본고는 조선조 후기의 다산 정약용이 성기호설(性嗜好說)에 입각하여 제시한 인성교육(人性敎育)사상의 학술적 근거 및 구체적 실천방법을 고찰한 것이다. 다산의 인성교육사상은 다산이 새롭게 정립한 인성(人性) 개념을 근거로 하며, 그 지향점은 사람이 자주적(自主的)으로 그리고 일상생활 중의 구체적인 실천을 통해 사람의 본연지성(本然之性)을 구현하는 데 있다. 다산의 인성교육사상이 담고 있는 이러한 특색은 현대의 인성교육에 시사하는 점이 적지 않으며, 초ㆍ중ㆍ고 도덕과(道德科)의 인성교육에 충분히 활용할 수 있다고 생각된다. 빠르게 변화하는 사회에서 새로운 가치관이 등장하고, 도덕적 무관심이 증대되는 사회 분위기 속에 인성교육의 필요성이 매우 커졌다. 이에 따라 도덕과 교육과정(2015 개정 도덕과 교육과정)에서도 인성교육이 중요한 요소로 강조된다. 특히 도덕 교과는 인성교육의 주관 교과로서 중심적 역할을 해야 한다. 현대 인성교육의 근거가 되는 사상 및 이론으로는 주로 구미(歐美)의 것이 취해지고 있는데, 논자는 조선조 후기의 철학자인 정다산의 도덕철학에 포함되어 있는 인성교육(人性敎育)사상도 충분히 현대의 인성교육에 활용 가능하다고 생각한다. 본 연구에서는 다산의 도덕철학에서 기존 성리학의 ...
본고는 조선조 후기의 다산 정약용이 성기호설(性嗜好說)에 입각하여 제시한 인성교육(人性敎育)사상의 학술적 근거 및 구체적 실천방법을 고찰한 것이다. 다산의 인성교육사상은 다산이 새롭게 정립한 인성(人性) 개념을 근거로 하며, 그 지향점은 사람이 자주적(自主的)으로 그리고 일상생활 중의 구체적인 실천을 통해 사람의 본연지성(本然之性)을 구현하는 데 있다. 다산의 인성교육사상이 담고 있는 이러한 특색은 현대의 인성교육에 시사하는 점이 적지 않으며, 초ㆍ중ㆍ고 도덕과(道德科)의 인성교육에 충분히 활용할 수 있다고 생각된다. 빠르게 변화하는 사회에서 새로운 가치관이 등장하고, 도덕적 무관심이 증대되는 사회 분위기 속에 인성교육의 필요성이 매우 커졌다. 이에 따라 도덕과 교육과정(2015 개정 도덕과 교육과정)에서도 인성교육이 중요한 요소로 강조된다. 특히 도덕 교과는 인성교육의 주관 교과로서 중심적 역할을 해야 한다. 현대 인성교육의 근거가 되는 사상 및 이론으로는 주로 구미(歐美)의 것이 취해지고 있는데, 논자는 조선조 후기의 철학자인 정다산의 도덕철학에 포함되어 있는 인성교육(人性敎育)사상도 충분히 현대의 인성교육에 활용 가능하다고 생각한다. 본 연구에서는 다산의 도덕철학에서 기존 성리학의 성(性) 개념을 비판하면서 새롭게 정립한 다산의 인성(人性) 개념에 대해 살펴보고, 인성교육의 필요성과 근거를 찾아 인성교육의 구체적인 실천방법에 대해 논의해보고자 한다. 특히 다산이 실천을 중요시하면서 항상 일상생활 중에 실천 가능한 대안을 제시하고자 노력한 정신에 주목하면서 다산이 제시한 실천방법을 중심으로 집중적인 논의를 하고자 한다. 나아가 현대의 인성교육에 적용하는 방안도 모색해본다. 다산은 당시 기존 유학의 주류였던 성리학에서 성(性)을 리(理)로 간주하는 것을 비판하면서 새로운 인성(人性) 개념을 정립하였다. 다산은 성을 심(心)의 기호(嗜好)로 규정하면서 성기호설(性嗜好說)을 주장한다. 기호의 성에는 영지(靈知)의 기호와 형구(形軀)의 기호가 있다. 형구의 기호는 사람이 동물과도 공유(共有)하는 성인 반면에 영지의 기호는 오직 인류만이 갖는 도덕의 본원으로서의 성이다. 다산의 도덕철학에서 인간 고유의 본연지성은 영지의 기호로서의 성이고, 다산은 이 성을 흔히 ‘도의지성(道義之性)’이라 부른다. 도의지성(道義之性)과 관련하여 도덕행위 주체의 내면에 덕을 형성하고 강화하는 일련의 노력을 다산의 도덕철학에서의 ‘인성교육’이라 부를 수 있다. 유가철학에서 인성교육은 곧 인(仁)의 역량을 계발하고 강화하는 노력의 일환이라 할 수 있다. 다산은 공자 인(仁)사상의 본래적 의미를 회복하려 하였는데, 그 핵심은 인을 인륜 관계에서의 실천적 덕목으로 자리매김하는 것이었다. 이로부터 도덕 행위의 주체문제가 새롭게 논의될 수 있으며, 인간만이 전적으로 오로지 자신의 의지에 따라 호선오악(好善惡惡)할 수 있는 자주지권(自主之權)을 갖고 있음이 논의된다. 다산에 의하면, 인(仁)의 덕은 생활 중의 실천에 의해 그 명칭이 성립된다. 그러므로 인성교육의 처음부터 종료까지 일관되게 강조되는 것이 행사(行事)이다. 인성교육은 타인과의 관계 속에서 끝없는 도덕적 실천을 통해 이루어진다. 본고에서는 인성교육에 적용 가능한 주요 개념을 실천방법 중심으로 논의해본다. 인성교육의 실천방법으로서 성의(誠意)ㆍ정심(正心)에 의한 효(孝)ㆍ제(弟)ㆍ자(慈)의 실천, 신독공부의 실천에 의한 중화(中和)의 실현, 서(恕)의 실천에 의한 인(仁)의 완성, 극기복례(克己復禮)를 통한 자기 수양, 지속적인 실천으로서의 용(庸)에 대해 논의한다. 다산의 인성교육사상은 도덕 교과의 인성교육에 적용될 수 있다. 본고에서는 다산의 도덕철학에서 정리한 인성교육의 실천방법을 현대 인성교육에 적용하는 논의를 시도한다. 다산의 실천방법에서 권형과 자주지권, 효ㆍ제ㆍ자, 신독(愼獨), 용(庸)개념을 통해 현행 도덕과 교육과정(2015 개정 교육과정)을 기반으로 인간다운 성품, 덕의 측면과 핵심역량을 적용하고자 한다. 인성교육과 실천방법은 학교현장 뿐만 아니라 삶의 방법으로도 활용될 수 있으며, 다양한 단원과 실제 학습지도에서 다산의 접근법이 활용될 수 있다.
본고는 조선조 후기의 다산 정약용이 성기호설(性嗜好說)에 입각하여 제시한 인성교육(人性敎育)사상의 학술적 근거 및 구체적 실천방법을 고찰한 것이다. 다산의 인성교육사상은 다산이 새롭게 정립한 인성(人性) 개념을 근거로 하며, 그 지향점은 사람이 자주적(自主的)으로 그리고 일상생활 중의 구체적인 실천을 통해 사람의 본연지성(本然之性)을 구현하는 데 있다. 다산의 인성교육사상이 담고 있는 이러한 특색은 현대의 인성교육에 시사하는 점이 적지 않으며, 초ㆍ중ㆍ고 도덕과(道德科)의 인성교육에 충분히 활용할 수 있다고 생각된다. 빠르게 변화하는 사회에서 새로운 가치관이 등장하고, 도덕적 무관심이 증대되는 사회 분위기 속에 인성교육의 필요성이 매우 커졌다. 이에 따라 도덕과 교육과정(2015 개정 도덕과 교육과정)에서도 인성교육이 중요한 요소로 강조된다. 특히 도덕 교과는 인성교육의 주관 교과로서 중심적 역할을 해야 한다. 현대 인성교육의 근거가 되는 사상 및 이론으로는 주로 구미(歐美)의 것이 취해지고 있는데, 논자는 조선조 후기의 철학자인 정다산의 도덕철학에 포함되어 있는 인성교육(人性敎育)사상도 충분히 현대의 인성교육에 활용 가능하다고 생각한다. 본 연구에서는 다산의 도덕철학에서 기존 성리학의 성(性) 개념을 비판하면서 새롭게 정립한 다산의 인성(人性) 개념에 대해 살펴보고, 인성교육의 필요성과 근거를 찾아 인성교육의 구체적인 실천방법에 대해 논의해보고자 한다. 특히 다산이 실천을 중요시하면서 항상 일상생활 중에 실천 가능한 대안을 제시하고자 노력한 정신에 주목하면서 다산이 제시한 실천방법을 중심으로 집중적인 논의를 하고자 한다. 나아가 현대의 인성교육에 적용하는 방안도 모색해본다. 다산은 당시 기존 유학의 주류였던 성리학에서 성(性)을 리(理)로 간주하는 것을 비판하면서 새로운 인성(人性) 개념을 정립하였다. 다산은 성을 심(心)의 기호(嗜好)로 규정하면서 성기호설(性嗜好說)을 주장한다. 기호의 성에는 영지(靈知)의 기호와 형구(形軀)의 기호가 있다. 형구의 기호는 사람이 동물과도 공유(共有)하는 성인 반면에 영지의 기호는 오직 인류만이 갖는 도덕의 본원으로서의 성이다. 다산의 도덕철학에서 인간 고유의 본연지성은 영지의 기호로서의 성이고, 다산은 이 성을 흔히 ‘도의지성(道義之性)’이라 부른다. 도의지성(道義之性)과 관련하여 도덕행위 주체의 내면에 덕을 형성하고 강화하는 일련의 노력을 다산의 도덕철학에서의 ‘인성교육’이라 부를 수 있다. 유가철학에서 인성교육은 곧 인(仁)의 역량을 계발하고 강화하는 노력의 일환이라 할 수 있다. 다산은 공자 인(仁)사상의 본래적 의미를 회복하려 하였는데, 그 핵심은 인을 인륜 관계에서의 실천적 덕목으로 자리매김하는 것이었다. 이로부터 도덕 행위의 주체문제가 새롭게 논의될 수 있으며, 인간만이 전적으로 오로지 자신의 의지에 따라 호선오악(好善惡惡)할 수 있는 자주지권(自主之權)을 갖고 있음이 논의된다. 다산에 의하면, 인(仁)의 덕은 생활 중의 실천에 의해 그 명칭이 성립된다. 그러므로 인성교육의 처음부터 종료까지 일관되게 강조되는 것이 행사(行事)이다. 인성교육은 타인과의 관계 속에서 끝없는 도덕적 실천을 통해 이루어진다. 본고에서는 인성교육에 적용 가능한 주요 개념을 실천방법 중심으로 논의해본다. 인성교육의 실천방법으로서 성의(誠意)ㆍ정심(正心)에 의한 효(孝)ㆍ제(弟)ㆍ자(慈)의 실천, 신독공부의 실천에 의한 중화(中和)의 실현, 서(恕)의 실천에 의한 인(仁)의 완성, 극기복례(克己復禮)를 통한 자기 수양, 지속적인 실천으로서의 용(庸)에 대해 논의한다. 다산의 인성교육사상은 도덕 교과의 인성교육에 적용될 수 있다. 본고에서는 다산의 도덕철학에서 정리한 인성교육의 실천방법을 현대 인성교육에 적용하는 논의를 시도한다. 다산의 실천방법에서 권형과 자주지권, 효ㆍ제ㆍ자, 신독(愼獨), 용(庸)개념을 통해 현행 도덕과 교육과정(2015 개정 교육과정)을 기반으로 인간다운 성품, 덕의 측면과 핵심역량을 적용하고자 한다. 인성교육과 실천방법은 학교현장 뿐만 아니라 삶의 방법으로도 활용될 수 있으며, 다양한 단원과 실제 학습지도에서 다산의 접근법이 활용될 수 있다.
This paper examines the academic basis and practical methods of personality education proposed by Dasan Chong Yag-yong in the late Joseon Dynasty based on the theory of Sŏnggiho theory(性嗜好說). Dasan's idea of personality education is based on Dasan's newly established concept of personality, and its ...
This paper examines the academic basis and practical methods of personality education proposed by Dasan Chong Yag-yong in the late Joseon Dynasty based on the theory of Sŏnggiho theory(性嗜好說). Dasan's idea of personality education is based on Dasan's newly established concept of personality, and its purpose is to realize the Bonyeonjisŏng(本然之性) of human through the specific practice of human self-reliance and daily life. This characteristic of Dasan's personality education idea has many implications for modern personality education, and it is thought that it can be sufficiently used for personality education in elementary, middle, and high school moral subjects. The need for personality education has grown very much in a social atmosphere where new values have emerged in a rapidly changing society and moral indifference is increasing. Accordingly, personality education is also emphasized as an important factor in the 2015 revised curriculum. In particular, moral subjects should play a central role in personality education. Although the ideas and theories on which modern human nature education is based are mainly European and American, theists believe that the moral philosophy of Dasan, a philosopher in the late Joseon period, can be fully utilized in modern human nature education. In this study, we will examine Dasan's newly established concept of personality while criticizing the existing concept of Sŏng(性) in Dasan's moral philosophy, and discuss specific practices of personality education by finding the necessity and basis for personality education. In particular, I would like to focus on the practice method proposed by Dasan, paying attention to the spirit of Dasan's emphasis on practice and always trying to present practical alternatives in daily life. Furthermore, we will explore ways to apply it to modern personality education. At that time, Dasan criticized the view of Sŏng(性) as Li(理) in the mainstream of Confucianism, which was Sŏnglihak(性理學) and established a new concept of personality. Dasan defines Sŏng(性) as a symbol of the mind and insists on Sŏnggiho theory(性嗜好說). The Sŏng(性) of symbols has the symbol of Yeongji(靈知) and the symbol of Hyeonggu(形軀). Hyunggu(形軀)'s symbol is Sŏng(性) that humans share with animals, while the symbol of Yeongji(靈知) is Sŏng(性) as a moral origin that only mankind has. In Dasan's moral philosophy, the inherent Bonyeonjisŏng(本然之性) of human beings is the human beings as a symbol of Yeongji(靈知) of Sŏng(性), and Dasan often calls this ‘Douijisŏng(道義之性)’. In relation to Douijisŏng(道義之性), a series of efforts to form and strengthen virtue within the subject of moral behavior can be called 'personality education' in Dasan's moral philosophy. In the Confucian philosophy, personality education can be said to be part of an effort to develop and strengthen In(仁). Dasan tried to restore the original meaning of Confucius' In(仁) idea, and the key was to establish In(仁) as practical virtues in human relations. From this, it is discussed that the subject matter of moral behavior can be newly discussed, and that only humans have the Jajujikwon(自主之權) to like good and hate evil entirely according to their own will. According to Dasan, the name of In(仁)'s virtue is established by practice in life. Therefore, Haengsa(行事) is consistently emphasized from the beginning to the end of personality education. Personality education is conducted through endless moral practices in relationships with others. In this paper, the main concepts applicable to personality education are discussed focusing on practical methods.As a practice method of personality education, the practice of Hyo(孝)ㆍJe(弟)ㆍJa(慈) by Sŏngyui(誠意)ㆍJeongsim(正心), the realization of Junghwa(中和), the practice of studying Sindog(愼獨), and the completion of In(仁) by Seo(恕), Geuggibogrye(克己復禮) by self-discipline, Discuss Yong(庸) as a continuous practice. Dasan's personality education idea can be applied to personality education in moral subjects. In this paper, we attempt to discuss applying the practical method of personality education summarized in Dasan's moral philosophy to modern personality education. In Dasan's practice method, we intend to apply human nature, virtue aspects, and core competencies based on the 2015 revised curriculum through the concepts of Gwonhyeng(權衡), Jajujikwon(自主之權), Hyo(孝)ㆍJe(弟)ㆍJa(慈), Sindog(愼獨), Yong(庸). Personality education and practice methods can be used not only in the school field but also as a way of life, and Dasan's approach can be used in various units and actual learning guidance.
This paper examines the academic basis and practical methods of personality education proposed by Dasan Chong Yag-yong in the late Joseon Dynasty based on the theory of Sŏnggiho theory(性嗜好說). Dasan's idea of personality education is based on Dasan's newly established concept of personality, and its purpose is to realize the Bonyeonjisŏng(本然之性) of human through the specific practice of human self-reliance and daily life. This characteristic of Dasan's personality education idea has many implications for modern personality education, and it is thought that it can be sufficiently used for personality education in elementary, middle, and high school moral subjects. The need for personality education has grown very much in a social atmosphere where new values have emerged in a rapidly changing society and moral indifference is increasing. Accordingly, personality education is also emphasized as an important factor in the 2015 revised curriculum. In particular, moral subjects should play a central role in personality education. Although the ideas and theories on which modern human nature education is based are mainly European and American, theists believe that the moral philosophy of Dasan, a philosopher in the late Joseon period, can be fully utilized in modern human nature education. In this study, we will examine Dasan's newly established concept of personality while criticizing the existing concept of Sŏng(性) in Dasan's moral philosophy, and discuss specific practices of personality education by finding the necessity and basis for personality education. In particular, I would like to focus on the practice method proposed by Dasan, paying attention to the spirit of Dasan's emphasis on practice and always trying to present practical alternatives in daily life. Furthermore, we will explore ways to apply it to modern personality education. At that time, Dasan criticized the view of Sŏng(性) as Li(理) in the mainstream of Confucianism, which was Sŏnglihak(性理學) and established a new concept of personality. Dasan defines Sŏng(性) as a symbol of the mind and insists on Sŏnggiho theory(性嗜好說). The Sŏng(性) of symbols has the symbol of Yeongji(靈知) and the symbol of Hyeonggu(形軀). Hyunggu(形軀)'s symbol is Sŏng(性) that humans share with animals, while the symbol of Yeongji(靈知) is Sŏng(性) as a moral origin that only mankind has. In Dasan's moral philosophy, the inherent Bonyeonjisŏng(本然之性) of human beings is the human beings as a symbol of Yeongji(靈知) of Sŏng(性), and Dasan often calls this ‘Douijisŏng(道義之性)’. In relation to Douijisŏng(道義之性), a series of efforts to form and strengthen virtue within the subject of moral behavior can be called 'personality education' in Dasan's moral philosophy. In the Confucian philosophy, personality education can be said to be part of an effort to develop and strengthen In(仁). Dasan tried to restore the original meaning of Confucius' In(仁) idea, and the key was to establish In(仁) as practical virtues in human relations. From this, it is discussed that the subject matter of moral behavior can be newly discussed, and that only humans have the Jajujikwon(自主之權) to like good and hate evil entirely according to their own will. According to Dasan, the name of In(仁)'s virtue is established by practice in life. Therefore, Haengsa(行事) is consistently emphasized from the beginning to the end of personality education. Personality education is conducted through endless moral practices in relationships with others. In this paper, the main concepts applicable to personality education are discussed focusing on practical methods.As a practice method of personality education, the practice of Hyo(孝)ㆍJe(弟)ㆍJa(慈) by Sŏngyui(誠意)ㆍJeongsim(正心), the realization of Junghwa(中和), the practice of studying Sindog(愼獨), and the completion of In(仁) by Seo(恕), Geuggibogrye(克己復禮) by self-discipline, Discuss Yong(庸) as a continuous practice. Dasan's personality education idea can be applied to personality education in moral subjects. In this paper, we attempt to discuss applying the practical method of personality education summarized in Dasan's moral philosophy to modern personality education. In Dasan's practice method, we intend to apply human nature, virtue aspects, and core competencies based on the 2015 revised curriculum through the concepts of Gwonhyeng(權衡), Jajujikwon(自主之權), Hyo(孝)ㆍJe(弟)ㆍJa(慈), Sindog(愼獨), Yong(庸). Personality education and practice methods can be used not only in the school field but also as a way of life, and Dasan's approach can be used in various units and actual learning guidance.
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