고밀 집적된 대도시의 지상부 교통 혼잡을 해결하기 위한 대안으로 도심항공교통(Urban Air Mobility, UAM)에 대한 선진 국가와 기업의 관심과 투자가 증대되고 있다. 한국도 도심 교통망 혼잡을 해결하기 위해 정부와 대기업을 중심으로 UAM 기체를 개발하고 있으며 UAM 산업을 육성하기 위한 전략과 투자를 추진하고 있다. 2025년까지 UAM 상용화를 추진 중에 있으나 연구는 버티포트(Vertiport), 항공로 등에 국한돼 있다. 실질적으로 UAM 서비스를 시행하기 위해서는 MRO에 대한 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 항공 MRO 및 항공 MRO 입지분석 사례를 통해 국내 UAM MRO 산업의 도입 방향에 관한 연구를 진행하였다. UAM 및 항공 산업의 동향과 항공 MRO 산업, 항공 MRO의 입지현황 등에 관한 선행연구를 통해 항공사별 운항정비, 기체 중정비, 엔진 중정비, 부품 정비 등 MRO 현황을 분석하였다. 또한 인천국제공항, 김포국제공항, 김해국제공항, 제주국제공항 등 공항 입지별 MRO 레벨을 분석하였다. 분석결과 정비 전문업체 대부분이 인천국제공항과 김포국제공항에서 1~2시간내에 접근할 수 있는 위치에 대부분 입지를 하고 있었다. 또한 엔진 정비는 부천 엔진 전용 정비공장에서 대부분 정비하고 있었으며 운항정비 및 기체정비는 공항에 따라 항공사가 정비영역을 달리하고 있었다. UAM MRO 도입 시 UAM의 수직이착륙장별 정비 영역을 달리 적용하고 이착륙장내 또는 인근에 정비 전문업체가 입지할 수 있도록 착륙장 설치 검토가 필요하다. 국내 항공 MRO 업무 인증 기준과 미국 연방항공청(FAA)의 인증 기준을 비교 분석한 결과 기체 정비 등급과 엔진 정비 등급 구분, 장비품 및 부품 등급이 달랐다. 분석 결과 FAA의 인증 기준은 현재 ...
고밀 집적된 대도시의 지상부 교통 혼잡을 해결하기 위한 대안으로 도심항공교통(Urban Air Mobility, UAM)에 대한 선진 국가와 기업의 관심과 투자가 증대되고 있다. 한국도 도심 교통망 혼잡을 해결하기 위해 정부와 대기업을 중심으로 UAM 기체를 개발하고 있으며 UAM 산업을 육성하기 위한 전략과 투자를 추진하고 있다. 2025년까지 UAM 상용화를 추진 중에 있으나 연구는 버티포트(Vertiport), 항공로 등에 국한돼 있다. 실질적으로 UAM 서비스를 시행하기 위해서는 MRO에 대한 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 항공 MRO 및 항공 MRO 입지분석 사례를 통해 국내 UAM MRO 산업의 도입 방향에 관한 연구를 진행하였다. UAM 및 항공 산업의 동향과 항공 MRO 산업, 항공 MRO의 입지현황 등에 관한 선행연구를 통해 항공사별 운항정비, 기체 중정비, 엔진 중정비, 부품 정비 등 MRO 현황을 분석하였다. 또한 인천국제공항, 김포국제공항, 김해국제공항, 제주국제공항 등 공항 입지별 MRO 레벨을 분석하였다. 분석결과 정비 전문업체 대부분이 인천국제공항과 김포국제공항에서 1~2시간내에 접근할 수 있는 위치에 대부분 입지를 하고 있었다. 또한 엔진 정비는 부천 엔진 전용 정비공장에서 대부분 정비하고 있었으며 운항정비 및 기체정비는 공항에 따라 항공사가 정비영역을 달리하고 있었다. UAM MRO 도입 시 UAM의 수직이착륙장별 정비 영역을 달리 적용하고 이착륙장내 또는 인근에 정비 전문업체가 입지할 수 있도록 착륙장 설치 검토가 필요하다. 국내 항공 MRO 업무 인증 기준과 미국 연방항공청(FAA)의 인증 기준을 비교 분석한 결과 기체 정비 등급과 엔진 정비 등급 구분, 장비품 및 부품 등급이 달랐다. 분석 결과 FAA의 인증 기준은 현재 UAV 정비 센터에 적용하고 있는 실정이다. 정비 주기는 항공기 정비 주기, 군 정찰용 무인헬리콥터 정비 주기, 산림청 헬리콥터의 정비 주기를 비교 분석해 UAM 기체 정비를 위한 주기를 도출하였다. 향후 UAM MRO 도입을 위해 국내 정비업무 한정 기준과 미국의 FAA 기준을 조합 및 세분화하는 연구가 필요하다.
고밀 집적된 대도시의 지상부 교통 혼잡을 해결하기 위한 대안으로 도심항공교통(Urban Air Mobility, UAM)에 대한 선진 국가와 기업의 관심과 투자가 증대되고 있다. 한국도 도심 교통망 혼잡을 해결하기 위해 정부와 대기업을 중심으로 UAM 기체를 개발하고 있으며 UAM 산업을 육성하기 위한 전략과 투자를 추진하고 있다. 2025년까지 UAM 상용화를 추진 중에 있으나 연구는 버티포트(Vertiport), 항공로 등에 국한돼 있다. 실질적으로 UAM 서비스를 시행하기 위해서는 MRO에 대한 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 항공 MRO 및 항공 MRO 입지분석 사례를 통해 국내 UAM MRO 산업의 도입 방향에 관한 연구를 진행하였다. UAM 및 항공 산업의 동향과 항공 MRO 산업, 항공 MRO의 입지현황 등에 관한 선행연구를 통해 항공사별 운항정비, 기체 중정비, 엔진 중정비, 부품 정비 등 MRO 현황을 분석하였다. 또한 인천국제공항, 김포국제공항, 김해국제공항, 제주국제공항 등 공항 입지별 MRO 레벨을 분석하였다. 분석결과 정비 전문업체 대부분이 인천국제공항과 김포국제공항에서 1~2시간내에 접근할 수 있는 위치에 대부분 입지를 하고 있었다. 또한 엔진 정비는 부천 엔진 전용 정비공장에서 대부분 정비하고 있었으며 운항정비 및 기체정비는 공항에 따라 항공사가 정비영역을 달리하고 있었다. UAM MRO 도입 시 UAM의 수직이착륙장별 정비 영역을 달리 적용하고 이착륙장내 또는 인근에 정비 전문업체가 입지할 수 있도록 착륙장 설치 검토가 필요하다. 국내 항공 MRO 업무 인증 기준과 미국 연방항공청(FAA)의 인증 기준을 비교 분석한 결과 기체 정비 등급과 엔진 정비 등급 구분, 장비품 및 부품 등급이 달랐다. 분석 결과 FAA의 인증 기준은 현재 UAV 정비 센터에 적용하고 있는 실정이다. 정비 주기는 항공기 정비 주기, 군 정찰용 무인헬리콥터 정비 주기, 산림청 헬리콥터의 정비 주기를 비교 분석해 UAM 기체 정비를 위한 주기를 도출하였다. 향후 UAM MRO 도입을 위해 국내 정비업무 한정 기준과 미국의 FAA 기준을 조합 및 세분화하는 연구가 필요하다.
As an alternative to solve high-density traffic congestion on the ground in the metropolitan areas, Urban Air Mobility(UAM) is becoming the main target of interest and investment by the developed countries and global companies. South Korea government is also developing UAM aircraft in order to ...
As an alternative to solve high-density traffic congestion on the ground in the metropolitan areas, Urban Air Mobility(UAM) is becoming the main target of interest and investment by the developed countries and global companies. South Korea government is also developing UAM aircraft in order to solve traffic jam in urban public transportation with big companies, and is trying to increase investments for the growth of UAM industry through strategic policy. Although South Korea government intends to commercialize UAM service by 2025, overall research is limited to the area of Vertiport and Aviation routes. As a result there is strong need to study MRO Industry in order to launch UAM services successfully. Therefore, this research has conducted a study on the introduction of the domestic UAM MRO industry through the analysis Aviation MRO states and Aviation MRO locations. This study includes UAM, Aviation industries, Aviation MRO industry, the location of Aviation MRO, the status of MRO such as flight maintenance, aircraft maintenance, engine maintenance, and parts maintenance. In addition the MRO level by airport location such as Incheon International Airport, Gimpo International Airport, Gimhae International Airport, and Jeju International Airport was analyzed. As a result of the deep analysis, most of the maintenance companies were located in the place within one to two hours by car from Incheon International Airport and Gimpo International Airport. In addition, most of the engine maintenance job was progressed at Bucheon exclusive maintenance plant for ENGENE. However there is some difference on operation and airframe maintenance according to the airports. If the government and company want to set up UAM MRO business, it is necessary to apply the different maintenance area of each vertical take-off and landing site. It is strongly advised to review the development of the landing site so that a specialized maintenance company can be located within or near the landing site. As a result of comparing and analyzing the domestic aviation MRO certification standards and the FAA's certification standards, the classification of aircraft maintenance grades were different. So did the maintenance grades, and equipment and parts grades. Furthermore certification standards of FAA are currently being applied to UAV maintenance centers. Several maintenance cycles were compared to each other including aircraft maintenance cycle, the military reconnaissance unmanned helicopter maintenance cycle, and the maintenance cycle of the Korea Forest Service helicopter. Through this long journey the maintenance cycle of UAM aircraft could be derived. In order to introduce and develop UAM MRO industry in the near future, the research should be focused on combining and subdividing the domestic maintenance work limitation standard and the U.S. FAA standard.
As an alternative to solve high-density traffic congestion on the ground in the metropolitan areas, Urban Air Mobility(UAM) is becoming the main target of interest and investment by the developed countries and global companies. South Korea government is also developing UAM aircraft in order to solve traffic jam in urban public transportation with big companies, and is trying to increase investments for the growth of UAM industry through strategic policy. Although South Korea government intends to commercialize UAM service by 2025, overall research is limited to the area of Vertiport and Aviation routes. As a result there is strong need to study MRO Industry in order to launch UAM services successfully. Therefore, this research has conducted a study on the introduction of the domestic UAM MRO industry through the analysis Aviation MRO states and Aviation MRO locations. This study includes UAM, Aviation industries, Aviation MRO industry, the location of Aviation MRO, the status of MRO such as flight maintenance, aircraft maintenance, engine maintenance, and parts maintenance. In addition the MRO level by airport location such as Incheon International Airport, Gimpo International Airport, Gimhae International Airport, and Jeju International Airport was analyzed. As a result of the deep analysis, most of the maintenance companies were located in the place within one to two hours by car from Incheon International Airport and Gimpo International Airport. In addition, most of the engine maintenance job was progressed at Bucheon exclusive maintenance plant for ENGENE. However there is some difference on operation and airframe maintenance according to the airports. If the government and company want to set up UAM MRO business, it is necessary to apply the different maintenance area of each vertical take-off and landing site. It is strongly advised to review the development of the landing site so that a specialized maintenance company can be located within or near the landing site. As a result of comparing and analyzing the domestic aviation MRO certification standards and the FAA's certification standards, the classification of aircraft maintenance grades were different. So did the maintenance grades, and equipment and parts grades. Furthermore certification standards of FAA are currently being applied to UAV maintenance centers. Several maintenance cycles were compared to each other including aircraft maintenance cycle, the military reconnaissance unmanned helicopter maintenance cycle, and the maintenance cycle of the Korea Forest Service helicopter. Through this long journey the maintenance cycle of UAM aircraft could be derived. In order to introduce and develop UAM MRO industry in the near future, the research should be focused on combining and subdividing the domestic maintenance work limitation standard and the U.S. FAA standard.
주제어
#도심항공교통 UAM UAM 산업 수직이착륙장 eVTOL UAM MRO UAM 정비 항공정비 항공 MRO 항공산업 입지분석
학위논문 정보
저자
박재희
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
의회학과 ICT융합안전전공
지도교수
배웅규,정상
발행연도
2022
총페이지
viii, 133 p.
키워드
도심항공교통 UAM UAM 산업 수직이착륙장 eVTOL UAM MRO UAM 정비 항공정비 항공 MRO 항공산업 입지분석
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