이 논문의 목적은 예레미야서의 A, B, C, D자료에 나타나는 슈브가 예레미야서의 최종 편집자가 속했던 공동체에 전하고자 하는 메시지에 어떤 역할을 하는가를 밝히는 데 있다. 예레미야서의 슈브에 대한 연구는 여러 학자들에 의해 진행되었다. 그들은 예레미야서에 슈브가 나타나는 구절들이 회개에 대한 의미를 가지고 있다는 것에 동일한 견해를 보여준다. 그러나 슈브를 이해할 때에 회개에 대한 개념을 넘어서 회복에 대한 의미로는 파악하지 못하였다. 예레미야서의 슈브는 그 주체가 야웨와 유다 백성으로 언급되고 있는 것이 독특하다. 회복에 대한 주제들은 슈브가 언급되고 있는 그 구절뿐만 아니라 오히려 슈브가 그 본문 전체의 주제를 가리키기도 한다. 이것은 슈브가 포로기 유다 백성들에게 회복을 강조하는 역할을 한다는 것을 의미한다. 본 논문은 예레미야서에 나타난 회복을 모빙켈(Sigmund Mowinckel)의 A, B, C, D자료의 순서를 따라 분석하였으나, 각 본문에 언급되고 있는 회복에 대한 주제는 최종 편집자의 의도와 관련성이 있다고 보았다. 예레미야서에 슈브를 통해 묘사되고 있는 회복은 크게 두 가지로 구분 가능하다. 첫째, 포로기 유다 공동체의 신앙에 대한 태도와 관련되었다. 주전 587년 바벨론 군대에 의한 예루살렘 멸망 이후, 유다 백성들은 포로가 되어 바벨론으로 사로잡혀 갔다. 포로들은 어느 정도 자율적인 조직을 이루고 전통적인 관습들에 따라 살았다(렘29:1; 겔8:1; 14:1). 그러나 일부는 바벨론 문화에 동화되고 바벨론의 제의를 받아들이면서 야웨 신앙과 함께 혼합종교 생활이 지속적으로 이루어졌다(겔14; 신4:27-28; 사44:9-17; 46:1-13). 바벨론 유다 공동체에 직면한 이러한 위기의 상황에서 예레미야서의 최종 편집자는 슈브를 통해서 신앙에 대한 회복을 강조하였다. 무엇보다도 최종 편집자는 유다 백성들의 야웨 유일신 신앙과 더불어 이웃에 대한 사회정의 이행을 요구하였다(cf. 겔18). 유다 백성들의 신앙에 대한 회복을 강조하는 본문들은 A자료 (3:19-4:2; 8:4-7), B자료(26:1-6; 36:1-7), C자료(3:6-13; 18:1-12; 25:1-7)에서 발견된다. 이 본문에서 슈브는 우상 숭배에서 ‘돌아서다’, ‘돌아오다’라는 의미로 사용되거나 악한 길과 악한 행동에서 ‘마음을 바꾸다’, ‘회개하다’라는 의미 를 지닌다. 편집자는 슈브를 통해서 우상 숭배를 철저히 배격하고 야웨 유일신 신앙을 회복하라고 강조하였다. 게다가, 악한 길과 악한 행동에서 돌아서고 이웃에 대한 사회정의를 이행할 것을 선언했던 것이다. 둘째, 포로기 유다 공동체의 희망과 밀접한 연관성이 있다. 주전 550년에 페르시아의 고레스가 근동의 판도를 장악하기 시작하여, 547년에 리디아와 소아시아 전역을 자신의 지배권 안에 넣게 되자 바벨론인들은 그들 제국의 미래에 대한 불안을 감출 수 없었다. 이 사실은 ...
이 논문의 목적은 예레미야서의 A, B, C, D자료에 나타나는 슈브가 예레미야서의 최종 편집자가 속했던 공동체에 전하고자 하는 메시지에 어떤 역할을 하는가를 밝히는 데 있다. 예레미야서의 슈브에 대한 연구는 여러 학자들에 의해 진행되었다. 그들은 예레미야서에 슈브가 나타나는 구절들이 회개에 대한 의미를 가지고 있다는 것에 동일한 견해를 보여준다. 그러나 슈브를 이해할 때에 회개에 대한 개념을 넘어서 회복에 대한 의미로는 파악하지 못하였다. 예레미야서의 슈브는 그 주체가 야웨와 유다 백성으로 언급되고 있는 것이 독특하다. 회복에 대한 주제들은 슈브가 언급되고 있는 그 구절뿐만 아니라 오히려 슈브가 그 본문 전체의 주제를 가리키기도 한다. 이것은 슈브가 포로기 유다 백성들에게 회복을 강조하는 역할을 한다는 것을 의미한다. 본 논문은 예레미야서에 나타난 회복을 모빙켈(Sigmund Mowinckel)의 A, B, C, D자료의 순서를 따라 분석하였으나, 각 본문에 언급되고 있는 회복에 대한 주제는 최종 편집자의 의도와 관련성이 있다고 보았다. 예레미야서에 슈브를 통해 묘사되고 있는 회복은 크게 두 가지로 구분 가능하다. 첫째, 포로기 유다 공동체의 신앙에 대한 태도와 관련되었다. 주전 587년 바벨론 군대에 의한 예루살렘 멸망 이후, 유다 백성들은 포로가 되어 바벨론으로 사로잡혀 갔다. 포로들은 어느 정도 자율적인 조직을 이루고 전통적인 관습들에 따라 살았다(렘29:1; 겔8:1; 14:1). 그러나 일부는 바벨론 문화에 동화되고 바벨론의 제의를 받아들이면서 야웨 신앙과 함께 혼합종교 생활이 지속적으로 이루어졌다(겔14; 신4:27-28; 사44:9-17; 46:1-13). 바벨론 유다 공동체에 직면한 이러한 위기의 상황에서 예레미야서의 최종 편집자는 슈브를 통해서 신앙에 대한 회복을 강조하였다. 무엇보다도 최종 편집자는 유다 백성들의 야웨 유일신 신앙과 더불어 이웃에 대한 사회정의 이행을 요구하였다(cf. 겔18). 유다 백성들의 신앙에 대한 회복을 강조하는 본문들은 A자료 (3:19-4:2; 8:4-7), B자료(26:1-6; 36:1-7), C자료(3:6-13; 18:1-12; 25:1-7)에서 발견된다. 이 본문에서 슈브는 우상 숭배에서 ‘돌아서다’, ‘돌아오다’라는 의미로 사용되거나 악한 길과 악한 행동에서 ‘마음을 바꾸다’, ‘회개하다’라는 의미 를 지닌다. 편집자는 슈브를 통해서 우상 숭배를 철저히 배격하고 야웨 유일신 신앙을 회복하라고 강조하였다. 게다가, 악한 길과 악한 행동에서 돌아서고 이웃에 대한 사회정의를 이행할 것을 선언했던 것이다. 둘째, 포로기 유다 공동체의 희망과 밀접한 연관성이 있다. 주전 550년에 페르시아의 고레스가 근동의 판도를 장악하기 시작하여, 547년에 리디아와 소아시아 전역을 자신의 지배권 안에 넣게 되자 바벨론인들은 그들 제국의 미래에 대한 불안을 감출 수 없었다. 이 사실은 디아스포라(렘32:37)와 바벨론 포로들에게 그들의 미래에 대한 희망을 가지도록 하였고(사41:2; 44:28a;45:1–7; 46:11), 예레미야서의 최종 편집자가 포로 된 땅으로부터의 회복을 선언하기에 충분한 시기였다는 것을 의미했다. 포로들에 대한 희망을 보여주고 있는 본문은 A자료(24:1-10), B자료(42:8-12), C자료(29:10-14; 32:36-44), D자료(30:1-4, 8-11, 18-22; 31:7-14; 31:15-22)등에 언급되고 있다. 이 본문에서 슈브는 포로들이 ‘돌아오다,’ ‘돌아오게 하다’라는 뜻으로 나타난다. 이 본문들의 슈브는 단순히 포로들의 귀환을 의미하기도 하지만 포로들의 귀환에 대한 진정한 목적을 보여주는 역할을 한다. (1) 포로들의 귀환은 유다 땅에 대한 회복을 암시한다. 유다 백성들이 바벨론 군대에 의해 제3차(주전 597, 587, 582년)에 의해 포로로 사로잡혀가고 유다 땅은 ‘버려진 땅’이라는 인상을 준다. 포로들이 그 땅에 돌아와 정착한다는 것은 곧 그들의 조상들에게 주었던 유다 땅에 대한 회복을 의미한다. (2) 포로들의 귀환은 예루살렘 도성과 예배 장소에 대한 회복을 암시한다. 예루살렘 파괴(주전 587년)와 함께 명실상부한 그 도성은 사라졌지만 포로들의 귀환은 곧 예루살렘 도성에 대한 회복을 전제하였다. 또한 포로들의 귀환은 예배의 장소 곧 ‘시온’에 대한 회복을 보여준다. 예루살렘과 시온은 같은 장소이지만 예레미야서의 최종 편집자는 예루살렘은 정치적 의미의 장소이고 ‘시온’은 종교적 의미를 가진 장소로 제시하고 있다. 결론적으로 예레미야서에 나타난 슈브에 대한 기존의 연구들이 회개에 대한 의미로 접근하였다면, 이 논문은 예레미야서의 A, B, C, D 자료에 나타난 슈브가 회개에 대한 의미를 넘어 포로기 유다 공동체에 대한 회복을 강조하는 역할을 하고 있다는 것을 규명하였다.
이 논문의 목적은 예레미야서의 A, B, C, D자료에 나타나는 슈브가 예레미야서의 최종 편집자가 속했던 공동체에 전하고자 하는 메시지에 어떤 역할을 하는가를 밝히는 데 있다. 예레미야서의 슈브에 대한 연구는 여러 학자들에 의해 진행되었다. 그들은 예레미야서에 슈브가 나타나는 구절들이 회개에 대한 의미를 가지고 있다는 것에 동일한 견해를 보여준다. 그러나 슈브를 이해할 때에 회개에 대한 개념을 넘어서 회복에 대한 의미로는 파악하지 못하였다. 예레미야서의 슈브는 그 주체가 야웨와 유다 백성으로 언급되고 있는 것이 독특하다. 회복에 대한 주제들은 슈브가 언급되고 있는 그 구절뿐만 아니라 오히려 슈브가 그 본문 전체의 주제를 가리키기도 한다. 이것은 슈브가 포로기 유다 백성들에게 회복을 강조하는 역할을 한다는 것을 의미한다. 본 논문은 예레미야서에 나타난 회복을 모빙켈(Sigmund Mowinckel)의 A, B, C, D자료의 순서를 따라 분석하였으나, 각 본문에 언급되고 있는 회복에 대한 주제는 최종 편집자의 의도와 관련성이 있다고 보았다. 예레미야서에 슈브를 통해 묘사되고 있는 회복은 크게 두 가지로 구분 가능하다. 첫째, 포로기 유다 공동체의 신앙에 대한 태도와 관련되었다. 주전 587년 바벨론 군대에 의한 예루살렘 멸망 이후, 유다 백성들은 포로가 되어 바벨론으로 사로잡혀 갔다. 포로들은 어느 정도 자율적인 조직을 이루고 전통적인 관습들에 따라 살았다(렘29:1; 겔8:1; 14:1). 그러나 일부는 바벨론 문화에 동화되고 바벨론의 제의를 받아들이면서 야웨 신앙과 함께 혼합종교 생활이 지속적으로 이루어졌다(겔14; 신4:27-28; 사44:9-17; 46:1-13). 바벨론 유다 공동체에 직면한 이러한 위기의 상황에서 예레미야서의 최종 편집자는 슈브를 통해서 신앙에 대한 회복을 강조하였다. 무엇보다도 최종 편집자는 유다 백성들의 야웨 유일신 신앙과 더불어 이웃에 대한 사회정의 이행을 요구하였다(cf. 겔18). 유다 백성들의 신앙에 대한 회복을 강조하는 본문들은 A자료 (3:19-4:2; 8:4-7), B자료(26:1-6; 36:1-7), C자료(3:6-13; 18:1-12; 25:1-7)에서 발견된다. 이 본문에서 슈브는 우상 숭배에서 ‘돌아서다’, ‘돌아오다’라는 의미로 사용되거나 악한 길과 악한 행동에서 ‘마음을 바꾸다’, ‘회개하다’라는 의미 를 지닌다. 편집자는 슈브를 통해서 우상 숭배를 철저히 배격하고 야웨 유일신 신앙을 회복하라고 강조하였다. 게다가, 악한 길과 악한 행동에서 돌아서고 이웃에 대한 사회정의를 이행할 것을 선언했던 것이다. 둘째, 포로기 유다 공동체의 희망과 밀접한 연관성이 있다. 주전 550년에 페르시아의 고레스가 근동의 판도를 장악하기 시작하여, 547년에 리디아와 소아시아 전역을 자신의 지배권 안에 넣게 되자 바벨론인들은 그들 제국의 미래에 대한 불안을 감출 수 없었다. 이 사실은 디아스포라(렘32:37)와 바벨론 포로들에게 그들의 미래에 대한 희망을 가지도록 하였고(사41:2; 44:28a;45:1–7; 46:11), 예레미야서의 최종 편집자가 포로 된 땅으로부터의 회복을 선언하기에 충분한 시기였다는 것을 의미했다. 포로들에 대한 희망을 보여주고 있는 본문은 A자료(24:1-10), B자료(42:8-12), C자료(29:10-14; 32:36-44), D자료(30:1-4, 8-11, 18-22; 31:7-14; 31:15-22)등에 언급되고 있다. 이 본문에서 슈브는 포로들이 ‘돌아오다,’ ‘돌아오게 하다’라는 뜻으로 나타난다. 이 본문들의 슈브는 단순히 포로들의 귀환을 의미하기도 하지만 포로들의 귀환에 대한 진정한 목적을 보여주는 역할을 한다. (1) 포로들의 귀환은 유다 땅에 대한 회복을 암시한다. 유다 백성들이 바벨론 군대에 의해 제3차(주전 597, 587, 582년)에 의해 포로로 사로잡혀가고 유다 땅은 ‘버려진 땅’이라는 인상을 준다. 포로들이 그 땅에 돌아와 정착한다는 것은 곧 그들의 조상들에게 주었던 유다 땅에 대한 회복을 의미한다. (2) 포로들의 귀환은 예루살렘 도성과 예배 장소에 대한 회복을 암시한다. 예루살렘 파괴(주전 587년)와 함께 명실상부한 그 도성은 사라졌지만 포로들의 귀환은 곧 예루살렘 도성에 대한 회복을 전제하였다. 또한 포로들의 귀환은 예배의 장소 곧 ‘시온’에 대한 회복을 보여준다. 예루살렘과 시온은 같은 장소이지만 예레미야서의 최종 편집자는 예루살렘은 정치적 의미의 장소이고 ‘시온’은 종교적 의미를 가진 장소로 제시하고 있다. 결론적으로 예레미야서에 나타난 슈브에 대한 기존의 연구들이 회개에 대한 의미로 접근하였다면, 이 논문은 예레미야서의 A, B, C, D 자료에 나타난 슈브가 회개에 대한 의미를 넘어 포로기 유다 공동체에 대한 회복을 강조하는 역할을 하고 있다는 것을 규명하였다.
The purpose of this dissertation is to explore what role 'shub' shown in A, B, C, and D materials of the Book of Jeremiah plays to the message intended to deliver to the community that the final editor of the Book of Jeremiah belonged to. Studies concerning shub of the Book of Jeremiah have been...
The purpose of this dissertation is to explore what role 'shub' shown in A, B, C, and D materials of the Book of Jeremiah plays to the message intended to deliver to the community that the final editor of the Book of Jeremiah belonged to. Studies concerning shub of the Book of Jeremiah have been carried out by several scholars. They agree with the fact that the phrases including shub contain the meaning of repentance. However, in their interpretation of the word they have the meaning of restoration beyond the concept of repentance. It is unique that Yahweh and the people of Judah are mentioned as the main agents of shub in the Book of Jeremiah. Restoration is not only the topic of the phrases where shub appears; it is in fact the main theme of the whole text whole the text where the word is used. This means that shub plays a role to emphasize the restoration to the people of Judah in the Exilic Period. This dissertation analyzed the restoration shown in the Book of Jeremiah in the order of A, B, C, and D materials of Sigmund Mowinckel, but it also recognized that the topic of restoration mentioned in each text is related to the intention of the final editor. The restoration described through shub in the Book of Jeremiah can be largely divided into two categories. First, it is related to the religious attitude of the community of Judah in the Exilic Period. After Jerusalem was destroyed by Babylonian armies in 587 BC, the people of Judah were taken exile by Babylon. The captives could build a somewhat self-regulating community and live their lives following their traditional customs (Jer 29:1; Ezek 8:1; 14:1). However, some of them were assimilated into Babylonian culture and accepted Babylonians’ offers while they were continuing to practice mixed religion with their own belief in Yahweh (Deut 4:27-28; Ezek 14; Isa 44:9-17; 46:1-13). In the crisis situation that the community of Judah in Babylon faced, the final editor of the Book of Jeremiah emphasized the restoration of their religion through shub. The final editor asked them to return to the belief in a single God, Yahweh, and to carry out social justice for their neighbors above all things (cf. Ezek 14). The texts that emphasize the restoration of religion of the people of Judah are found in the A (3:19-4:2; 8:4-7), B (26:1-6; 36:1-7), and C (3:6-13; 18:1-12; 25:1-7). In those materials, shub is used to mean ‘to turn away,’ ‘to come back’ from idolatry or ‘to change one’s mind,’ ‘repent,’ from evil ways or evil doings. The final editor stressed through shub to reject idol worshiping completely and to restore their belief in a single God. In addition, the final editor declared that they should turn away from their evil ways and evil doings and perform social justice for their neighbors. Second, it is closely related to the hope of the people of Judah in the Exilic Period. As Cyrus of Persia started to dominate the territory of the Near East in 550 BC, and took the whole area of Lydia and Asia Minor as its territory, Babylonians could not hide concerns over the future of their empire. This made the diaspora (Jer 32:37) and exile in Babylon have hope for their future (Isa 41:2; 44:28a; 45:1-7; 46:11), and also meant that it was the right moment for the final editor of the Book of Jeremiah to declare the restoration from the land where they lived as captives. In the Exilic Period, the texts that give hope to the exile are mentioned in 24:1-10 (A); 42:8-12 (B); 29:10-14; 32:36-44 (C); 30:1-4, 8-11, 18-22; 31:7-14; 31:15-22 (D). In these texts, shub has a meaning that is related the exile: ‘come back’, ‘make them come back’ from exile. Shub of these texts means simply the return from the exile, and it also plays a role to show the true purpose of the return of the exile. (1) The return of the exile implies the restoration of the land of Judah. The people of Judah were taken three times (597, 587, 582 BC) by Babylonian armies, and the land of Judah seemed to be ‘the deserted land.’ The fact that the exile come back to the land and settle down there means the restoration of the land of Judah given to their ancestors. (2) The return of the exile implies the restoration of the city of Jerusalem and of the places of worship. Although the city as one of the most famous cities disappeared with destruction of Jerusalem (587 BC), the return from the exile was a prerequisite for the restoration of the city of Jerusalem. Moreover, the return from exile also shows the restoration of the places of worship, Zion. Though Jerusalem and Zion are the same place, the final editor of the Book of Jeremiah suggests Jerusalem was the place containing political meaning, and ‘Zion’ had religious meaning. In conclusion, while the existing studies on shub shown in the Book of Jeremiah approached the meaning of repentance, this dissertation has revealed that shub shown in the A, B, C, and D materials of the Book of Jeremiah play a role to emphasize the restoration of the community of Judah beyond the meaning of repentance in the Exilic Period.
The purpose of this dissertation is to explore what role 'shub' shown in A, B, C, and D materials of the Book of Jeremiah plays to the message intended to deliver to the community that the final editor of the Book of Jeremiah belonged to. Studies concerning shub of the Book of Jeremiah have been carried out by several scholars. They agree with the fact that the phrases including shub contain the meaning of repentance. However, in their interpretation of the word they have the meaning of restoration beyond the concept of repentance. It is unique that Yahweh and the people of Judah are mentioned as the main agents of shub in the Book of Jeremiah. Restoration is not only the topic of the phrases where shub appears; it is in fact the main theme of the whole text whole the text where the word is used. This means that shub plays a role to emphasize the restoration to the people of Judah in the Exilic Period. This dissertation analyzed the restoration shown in the Book of Jeremiah in the order of A, B, C, and D materials of Sigmund Mowinckel, but it also recognized that the topic of restoration mentioned in each text is related to the intention of the final editor. The restoration described through shub in the Book of Jeremiah can be largely divided into two categories. First, it is related to the religious attitude of the community of Judah in the Exilic Period. After Jerusalem was destroyed by Babylonian armies in 587 BC, the people of Judah were taken exile by Babylon. The captives could build a somewhat self-regulating community and live their lives following their traditional customs (Jer 29:1; Ezek 8:1; 14:1). However, some of them were assimilated into Babylonian culture and accepted Babylonians’ offers while they were continuing to practice mixed religion with their own belief in Yahweh (Deut 4:27-28; Ezek 14; Isa 44:9-17; 46:1-13). In the crisis situation that the community of Judah in Babylon faced, the final editor of the Book of Jeremiah emphasized the restoration of their religion through shub. The final editor asked them to return to the belief in a single God, Yahweh, and to carry out social justice for their neighbors above all things (cf. Ezek 14). The texts that emphasize the restoration of religion of the people of Judah are found in the A (3:19-4:2; 8:4-7), B (26:1-6; 36:1-7), and C (3:6-13; 18:1-12; 25:1-7). In those materials, shub is used to mean ‘to turn away,’ ‘to come back’ from idolatry or ‘to change one’s mind,’ ‘repent,’ from evil ways or evil doings. The final editor stressed through shub to reject idol worshiping completely and to restore their belief in a single God. In addition, the final editor declared that they should turn away from their evil ways and evil doings and perform social justice for their neighbors. Second, it is closely related to the hope of the people of Judah in the Exilic Period. As Cyrus of Persia started to dominate the territory of the Near East in 550 BC, and took the whole area of Lydia and Asia Minor as its territory, Babylonians could not hide concerns over the future of their empire. This made the diaspora (Jer 32:37) and exile in Babylon have hope for their future (Isa 41:2; 44:28a; 45:1-7; 46:11), and also meant that it was the right moment for the final editor of the Book of Jeremiah to declare the restoration from the land where they lived as captives. In the Exilic Period, the texts that give hope to the exile are mentioned in 24:1-10 (A); 42:8-12 (B); 29:10-14; 32:36-44 (C); 30:1-4, 8-11, 18-22; 31:7-14; 31:15-22 (D). In these texts, shub has a meaning that is related the exile: ‘come back’, ‘make them come back’ from exile. Shub of these texts means simply the return from the exile, and it also plays a role to show the true purpose of the return of the exile. (1) The return of the exile implies the restoration of the land of Judah. The people of Judah were taken three times (597, 587, 582 BC) by Babylonian armies, and the land of Judah seemed to be ‘the deserted land.’ The fact that the exile come back to the land and settle down there means the restoration of the land of Judah given to their ancestors. (2) The return of the exile implies the restoration of the city of Jerusalem and of the places of worship. Although the city as one of the most famous cities disappeared with destruction of Jerusalem (587 BC), the return from the exile was a prerequisite for the restoration of the city of Jerusalem. Moreover, the return from exile also shows the restoration of the places of worship, Zion. Though Jerusalem and Zion are the same place, the final editor of the Book of Jeremiah suggests Jerusalem was the place containing political meaning, and ‘Zion’ had religious meaning. In conclusion, while the existing studies on shub shown in the Book of Jeremiah approached the meaning of repentance, this dissertation has revealed that shub shown in the A, B, C, and D materials of the Book of Jeremiah play a role to emphasize the restoration of the community of Judah beyond the meaning of repentance in the Exilic Period.
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