보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향 : 교사효능감의 매개효과 The Effect of Childcare Teacher-Parent Communication on Teacher-Infant Interaction: The Mediating Effect of Teacher Efficacy원문보기
본 연구는 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 살펴보고, 이러한 영향 관계에서 교사효능감의 매개효과를 규명하여 보육교사의 교사-영유아 상호작용의 질을 향상시키기 위한 중요한 기초자료로 활용하는 데 목적이 있다. 연구의 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아 상호작용에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 보육교사의 교사효능감이 교사-영유아 상호작용에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아 상호작용에 영향을 미침에 있어 교사효능감은 어떠한 매개효과를 가지는가? 이다. 연구문제에 따라 설정된 연구가설을 검증하기 위하여 서울, 인천 및 경기도 지역 어린이집 보육교사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 600부를 배포하여 이중 유효 설문지 552부를 ...
본 연구는 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 살펴보고, 이러한 영향 관계에서 교사효능감의 매개효과를 규명하여 보육교사의 교사-영유아 상호작용의 질을 향상시키기 위한 중요한 기초자료로 활용하는 데 목적이 있다. 연구의 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아 상호작용에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 보육교사의 교사효능감이 교사-영유아 상호작용에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아 상호작용에 영향을 미침에 있어 교사효능감은 어떠한 매개효과를 가지는가? 이다. 연구문제에 따라 설정된 연구가설을 검증하기 위하여 서울, 인천 및 경기도 지역 어린이집 보육교사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 600부를 배포하여 이중 유효 설문지 552부를 SPSS Ver. 22.0을 활용하여 최종 분석하였다. 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션은 교사-영유아 상호작용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 하위요인별로는 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 순으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사와 학부모 간의 커뮤니케이션은 교사효능감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 교사효능감은 교사-영유아 상호작용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 하위요인별로는 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 순으로 유의미한 것으로 나타났다. 넷째, 보육교사의 교사효능감은 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션과 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향 관계에서 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다 하위요인별로는 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 모두 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 연구 결과에 따른 논의는 다음과 같다. 첫째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션은 교사-영유아 상호작용에 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 교사-영유아 상호작용의 질을 높이기 위한 방안 가운데 하나로 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 긍정적으로 이루어 질 수 있도록 노력하며 이를 증진시키기 위한 다양한 방안들이 모색되어야 함을 본 연구 결과가 시사해 준다. 하위요인별로는 보육교사와 학부모 간의 커뮤니케이션이 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 모두 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 영향력은 정서적상호작용에 가장 큰 것으로 나타났으며, 그 다음 언어적 상호작용, 행동적상호작용 순으로 영향력을 나타내었다. 이는 보육교사와 학부모 간의 원활한 커뮤니케이션은 교사-영유아 간 상호작용의 정서, 언어, 행동 모든 상호작용에 긍정적 영향을 미치며 특히, 정서적상호작용 즉, 교사가 친절하고 웃는 얼굴로 영유아를 대면하며 영유아의 감정이나 개별적인 요구에 민감하게 영유아 스스로 자신의 생각이나 느낌을 자연스럽게 표현할 수 있는 편안한 분위기를 조성해 줄 수 있도록 하는데 가장 효과적임을 보여준다. 둘째, 보육교사와 학부모 간의 커뮤니케이션은 교사효능감에 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 원활할수록 교사 스스로 자신이 영유아의 성장 발달에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대하는 믿음이 더욱 높아질 수 있음을 보여준다. 셋째, 보육교사의 교사효능감은 교사-영유아 상호작용에 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 하위요인별로도 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 모두 정(+)적으로 유의미한 것으로 나타났다. 이는 교사-영유아 상호작용의 질을 높이기 위한 방안으로 보육교사의 교사효능감을 증진시키기 위한 노력과 체계적인 방안 마련이 필요함을 연구결과가 시사해 준다. 넷째, 보육교사의 교사효능감은 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션과 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향 관계에서 부분매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 하위요인별로는 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 모두 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아상호작용에 직접적 영향을 미칠 뿐 아니라 교사효능감을 매개로 교사-영유아상호작용에 긍정적 영향을 나타내고 있음을 보여준다. 연구의 함의는 교사-영유아 상호작용을 향상시키기 위한 방안으로 교사와 학부모 간 커뮤니케이션과 교사효능감을 높이기 위한 프로그램 개발의 필요성과 정책적 방안 및 이를 통한 보육 서비스 질 증진에 기여하고자 한다.
본 연구는 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 살펴보고, 이러한 영향 관계에서 교사효능감의 매개효과를 규명하여 보육교사의 교사-영유아 상호작용의 질을 향상시키기 위한 중요한 기초자료로 활용하는 데 목적이 있다. 연구의 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아 상호작용에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 보육교사의 교사효능감이 교사-영유아 상호작용에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아 상호작용에 영향을 미침에 있어 교사효능감은 어떠한 매개효과를 가지는가? 이다. 연구문제에 따라 설정된 연구가설을 검증하기 위하여 서울, 인천 및 경기도 지역 어린이집 보육교사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 600부를 배포하여 이중 유효 설문지 552부를 SPSS Ver. 22.0을 활용하여 최종 분석하였다. 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션은 교사-영유아 상호작용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 하위요인별로는 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 순으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사와 학부모 간의 커뮤니케이션은 교사효능감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 교사효능감은 교사-영유아 상호작용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 하위요인별로는 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 순으로 유의미한 것으로 나타났다. 넷째, 보육교사의 교사효능감은 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션과 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향 관계에서 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다 하위요인별로는 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 모두 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 연구 결과에 따른 논의는 다음과 같다. 첫째, 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션은 교사-영유아 상호작용에 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 교사-영유아 상호작용의 질을 높이기 위한 방안 가운데 하나로 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 긍정적으로 이루어 질 수 있도록 노력하며 이를 증진시키기 위한 다양한 방안들이 모색되어야 함을 본 연구 결과가 시사해 준다. 하위요인별로는 보육교사와 학부모 간의 커뮤니케이션이 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 모두 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 영향력은 정서적상호작용에 가장 큰 것으로 나타났으며, 그 다음 언어적 상호작용, 행동적상호작용 순으로 영향력을 나타내었다. 이는 보육교사와 학부모 간의 원활한 커뮤니케이션은 교사-영유아 간 상호작용의 정서, 언어, 행동 모든 상호작용에 긍정적 영향을 미치며 특히, 정서적상호작용 즉, 교사가 친절하고 웃는 얼굴로 영유아를 대면하며 영유아의 감정이나 개별적인 요구에 민감하게 영유아 스스로 자신의 생각이나 느낌을 자연스럽게 표현할 수 있는 편안한 분위기를 조성해 줄 수 있도록 하는데 가장 효과적임을 보여준다. 둘째, 보육교사와 학부모 간의 커뮤니케이션은 교사효능감에 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 원활할수록 교사 스스로 자신이 영유아의 성장 발달에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대하는 믿음이 더욱 높아질 수 있음을 보여준다. 셋째, 보육교사의 교사효능감은 교사-영유아 상호작용에 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 하위요인별로도 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 모두 정(+)적으로 유의미한 것으로 나타났다. 이는 교사-영유아 상호작용의 질을 높이기 위한 방안으로 보육교사의 교사효능감을 증진시키기 위한 노력과 체계적인 방안 마련이 필요함을 연구결과가 시사해 준다. 넷째, 보육교사의 교사효능감은 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션과 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향 관계에서 부분매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 하위요인별로는 정서적상호작용, 언어적상호작용, 행동적상호작용 모두 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 보육교사와 학부모 간 커뮤니케이션이 교사-영유아상호작용에 직접적 영향을 미칠 뿐 아니라 교사효능감을 매개로 교사-영유아상호작용에 긍정적 영향을 나타내고 있음을 보여준다. 연구의 함의는 교사-영유아 상호작용을 향상시키기 위한 방안으로 교사와 학부모 간 커뮤니케이션과 교사효능감을 높이기 위한 프로그램 개발의 필요성과 정책적 방안 및 이를 통한 보육 서비스 질 증진에 기여하고자 한다.
The purpose of this study is to examine the effects of communication between childcare teachers and parents on teacher-infant interaction, and to identify the mediating effects of teacher efficacy in this relationship and to use it as an important basic data to improve the quality of teacher-infant ...
The purpose of this study is to examine the effects of communication between childcare teachers and parents on teacher-infant interaction, and to identify the mediating effects of teacher efficacy in this relationship and to use it as an important basic data to improve the quality of teacher-infant interaction of childcare teachers. The research questions for the purpose of this study are as follows. First, how does communication between childcare teachers and parents affect teacher-infant interaction? Second, how does communication between childcare teachers and parents affect teacher efficacy? Third, how does the teacher efficacy of child care teachers affect teacher-infant interaction? Fourth, what mediator effect does teacher efficacy have in the process of communication between childcare teachers and parents affecting teacher-infant interaction? To verify the hypothesis set according to this research question, a survey was conducted on childcare teachers in S, I and K areas, and a total of 552 valid questionnaires were distributed and 552 questionnaires were SPSS Ver.,22.0 was used for final analysis.
The results of this study are as follows. First, communication between childcare teachers and parents had a significant effect on teacher-infant interaction, and by sub-factors, emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction had a significant effect in the order of emotional interaction. Second, communication between childcare teachers and parents had a significant effect on teacher efficacy. Third, the teacher efficacy of childcare teachers had a significant effect on teacher-infant interaction, and the sub-factors were significant in the order of emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction. Fourth, the teacher efficacy of childcare teachers had a partial mediating effect on the relationship between communication with parents and teacher-infant interaction. The sub-factors showed that emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction had partial mediating effects. The discussion based on the results of this study is as follows. First, communication between childcare teachers and parents had a positive (+) effect on teacher-infant interaction. This study suggests that as one of the ways to improve the quality of teacher-infant interaction, various measures should be sought to improve the communication between childcare teachers and parents. By sub-factors, communication between childcare teachers and parents had a positive effect on emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction, and the influence was the highest in emotional interaction (=0.403, p<.001), followed by verbal interaction (=0.392, p<.001) and behavioral interaction (=0.35, p<.001), his shows that smooth communication between childcare teachers and parents has a positive effect on all interactions of emotion, language, and behavior between teachers and infants. Especially, it is most effective to create a comfortable atmosphere in which the teacher can face the infant with a friendly and smiling face and express his/her thoughts and feelings naturally by himself/herself sensitive to the emotions and individual needs of the infant. Second, communication between childcare teachers and parents had a positive (+) effect on teacher efficacy. This shows that the more smooth communication between childcare teachers and parents, the higher the belief that the teacher expects himself or herself to have a positive impact on the growth and development of infants and young children. Third, the teacher efficacy of child care teachers had a positive (+) effect on teacher-infant interaction. Also, emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction were all positively significant.,This study suggests that efforts to improve teacher efficacy and systematic plans are needed to improve the quality of teacher-infant interaction. Fourth, the teacher efficacy of childcare teachers had a partial mediating effect on the relationship between communication with parents and teacher-infant interaction. The sub-factors showed that emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction had partial mediating effects.,These results show that communication between childcare teachers and parents not only has a direct effect on teacher-infant interaction, but also has a positive effect on teacher-infant interaction through teacher efficacy.,In other words, the smooth communication between childcare teachers and parents has a positive effect on the improvement of teacher-infant interaction, and it shows that the quality of interaction between teachers and infants can be improved by enhancing the teacher efficacy of childcare teachers. The implications of this study are to contribute to the improvement of the quality of communication between teachers and parents, the necessity of program development to improve teacher efficacy, policy measures, and the quality of childcare services through the improvement of teacher-infant interaction.
The purpose of this study is to examine the effects of communication between childcare teachers and parents on teacher-infant interaction, and to identify the mediating effects of teacher efficacy in this relationship and to use it as an important basic data to improve the quality of teacher-infant interaction of childcare teachers. The research questions for the purpose of this study are as follows. First, how does communication between childcare teachers and parents affect teacher-infant interaction? Second, how does communication between childcare teachers and parents affect teacher efficacy? Third, how does the teacher efficacy of child care teachers affect teacher-infant interaction? Fourth, what mediator effect does teacher efficacy have in the process of communication between childcare teachers and parents affecting teacher-infant interaction? To verify the hypothesis set according to this research question, a survey was conducted on childcare teachers in S, I and K areas, and a total of 552 valid questionnaires were distributed and 552 questionnaires were SPSS Ver.,22.0 was used for final analysis.
The results of this study are as follows. First, communication between childcare teachers and parents had a significant effect on teacher-infant interaction, and by sub-factors, emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction had a significant effect in the order of emotional interaction. Second, communication between childcare teachers and parents had a significant effect on teacher efficacy. Third, the teacher efficacy of childcare teachers had a significant effect on teacher-infant interaction, and the sub-factors were significant in the order of emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction. Fourth, the teacher efficacy of childcare teachers had a partial mediating effect on the relationship between communication with parents and teacher-infant interaction. The sub-factors showed that emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction had partial mediating effects. The discussion based on the results of this study is as follows. First, communication between childcare teachers and parents had a positive (+) effect on teacher-infant interaction. This study suggests that as one of the ways to improve the quality of teacher-infant interaction, various measures should be sought to improve the communication between childcare teachers and parents. By sub-factors, communication between childcare teachers and parents had a positive effect on emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction, and the influence was the highest in emotional interaction (=0.403, p<.001), followed by verbal interaction (=0.392, p<.001) and behavioral interaction (=0.35, p<.001), his shows that smooth communication between childcare teachers and parents has a positive effect on all interactions of emotion, language, and behavior between teachers and infants. Especially, it is most effective to create a comfortable atmosphere in which the teacher can face the infant with a friendly and smiling face and express his/her thoughts and feelings naturally by himself/herself sensitive to the emotions and individual needs of the infant. Second, communication between childcare teachers and parents had a positive (+) effect on teacher efficacy. This shows that the more smooth communication between childcare teachers and parents, the higher the belief that the teacher expects himself or herself to have a positive impact on the growth and development of infants and young children. Third, the teacher efficacy of child care teachers had a positive (+) effect on teacher-infant interaction. Also, emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction were all positively significant.,This study suggests that efforts to improve teacher efficacy and systematic plans are needed to improve the quality of teacher-infant interaction. Fourth, the teacher efficacy of childcare teachers had a partial mediating effect on the relationship between communication with parents and teacher-infant interaction. The sub-factors showed that emotional interaction, verbal interaction, and behavioral interaction had partial mediating effects.,These results show that communication between childcare teachers and parents not only has a direct effect on teacher-infant interaction, but also has a positive effect on teacher-infant interaction through teacher efficacy.,In other words, the smooth communication between childcare teachers and parents has a positive effect on the improvement of teacher-infant interaction, and it shows that the quality of interaction between teachers and infants can be improved by enhancing the teacher efficacy of childcare teachers. The implications of this study are to contribute to the improvement of the quality of communication between teachers and parents, the necessity of program development to improve teacher efficacy, policy measures, and the quality of childcare services through the improvement of teacher-infant interaction.
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