본 연구는 성인의 아동기 정서적 학대 경험과 대인관계문제와의 관계에서 자기체계 손상과 정서조절곤란의 이중매개효과를 검증하기 위하여 수행되었다. 이를 위해 전국에 있는 만 19세 이상 성인을 대상으로 구글 설문을 온라인으로 실시하여 최종 376명(남 77명, 여 299명)의 자료를 분석하였다. 설문에는 정서적 학대 척도, 자기체계 손상 척도, 정서조절곤란 척도, 대인관계문제 척도가 포함되었다. 아동기 정서적 학대, 자기체계 손상, 정서조절곤란, 대인관계문제의 상관관계와 ...
본 연구는 성인의 아동기 정서적 학대 경험과 대인관계문제와의 관계에서 자기체계 손상과 정서조절곤란의 이중매개효과를 검증하기 위하여 수행되었다. 이를 위해 전국에 있는 만 19세 이상 성인을 대상으로 구글 설문을 온라인으로 실시하여 최종 376명(남 77명, 여 299명)의 자료를 분석하였다. 설문에는 정서적 학대 척도, 자기체계 손상 척도, 정서조절곤란 척도, 대인관계문제 척도가 포함되었다. 아동기 정서적 학대, 자기체계 손상, 정서조절곤란, 대인관계문제의 상관관계와 매개효과 검증을 위하여 SPSS 22.0과 PROCESS Macro v4.1 프로그램을 사용하여 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 아동기 정서적 학대, 자기체계 손상, 정서조절곤란, 대인관계문제와 상호 간의 유의미한 정적상관을 보였다. 둘째, 아동기 정서적 학대와 대인관계문제 간의 관계에서 자기체계 손상이 완전 매개효과를 나타냈다. 셋째, 성인의 아동기 정서적 학대와 대인관계문제 간의 관계에서 자기체계 손상과 정서조절곤란이 순차 이중매개하는 것으로 나타났다. 다음으로 연구의 의의와 제한점, 후속 연구에 대한 시사점을 논의하였다.
본 연구는 성인의 아동기 정서적 학대 경험과 대인관계문제와의 관계에서 자기체계 손상과 정서조절곤란의 이중매개효과를 검증하기 위하여 수행되었다. 이를 위해 전국에 있는 만 19세 이상 성인을 대상으로 구글 설문을 온라인으로 실시하여 최종 376명(남 77명, 여 299명)의 자료를 분석하였다. 설문에는 정서적 학대 척도, 자기체계 손상 척도, 정서조절곤란 척도, 대인관계문제 척도가 포함되었다. 아동기 정서적 학대, 자기체계 손상, 정서조절곤란, 대인관계문제의 상관관계와 매개효과 검증을 위하여 SPSS 22.0과 PROCESS Macro v4.1 프로그램을 사용하여 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 아동기 정서적 학대, 자기체계 손상, 정서조절곤란, 대인관계문제와 상호 간의 유의미한 정적상관을 보였다. 둘째, 아동기 정서적 학대와 대인관계문제 간의 관계에서 자기체계 손상이 완전 매개효과를 나타냈다. 셋째, 성인의 아동기 정서적 학대와 대인관계문제 간의 관계에서 자기체계 손상과 정서조절곤란이 순차 이중매개하는 것으로 나타났다. 다음으로 연구의 의의와 제한점, 후속 연구에 대한 시사점을 논의하였다.
The purpose of this study was to investigate the relationship between childhood emotional abuse experience, traumatized self-system, emotion dystegulation, and interpersonal problems, and verify the mediating effect of traumatized self-system and emotion dystegulation when childhood emotional abuse ...
The purpose of this study was to investigate the relationship between childhood emotional abuse experience, traumatized self-system, emotion dystegulation, and interpersonal problems, and verify the mediating effect of traumatized self-system and emotion dystegulation when childhood emotional abuse experience affects interpersonal problems. Data were collected and analyzed by using the childhood Emotional Abuse scale, traumatized self-system scale, emotion dystegulation scale, and interpersonal problems scale on 376 men and women aged 19 or older (77 men and 299 women). An analysis was conducted using SPSS 22.0 and PROCESS Macro v4.1 programs to verify the superior relationship and mediating effect of childhood emotional abuse, traumatized self-system, emotion dystegulation, and interpersonal problems. The main results of the study are summarized as follows. First, there was a significant positive correlation between childhood emotional abuse, traumatized self-system, emotion dystegulation, and interpersonal problems. Second, in the relationship between childhood emotional abuse and interpersonal problems, showed a complete mediating effect. Third, it was found that traumatized self-system and emotion dystegulation were sequentially double mediated in the relationship between emotional abuse and interpersonal relationship problems in adults. Based on these results, the significance and limitations of the study and implications for the direction of subsequent research were discussed.
The purpose of this study was to investigate the relationship between childhood emotional abuse experience, traumatized self-system, emotion dystegulation, and interpersonal problems, and verify the mediating effect of traumatized self-system and emotion dystegulation when childhood emotional abuse experience affects interpersonal problems. Data were collected and analyzed by using the childhood Emotional Abuse scale, traumatized self-system scale, emotion dystegulation scale, and interpersonal problems scale on 376 men and women aged 19 or older (77 men and 299 women). An analysis was conducted using SPSS 22.0 and PROCESS Macro v4.1 programs to verify the superior relationship and mediating effect of childhood emotional abuse, traumatized self-system, emotion dystegulation, and interpersonal problems. The main results of the study are summarized as follows. First, there was a significant positive correlation between childhood emotional abuse, traumatized self-system, emotion dystegulation, and interpersonal problems. Second, in the relationship between childhood emotional abuse and interpersonal problems, showed a complete mediating effect. Third, it was found that traumatized self-system and emotion dystegulation were sequentially double mediated in the relationship between emotional abuse and interpersonal relationship problems in adults. Based on these results, the significance and limitations of the study and implications for the direction of subsequent research were discussed.
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