전 지구적으로 환경에 대한 관심은 산업혁명의 과도한 개발에 따른 피해를 통해 큰 이슈로 떠올라 현재 국내에서의 친환경의 인식은 국가적인 책임에서 개인적인 의무로 다가왔다. 이는 제조업을 시작으로 업종을 가리지 않고 서비스업까지 범위를 넓혔으며 친환경적인 경영은 호텔산업의 무한 경쟁 속에서 우위를 가질 수 있는 중요한 요소가 되었다. 또한 호텔산업은 고부가가치 산업이면서 인적인 서비스의 무형적인 요소와 이를 전달하는데 동원되는 유형적인 요소로 이루어져 있어 소비자에게 비춰지는 이미지가 매우 중요하다. 환경문제의 관심을 통한 브랜드 이미지 제고는 고객을 보유할 수 있게 하여 구전 의도와 재방문 의도에 긍정적 영향을 미친다. 이는 호텔의 경쟁력을 높일 수 있다는 말로 해석 가능하여 호텔의 친환경적 경영에 관한 지속적인 관심과 관리는 필수적임을 알 수 있다. 따라서 본 연구는 부각되어지는 호텔의 친환경적 경영과 브랜드 이미지의 관계와 그로 인한 구전 의도와 재방문 의도에 미치는 영향을 목적으로 연구를 진행하였으며 호텔의 친환경 속성을 객실, 식음료, 기타 부문으로 구분하여 도출된 요인들이 브랜드 이미지와 구전 의도 그리고 재방문 의도에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 국내 5성급 호텔을 이용한 고객들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 243부의 설문지를 통한 표본의 바탕으로 ...
전 지구적으로 환경에 대한 관심은 산업혁명의 과도한 개발에 따른 피해를 통해 큰 이슈로 떠올라 현재 국내에서의 친환경의 인식은 국가적인 책임에서 개인적인 의무로 다가왔다. 이는 제조업을 시작으로 업종을 가리지 않고 서비스업까지 범위를 넓혔으며 친환경적인 경영은 호텔산업의 무한 경쟁 속에서 우위를 가질 수 있는 중요한 요소가 되었다. 또한 호텔산업은 고부가가치 산업이면서 인적인 서비스의 무형적인 요소와 이를 전달하는데 동원되는 유형적인 요소로 이루어져 있어 소비자에게 비춰지는 이미지가 매우 중요하다. 환경문제의 관심을 통한 브랜드 이미지 제고는 고객을 보유할 수 있게 하여 구전 의도와 재방문 의도에 긍정적 영향을 미친다. 이는 호텔의 경쟁력을 높일 수 있다는 말로 해석 가능하여 호텔의 친환경적 경영에 관한 지속적인 관심과 관리는 필수적임을 알 수 있다. 따라서 본 연구는 부각되어지는 호텔의 친환경적 경영과 브랜드 이미지의 관계와 그로 인한 구전 의도와 재방문 의도에 미치는 영향을 목적으로 연구를 진행하였으며 호텔의 친환경 속성을 객실, 식음료, 기타 부문으로 구분하여 도출된 요인들이 브랜드 이미지와 구전 의도 그리고 재방문 의도에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 국내 5성급 호텔을 이용한 고객들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 243부의 설문지를 통한 표본의 바탕으로 SPSS 25.0을 이용하여 분석하였다. 본 연구 결과에 따르면 호텔 친환경 요인 중 ‘재활용 및 절수’, ‘환경친화적 제품 사용’, ‘친환경 마케팅 활동’의 3가지 요인이 브랜드 이미지에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 ‘친환경 마케팅 활동’요인이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 브랜드 이미지와 구전 의도와의 관계, 브랜드 이미지와 재방문 의도와의 관계에서도 긍정적 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 호텔 친환경 경영에서 도출된 요인 중 ‘적정온도 및 절전’요인 과 ‘부대시설 관리’요인은 통계적으로 유의하지 않았다. 본 연구를 통해 도출된 결과를 바탕으로 시사점과 본 연구의 한계점 및 추후 연구 방향을 제시하였다.
전 지구적으로 환경에 대한 관심은 산업혁명의 과도한 개발에 따른 피해를 통해 큰 이슈로 떠올라 현재 국내에서의 친환경의 인식은 국가적인 책임에서 개인적인 의무로 다가왔다. 이는 제조업을 시작으로 업종을 가리지 않고 서비스업까지 범위를 넓혔으며 친환경적인 경영은 호텔산업의 무한 경쟁 속에서 우위를 가질 수 있는 중요한 요소가 되었다. 또한 호텔산업은 고부가가치 산업이면서 인적인 서비스의 무형적인 요소와 이를 전달하는데 동원되는 유형적인 요소로 이루어져 있어 소비자에게 비춰지는 이미지가 매우 중요하다. 환경문제의 관심을 통한 브랜드 이미지 제고는 고객을 보유할 수 있게 하여 구전 의도와 재방문 의도에 긍정적 영향을 미친다. 이는 호텔의 경쟁력을 높일 수 있다는 말로 해석 가능하여 호텔의 친환경적 경영에 관한 지속적인 관심과 관리는 필수적임을 알 수 있다. 따라서 본 연구는 부각되어지는 호텔의 친환경적 경영과 브랜드 이미지의 관계와 그로 인한 구전 의도와 재방문 의도에 미치는 영향을 목적으로 연구를 진행하였으며 호텔의 친환경 속성을 객실, 식음료, 기타 부문으로 구분하여 도출된 요인들이 브랜드 이미지와 구전 의도 그리고 재방문 의도에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 국내 5성급 호텔을 이용한 고객들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 243부의 설문지를 통한 표본의 바탕으로 SPSS 25.0을 이용하여 분석하였다. 본 연구 결과에 따르면 호텔 친환경 요인 중 ‘재활용 및 절수’, ‘환경친화적 제품 사용’, ‘친환경 마케팅 활동’의 3가지 요인이 브랜드 이미지에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 ‘친환경 마케팅 활동’요인이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 브랜드 이미지와 구전 의도와의 관계, 브랜드 이미지와 재방문 의도와의 관계에서도 긍정적 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 호텔 친환경 경영에서 도출된 요인 중 ‘적정온도 및 절전’요인 과 ‘부대시설 관리’요인은 통계적으로 유의하지 않았다. 본 연구를 통해 도출된 결과를 바탕으로 시사점과 본 연구의 한계점 및 추후 연구 방향을 제시하였다.
Globally, the interest in the environment has emerged as a big issue through the damage of the industrial revolution, and the perception of eco-friendly has come from national responsibility to personal obligation. This has expanded the scope of the service industry, starting with the ma...
Globally, the interest in the environment has emerged as a big issue through the damage of the industrial revolution, and the perception of eco-friendly has come from national responsibility to personal obligation. This has expanded the scope of the service industry, starting with the manufacturing industry, and the eco-friendly management has become one of the important factors that can have an advantage in the infinite competition of the hotel industry. In addition, the hotel industry is a high value-added industry, and it is composed of intangible elements of human service and tangible elements mobilized to deliver them, so the image reflected to consumers is very important. The brand image enhancement through the interest of environmental problems has a positive effect on the intention of word of mouth and revisit intention by allowing customers to have customers. This can be interpreted as saying that hotel competitiveness can be enhanced, so it can be seen that continuous interest and management of eco-friendly management of hotels is essential. Therefore, this study was conducted with the purpose of influencing the hotel eco-friendly management on brand image, word-of-mouth intention and revisit intention. The eco-friendly attribute of hotels were classified into rooms, food and beverages, and other sectors to investigate the effects of brand image, word of mouth intention and revisit intention. A survey was conducted on customers who visited the first-class hotel, and a total of 243 questionnaires were used to analyze the sample using SPSS 25.0. According to the results of this study, three factors of hotel environment-friendly factors such as 'recycling and water saving', 'environment-friendly product use' and 'environment-friendly marketing activity' have a positive effect on brand image. Especially, 'environmental marketing activity' factor had the greatest influence, and it was found that it had a positive influence on the relationship between brand image and word-of-mouth intention, and the relationship between brand image and revisit intention. Among factors derived from hotel environmentfriendly factors, 'appropriate temperature and power saving' and 'adjunct facility management' factors were not statistically significant. Based on the results of this study, implications were presented and limitations of this study and future research directions were presented.
Globally, the interest in the environment has emerged as a big issue through the damage of the industrial revolution, and the perception of eco-friendly has come from national responsibility to personal obligation. This has expanded the scope of the service industry, starting with the manufacturing industry, and the eco-friendly management has become one of the important factors that can have an advantage in the infinite competition of the hotel industry. In addition, the hotel industry is a high value-added industry, and it is composed of intangible elements of human service and tangible elements mobilized to deliver them, so the image reflected to consumers is very important. The brand image enhancement through the interest of environmental problems has a positive effect on the intention of word of mouth and revisit intention by allowing customers to have customers. This can be interpreted as saying that hotel competitiveness can be enhanced, so it can be seen that continuous interest and management of eco-friendly management of hotels is essential. Therefore, this study was conducted with the purpose of influencing the hotel eco-friendly management on brand image, word-of-mouth intention and revisit intention. The eco-friendly attribute of hotels were classified into rooms, food and beverages, and other sectors to investigate the effects of brand image, word of mouth intention and revisit intention. A survey was conducted on customers who visited the first-class hotel, and a total of 243 questionnaires were used to analyze the sample using SPSS 25.0. According to the results of this study, three factors of hotel environment-friendly factors such as 'recycling and water saving', 'environment-friendly product use' and 'environment-friendly marketing activity' have a positive effect on brand image. Especially, 'environmental marketing activity' factor had the greatest influence, and it was found that it had a positive influence on the relationship between brand image and word-of-mouth intention, and the relationship between brand image and revisit intention. Among factors derived from hotel environmentfriendly factors, 'appropriate temperature and power saving' and 'adjunct facility management' factors were not statistically significant. Based on the results of this study, implications were presented and limitations of this study and future research directions were presented.
주제어
#호텔 친환경 경영, 브랜드 이미지, 구전 의도, 재방문 의도, Hotel Eco-Friendly management, Brand image, Word of Mouth intention, Revisit intention
학위논문 정보
저자
김준호
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
호텔경영학과
지도교수
한진수
발행연도
2022
총페이지
vi, 83 p.
키워드
호텔 친환경 경영, 브랜드 이미지, 구전 의도, 재방문 의도, Hotel Eco-Friendly management, Brand image, Word of Mouth intention, Revisit intention
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