이 연구는 탄둔(譚盾, TanDun)의 피아노 작품을 분석하여 중국 민족음악 특징과 서양 창작 기법의 융합에 대한 탄둔 음악의 특징을 고찰하고 작품에 대한 작곡기법과 미학적 관점에서의 분석을 통해 연주자와 학습자에게 교육자료를 제공하는데 목적이 있다. 탄둔의 피아노 작품과 음악적 특징을 파악하기 위해 탄둔 관련 연구 논문, 전문 서적, 학술지 등을 문헌 고찰하였고 악곡을 분석하였다. 이 연구에서는 탄둔의 피아노 작품 모음곡 <팔폭 수채화에 관한 추억>을 중심으로 소곡 “가을달”, “스타카토 빈”, “산가”, “엄마의 이야기를 들으며”, “황야”, “고장”, “구름”, “환”의 8곡에 대하여 구조, 조성, 선율, 화음, 빠르기, 셈여림 등 음악요소와 작품의 미학적 관점에서의 아름다움에 대하여 분석하였다. 분석 결과, 탄둔의 피아노 작품의 특징은 다음과 같다. 첫째, ...
이 연구는 탄둔(譚盾, TanDun)의 피아노 작품을 분석하여 중국 민족음악 특징과 서양 창작 기법의 융합에 대한 탄둔 음악의 특징을 고찰하고 작품에 대한 작곡기법과 미학적 관점에서의 분석을 통해 연주자와 학습자에게 교육자료를 제공하는데 목적이 있다. 탄둔의 피아노 작품과 음악적 특징을 파악하기 위해 탄둔 관련 연구 논문, 전문 서적, 학술지 등을 문헌 고찰하였고 악곡을 분석하였다. 이 연구에서는 탄둔의 피아노 작품 모음곡 <팔폭 수채화에 관한 추억>을 중심으로 소곡 “가을달”, “스타카토 빈”, “산가”, “엄마의 이야기를 들으며”, “황야”, “고장”, “구름”, “환”의 8곡에 대하여 구조, 조성, 선율, 화음, 빠르기, 셈여림 등 음악요소와 작품의 미학적 관점에서의 아름다움에 대하여 분석하였다. 분석 결과, 탄둔의 피아노 작품의 특징은 다음과 같다. 첫째, 형식주의에 의한 작품 분석에서 탄둔의 피아노 작품은 민족적 소재를 중심으로 시각적으로 보는 것과 같은 아름다움을 구사하였다. 민요적 선율과 3도 음정의 진행 사용, 8도 옥타브 화음의 사용, 포르타멘토의 음형, 스타카토, 그림을 그리는 듯한 셈여림의 조절과 기·승·전·결의 구조를 형성하여 단순하면서도 움직임 있는 곡의 구성을 나타내었다. 둘째, 표현주의 관점에서 피아노 작품 연주는 심미적 아름다움의 의미를 깨닫고 연주자와 청중 모두가 공감할 수 있도록 표현하고 있다. 연주 몸짓과 기교는 작품의 내용을 나타내고 연주자의 감정과 작곡가의 의도를 표현하는 특징을 가지고 있다. 작품의 실현과 전파의 중요성을 위해 연주 몸짓과 기교는 현장의 공연성을 강조하여 연주자가 연주 전에 미리 준비함으로써 연주시 내용의 아름다움을 표현하도록 한다. 셋째, 관련주의 관점에서 탄둔의 피아노 작품은 사회의 현실과 시대를 반영하는 시간적 예술로써 역할을 하고 있다. 탄둔의 작품에는 인물의 감정을 극적으로 표현하여 인물의 이미지와 스토리를 전개하는 독특한 창작 방식으로 중국의 민족 정서와 시대적 상황, 작곡가의 삶, 생활을 작품으로 드러내고 있다. 이러한 특징은 서양 음악기법과 중국 본연의 민족성이 융합한 탄둔의 독특한 창작 기법이다. 탄둔의 작품에 관한 미학적 관점에서의 연구는 작품의 음악 내적인 부분과 외적인 부분을 포괄적으로 분석하여 작품이 갖는 아름다움에 대하여 분석함으로써 연주자와 학습자에게 연주의 효과를 높이고 교육자료를 제공하는 것이다. 이 연구 결과는 중국 피아노 작품 창작 발전에 다음과 같이 기여한다. 첫째, 중국 피아노 음악 작품의 예술적 가치에 중점을 두는 창작 기법을 제공한다. 둘째, 호남에서 체취한 탄둔의 피아노 작품을 중심으로 민속적인 작품의 특징과 연주기법에 대해 이해한다. 셋째, 중국 피아노 작품의 연주와 교육에 참고자료를 제공한다. 넷째, 피아노를 연주할 때 심미적 아름다움을 경험하며 중국 피아노 작품에 대한 포괄적인 이해로 연주의 효과를 높인다. 탄둔의 피아노 작품 연구는 중국 피아노 음악의 발전뿐 아니라 중국 민족음악 문화의 유지와 보존을 위해 새로운 음악과 융합의 역할을 할 수 있을 것으로 기대한다.
이 연구는 탄둔(譚盾, TanDun)의 피아노 작품을 분석하여 중국 민족음악 특징과 서양 창작 기법의 융합에 대한 탄둔 음악의 특징을 고찰하고 작품에 대한 작곡기법과 미학적 관점에서의 분석을 통해 연주자와 학습자에게 교육자료를 제공하는데 목적이 있다. 탄둔의 피아노 작품과 음악적 특징을 파악하기 위해 탄둔 관련 연구 논문, 전문 서적, 학술지 등을 문헌 고찰하였고 악곡을 분석하였다. 이 연구에서는 탄둔의 피아노 작품 모음곡 <팔폭 수채화에 관한 추억>을 중심으로 소곡 “가을달”, “스타카토 빈”, “산가”, “엄마의 이야기를 들으며”, “황야”, “고장”, “구름”, “환”의 8곡에 대하여 구조, 조성, 선율, 화음, 빠르기, 셈여림 등 음악요소와 작품의 미학적 관점에서의 아름다움에 대하여 분석하였다. 분석 결과, 탄둔의 피아노 작품의 특징은 다음과 같다. 첫째, 형식주의에 의한 작품 분석에서 탄둔의 피아노 작품은 민족적 소재를 중심으로 시각적으로 보는 것과 같은 아름다움을 구사하였다. 민요적 선율과 3도 음정의 진행 사용, 8도 옥타브 화음의 사용, 포르타멘토의 음형, 스타카토, 그림을 그리는 듯한 셈여림의 조절과 기·승·전·결의 구조를 형성하여 단순하면서도 움직임 있는 곡의 구성을 나타내었다. 둘째, 표현주의 관점에서 피아노 작품 연주는 심미적 아름다움의 의미를 깨닫고 연주자와 청중 모두가 공감할 수 있도록 표현하고 있다. 연주 몸짓과 기교는 작품의 내용을 나타내고 연주자의 감정과 작곡가의 의도를 표현하는 특징을 가지고 있다. 작품의 실현과 전파의 중요성을 위해 연주 몸짓과 기교는 현장의 공연성을 강조하여 연주자가 연주 전에 미리 준비함으로써 연주시 내용의 아름다움을 표현하도록 한다. 셋째, 관련주의 관점에서 탄둔의 피아노 작품은 사회의 현실과 시대를 반영하는 시간적 예술로써 역할을 하고 있다. 탄둔의 작품에는 인물의 감정을 극적으로 표현하여 인물의 이미지와 스토리를 전개하는 독특한 창작 방식으로 중국의 민족 정서와 시대적 상황, 작곡가의 삶, 생활을 작품으로 드러내고 있다. 이러한 특징은 서양 음악기법과 중국 본연의 민족성이 융합한 탄둔의 독특한 창작 기법이다. 탄둔의 작품에 관한 미학적 관점에서의 연구는 작품의 음악 내적인 부분과 외적인 부분을 포괄적으로 분석하여 작품이 갖는 아름다움에 대하여 분석함으로써 연주자와 학습자에게 연주의 효과를 높이고 교육자료를 제공하는 것이다. 이 연구 결과는 중국 피아노 작품 창작 발전에 다음과 같이 기여한다. 첫째, 중국 피아노 음악 작품의 예술적 가치에 중점을 두는 창작 기법을 제공한다. 둘째, 호남에서 체취한 탄둔의 피아노 작품을 중심으로 민속적인 작품의 특징과 연주기법에 대해 이해한다. 셋째, 중국 피아노 작품의 연주와 교육에 참고자료를 제공한다. 넷째, 피아노를 연주할 때 심미적 아름다움을 경험하며 중국 피아노 작품에 대한 포괄적인 이해로 연주의 효과를 높인다. 탄둔의 피아노 작품 연구는 중국 피아노 음악의 발전뿐 아니라 중국 민족음악 문화의 유지와 보존을 위해 새로운 음악과 융합의 역할을 할 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this dissertation is to consider TanDun’s musical characteristics on the fusion of Chinese national music’s characteristics with Western creating techniques by analyzing his piano pieces and that of providing performers and learners with materials for education by analyzing the pieces...
The purpose of this dissertation is to consider TanDun’s musical characteristics on the fusion of Chinese national music’s characteristics with Western creating techniques by analyzing his piano pieces and that of providing performers and learners with materials for education by analyzing the pieces from the viewpoint of composing techniques and aesthetics. It considers references including research papers, specialized books and academic journals related to TanDun to discover the characteristics of his piano pieces and music. Focusing on , a suite of his piano pieces – on the eight short pieces of music: “Missing Moon,” “Staccato Beans,” “Herdboy’s Song,” “Blue Nun,” “Red Wilderness,” “Ancient Burial,” “Floating Clouds” and “Sunrain” - the study has analyzed beauty of the pieces from the viewpoints of musical elements including structure, tonality, melody, harmony, tempo and dynamics, and aesthetics. As a result of the analysis, below are the characteristics of piano pieces by TanDun: First, on analyzing the pieces based on formalism, his piano pieces have made use of beauty as if to see them visually, focusing on national materials. They have exhibited a simple, moving composition of pieces with the progression and use of folk songs’ melodies and the third interval, the use of the eighth octave interval, the figure of portamento, the staccato, the control of dynamics as if to draw a painting, and the formed composition of introduction, development, turn and conclusion. Second, from the viewpoint of expressionism, performances of the piano pieces allow you to realize the meaning of aesthetic beauty while the performers and audiences together empathize with the pieces. Performing gestures and techniques have characteristics of showing the contents of the pieces and expressing the emotions of the performers and the intentions of the composer. As to the importance of realizing and disseminating the pieces, performing gestures and techniques emphasize performance on stages allowing performers to prepare in advance before performances and to express the beauty of the contents during performances. Third, from the viewpoint of referentialism, his piano pieces play the role of temporal art reflecting a social reality and era. His pieces expose Chinese national sentiments and periodic situations, as well as the life and living of the composer as works of art with distinctive creating methods, expressing the emotions of characters dramatically and unfolding their images and stories. Such characteristics are his own distinctive creating technique with Western musical techniques and natural Chinese ethnicity fused together. The study on pieces by TanDun from the viewpoint of aesthetics is to enhance performance effects for performers and learners and to provide them with materials for education by analyzing internal and external musical parts of the pieces comprehensively and the beauty they have. The findings contribute to developing the creation of Chinese piano pieces as follows: First, they provide creating techniques focusing on the artistic value of Chinese musical piano pieces. Second, focusing on his piano pieces collected in Hunan in China, they allow you to understand the characteristics and performing techniques of folk pieces. Third, they provide references for performances and education of Chinese piano pieces. Fourth, allowing to experience aesthetic beauty when playing a piano, they enhance performance effects with a comprehensive understanding of Chinese piano pieces. The study on pieces by TanDun is expected to play a role in fusion with new music for not only the development of Chinese piano music but also the maintenance and preservation of the culture of Chinese national music.
The purpose of this dissertation is to consider TanDun’s musical characteristics on the fusion of Chinese national music’s characteristics with Western creating techniques by analyzing his piano pieces and that of providing performers and learners with materials for education by analyzing the pieces from the viewpoint of composing techniques and aesthetics. It considers references including research papers, specialized books and academic journals related to TanDun to discover the characteristics of his piano pieces and music. Focusing on , a suite of his piano pieces – on the eight short pieces of music: “Missing Moon,” “Staccato Beans,” “Herdboy’s Song,” “Blue Nun,” “Red Wilderness,” “Ancient Burial,” “Floating Clouds” and “Sunrain” - the study has analyzed beauty of the pieces from the viewpoints of musical elements including structure, tonality, melody, harmony, tempo and dynamics, and aesthetics. As a result of the analysis, below are the characteristics of piano pieces by TanDun: First, on analyzing the pieces based on formalism, his piano pieces have made use of beauty as if to see them visually, focusing on national materials. They have exhibited a simple, moving composition of pieces with the progression and use of folk songs’ melodies and the third interval, the use of the eighth octave interval, the figure of portamento, the staccato, the control of dynamics as if to draw a painting, and the formed composition of introduction, development, turn and conclusion. Second, from the viewpoint of expressionism, performances of the piano pieces allow you to realize the meaning of aesthetic beauty while the performers and audiences together empathize with the pieces. Performing gestures and techniques have characteristics of showing the contents of the pieces and expressing the emotions of the performers and the intentions of the composer. As to the importance of realizing and disseminating the pieces, performing gestures and techniques emphasize performance on stages allowing performers to prepare in advance before performances and to express the beauty of the contents during performances. Third, from the viewpoint of referentialism, his piano pieces play the role of temporal art reflecting a social reality and era. His pieces expose Chinese national sentiments and periodic situations, as well as the life and living of the composer as works of art with distinctive creating methods, expressing the emotions of characters dramatically and unfolding their images and stories. Such characteristics are his own distinctive creating technique with Western musical techniques and natural Chinese ethnicity fused together. The study on pieces by TanDun from the viewpoint of aesthetics is to enhance performance effects for performers and learners and to provide them with materials for education by analyzing internal and external musical parts of the pieces comprehensively and the beauty they have. The findings contribute to developing the creation of Chinese piano pieces as follows: First, they provide creating techniques focusing on the artistic value of Chinese musical piano pieces. Second, focusing on his piano pieces collected in Hunan in China, they allow you to understand the characteristics and performing techniques of folk pieces. Third, they provide references for performances and education of Chinese piano pieces. Fourth, allowing to experience aesthetic beauty when playing a piano, they enhance performance effects with a comprehensive understanding of Chinese piano pieces. The study on pieces by TanDun is expected to play a role in fusion with new music for not only the development of Chinese piano music but also the maintenance and preservation of the culture of Chinese national music.
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