인간의 전면적인 발전은 심신 발전의 통일이다. 인간의 신체 발전은 생리적 기능의 자연스러운 성숙일 뿐만 아니라, 또한 사회적 요구에 기초하여 인간의 신체를 개조하는 과정이다. 인간의 신체도 교육을 필요로 한다. 체육은 사람의 신체 발전을 촉진하는 것을 주지로 한다. 촉진하는 것이 아니라 사람의 신체 발전을 해친다면 그것은 체육의 이화이며, 진정한 체육에 대한 괴리이다. 체육은 본질적으로 ‘신체교육’이며, 그 목적은 인간의 전면적이고 자유로운 발전을 촉진하는 것이다. 체육의 이러한 교육 규정성은 체육이 단지 기술적인, 생리적인 신체...
인간의 전면적인 발전은 심신 발전의 통일이다. 인간의 신체 발전은 생리적 기능의 자연스러운 성숙일 뿐만 아니라, 또한 사회적 요구에 기초하여 인간의 신체를 개조하는 과정이다. 인간의 신체도 교육을 필요로 한다. 체육은 사람의 신체 발전을 촉진하는 것을 주지로 한다. 촉진하는 것이 아니라 사람의 신체 발전을 해친다면 그것은 체육의 이화이며, 진정한 체육에 대한 괴리이다. 체육은 본질적으로 ‘신체교육’이며, 그 목적은 인간의 전면적이고 자유로운 발전을 촉진하는 것이다. 체육의 이러한 교육 규정성은 체육이 단지 기술적인, 생리적인 신체 훈련이 아니라 교육의 전면적인 발전의 중요한 목표 차원임을 결정하게 하는 것이다.
역사적으로 사람의 신체 발전은 도덕과 군사, 정치가 지배하면서 신체 자체가 발견되고 중요시되는 과정을 거쳤다. 이에 걸맞게 체육의 운명도 도덕, 군사, 정치 등과 연결돼 있다. 근대 이후로 ‘신체’자체의 가치의 재발견과 함께, 신체가 수단에서 목적으로 변화함에 따라, 체육의 교육성은 명확하게 드러나게 되어, 인간이 자연과 자유로 회귀하고, 주체적 완전성을 재구성 하는 중요한 활동이 되었다. 신체의 발전을 통하여 인간을 양성하고 신체의 자유와 해방을 통하여 인간의 전체적인 자유와 해방을 실현함으로써 가치상에서 충분한 합법성의 전제를 획득하였다. 현시대에 신체발전의 소외 문제는 점차 두드러지면서 과학주의, 공리주의와 소비주의 등이 체육에서 한때 성행했다. 이것은 교육에 있어서의 인류 전체 문화의 증상이며, 집중적 피드백이 필요하다. 체육의 ‘경기(競技)주의’ 콤플렉스는 신체 발전목표의 도구화를 초래하였다. 신체발전의 내용이 편면화(片面化) 되어 체육에서 ‘온전한 인간’에 대한 소외를 초래하였다. 신체발전과정의 강제성과 도식화는 신체에 대한 체육의 권력성 통제를 구현하며 신체 발전의 기술화는 인간의 심미적인 체험을 잃게 했다.
인류의 자신에 대한 인식은 유래가 깊다. 서양에서 고대 그리스 시대의 선현에서부터 고대 중국의 제자백가에 이르기까지 신체에 대한 사고는 서로 달랐다. 하지만 오늘에 와서 신체는 여전히 익숙하면서도 낯설고, 신기하면서도 평범한 다중 운반체이다. 동ㆍ서양의 문화적 차이는 서로 다른 신체 철학관(觀)을 결정했고, 서로 다른 신체관(觀)은 또한 다른 체육관(觀)을 형성하였다. 동ㆍ서양의 철학은 그동안 신체의 다차원적 존재방식을 정치, 경제, 예술, 문화, 사회 등의 영역을 통해 해석하려는 시도를 해왔다. 신체의 직접 실천 형식의 체육으로서 신체연구의 중요한 판단 시각을 담고 있다. 그러나 종래의 연구에서 신체 철학적 시각하의 체육연구는 체육에서 신체의 위상에 부합하지 않았다. 따라서 신체 철학적인 시각에서 중국과 서양 체육교육사상을 비교하여 중ㆍ서양(中西方) 체육교육사상을 신체 철학적인 시각에서 객관적으로 구현하려고 시도함으로써 중ㆍ서양 체육사상의 차이를 이론적으로 살펴보는 데 목적을 두고 탐구하였다.
인간의 전면적인 발전은 심신 발전의 통일이다. 인간의 신체 발전은 생리적 기능의 자연스러운 성숙일 뿐만 아니라, 또한 사회적 요구에 기초하여 인간의 신체를 개조하는 과정이다. 인간의 신체도 교육을 필요로 한다. 체육은 사람의 신체 발전을 촉진하는 것을 주지로 한다. 촉진하는 것이 아니라 사람의 신체 발전을 해친다면 그것은 체육의 이화이며, 진정한 체육에 대한 괴리이다. 체육은 본질적으로 ‘신체교육’이며, 그 목적은 인간의 전면적이고 자유로운 발전을 촉진하는 것이다. 체육의 이러한 교육 규정성은 체육이 단지 기술적인, 생리적인 신체 훈련이 아니라 교육의 전면적인 발전의 중요한 목표 차원임을 결정하게 하는 것이다.
역사적으로 사람의 신체 발전은 도덕과 군사, 정치가 지배하면서 신체 자체가 발견되고 중요시되는 과정을 거쳤다. 이에 걸맞게 체육의 운명도 도덕, 군사, 정치 등과 연결돼 있다. 근대 이후로 ‘신체’자체의 가치의 재발견과 함께, 신체가 수단에서 목적으로 변화함에 따라, 체육의 교육성은 명확하게 드러나게 되어, 인간이 자연과 자유로 회귀하고, 주체적 완전성을 재구성 하는 중요한 활동이 되었다. 신체의 발전을 통하여 인간을 양성하고 신체의 자유와 해방을 통하여 인간의 전체적인 자유와 해방을 실현함으로써 가치상에서 충분한 합법성의 전제를 획득하였다. 현시대에 신체발전의 소외 문제는 점차 두드러지면서 과학주의, 공리주의와 소비주의 등이 체육에서 한때 성행했다. 이것은 교육에 있어서의 인류 전체 문화의 증상이며, 집중적 피드백이 필요하다. 체육의 ‘경기(競技)주의’ 콤플렉스는 신체 발전목표의 도구화를 초래하였다. 신체발전의 내용이 편면화(片面化) 되어 체육에서 ‘온전한 인간’에 대한 소외를 초래하였다. 신체발전과정의 강제성과 도식화는 신체에 대한 체육의 권력성 통제를 구현하며 신체 발전의 기술화는 인간의 심미적인 체험을 잃게 했다.
인류의 자신에 대한 인식은 유래가 깊다. 서양에서 고대 그리스 시대의 선현에서부터 고대 중국의 제자백가에 이르기까지 신체에 대한 사고는 서로 달랐다. 하지만 오늘에 와서 신체는 여전히 익숙하면서도 낯설고, 신기하면서도 평범한 다중 운반체이다. 동ㆍ서양의 문화적 차이는 서로 다른 신체 철학관(觀)을 결정했고, 서로 다른 신체관(觀)은 또한 다른 체육관(觀)을 형성하였다. 동ㆍ서양의 철학은 그동안 신체의 다차원적 존재방식을 정치, 경제, 예술, 문화, 사회 등의 영역을 통해 해석하려는 시도를 해왔다. 신체의 직접 실천 형식의 체육으로서 신체연구의 중요한 판단 시각을 담고 있다. 그러나 종래의 연구에서 신체 철학적 시각하의 체육연구는 체육에서 신체의 위상에 부합하지 않았다. 따라서 신체 철학적인 시각에서 중국과 서양 체육교육사상을 비교하여 중ㆍ서양(中西方) 체육교육사상을 신체 철학적인 시각에서 객관적으로 구현하려고 시도함으로써 중ㆍ서양 체육사상의 차이를 이론적으로 살펴보는 데 목적을 두고 탐구하였다.
The all-round development of a person is the unity of physical and mental development. The development of the human body is not only the natural maturity of physiological functions, but also a process of transforming the human body ‘based on social requirements’, and the human body also needs educat...
The all-round development of a person is the unity of physical and mental development. The development of the human body is not only the natural maturity of physiological functions, but also a process of transforming the human body ‘based on social requirements’, and the human body also needs education. Physical education takes the promotion of human physical development as its value proposition. If it does not promote but damages human physical development, it is the alienation of physical education and a departure from real sports. Physical education is essentially ‘Body education’, and its purpose is to promote the comprehensive and free development of people. The stipulation of this education of physical education determines that is not only a technical and physiological physical training, but also an important goal dimension of the comprehensive development of education.
Historically, the development of the human body has gone through a process from moral, military and political domination and shadowing to the discovery and appreciation of the body itself. In accordance with this, the fate of sports is also related to morality, military affairs and politics. Since modern times, with the rediscovery of the value of the body itself, the body has been transformed from a means to an end, and the educational nature of physical education has been demonstrated. It has become an important activity for people to return to nature and freedom and rebuild the integrity of the subject. To cultivate people through the development of the body, and to realize the overall freedom and liberation of people through the freedom and liberation of the body, has obtained the sufficient premise of legitimacy in terms of value. In contemporary times, the problem of alienation of physical development has gradually become prominent. Technologicalism, utilitarianism and consumerism have become popular in sports, and this is the concentrated feedback of the overall cultural symptoms of human beings in education: the competitive complex of sports has led to The instrumentalization of the goal of physical development; the one-sidedness of the content of physical development leads to the alienation of ‘complete people’ by physical education; the coercive and stylized process of physical development reflects the power control of sports over the body; the technology of physical development It makes people lose their aesthetic experience.
Human beings have known themselves for a long time. From the great philosophers of ancient Greece in the West to hundreds of schools of thought in ancient China, they all have different thoughts on the body. However, until today, the body is still a familiar and Unfamiliar, magical and mundane multiple carriers. The cultural differences between the East and the West determine the different philosophical views of the body in the East and the West, and the different views on the body also form different views on physical education. For a long time, Eastern and Western philosophical thought has been trying to analyze the multi-dimensional way of existence of the body through the fields of politics, economy, art, culture and society. As the direct bearing form of the body, physical education carries an important judgment perspective for body research. However, in the previous studies, physical education research from the perspective of body philosophy has not received sufficient attention, which does not match the status of the body in physical education. For this reason, this study starts from the perspective of body philosophy, and conducts research on Chinese and Western physical education ideas. By comparing, trying to present Chinese and Western physical education thought objectively from the perspective of body philosophy, which helps us to examine the difference between Chinese and Western physical education thought from a theoretical level.
The all-round development of a person is the unity of physical and mental development. The development of the human body is not only the natural maturity of physiological functions, but also a process of transforming the human body ‘based on social requirements’, and the human body also needs education. Physical education takes the promotion of human physical development as its value proposition. If it does not promote but damages human physical development, it is the alienation of physical education and a departure from real sports. Physical education is essentially ‘Body education’, and its purpose is to promote the comprehensive and free development of people. The stipulation of this education of physical education determines that is not only a technical and physiological physical training, but also an important goal dimension of the comprehensive development of education.
Historically, the development of the human body has gone through a process from moral, military and political domination and shadowing to the discovery and appreciation of the body itself. In accordance with this, the fate of sports is also related to morality, military affairs and politics. Since modern times, with the rediscovery of the value of the body itself, the body has been transformed from a means to an end, and the educational nature of physical education has been demonstrated. It has become an important activity for people to return to nature and freedom and rebuild the integrity of the subject. To cultivate people through the development of the body, and to realize the overall freedom and liberation of people through the freedom and liberation of the body, has obtained the sufficient premise of legitimacy in terms of value. In contemporary times, the problem of alienation of physical development has gradually become prominent. Technologicalism, utilitarianism and consumerism have become popular in sports, and this is the concentrated feedback of the overall cultural symptoms of human beings in education: the competitive complex of sports has led to The instrumentalization of the goal of physical development; the one-sidedness of the content of physical development leads to the alienation of ‘complete people’ by physical education; the coercive and stylized process of physical development reflects the power control of sports over the body; the technology of physical development It makes people lose their aesthetic experience.
Human beings have known themselves for a long time. From the great philosophers of ancient Greece in the West to hundreds of schools of thought in ancient China, they all have different thoughts on the body. However, until today, the body is still a familiar and Unfamiliar, magical and mundane multiple carriers. The cultural differences between the East and the West determine the different philosophical views of the body in the East and the West, and the different views on the body also form different views on physical education. For a long time, Eastern and Western philosophical thought has been trying to analyze the multi-dimensional way of existence of the body through the fields of politics, economy, art, culture and society. As the direct bearing form of the body, physical education carries an important judgment perspective for body research. However, in the previous studies, physical education research from the perspective of body philosophy has not received sufficient attention, which does not match the status of the body in physical education. For this reason, this study starts from the perspective of body philosophy, and conducts research on Chinese and Western physical education ideas. By comparing, trying to present Chinese and Western physical education thought objectively from the perspective of body philosophy, which helps us to examine the difference between Chinese and Western physical education thought from a theoretical level.
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