본 연구의 목적은 우리나라 사립 유치원 원감들의 역할에 대한 경험을 알아보고, 역할 경험을 통해 어떤 생각을 가지는지 심층적으로 탐구해보는 것이다. 이를 달성하기 위해 다중사례연구방법을 사용하였다. 사립 유치원 원감의 역할 경험이 사례로, 연구 참여자의 특수성이 담긴 네 가지 사례를 소개하고 이후 각 사례를 비교, 분석하였다. 본 연구의 참여자는 서울시에 위치한 사립 유치원에 근무하는 원감 4명이다. 2021년 6월부터 2022년 1월까지 각 연구 참여자 별로 1회당 50분 ~ 1시간 20분 정도씩 총 3회의 면담을 진행하였고 추가로 필요한 경우 1회 더 진행하였다. 이와 함께 원감업무일지, 업무계획서, 저널 등의 자료를 수집하였다. 녹음된 자료는 전사본으로 구성하여 ...
본 연구의 목적은 우리나라 사립 유치원 원감들의 역할에 대한 경험을 알아보고, 역할 경험을 통해 어떤 생각을 가지는지 심층적으로 탐구해보는 것이다. 이를 달성하기 위해 다중사례연구방법을 사용하였다. 사립 유치원 원감의 역할 경험이 사례로, 연구 참여자의 특수성이 담긴 네 가지 사례를 소개하고 이후 각 사례를 비교, 분석하였다. 본 연구의 참여자는 서울시에 위치한 사립 유치원에 근무하는 원감 4명이다. 2021년 6월부터 2022년 1월까지 각 연구 참여자 별로 1회당 50분 ~ 1시간 20분 정도씩 총 3회의 면담을 진행하였고 추가로 필요한 경우 1회 더 진행하였다. 이와 함께 원감업무일지, 업무계획서, 저널 등의 자료를 수집하였다. 녹음된 자료는 전사본으로 구성하여 질적분석방법을 통해 결과를 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 먼저 [김강혜] 원감은 교육경력 16년, 원감경력 5년을 가지고 있다. 원감으로서 관리적, 지도적 역할을 주로 경험하고 있다. 교육과정 운영, 교무업무, 행정, 사무업무, 안전, 급식관리 등 유치원 관리를 위한 업무를 두루 수행하며, 그중 기관의 행정‧사무업무를 전적으로 도맡아 수행하는 가운데 업무과중으로 항상 시간에 쫓기듯 빡빡한 일정을 소화해내는 타임푸어(timepoor) 관리자이다. 또한 과업지향적인 사람으로 공과 사의 구별이 확실하며, 일에 있어서 자신의 감정에 지배되지 않고 지식과 이성을 바탕으로 원내 장학, 교사 지도를 수행하는 이지적인 지도자이다. [박다정] 원감은 교육경력 15년, 원감경력 3년을 가지고 있다. 원감 역할을 수행하면서 동시에 학급 담임을 맡는 겸임원감으로서 주로 관리적, 관계적 역할을 경험하고 있다. 행정직원이 없는 유치원에서 행정 실무 전반을 담당하며 원감 역할을 수행하고 있다. 이와 함께 학급 담임, 청소 담당, 종일반 보조교사 등 다양한 역할을 동시에 처리하는 문어발 겸임 관리자이다. 또한 권위적, 다층적인 구조로 위계질서가 강하게 형성되어 있는 기관의 중간관리자로서 유치원의 공동 목표를 위해 구성원이 서로 관계를 맺고 함께 일할 수 있도록 원활한 의사소통을 위해 노력하는 연결고리 관계자이다. [이연수] 원감은 교육경력 13년, 원감경력 3년을 가지고 있다. 독실한 기독교 신자로 유아기독교육에 관심이 많다. 원감으로서 주로 관리적, 관계적, 대외적 역할을 경험하고 있다. 행정직원이 두 명이나 근무함에도 잦은 퇴사로 안정적이지 못해 자신이 원감인 동시에 행정직원의 역할까지 온전히 담당하고 있는 일인다역 관리자이다. 또한 원감의 관계적 역할의 중요성에 대해 알고 있지만, 아직 원감 경력이 많지 않아 아직은 구성원 간 원활한 관계를 위해 중재하는 것이 서투른 의사소통자이다. 뿐만 아니라 대학부속기관의 원감으로서 유아교육연구 및 시범, 교사양성기관 등의 여러 유치원 대외업무를 잘 수행하고자 노력하는 대외업무자이다. 마지막으로 [이정아] 원감은 교육경력 29.9년, 원감경력 16년을 가지고 있다. 많은 경력을 토대로 원감으로서 관리적, 지도적, 관계적, 대외적 역할을 두루 수행하고 있다. 행정업무 과중을 해결하고 원감의 유아교육전문성을 살려 지도적, 관계적 역할에 충실하기 위해 적극적으로 대책을 세우는 효율적인 관리자이며, 교사들의 역량 강화와 유치원 교육과정 발전을 위해 최선을 다하는 열성적인 지도자이다. 관계가 모든 업무에 있어 기초가 된다는 생각을 바탕으로 유치원의 다양한 구성원과 좋은 관계를 맺고자 이해와 소통을 시도하는 공감과 관계 능력자이다. 또한 유치원의 발전을 위해 학부모와 지역사회에 유치원의 긍정적 이미지를 홍보하는 사교적인 대외업무자이다. 네 사립 유치원 원감의 역할 경험에 대해 유사점, 차이점으로 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저 유사점을 살펴보면 연구 참여자들은 교육전문가로서의 지도적, 관계적 역할에 충실하고 싶어하지만 실제로는 관리적 역할에 대부분의 업무 시간을 할애하고 있었다. 교육전문가로서 자신의 역할을 인식하고 이를 원활히 수행해내기 위해 행정업무 과중과 같은 현재 처해있는 어려움을 극복하고자 다양하게 시도하였으며, 기관의 발전과 목표 달성을 위하여 관계적, 지도적 역할의 중요성을 알고 잘 수행해내고자 노력하고 있음을 알 수 있었다. 또한 자신에게 주어진 원감의 역할에 대해 융통성을 가지고 유연하게 맞춰 나가려는 모습을 보였다. 차이점을 살펴보면, 연구참여자들은 각기 자신이 가진 조직적 배경인 기관의 상황, 원장의 가치관에 따라 원감 역할에 영향을 받기 때문에 경험하고 있는 역할에 차이가 있었다. 또한 경력, 연령 등 개인적 배경에 따라서 수행하는 역할의 종류나 범위의 차이가 있었다. 본 연구는 사립 유치원 원감이 경험하는 역할의 다양성과 복잡성을 심층적으로 알아보고, 그들이 역할을 잘 수행해내기 위해 어떤 개인적 노력을 하고 있는지, 어떤 외부 지원을 필요로 하는지 현장의 목소리를 제시함으로써 원감 교육 및 지원의 실제 방향을 제시한 것에 의의가 있다. 이에 본 연구를 통해 많은 사람들이 사립 유치원 원감 직위에 대한 사회적인 관심을 갖게 되길 바라며, 본 연구 결과가 사립 유치원 원감들을 위한 지원 정책과 방법을 마련할 때 기초자료로서 역할을 할 수 있기를 기대한다.
본 연구의 목적은 우리나라 사립 유치원 원감들의 역할에 대한 경험을 알아보고, 역할 경험을 통해 어떤 생각을 가지는지 심층적으로 탐구해보는 것이다. 이를 달성하기 위해 다중사례연구방법을 사용하였다. 사립 유치원 원감의 역할 경험이 사례로, 연구 참여자의 특수성이 담긴 네 가지 사례를 소개하고 이후 각 사례를 비교, 분석하였다. 본 연구의 참여자는 서울시에 위치한 사립 유치원에 근무하는 원감 4명이다. 2021년 6월부터 2022년 1월까지 각 연구 참여자 별로 1회당 50분 ~ 1시간 20분 정도씩 총 3회의 면담을 진행하였고 추가로 필요한 경우 1회 더 진행하였다. 이와 함께 원감업무일지, 업무계획서, 저널 등의 자료를 수집하였다. 녹음된 자료는 전사본으로 구성하여 질적분석방법을 통해 결과를 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 먼저 [김강혜] 원감은 교육경력 16년, 원감경력 5년을 가지고 있다. 원감으로서 관리적, 지도적 역할을 주로 경험하고 있다. 교육과정 운영, 교무업무, 행정, 사무업무, 안전, 급식관리 등 유치원 관리를 위한 업무를 두루 수행하며, 그중 기관의 행정‧사무업무를 전적으로 도맡아 수행하는 가운데 업무과중으로 항상 시간에 쫓기듯 빡빡한 일정을 소화해내는 타임푸어(timepoor) 관리자이다. 또한 과업지향적인 사람으로 공과 사의 구별이 확실하며, 일에 있어서 자신의 감정에 지배되지 않고 지식과 이성을 바탕으로 원내 장학, 교사 지도를 수행하는 이지적인 지도자이다. [박다정] 원감은 교육경력 15년, 원감경력 3년을 가지고 있다. 원감 역할을 수행하면서 동시에 학급 담임을 맡는 겸임원감으로서 주로 관리적, 관계적 역할을 경험하고 있다. 행정직원이 없는 유치원에서 행정 실무 전반을 담당하며 원감 역할을 수행하고 있다. 이와 함께 학급 담임, 청소 담당, 종일반 보조교사 등 다양한 역할을 동시에 처리하는 문어발 겸임 관리자이다. 또한 권위적, 다층적인 구조로 위계질서가 강하게 형성되어 있는 기관의 중간관리자로서 유치원의 공동 목표를 위해 구성원이 서로 관계를 맺고 함께 일할 수 있도록 원활한 의사소통을 위해 노력하는 연결고리 관계자이다. [이연수] 원감은 교육경력 13년, 원감경력 3년을 가지고 있다. 독실한 기독교 신자로 유아기독교육에 관심이 많다. 원감으로서 주로 관리적, 관계적, 대외적 역할을 경험하고 있다. 행정직원이 두 명이나 근무함에도 잦은 퇴사로 안정적이지 못해 자신이 원감인 동시에 행정직원의 역할까지 온전히 담당하고 있는 일인다역 관리자이다. 또한 원감의 관계적 역할의 중요성에 대해 알고 있지만, 아직 원감 경력이 많지 않아 아직은 구성원 간 원활한 관계를 위해 중재하는 것이 서투른 의사소통자이다. 뿐만 아니라 대학부속기관의 원감으로서 유아교육연구 및 시범, 교사양성기관 등의 여러 유치원 대외업무를 잘 수행하고자 노력하는 대외업무자이다. 마지막으로 [이정아] 원감은 교육경력 29.9년, 원감경력 16년을 가지고 있다. 많은 경력을 토대로 원감으로서 관리적, 지도적, 관계적, 대외적 역할을 두루 수행하고 있다. 행정업무 과중을 해결하고 원감의 유아교육전문성을 살려 지도적, 관계적 역할에 충실하기 위해 적극적으로 대책을 세우는 효율적인 관리자이며, 교사들의 역량 강화와 유치원 교육과정 발전을 위해 최선을 다하는 열성적인 지도자이다. 관계가 모든 업무에 있어 기초가 된다는 생각을 바탕으로 유치원의 다양한 구성원과 좋은 관계를 맺고자 이해와 소통을 시도하는 공감과 관계 능력자이다. 또한 유치원의 발전을 위해 학부모와 지역사회에 유치원의 긍정적 이미지를 홍보하는 사교적인 대외업무자이다. 네 사립 유치원 원감의 역할 경험에 대해 유사점, 차이점으로 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저 유사점을 살펴보면 연구 참여자들은 교육전문가로서의 지도적, 관계적 역할에 충실하고 싶어하지만 실제로는 관리적 역할에 대부분의 업무 시간을 할애하고 있었다. 교육전문가로서 자신의 역할을 인식하고 이를 원활히 수행해내기 위해 행정업무 과중과 같은 현재 처해있는 어려움을 극복하고자 다양하게 시도하였으며, 기관의 발전과 목표 달성을 위하여 관계적, 지도적 역할의 중요성을 알고 잘 수행해내고자 노력하고 있음을 알 수 있었다. 또한 자신에게 주어진 원감의 역할에 대해 융통성을 가지고 유연하게 맞춰 나가려는 모습을 보였다. 차이점을 살펴보면, 연구참여자들은 각기 자신이 가진 조직적 배경인 기관의 상황, 원장의 가치관에 따라 원감 역할에 영향을 받기 때문에 경험하고 있는 역할에 차이가 있었다. 또한 경력, 연령 등 개인적 배경에 따라서 수행하는 역할의 종류나 범위의 차이가 있었다. 본 연구는 사립 유치원 원감이 경험하는 역할의 다양성과 복잡성을 심층적으로 알아보고, 그들이 역할을 잘 수행해내기 위해 어떤 개인적 노력을 하고 있는지, 어떤 외부 지원을 필요로 하는지 현장의 목소리를 제시함으로써 원감 교육 및 지원의 실제 방향을 제시한 것에 의의가 있다. 이에 본 연구를 통해 많은 사람들이 사립 유치원 원감 직위에 대한 사회적인 관심을 갖게 되길 바라며, 본 연구 결과가 사립 유치원 원감들을 위한 지원 정책과 방법을 마련할 때 기초자료로서 역할을 할 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to find out the experiences on the role of the private kindergarten vice- principals in Korea, and to explore in-depth of their thoughts through role experience. To achieve this, a multi-case study method was used. The role experiences of private kindergarten vice-princi...
The purpose of this study is to find out the experiences on the role of the private kindergarten vice- principals in Korea, and to explore in-depth of their thoughts through role experience. To achieve this, a multi-case study method was used. The role experiences of private kindergarten vice-principal was the case, and four specific cases were introduced, compared and analyzed. The participants of this study were four vice-principals working at a private kindergarten located in Seoul. Interviews were conducted for each study participant from June 2021 to January 2022, total three times. Each interview was conducted from 50 minutes to 1 hour and 20 minutes, additional interview was conducted when necessary. In addition, data such as work diaries, work plans, and journals were collected. Recorded data was composed of transcripts and the results were derived based on the qualitative analysis method. The results of this study are as follows. First of all, the vice-principal [Kim Kang-hye] mainly experiences managerial and leadership roles. Such as curriculum management, school affairs, administration, office work, safety, meal management are all performed for kindergarten management. Among them, while taking full responsibility for the administrative and office work of the kindergarten, she can be defined as time-poor manager since she is always under a tight schedule due to overwork. As a task-oriented person, she tend not to mix work with pleasure and tend not to influence work by her emotions while working. Instead she conducts in-house scholarships and teacher guidance based on her knowledge and rationals. The vice-principal [Da-Jeong Park] mainly experiences managerial and relational roles as an adjunct principal, serving as the class head while performing the principal role at the same time. She is in charge of overall administrative work at a kindergarten since there is no administrative staff while working as a vice-principal. At the same time, she simultaneously handles various roles such as classroom teacher, cleaning manager, and full-time assistant teacher as well. Also, as a middle manager of an institution with a strong hierarchical order in an authoritative, multi-layered structure, she is a linkage person for communication within working members so that they can form relationships and work together in order to achieve common goal of kindergarten. The vice-principal [Lee Yeon-soo], as a devout Christian, is very interested in early childhood christian education. She mainly experiences managerial, relational, and external roles. She is fully responisble for administrative role even though there are two administrative staffs, since staff positon is not stable due to frequent resignation. Even though she is well aware on the importance of the relational role of harmony with others, she has difficultiy in communicator at mediating relationship between teachers since she does not have much experience as vice-principle. As a vice-principal of a university affiliated kindergarten, she strives to perform various external tasks for kindergarten such as conducting research and demonstration on early childhood education and managing teacher training course. Lastly, the vice-principal [Lee Jung-ah], based on her many experiences, is performing managerial, leadership, relational, and external roles. She is an effective manager who actively takes measures to solve the overload of administrative work and faithfully fulfills her leadership and relational roles by utilizing the principal's expertise in early childhood education. At the same time, she is a passionate leader who does her best to strengthen teachers' competency and develop the kindergarten curriculum. Based on the belief that relationships are the basis of all work, she is a person with empathy and relationship skills who tries to understand and communicate with various members of the kindergarten to establish good relationships. In addition, she also plays an crucial role in promoting the positive image of the kindergarten to parents and the local community for the development of kindergarten. The results of analyzing the role experiences of four private kindergarten vice-principals on similarities and differences are as follows. First, in regards of similarities, even though all study participants wanted to be faithful to their leadership and relational roles as education experts, they tend to spend most of working time on the managerial role in reality. They also tend to make various attempts to overcome difficulties such as overload of administrative work in order to recognize their role as an education expert and to perform it smoothly. Additionally, they showed a willingness to flexibly adapt their role as vice-principal which is assigned to them. In regards of differences, the research participants differed in the roles experiencing based on organizational backgrounds, the situation of each institution, and the educational values of the principal. In addition, there were also differences in the type or scope of roles performed by each participants according to personal backgrounds such as career and age. This study is meaningful as an in-depth examination on the diversity and complexity of roles experienced by private kindergarten vice-principals suggesting implications for the direction in which original supervision education and support should be conducted in practice through the voices of the field. It is expected that this study will increase social interest in the role of vice-principal in private kindergarten and furthermore, the result of this study may will serve as a basic data for organizing support policies and system for vice-principals of private kindergartens in general.
The purpose of this study is to find out the experiences on the role of the private kindergarten vice- principals in Korea, and to explore in-depth of their thoughts through role experience. To achieve this, a multi-case study method was used. The role experiences of private kindergarten vice-principal was the case, and four specific cases were introduced, compared and analyzed. The participants of this study were four vice-principals working at a private kindergarten located in Seoul. Interviews were conducted for each study participant from June 2021 to January 2022, total three times. Each interview was conducted from 50 minutes to 1 hour and 20 minutes, additional interview was conducted when necessary. In addition, data such as work diaries, work plans, and journals were collected. Recorded data was composed of transcripts and the results were derived based on the qualitative analysis method. The results of this study are as follows. First of all, the vice-principal [Kim Kang-hye] mainly experiences managerial and leadership roles. Such as curriculum management, school affairs, administration, office work, safety, meal management are all performed for kindergarten management. Among them, while taking full responsibility for the administrative and office work of the kindergarten, she can be defined as time-poor manager since she is always under a tight schedule due to overwork. As a task-oriented person, she tend not to mix work with pleasure and tend not to influence work by her emotions while working. Instead she conducts in-house scholarships and teacher guidance based on her knowledge and rationals. The vice-principal [Da-Jeong Park] mainly experiences managerial and relational roles as an adjunct principal, serving as the class head while performing the principal role at the same time. She is in charge of overall administrative work at a kindergarten since there is no administrative staff while working as a vice-principal. At the same time, she simultaneously handles various roles such as classroom teacher, cleaning manager, and full-time assistant teacher as well. Also, as a middle manager of an institution with a strong hierarchical order in an authoritative, multi-layered structure, she is a linkage person for communication within working members so that they can form relationships and work together in order to achieve common goal of kindergarten. The vice-principal [Lee Yeon-soo], as a devout Christian, is very interested in early childhood christian education. She mainly experiences managerial, relational, and external roles. She is fully responisble for administrative role even though there are two administrative staffs, since staff positon is not stable due to frequent resignation. Even though she is well aware on the importance of the relational role of harmony with others, she has difficultiy in communicator at mediating relationship between teachers since she does not have much experience as vice-principle. As a vice-principal of a university affiliated kindergarten, she strives to perform various external tasks for kindergarten such as conducting research and demonstration on early childhood education and managing teacher training course. Lastly, the vice-principal [Lee Jung-ah], based on her many experiences, is performing managerial, leadership, relational, and external roles. She is an effective manager who actively takes measures to solve the overload of administrative work and faithfully fulfills her leadership and relational roles by utilizing the principal's expertise in early childhood education. At the same time, she is a passionate leader who does her best to strengthen teachers' competency and develop the kindergarten curriculum. Based on the belief that relationships are the basis of all work, she is a person with empathy and relationship skills who tries to understand and communicate with various members of the kindergarten to establish good relationships. In addition, she also plays an crucial role in promoting the positive image of the kindergarten to parents and the local community for the development of kindergarten. The results of analyzing the role experiences of four private kindergarten vice-principals on similarities and differences are as follows. First, in regards of similarities, even though all study participants wanted to be faithful to their leadership and relational roles as education experts, they tend to spend most of working time on the managerial role in reality. They also tend to make various attempts to overcome difficulties such as overload of administrative work in order to recognize their role as an education expert and to perform it smoothly. Additionally, they showed a willingness to flexibly adapt their role as vice-principal which is assigned to them. In regards of differences, the research participants differed in the roles experiencing based on organizational backgrounds, the situation of each institution, and the educational values of the principal. In addition, there were also differences in the type or scope of roles performed by each participants according to personal backgrounds such as career and age. This study is meaningful as an in-depth examination on the diversity and complexity of roles experienced by private kindergarten vice-principals suggesting implications for the direction in which original supervision education and support should be conducted in practice through the voices of the field. It is expected that this study will increase social interest in the role of vice-principal in private kindergarten and furthermore, the result of this study may will serve as a basic data for organizing support policies and system for vice-principals of private kindergartens in general.
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