유튜브의 콘텐츠 속성이 시청만족도에 미치는 요인에 대한 연구 : 몰입의 매개효과를 중심으로 A Study on the Factors of YouTube‘s Content Property on Viewer Satisfaction: Focusing on the Mediating Effect of Immersion원문보기
본 연구는 유튜브의 콘텐츠 속성이 시청만족도에 미치는 요인에 대한 연구 : 몰입의 매개효과를 파악하고자 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유튜브의 시청만족도에 영향을 미치는 유튜브의 콘텐츠 속성을 구성하는 하위변수로서 유희성과 전문성, 최신성은 유의한 수준에서 시청만족도에 영향을 미친다. 반면 ...
본 연구는 유튜브의 콘텐츠 속성이 시청만족도에 미치는 요인에 대한 연구 : 몰입의 매개효과를 파악하고자 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유튜브의 시청만족도에 영향을 미치는 유튜브의 콘텐츠 속성을 구성하는 하위변수로서 유희성과 전문성, 최신성은 유의한 수준에서 시청만족도에 영향을 미친다. 반면 상호작용성과 소통성은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 유튜브의 콘텐츠 속성과 시청만족도 사이에서 몰입(Flow)은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 특히 유희성, 전문성과 시청만족도 사이에서 부분매개효과가 있었다. 반면 최신성은 상대적으로 유의한 수준에서 부분매개효과가 있으나 크진 않았다. 본 연구는 유튜브 콘텐츠를 기획하고 활용하기 위한 방향성을 설정하는 과정에서 연구자료의 지표로 활용하는 데에 의의가 있다고 할 수 있다.
본 연구는 유튜브의 콘텐츠 속성이 시청만족도에 미치는 요인에 대한 연구 : 몰입의 매개효과를 파악하고자 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유튜브의 시청만족도에 영향을 미치는 유튜브의 콘텐츠 속성을 구성하는 하위변수로서 유희성과 전문성, 최신성은 유의한 수준에서 시청만족도에 영향을 미친다. 반면 상호작용성과 소통성은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 유튜브의 콘텐츠 속성과 시청만족도 사이에서 몰입(Flow)은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 특히 유희성, 전문성과 시청만족도 사이에서 부분매개효과가 있었다. 반면 최신성은 상대적으로 유의한 수준에서 부분매개효과가 있으나 크진 않았다. 본 연구는 유튜브 콘텐츠를 기획하고 활용하기 위한 방향성을 설정하는 과정에서 연구자료의 지표로 활용하는 데에 의의가 있다고 할 수 있다.
This study attempted to understand the mediating effect of immersion on the factors of YouTube's content attributes on viewing satisfaction. The research results are as follows. First, as a sub-variable that constitutes YouTube's content attributes that affect YouTube's viewing satisfaction, pla...
This study attempted to understand the mediating effect of immersion on the factors of YouTube's content attributes on viewing satisfaction. The research results are as follows. First, as a sub-variable that constitutes YouTube's content attributes that affect YouTube's viewing satisfaction, playfulness, expertise, and up-to-dateness affect viewing satisfaction at a significant level. On the other hand, it was found that interactivity and communication were not significant. Second, it was found that there is a partial mediating effect of immersion (Flow) between YouTube's content attributes and viewing satisfaction. In particular, there was a partial mediating effect between playfulness, professionalism, and viewing satisfaction. On the other hand, up-to-date had a partial mediating effect at a relatively significant level, but it was not significant. This study has significance in using it as an index of research data in the process of setting the direction for planning and utilizing YouTube content.
This study attempted to understand the mediating effect of immersion on the factors of YouTube's content attributes on viewing satisfaction. The research results are as follows. First, as a sub-variable that constitutes YouTube's content attributes that affect YouTube's viewing satisfaction, playfulness, expertise, and up-to-dateness affect viewing satisfaction at a significant level. On the other hand, it was found that interactivity and communication were not significant. Second, it was found that there is a partial mediating effect of immersion (Flow) between YouTube's content attributes and viewing satisfaction. In particular, there was a partial mediating effect between playfulness, professionalism, and viewing satisfaction. On the other hand, up-to-date had a partial mediating effect at a relatively significant level, but it was not significant. This study has significance in using it as an index of research data in the process of setting the direction for planning and utilizing YouTube content.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.