도시 브랜드 활성화를 위한 역사·문화 메타버스 콘텐츠 제안 : 청주시를 중심으로 A Historical & Cultural Metaverse Contents Proposal for City Brand Activation : Focused on Cheongju City원문보기
본 논문의 연구 목적은 지구촌 시대에 국가 간 경쟁 구도에서 국가를 구성하는 도시 간 경쟁 구도로 변해 경쟁의 수단으로 중요해진 도시 브랜드 현황을 조사하고, 분석하여 향후 청주시 도시 브랜드의 활성화를 도모하는데 있다. 연구 방법은 현실의 제한된 한계를 넘어 효과적으로 정보와 경험을 제공하기 위한 수단으로 주목받고 있는 메타버스 기술의 유형과 도시 브랜드, 마케팅커뮤니케이션 전략, 심성 모형에 관한 이론적 고찰을 실시하였다. 메타버스 기술과 도시 브랜드를 유형별로 분류하여 사례 조사 및 분석하였다. 조사된 메타버스 기술 사례들의 장·단점 분석을 진행하였고, 도시 브랜드 사례들은 유형별 비교 분석과 종합 분석을 통해 각 기술의 유형별 특징을 도출하였다. 조사된 도시 브랜드의 사례 분석 시, 이론적 고찰에서 도출된 마케팅커뮤니케이션 전략 요소와 브랜드 개성을 측정하는 Aaker(1997)의 브랜드 개성 척도(Brand ...
본 논문의 연구 목적은 지구촌 시대에 국가 간 경쟁 구도에서 국가를 구성하는 도시 간 경쟁 구도로 변해 경쟁의 수단으로 중요해진 도시 브랜드 현황을 조사하고, 분석하여 향후 청주시 도시 브랜드의 활성화를 도모하는데 있다. 연구 방법은 현실의 제한된 한계를 넘어 효과적으로 정보와 경험을 제공하기 위한 수단으로 주목받고 있는 메타버스 기술의 유형과 도시 브랜드, 마케팅커뮤니케이션 전략, 심성 모형에 관한 이론적 고찰을 실시하였다. 메타버스 기술과 도시 브랜드를 유형별로 분류하여 사례 조사 및 분석하였다. 조사된 메타버스 기술 사례들의 장·단점 분석을 진행하였고, 도시 브랜드 사례들은 유형별 비교 분석과 종합 분석을 통해 각 기술의 유형별 특징을 도출하였다. 조사된 도시 브랜드의 사례 분석 시, 이론적 고찰에서 도출된 마케팅커뮤니케이션 전략 요소와 브랜드 개성을 측정하는 Aaker(1997)의 브랜드 개성 척도(Brand Personality Scales: BPS) 유형을 한국인 정서에 맞춰 ‘정감’, ‘열정’, ‘세련됨’, ‘성실’로 대체하였다. 또한 한국콘텐츠진흥원에서 진행한 감정 검색 결과와 SNS빅데이터 분석 서비스의 감성어 변화 검색 결과에서 동일하게 도출된 키워드를 추가한 척도를 정성평가 및 분석하여 성공적인 브랜드 구축 요소를 추출한 ‘새로움’을 도시 브랜드 개성 척도로 설정하였다. 청주시의 성공적인 도시 브랜드 활성화 콘텐츠 구성을 위해 앞서 도출된 각 메타버스 기술의 유형별 특징을 설정된 브랜드 개성 척도로 분석하였고, 결과로 도출된 요소인 자연 자원형, 문화 자원형, 서비스 자원형의 요소들에 적합한 메타버스 기술을 적용하였다. 또한 사용자들에게 양질의 서비스를 제공하기 위하여 심성 모형을 구축하고 성공적인 도시 브랜드 구축 및 활성화 방법 3가지를 제시하였다. 첫째, 민·관 거버넌스 구축을 통한 소통과 협력, 연구로 독자적이고 창의적인 결과물 혹은 아이디어를 도출하여‘기록문화의 도시, 청주 문화도시’의 문화 자원형 도시 브랜드를 강화하기 위한 청주시의 다양한 역사·문화를 활용하는 창의적인 아이디어를 도출해야 한다. 둘째, 강화된 도시 브랜드의 홍보를 위해 사람들에게 새로운 콘텐츠를 제공하여 해당 경험을 공유하게 하고, 다양하고 적극적인 홍보 방법을 통해 강화된 도시 브랜드의 매력 지수와 앞선 경쟁력을 보여주어야 한다. 셋째, 도시 브랜드 구축에 그치지 않고, 꾸준한 관리와 개선을 통해 발전되는 도시 브랜드의 콘텐츠로 사람들에게 새롭고 창의적인 경험을 제공해야 한다. 최근 팬데믹 현상으로 인해 체험 콘텐츠를 통한 경험을 효율적으로 제공하지 못하는 것을 극복하기 위해 세 가지로 분류한 성공적인 도시 브랜드 구축 및 활성화 방법으로 도출된 창의적인 체험 콘텐츠에 메타버스 기술을 활용하는 방안을 제시하였으며, 메타버스 내에 효과적으로 정보와 경험을 제공하기 위한 콘텐츠의 구성 및 디자인을 제안하였다. 이후 해당 콘텐츠 디자인을 통해 청주시 도시 브랜드의 활성화 여부 평가와 개발자 및 사용자 심성 모형 일치 여부를 Likert 5점 척도 만족도와 일치 여부 점수 평가를 통한 설문 방법으로 증명하였다. 역사·문화 메타버스 콘텐츠를 통해 청주시 도시 브랜드의 인지 개선 만족도는 5점 만점에서 3.975점으로 높은 만족도를 보였다. 심성 모형 일치도는 콘텐츠의 1, 2, 3단계인 실행, 회원가입 혹은 로그인, 콘텐츠 선택은 5점 만점에서 3.700점으로 높은 일치도를 보였다. 4, 5단계인 역사·문화 메타버스 콘텐츠, 공유 단계는 평균 점수 2.895점으로 대체로 근접하는 것으로 나타나 사용자 심성 모형이 개발자 심성 모형과 근접 한다는 것을 알 수 있다. 이러한 결과를 토대로 역사·문화 메타버스 콘텐츠 디자인 구축을 통해 앞서 설문 조사에서 도출된 몇 가지의 개선점을 반영하고, 시행한다면 청주시 도시 브랜드의 활성화에 기여 할 수 있을 것이라 생각된다.
본 논문의 연구 목적은 지구촌 시대에 국가 간 경쟁 구도에서 국가를 구성하는 도시 간 경쟁 구도로 변해 경쟁의 수단으로 중요해진 도시 브랜드 현황을 조사하고, 분석하여 향후 청주시 도시 브랜드의 활성화를 도모하는데 있다. 연구 방법은 현실의 제한된 한계를 넘어 효과적으로 정보와 경험을 제공하기 위한 수단으로 주목받고 있는 메타버스 기술의 유형과 도시 브랜드, 마케팅커뮤니케이션 전략, 심성 모형에 관한 이론적 고찰을 실시하였다. 메타버스 기술과 도시 브랜드를 유형별로 분류하여 사례 조사 및 분석하였다. 조사된 메타버스 기술 사례들의 장·단점 분석을 진행하였고, 도시 브랜드 사례들은 유형별 비교 분석과 종합 분석을 통해 각 기술의 유형별 특징을 도출하였다. 조사된 도시 브랜드의 사례 분석 시, 이론적 고찰에서 도출된 마케팅커뮤니케이션 전략 요소와 브랜드 개성을 측정하는 Aaker(1997)의 브랜드 개성 척도(Brand Personality Scales: BPS) 유형을 한국인 정서에 맞춰 ‘정감’, ‘열정’, ‘세련됨’, ‘성실’로 대체하였다. 또한 한국콘텐츠진흥원에서 진행한 감정 검색 결과와 SNS 빅데이터 분석 서비스의 감성어 변화 검색 결과에서 동일하게 도출된 키워드를 추가한 척도를 정성평가 및 분석하여 성공적인 브랜드 구축 요소를 추출한 ‘새로움’을 도시 브랜드 개성 척도로 설정하였다. 청주시의 성공적인 도시 브랜드 활성화 콘텐츠 구성을 위해 앞서 도출된 각 메타버스 기술의 유형별 특징을 설정된 브랜드 개성 척도로 분석하였고, 결과로 도출된 요소인 자연 자원형, 문화 자원형, 서비스 자원형의 요소들에 적합한 메타버스 기술을 적용하였다. 또한 사용자들에게 양질의 서비스를 제공하기 위하여 심성 모형을 구축하고 성공적인 도시 브랜드 구축 및 활성화 방법 3가지를 제시하였다. 첫째, 민·관 거버넌스 구축을 통한 소통과 협력, 연구로 독자적이고 창의적인 결과물 혹은 아이디어를 도출하여‘기록문화의 도시, 청주 문화도시’의 문화 자원형 도시 브랜드를 강화하기 위한 청주시의 다양한 역사·문화를 활용하는 창의적인 아이디어를 도출해야 한다. 둘째, 강화된 도시 브랜드의 홍보를 위해 사람들에게 새로운 콘텐츠를 제공하여 해당 경험을 공유하게 하고, 다양하고 적극적인 홍보 방법을 통해 강화된 도시 브랜드의 매력 지수와 앞선 경쟁력을 보여주어야 한다. 셋째, 도시 브랜드 구축에 그치지 않고, 꾸준한 관리와 개선을 통해 발전되는 도시 브랜드의 콘텐츠로 사람들에게 새롭고 창의적인 경험을 제공해야 한다. 최근 팬데믹 현상으로 인해 체험 콘텐츠를 통한 경험을 효율적으로 제공하지 못하는 것을 극복하기 위해 세 가지로 분류한 성공적인 도시 브랜드 구축 및 활성화 방법으로 도출된 창의적인 체험 콘텐츠에 메타버스 기술을 활용하는 방안을 제시하였으며, 메타버스 내에 효과적으로 정보와 경험을 제공하기 위한 콘텐츠의 구성 및 디자인을 제안하였다. 이후 해당 콘텐츠 디자인을 통해 청주시 도시 브랜드의 활성화 여부 평가와 개발자 및 사용자 심성 모형 일치 여부를 Likert 5점 척도 만족도와 일치 여부 점수 평가를 통한 설문 방법으로 증명하였다. 역사·문화 메타버스 콘텐츠를 통해 청주시 도시 브랜드의 인지 개선 만족도는 5점 만점에서 3.975점으로 높은 만족도를 보였다. 심성 모형 일치도는 콘텐츠의 1, 2, 3단계인 실행, 회원가입 혹은 로그인, 콘텐츠 선택은 5점 만점에서 3.700점으로 높은 일치도를 보였다. 4, 5단계인 역사·문화 메타버스 콘텐츠, 공유 단계는 평균 점수 2.895점으로 대체로 근접하는 것으로 나타나 사용자 심성 모형이 개발자 심성 모형과 근접 한다는 것을 알 수 있다. 이러한 결과를 토대로 역사·문화 메타버스 콘텐츠 디자인 구축을 통해 앞서 설문 조사에서 도출된 몇 가지의 개선점을 반영하고, 시행한다면 청주시 도시 브랜드의 활성화에 기여 할 수 있을 것이라 생각된다.
This study aimed to investigate and analyze the current state of city brands, which became important as a means of competition due to a shift from competition among nations to competition among cities making up a nation in the global age, and promote the vitalization of Cheongju's city brand. As for...
This study aimed to investigate and analyze the current state of city brands, which became important as a means of competition due to a shift from competition among nations to competition among cities making up a nation in the global age, and promote the vitalization of Cheongju's city brand. As for methodology, the study reviewed theories about the types of metaverse technology, which attracts attention as a means of providing information and experience effectively beyond the limited restrictions of the reality, as well as city brands, marketing communication strategies, and mental models. Metaverse technologies and city brands were categorized by the type before a case study and analysis. The cases of metaverse technologies were analyzed in terms of advantages and disadvantages. The cases of city brands were put through comparative analysis by the type and comprehensive analysis before each technology was examined for its characteristics by the type. In the case analysis of the investigated city brands, the elements of marketing communication strategies identified in the theoretical review were assessed and analyzed qualitatively along with the Korean version of the Brand Personality Scale in Aaker(1997) fit for the sentiment of Korean people including "affection," "passion," "sophistication," and "sincerity." Also assessed and analyzed qualitatively was a scale that added the same keywords from appraisal search results by the Korea Creative Content Agency and from the search results of changing emotional words in the SNS Big Data analysis service. Based on the results, "newness," which extracted the elements of a successful brand, was set as an item in a city brand personality scale. In an effort to organize the content of Cheongju's successful city brand vitalization, the investigator analyzed the characteristics of each metaverse technology identified above by the type with the set brand personality scale and applied metaverse technologies fit for the resulting elements including natural, cultural, and service resources. In addition, the study built a mental model and proposed three methods to create and vitalize a successful city brand to provide users with quality service. First, Cheongju needs to come up with creative ideas that make use of its diverse histories and cultures to reinforce its cultural resource-based city brand as "cultural city of Cheongju as a city of archival culture" by obtaining original and creative products or ideas based on communication, collaboration, and research through private-public governance. Secondly, Cheongju needs to provide people with new content and have them share its experiences to promote its reinforced city brand and show its appeal index and advanced competitive edge with its reinforced city brand through diverse and active promotional methods. Finally, Cheongju needs to provide people with new and creative experiences based on the content of its city brand that will develop through consistent management and improvement beyond the simple building of its city brand. As the COVID-19 pandemic continues on, it is difficult to provide experiences based on experiential content efficiently. Trying to overcome the difficulties, the study proposed a plan of using metaverse technology in creative experiential content created by the three methods to build and vitalize a successful city brand. The study also proposed content composition and design to provide information and experiences effectively within a metaverse. Using a five-point Likert scale of satisfaction and a survey to assess agreement points, the study demonstrated whether there was an agreement between the vitalization of Cheongju's city brand and the mental model of a developer and user through the content design. Cheongju's city brand recorded a high satisfaction level at 3.975 out of 5 in recognition improvement through the content of history and culture metaverse. As for agreemnet between different mental models, there was high agreement at 3.700 out of 5 at the first, second, and third stage of content, which correspond to implementation, member registration and log-in, and content choice, respectively. There was closing at mean 2.895 points at the fourth and fifth stage of history and culture metaverse content and sharing. These findings indicate that there is a closing between a user's mental model and a developer's mental model. If Cheongju City reflects and implements a couple of improvement measures identified in the survey by creating a design of history and culture metaverse content based on these findings, it will be able to make a contribution to the vitalization of its city brand.
This study aimed to investigate and analyze the current state of city brands, which became important as a means of competition due to a shift from competition among nations to competition among cities making up a nation in the global age, and promote the vitalization of Cheongju's city brand. As for methodology, the study reviewed theories about the types of metaverse technology, which attracts attention as a means of providing information and experience effectively beyond the limited restrictions of the reality, as well as city brands, marketing communication strategies, and mental models. Metaverse technologies and city brands were categorized by the type before a case study and analysis. The cases of metaverse technologies were analyzed in terms of advantages and disadvantages. The cases of city brands were put through comparative analysis by the type and comprehensive analysis before each technology was examined for its characteristics by the type. In the case analysis of the investigated city brands, the elements of marketing communication strategies identified in the theoretical review were assessed and analyzed qualitatively along with the Korean version of the Brand Personality Scale in Aaker(1997) fit for the sentiment of Korean people including "affection," "passion," "sophistication," and "sincerity." Also assessed and analyzed qualitatively was a scale that added the same keywords from appraisal search results by the Korea Creative Content Agency and from the search results of changing emotional words in the SNS Big Data analysis service. Based on the results, "newness," which extracted the elements of a successful brand, was set as an item in a city brand personality scale. In an effort to organize the content of Cheongju's successful city brand vitalization, the investigator analyzed the characteristics of each metaverse technology identified above by the type with the set brand personality scale and applied metaverse technologies fit for the resulting elements including natural, cultural, and service resources. In addition, the study built a mental model and proposed three methods to create and vitalize a successful city brand to provide users with quality service. First, Cheongju needs to come up with creative ideas that make use of its diverse histories and cultures to reinforce its cultural resource-based city brand as "cultural city of Cheongju as a city of archival culture" by obtaining original and creative products or ideas based on communication, collaboration, and research through private-public governance. Secondly, Cheongju needs to provide people with new content and have them share its experiences to promote its reinforced city brand and show its appeal index and advanced competitive edge with its reinforced city brand through diverse and active promotional methods. Finally, Cheongju needs to provide people with new and creative experiences based on the content of its city brand that will develop through consistent management and improvement beyond the simple building of its city brand. As the COVID-19 pandemic continues on, it is difficult to provide experiences based on experiential content efficiently. Trying to overcome the difficulties, the study proposed a plan of using metaverse technology in creative experiential content created by the three methods to build and vitalize a successful city brand. The study also proposed content composition and design to provide information and experiences effectively within a metaverse. Using a five-point Likert scale of satisfaction and a survey to assess agreement points, the study demonstrated whether there was an agreement between the vitalization of Cheongju's city brand and the mental model of a developer and user through the content design. Cheongju's city brand recorded a high satisfaction level at 3.975 out of 5 in recognition improvement through the content of history and culture metaverse. As for agreemnet between different mental models, there was high agreement at 3.700 out of 5 at the first, second, and third stage of content, which correspond to implementation, member registration and log-in, and content choice, respectively. There was closing at mean 2.895 points at the fourth and fifth stage of history and culture metaverse content and sharing. These findings indicate that there is a closing between a user's mental model and a developer's mental model. If Cheongju City reflects and implements a couple of improvement measures identified in the survey by creating a design of history and culture metaverse content based on these findings, it will be able to make a contribution to the vitalization of its city brand.
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