대학생은 후기 청소년기에서 청년기 사이에 해당되는 시기로 이 시기 발달 과업은 개인의 정체감 확립과 바람직한 대인관계를 형성하고 유지하는 것이다. 이러한 대인관계에 영향을 미치는 요인 중 관계적 공격성의 환경적 요인인 부모-자녀 간의 역기능적 의사소통과 개인 내적 요인인 자기비난의 관계성을 살펴보고자 한다. 관계적 공격성의 경우 부모-자녀 간 의사소통이 영향이 미침을 여러 선행연구를 통하여 밝혀져왔다. 이 두 변인 간의 관계에서 자기비난이 ...
대학생은 후기 청소년기에서 청년기 사이에 해당되는 시기로 이 시기 발달 과업은 개인의 정체감 확립과 바람직한 대인관계를 형성하고 유지하는 것이다. 이러한 대인관계에 영향을 미치는 요인 중 관계적 공격성의 환경적 요인인 부모-자녀 간의 역기능적 의사소통과 개인 내적 요인인 자기비난의 관계성을 살펴보고자 한다. 관계적 공격성의 경우 부모-자녀 간 의사소통이 영향이 미침을 여러 선행연구를 통하여 밝혀져왔다. 이 두 변인 간의 관계에서 자기비난이 매개효과를 가지는지 알아보는 것이 본 연구의 목적이다. 본연구의 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 대학생이 지각하는 부모-자녀 간 역기능적 의사소통, 자기비난, 관계적 공격성의 상관관계는 어떠한가? [연구문제 2] 대학생이 지각하는 부모-자녀 간 역기능적 의사소통이 자기비난에 미치는 영향에 대한 관계적 공격성의 매개 효과는 어떠한가?
본 연구에서는 이를 위해 전국의 남녀 대학생을 대상으로 실시하였다. 총 290부를 취합하여 한부모 양육자 유형 7부를 제외한 283부의 설문자료를 최종 연구대상으로 연구를 진행하였다. 해당 자료는 SPSS 21.0을 통해 빈도분석, Pearson의 상관관계 분석, 단순회귀분석, 단계적 회귀분석, Sobel 검증으로 통계처리하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 부모-자녀 간 역기능적 의사소통, 관계적 공격성이 자기비난 각 변인들 간의 상관관계를 살펴보았고, 상관 분석 결과 전체 변인과 하위요인들 간의 유의한 상관이 나타났다. 둘째, 부모-자녀 간 역기능적 의사소통과 관계적 공격성의 사이에서 자기비난의 매개효과를 알아보았다. 그 결과 부모-자녀 간 역기능적 의사소통과 관계적 공격성 사이에서 자기비난이 부분 매개 효과가 나타났다. 본 연구는 그동안 국내에서 연구가 많이 진행되지 않은 대학생의 관계적 공격성, 자기비난과 관련한 변인들에 대해 연구하였다는 의의가 있다. 또한 대학생의 심리적 문제와 관련된 변인들의 관계를 탐색하여 새로운 경로를 찾아냈다는 것에 의의를 가진다. 이를 바탕으로 실제 상담 현장에서 대인관계 문제를 호소하는 학생들을 대상으로한 상담 프로그램 개발에 도움을 줄 수 있다. 더 나아가 해당 연구를 활용한 관계적 공격성을 다루는 프로그램의 개발에도 기초 자료로 사용될 수 있다는 의미를 가진다.
대학생은 후기 청소년기에서 청년기 사이에 해당되는 시기로 이 시기 발달 과업은 개인의 정체감 확립과 바람직한 대인관계를 형성하고 유지하는 것이다. 이러한 대인관계에 영향을 미치는 요인 중 관계적 공격성의 환경적 요인인 부모-자녀 간의 역기능적 의사소통과 개인 내적 요인인 자기비난의 관계성을 살펴보고자 한다. 관계적 공격성의 경우 부모-자녀 간 의사소통이 영향이 미침을 여러 선행연구를 통하여 밝혀져왔다. 이 두 변인 간의 관계에서 자기비난이 매개효과를 가지는지 알아보는 것이 본 연구의 목적이다. 본연구의 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제 1] 대학생이 지각하는 부모-자녀 간 역기능적 의사소통, 자기비난, 관계적 공격성의 상관관계는 어떠한가? [연구문제 2] 대학생이 지각하는 부모-자녀 간 역기능적 의사소통이 자기비난에 미치는 영향에 대한 관계적 공격성의 매개 효과는 어떠한가?
본 연구에서는 이를 위해 전국의 남녀 대학생을 대상으로 실시하였다. 총 290부를 취합하여 한부모 양육자 유형 7부를 제외한 283부의 설문자료를 최종 연구대상으로 연구를 진행하였다. 해당 자료는 SPSS 21.0을 통해 빈도분석, Pearson의 상관관계 분석, 단순회귀분석, 단계적 회귀분석, Sobel 검증으로 통계처리하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 부모-자녀 간 역기능적 의사소통, 관계적 공격성이 자기비난 각 변인들 간의 상관관계를 살펴보았고, 상관 분석 결과 전체 변인과 하위요인들 간의 유의한 상관이 나타났다. 둘째, 부모-자녀 간 역기능적 의사소통과 관계적 공격성의 사이에서 자기비난의 매개효과를 알아보았다. 그 결과 부모-자녀 간 역기능적 의사소통과 관계적 공격성 사이에서 자기비난이 부분 매개 효과가 나타났다. 본 연구는 그동안 국내에서 연구가 많이 진행되지 않은 대학생의 관계적 공격성, 자기비난과 관련한 변인들에 대해 연구하였다는 의의가 있다. 또한 대학생의 심리적 문제와 관련된 변인들의 관계를 탐색하여 새로운 경로를 찾아냈다는 것에 의의를 가진다. 이를 바탕으로 실제 상담 현장에서 대인관계 문제를 호소하는 학생들을 대상으로한 상담 프로그램 개발에 도움을 줄 수 있다. 더 나아가 해당 연구를 활용한 관계적 공격성을 다루는 프로그램의 개발에도 기초 자료로 사용될 수 있다는 의미를 가진다.
Collage students are the period between late adolescence and early adulthood. This periods' developmental task is to establish personal identity and form and maintain an interpersonal relationship. This paper will examine the relationship between dysfunctional communication and self-criticism caused...
Collage students are the period between late adolescence and early adulthood. This periods' developmental task is to establish personal identity and form and maintain an interpersonal relationship. This paper will examine the relationship between dysfunctional communication and self-criticism caused by intrinsic factors aroused by parent-child communication, an environmental factor of relational aggression, which influences the development of interpersonal relationships. Effects of parent-child communication on relational aggression have been found through several studies. The purpose of this study is to examine whether self-criticism has mediating effects on these two variables.
The research problems of this study are as follows.
[Research Question 1] What is the correlation between dysfunctional communication, self-criticism, relational aggression between parent-child perceived by college students?
[Research Question 2] How does self-criticism caused by dysfunctional parent-child communication act as the mediative effect of relational aggression perceived by college students?
A survey of male and female college students was conducted nationwide to answer the research questions. A total of 290 responses were collected, and 283 replies, excluding seven responses from single-parent caregivers, were used as the final subject of study. Frequency analysis through SPSS 21.0, correlation analysis through Pearson, simple regression analysis, stepwise regression analysis was conducted, and Sobel verification has been used for these statistics.
The main results of this study are as follows.
First, a significant correlation between the total and subfactor variables was found when each variance in self-criticism of parent-child dysfunctional communication and relation aggression was examined. Second, self-criticism was a partial meditating effect between parent-child dysfunctional communication and relational aggression when the effect of self-criticism between parent-child dysfunctional communication and relational aggression was examined. This study is noteworthy because it studied variables related to relational aggression and self-criticism of college students, which have not been explored often in Korea. In addition, by examining the relationships of variables related to the psychological difficulties of college students, it may be applied to an actual consulting situation to help those facing interpersonal problems by providing dept research on one of the causes. Furthermore, it may be used as fundamental data for those developing relational aggression programs.
Collage students are the period between late adolescence and early adulthood. This periods' developmental task is to establish personal identity and form and maintain an interpersonal relationship. This paper will examine the relationship between dysfunctional communication and self-criticism caused by intrinsic factors aroused by parent-child communication, an environmental factor of relational aggression, which influences the development of interpersonal relationships. Effects of parent-child communication on relational aggression have been found through several studies. The purpose of this study is to examine whether self-criticism has mediating effects on these two variables.
The research problems of this study are as follows.
[Research Question 1] What is the correlation between dysfunctional communication, self-criticism, relational aggression between parent-child perceived by college students?
[Research Question 2] How does self-criticism caused by dysfunctional parent-child communication act as the mediative effect of relational aggression perceived by college students?
A survey of male and female college students was conducted nationwide to answer the research questions. A total of 290 responses were collected, and 283 replies, excluding seven responses from single-parent caregivers, were used as the final subject of study. Frequency analysis through SPSS 21.0, correlation analysis through Pearson, simple regression analysis, stepwise regression analysis was conducted, and Sobel verification has been used for these statistics.
The main results of this study are as follows.
First, a significant correlation between the total and subfactor variables was found when each variance in self-criticism of parent-child dysfunctional communication and relation aggression was examined. Second, self-criticism was a partial meditating effect between parent-child dysfunctional communication and relational aggression when the effect of self-criticism between parent-child dysfunctional communication and relational aggression was examined. This study is noteworthy because it studied variables related to relational aggression and self-criticism of college students, which have not been explored often in Korea. In addition, by examining the relationships of variables related to the psychological difficulties of college students, it may be applied to an actual consulting situation to help those facing interpersonal problems by providing dept research on one of the causes. Furthermore, it may be used as fundamental data for those developing relational aggression programs.
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