감정회복을 위한 가상현실(VR) 회복환경 디자인 전략 연구 : 재한 중국인 유학생을 대상으로 A Study on Virtual Reality (VR) by Restorative Environment Design Strategy For Emotional Recovery원문보기
1992년 한·중 수교 이후 양국은 교육·경제·문화 등 다양한 분야에서 활발히 교류하고 있다. 특히 교육 분야의 교류가 눈에 띄게 늘어나면서, 한국 내 중국인의 유학생 비율도 지속적으로 증가했다. 한국교육개발원(KEDI)의 통계에 따르면, 2021년 한국에서 공부하는 유학생 수는 총 152,281명에 이르며 이 중 중국 유학생은 67,348명으로 전체 한국 외국인 유학생의 44.2%에 달하는 것으로 나타났다. 재한 중국 유학생들이 늘어남에 따라 중국인의 한국 내 유학생활과 관련한 연구도 활발하게 진행되었다. 특히 중국 유학생이 유학생활 중 겪는 어려움과 관련한 연구들을 살펴보면, ...
1992년 한·중 수교 이후 양국은 교육·경제·문화 등 다양한 분야에서 활발히 교류하고 있다. 특히 교육 분야의 교류가 눈에 띄게 늘어나면서, 한국 내 중국인의 유학생 비율도 지속적으로 증가했다. 한국교육개발원(KEDI)의 통계에 따르면, 2021년 한국에서 공부하는 유학생 수는 총 152,281명에 이르며 이 중 중국 유학생은 67,348명으로 전체 한국 외국인 유학생의 44.2%에 달하는 것으로 나타났다. 재한 중국 유학생들이 늘어남에 따라 중국인의 한국 내 유학생활과 관련한 연구도 활발하게 진행되었다. 특히 중국 유학생이 유학생활 중 겪는 어려움과 관련한 연구들을 살펴보면, 문화적응을 위한 스트레스와 자아존재감의 하락, 사회적 정체성의 혼란과 대인관계의 어려움 등, 중국 유학생들이 다양한 어려움에 직면해 있으며 이로 인해 아증후군적 우울증에 빠진 유학생들이 늘어나고 있음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구는 이와 같은 문제를 해결하기 위해 주의력 회복 이론(Attention Restoration Theory, ART)과 스트레스 회복 이론(stress reduction theory, SRT)을 기반으로 한 가상 회복환경의 디자인 전략을 도출했다. 도출된 디자인 전략을 토대로 VR기술을 활용한 회복환경을 제작하였으며, 제작된 VR콘텐츠로 실험을 진행함으로서 회복 효과를 증명하고자 했다. 이를 위해 먼저 중국 유학생의 우울상태를 조사하여 300명의 중국 유학생을 대상으로 심리검사를 실시, 아증후군적 우울증 상태에 있는 재한 중국인 유학생 96명을 선별했다. 이들을 각각 가상현실 회복환경 체험팀, 정지된 자연환경 이미지 체험팀, 상태를 그대로 방치하는 비개입팀의 세 그룹으로 나누어 아증후군적 우울증 상태의 개선 실험을 진행하였다. 먼저 주의력 회복 이론(Attention Restoration Theory, ART)과 스트레스 회복 이론(stress reduction theory, SRT)을 바탕으로 환경회복 디자인 영역과 VR 영역의 문헌에서 인자를 추출한 후, 총 4회의 델파이법 실행을 통해 인자를 선별하여 AHP계층분석법 모델을 확정했다. 다음으로 가상 회복환경 디자인 전략의 신뢰성을 검증하기 위해 총 4개의 콘텐츠(해변, 초원, 호수, 숲)을 제작하고, 대조 실험을 진행하여 피실험 대상의 심리 상태 변화를 측정했다. 이와 같이 측정된 데이터를 SPSS 23.0로 분석함으로써, 가상현실(VR) 회복환경 디자인 전략의 효과를 검증했다. 본 연구에서는 VR기술을 활용한 회복환경 콘텐츠가 아증후군적 우울증 개선에 효과가 있음을 증명하기 위하여 총 8개의 연구가설을 제시했다. 결과적으로 VR기술을 활용한 회복환경 콘텐츠가 아증후군적 우울증에 효과가 있다는 연구가설 6개는 모두 성립하였으며, 그림 체험군과 비개입 무체험군을 대상으로 한 연구가설 2개는 성립하지 않는 것으로 나타났다. 이는 가상현실(VR) 회복환경 디자인 전략을 통해 제작된 회복환경이 재한 중국인 유학생의 아증후군적 우울증 상태를 개선하는 데 도움이 된다는 사실과 더불어 제작된 4개의 콘텐츠 모두 회복효과가 있음을 증명한 것이다. 본 연구의 결과는 향후 가상현실 기술을 정신건강 분야에 적용하여 사용자가 불특정 조건에서도 정서적 개선을 도모할 수 있다는 사실을 증명했다는 점에서 의의가 있으며, '메타버스'등의 메가트렌드 속에서 향후 VR기술과 산업이 나아갈 방향을 제시했다는 점에서도 의미가 있다.
1992년 한·중 수교 이후 양국은 교육·경제·문화 등 다양한 분야에서 활발히 교류하고 있다. 특히 교육 분야의 교류가 눈에 띄게 늘어나면서, 한국 내 중국인의 유학생 비율도 지속적으로 증가했다. 한국교육개발원(KEDI)의 통계에 따르면, 2021년 한국에서 공부하는 유학생 수는 총 152,281명에 이르며 이 중 중국 유학생은 67,348명으로 전체 한국 외국인 유학생의 44.2%에 달하는 것으로 나타났다. 재한 중국 유학생들이 늘어남에 따라 중국인의 한국 내 유학생활과 관련한 연구도 활발하게 진행되었다. 특히 중국 유학생이 유학생활 중 겪는 어려움과 관련한 연구들을 살펴보면, 문화적응을 위한 스트레스와 자아존재감의 하락, 사회적 정체성의 혼란과 대인관계의 어려움 등, 중국 유학생들이 다양한 어려움에 직면해 있으며 이로 인해 아증후군적 우울증에 빠진 유학생들이 늘어나고 있음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구는 이와 같은 문제를 해결하기 위해 주의력 회복 이론(Attention Restoration Theory, ART)과 스트레스 회복 이론(stress reduction theory, SRT)을 기반으로 한 가상 회복환경의 디자인 전략을 도출했다. 도출된 디자인 전략을 토대로 VR기술을 활용한 회복환경을 제작하였으며, 제작된 VR콘텐츠로 실험을 진행함으로서 회복 효과를 증명하고자 했다. 이를 위해 먼저 중국 유학생의 우울상태를 조사하여 300명의 중국 유학생을 대상으로 심리검사를 실시, 아증후군적 우울증 상태에 있는 재한 중국인 유학생 96명을 선별했다. 이들을 각각 가상현실 회복환경 체험팀, 정지된 자연환경 이미지 체험팀, 상태를 그대로 방치하는 비개입팀의 세 그룹으로 나누어 아증후군적 우울증 상태의 개선 실험을 진행하였다. 먼저 주의력 회복 이론(Attention Restoration Theory, ART)과 스트레스 회복 이론(stress reduction theory, SRT)을 바탕으로 환경회복 디자인 영역과 VR 영역의 문헌에서 인자를 추출한 후, 총 4회의 델파이법 실행을 통해 인자를 선별하여 AHP 계층분석법 모델을 확정했다. 다음으로 가상 회복환경 디자인 전략의 신뢰성을 검증하기 위해 총 4개의 콘텐츠(해변, 초원, 호수, 숲)을 제작하고, 대조 실험을 진행하여 피실험 대상의 심리 상태 변화를 측정했다. 이와 같이 측정된 데이터를 SPSS 23.0로 분석함으로써, 가상현실(VR) 회복환경 디자인 전략의 효과를 검증했다. 본 연구에서는 VR기술을 활용한 회복환경 콘텐츠가 아증후군적 우울증 개선에 효과가 있음을 증명하기 위하여 총 8개의 연구가설을 제시했다. 결과적으로 VR기술을 활용한 회복환경 콘텐츠가 아증후군적 우울증에 효과가 있다는 연구가설 6개는 모두 성립하였으며, 그림 체험군과 비개입 무체험군을 대상으로 한 연구가설 2개는 성립하지 않는 것으로 나타났다. 이는 가상현실(VR) 회복환경 디자인 전략을 통해 제작된 회복환경이 재한 중국인 유학생의 아증후군적 우울증 상태를 개선하는 데 도움이 된다는 사실과 더불어 제작된 4개의 콘텐츠 모두 회복효과가 있음을 증명한 것이다. 본 연구의 결과는 향후 가상현실 기술을 정신건강 분야에 적용하여 사용자가 불특정 조건에서도 정서적 개선을 도모할 수 있다는 사실을 증명했다는 점에서 의의가 있으며, '메타버스'등의 메가트렌드 속에서 향후 VR기술과 산업이 나아갈 방향을 제시했다는 점에서도 의미가 있다.
Since the establishment of diplomatic ties between Korea and China in 1992, the two countries have been actively exchanging in various fields such as education, economy, and culture. In particular, as exchanges in the field of education increased noticeably, the proportion of Chinese ...
Since the establishment of diplomatic ties between Korea and China in 1992, the two countries have been actively exchanging in various fields such as education, economy, and culture. In particular, as exchanges in the field of education increased noticeably, the proportion of Chinese students studying abroad in Korea continued to increase. According to statistics from the Korea Educational Development Institute (KEDI), the number of international students studying in Korea in 2021 will reach 152,281, of which 67,348 are Chinese, or 44.2% of the total number of foreign students in Korea. As the number of Chinese students residing in Korea increased, research related to the study life of Chinese students in Korea was actively conducted. In particular, studies related to the difficulties that Chinese students face while studying abroad show that Chinese students face various difficulties, such as stress for cultural adaptation, a decline in self-esteem, confusion in social identity, and difficulties in interpersonal relationships. It was found that the number of international students who fell into depression is increasing. Therefore, to solve this problem, this study derived a virtual recovery environment design strategy based on Attention Restoration Theory (ART) and stress reduction theory (SRT). Based on the derived design strategy, we created a recovery environment using VR technology, and tried to prove the recovery effect by conducting an experiment with the produced VR content. To this end, the depression status of Chinese students was first investigated, psychological tests were conducted on 300 Chinese students, and 96 Chinese students living in Korea with subsyndromic depression were selected. They were divided into three groups, the virtual reality recovery environment experience group, the image capture experience group, and the non-intervention experience group that left the state as it is. An experiment to improve depression was conducted. Based on Attention Restoration Theory (ART) and stress reduction theory (SRT), factors were extracted from the literature in the environment recovery design area and VR area, and then the factors were selected through the Delphi method execution a total of 4 times. The AHP hierarchical method model was confirmed. And to verify the reliability of the virtual recovery environment design strategy, a total of four contents (beach, meadow, lake, and forest) were produced. A control experiment using four types of content was conducted to measure the change in the subject's psychological state. In addition, the effectiveness of the virtual recovery environment design strategy was verified by performing data analysis of statistical significance of the data collected in the experiment using SPSS 23.0. In this study, a total of eight research hypotheses were presented to prove that recovery environment contents using VR technology are effective in alleviating subsyndrome depression. Among them, all six research hypotheses were established that recovery environment contents using VR technology were effective for subsyndrome depression, and it was found that two research hypotheses targeting the painting experience group and the non-intervention experience group did not hold. could In other words, the environment designed and manufactured through the virtual recovery environment design strategy based on virtual reality technology has an excellent effect in alleviating the subsyndromic depression of Chinese students in Korea, and a total of four This proves that all content has a replay effect. The results of this study are meaningful in that they prove that users can achieve emotional improvement even under unspecified conditions by applying virtual reality technology to the field of mental health in the future. Not only that, it is also meaningful in that it suggests a direction for future VR technology and industry in the current megatrend such as 'metaverse'.
Since the establishment of diplomatic ties between Korea and China in 1992, the two countries have been actively exchanging in various fields such as education, economy, and culture. In particular, as exchanges in the field of education increased noticeably, the proportion of Chinese students studying abroad in Korea continued to increase. According to statistics from the Korea Educational Development Institute (KEDI), the number of international students studying in Korea in 2021 will reach 152,281, of which 67,348 are Chinese, or 44.2% of the total number of foreign students in Korea. As the number of Chinese students residing in Korea increased, research related to the study life of Chinese students in Korea was actively conducted. In particular, studies related to the difficulties that Chinese students face while studying abroad show that Chinese students face various difficulties, such as stress for cultural adaptation, a decline in self-esteem, confusion in social identity, and difficulties in interpersonal relationships. It was found that the number of international students who fell into depression is increasing. Therefore, to solve this problem, this study derived a virtual recovery environment design strategy based on Attention Restoration Theory (ART) and stress reduction theory (SRT). Based on the derived design strategy, we created a recovery environment using VR technology, and tried to prove the recovery effect by conducting an experiment with the produced VR content. To this end, the depression status of Chinese students was first investigated, psychological tests were conducted on 300 Chinese students, and 96 Chinese students living in Korea with subsyndromic depression were selected. They were divided into three groups, the virtual reality recovery environment experience group, the image capture experience group, and the non-intervention experience group that left the state as it is. An experiment to improve depression was conducted. Based on Attention Restoration Theory (ART) and stress reduction theory (SRT), factors were extracted from the literature in the environment recovery design area and VR area, and then the factors were selected through the Delphi method execution a total of 4 times. The AHP hierarchical method model was confirmed. And to verify the reliability of the virtual recovery environment design strategy, a total of four contents (beach, meadow, lake, and forest) were produced. A control experiment using four types of content was conducted to measure the change in the subject's psychological state. In addition, the effectiveness of the virtual recovery environment design strategy was verified by performing data analysis of statistical significance of the data collected in the experiment using SPSS 23.0. In this study, a total of eight research hypotheses were presented to prove that recovery environment contents using VR technology are effective in alleviating subsyndrome depression. Among them, all six research hypotheses were established that recovery environment contents using VR technology were effective for subsyndrome depression, and it was found that two research hypotheses targeting the painting experience group and the non-intervention experience group did not hold. could In other words, the environment designed and manufactured through the virtual recovery environment design strategy based on virtual reality technology has an excellent effect in alleviating the subsyndromic depression of Chinese students in Korea, and a total of four This proves that all content has a replay effect. The results of this study are meaningful in that they prove that users can achieve emotional improvement even under unspecified conditions by applying virtual reality technology to the field of mental health in the future. Not only that, it is also meaningful in that it suggests a direction for future VR technology and industry in the current megatrend such as 'metaverse'.
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