전통시장 활성화를 위한 상인과 상인회의 역할 비교 연구 : 진주중앙시장과 진주청과시장을 중심으로 A Comparative Study on the Roles A Comparative Study on the Roles of Merchants and Merchants Association for Revitalization of Traditional Market of Merchants and Merchants Association for Revitalization of Traditional Market원문보기
본 연구는 전통시장 활성화를 위한 대응을 개인과 조직의 차원에서 비교분석하고자 하였다. 전통시장은 IT의 혁신으로 다양한 플랫폼의 등장과 유통구조의 변화로 지속적으로 그 수가 줄어들고 있다. 최근에는 코로나19의 여파로 비대면 소비가 확대되면서 전통시장의 위기는 더욱 가속화되고 있다. 이런 와중에 전통시장의 활성화를 위한 조직과 개인의 대응을 살펴보고자 인터뷰 기법을 활용해 사례분석을 진행하였다. 연구 대상지로는 경남 진주시에 위치한 진주중앙시장과 진주청과시장으로 선정하였다. 조직의 거시적인 활성화 대응을 보기 위해 각 ...
본 연구는 전통시장 활성화를 위한 대응을 개인과 조직의 차원에서 비교분석하고자 하였다. 전통시장은 IT의 혁신으로 다양한 플랫폼의 등장과 유통구조의 변화로 지속적으로 그 수가 줄어들고 있다. 최근에는 코로나19의 여파로 비대면 소비가 확대되면서 전통시장의 위기는 더욱 가속화되고 있다. 이런 와중에 전통시장의 활성화를 위한 조직과 개인의 대응을 살펴보고자 인터뷰 기법을 활용해 사례분석을 진행하였다. 연구 대상지로는 경남 진주시에 위치한 진주중앙시장과 진주청과시장으로 선정하였다. 조직의 거시적인 활성화 대응을 보기 위해 각 시장의 상인회 관계자를 인터뷰했으며, 전통시장에서 사업을 하며 나름의 성과를 얻고 있는 개인을 개별 사례로 인터뷰하였다. 결과는 브랜드각본으로 정리해 한눈에 확인할 수 있도록 하였으며 이를 통해 공통적인 특성을 알아보았다. 개인과 조직할 것 없이 사업을 활성화하기 위해서는 구성원들과 고객 간의 신뢰가 무엇보다 중요했으며 연대를 통한 구체적인 계획 아래 실행하는 것이 활성화를 위한 효과를 극대화 시켰다. 또한 개인들은 상품에 대한 자부심을 키우기 위해 끊임없는 재투자와 벤치마킹이 중요한 활성화의 키워드로 확인되었다.
본 연구는 전통시장 활성화를 위한 대응을 개인과 조직의 차원에서 비교분석하고자 하였다. 전통시장은 IT의 혁신으로 다양한 플랫폼의 등장과 유통구조의 변화로 지속적으로 그 수가 줄어들고 있다. 최근에는 코로나19의 여파로 비대면 소비가 확대되면서 전통시장의 위기는 더욱 가속화되고 있다. 이런 와중에 전통시장의 활성화를 위한 조직과 개인의 대응을 살펴보고자 인터뷰 기법을 활용해 사례분석을 진행하였다. 연구 대상지로는 경남 진주시에 위치한 진주중앙시장과 진주청과시장으로 선정하였다. 조직의 거시적인 활성화 대응을 보기 위해 각 시장의 상인회 관계자를 인터뷰했으며, 전통시장에서 사업을 하며 나름의 성과를 얻고 있는 개인을 개별 사례로 인터뷰하였다. 결과는 브랜드각본으로 정리해 한눈에 확인할 수 있도록 하였으며 이를 통해 공통적인 특성을 알아보았다. 개인과 조직할 것 없이 사업을 활성화하기 위해서는 구성원들과 고객 간의 신뢰가 무엇보다 중요했으며 연대를 통한 구체적인 계획 아래 실행하는 것이 활성화를 위한 효과를 극대화 시켰다. 또한 개인들은 상품에 대한 자부심을 키우기 위해 끊임없는 재투자와 벤치마킹이 중요한 활성화의 키워드로 확인되었다.
This study was intended to compare and analyze responses to revitalization of traditional markets at the level of individuals and organizations. The number of traditional markets is continuously decreasing due to the emergence of various platforms due to IT innovation and changes in the distribution...
This study was intended to compare and analyze responses to revitalization of traditional markets at the level of individuals and organizations. The number of traditional markets is continuously decreasing due to the emergence of various platforms due to IT innovation and changes in the distribution structure. Recently, as non-face-to-face consumption has expanded in the aftermath of COVID-19, the crisis in traditional markets is accelerating. In the midst of this, case analysis was conducted using the interview technique to examine the responses of organizations and individuals to revitalize traditional markets. Jinju Jungang Market and Jinju Fruit and Vegetable Market, located in Jinju, Gyeongnam, were selected as the study sites. To see the organization's macro-revitalization response, we interviewed the officials of the merchants' associations in each market, and interviewed individuals who are achieving their own achievements in traditional markets as individual cases. The results were organized into a brand script so that they could be checked at a glance, and through this, common characteristics were identified. Trust between members and customers was of utmost importance to vitalize the business regardless of individuals and organizations, and executing under a specific plan through solidarity maximized the effect for activation. In addition, continuous reinvestment and benchmarking were identified as key activation keywords for individuals to increase their pride in their products.
This study was intended to compare and analyze responses to revitalization of traditional markets at the level of individuals and organizations. The number of traditional markets is continuously decreasing due to the emergence of various platforms due to IT innovation and changes in the distribution structure. Recently, as non-face-to-face consumption has expanded in the aftermath of COVID-19, the crisis in traditional markets is accelerating. In the midst of this, case analysis was conducted using the interview technique to examine the responses of organizations and individuals to revitalize traditional markets. Jinju Jungang Market and Jinju Fruit and Vegetable Market, located in Jinju, Gyeongnam, were selected as the study sites. To see the organization's macro-revitalization response, we interviewed the officials of the merchants' associations in each market, and interviewed individuals who are achieving their own achievements in traditional markets as individual cases. The results were organized into a brand script so that they could be checked at a glance, and through this, common characteristics were identified. Trust between members and customers was of utmost importance to vitalize the business regardless of individuals and organizations, and executing under a specific plan through solidarity maximized the effect for activation. In addition, continuous reinvestment and benchmarking were identified as key activation keywords for individuals to increase their pride in their products.
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