual change, and the areas of social expansion are divided into financial, social participation (job, career) relationships related to issues such as family, friends, social responsibility, and obligations. The subjects of the experiment to verify the validity of this program are students enrolled in K University located in Gyeonggi-do, and for the empirical analysis of the research, Class A and Class B are targeted for students taking career planning courses at K University located in Gyeonggi-do. The NCS-based life planning program was conducted with 32 people in class A as the experimental group, and the life planning program by 32 people in class B as a comparison group. Thirty-two students in class C taking other subjects were conducted in accordance with the pre-, post-, and post-test periods of class A and class B while conducting the subject. The programs of the experimental group and the comparative group were conducted directly by this researcher, and from August 30 to October 19, 2021, a total of eight sessions were conducted once a week and 90 minutes per session. As for the colected data, used the SPSS 24.0 program, perform technical statistics such as average, standard deviation, frequency, percentage, etc. for general characteristics of research targets and level of each variable. To verify homogeneity among groups, a one-way ANOVA and a corresponding Mixed ANOVA, covariance structure analysis verification were conducted to verify the effectiveness of the program. The results of this study are summarized as follows. First, it was found that the NCS-based life planning program had a positive effect on the career decision-making self-efficacy of university students participating in the experiment group. Second, it was analyzed that the NCS-based life planning program had a positive effect on the career preparation behavior of university students participating in the experiment group. These results show that NCS-based life planning programs are effective in career decision-making self-efficacy and career preparation behavior of college students, suggesting the effectiveness of life planning programs applying the National Competency Standards (NCS). Therefore, it is necessary to set life goals in the areas of daily life and social expansion from an integrated perspective on life process, including career support for college students, and to continuously develop and implement life planning programs suitable for college students.
Key words: Life Planning, NCS(National Competency Standards), NCS-based Life Planning Program Career decision-making self-efficacy, Career Preparation Behavior,
Korea, which is showing the fastest aging due to the extension of its average life expectancy, is increasing the need for life design at the social and educational level as it provides knowledge to independently prepare and meaningfully expand one's life from the perspective of life. In addition, rapidly changing industrial sites require talented people with competitiveness in knowledge, technology, and information, which strengthens the need and importance of fostering professionals in various fields and increases NCS-based programs to narrow the gap between learning and work required by the industry. In this dimension, in order for current college students who have to live in a super-aged society to prepare more actively and proactively for their careers, a curriculum is needed to help them decide their own career paths from a long-term perspective. However, despite the need to revitalize career preparation behavior, which is a practical and specific behavioral dimension, research on NCS-based career programs for college students is still insufficient. The purpose of this study is to confirm the effectiveness of the NCS-based life planning program on career decision-making self-efficacy and career preparation behavior through the process of college students finding life career topics and planning and implementing career paths. Therefore, “First, will the NCS-based life planning program be effective in improving the career decision self-efficacy of college students? Second, will the NCS-based life planning program be effective in improving the career preparation behavior of college students?" This was confirmed by establishing a research question of. In order to structure the program, the program was reorganized based on NCS Life planning Consulting based on the theoretical background and career design for college students and the existing life design program through a comprehensive review of related literature and prior research. A preliminary program was implemented to confirm the applicability of the planned program, and the program was revised and supplemented after verification by 4 experts to compose this program. In this study, the NCS-based life planning program divided the competency units into life planning needs assessment and life planning support consulting. In the life design needs assessment stage, based on the psychological characteristics of college students, career development theory, and theoretical basis for life plan establishment according to life transition, one can choose a career based on one's own competence, and make behavioral preparations. In the life planning support consulting stage, it supports the establishment of an action plan by identifying the status of the six applicable life areas, and supports to revise and supplement the prepared life planning contents according to the results and reflect them in real life. The six major areas of life are divided into an individual's selective life, or an area of individual daily life and social expansion. The areas of personal daily life are self-establishment, health, leisure, etc. as issues of individual change, and the areas of social expansion are divided into financial, social participation (job, career) relationships related to issues such as family, friends, social responsibility, and obligations. The subjects of the experiment to verify the validity of this program are students enrolled in K University located in Gyeonggi-do, and for the empirical analysis of the research, Class A and Class B are targeted for students taking career planning courses at K University located in Gyeonggi-do. The NCS-based life planning program was conducted with 32 people in class A as the experimental group, and the life planning program by 32 people in class B as a comparison group. Thirty-two students in class C taking other subjects were conducted in accordance with the pre-, post-, and post-test periods of class A and class B while conducting the subject. The programs of the experimental group and the comparative group were conducted directly by this researcher, and from August 30 to October 19, 2021, a total of eight sessions were conducted once a week and 90 minutes per session. As for the colected data, used the SPSS 24.0 program, perform technical statistics such as average, standard deviation, frequency, percentage, etc. for general characteristics of research targets and level of each variable. To verify homogeneity among groups, a one-way ANOVA and a corresponding Mixed ANOVA, covariance structure analysis verification were conducted to verify the effectiveness of the program. The results of this study are summarized as follows. First, it was found that the NCS-based life planning program had a positive effect on the career decision-making self-efficacy of university students participating in the experiment group. Second, it was analyzed that the NCS-based life planning program had a positive effect on the career preparation behavior of university students participating in the experiment group. These results show that NCS-based life planning programs are effective in career decision-making self-efficacy and career preparation behavior of college students, suggesting the effectiveness of life planning programs applying the National Competency Standards (NCS). Therefore, it is necessary to set life goals in the areas of daily life and social expansion from an integrated perspective on life process, including career support for college students, and to continuously develop and implement life planning programs suitable for college students.
Key words: Life Planning, NCS(National Competency Standards), NCS-based Life Planning Program Career decision-making self-efficacy, Career Preparation Behavior,
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