21세기 이후 산업화에 따른 과학기술의 발전은 대량생산, 대량판매, 대량소비를 가져왔다. 그러나 소비생활의 변화는 에너지자원의 소비를 가속화시킴으로써 자원의 고갈과 환경 파괴의 위기를 초래하였으며 인류의 지속적인 발전은 몰론 생존마저 위협받은 중대한 사태에 직면하게 되었다. 동시에 소비자는 기업의 환경 보호 책임에 대한 기대가 높아지고 있다. 이러한 배경에서 기업이 수행하는 일련의 자원 보호 및 오염 통제를 위한 환경 행동은 좋은 기업 이미지를 구축하고 긍정적인 사회적 명성을 얻는 중요한 수단이 되었다. 본 연구는 그린 마케팅의 관점에서 출발하여 기업 친환경행동에 대한 소비자의 심리적 ...
21세기 이후 산업화에 따른 과학기술의 발전은 대량생산, 대량판매, 대량소비를 가져왔다. 그러나 소비생활의 변화는 에너지자원의 소비를 가속화시킴으로써 자원의 고갈과 환경 파괴의 위기를 초래하였으며 인류의 지속적인 발전은 몰론 생존마저 위협받은 중대한 사태에 직면하게 되었다. 동시에 소비자는 기업의 환경 보호 책임에 대한 기대가 높아지고 있다. 이러한 배경에서 기업이 수행하는 일련의 자원 보호 및 오염 통제를 위한 환경 행동은 좋은 기업 이미지를 구축하고 긍정적인 사회적 명성을 얻는 중요한 수단이 되었다. 본 연구는 그린 마케팅의 관점에서 출발하여 기업 친환경행동에 대한 소비자의 심리적 의사 결정 과정에 초점을 맞추고 기업 친환경행동이 소비자 반응에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 본 연구는 기업 친환경행동을 실질적 환경행동과 상징적 환경행동으로 구분한다. 본 연구에서는 기업의 행동동기에 대한 소비자의 인식을 효과적으로 반영할 수 있는 3가지 심리적 변수를 동기진정성 인식, 그린워싱, 환경의식을 독립변수로, 기업 태도를 매개변수로, 실질적 환경행동과 상징적 환경행동을 조절변수로, 소비자 반응을 종속변수로 이론모델을 구축하고 관련 연구 가설을 제시한다. 실질적 환경행동과 상징적 환경행동에서 동기진정성 인식과 환경의식은 소비자의 기업 태도에 유의적인 정의 영향을 미치고, 그린워싱은 실질적 환경행동에 부의 영향을 미치며, 상징적 환경행동은 기업 태도에 유의적인 부의 영향을 미치지 않는다. 두 가지 환경 행동 중 기업 태도는 소비자 반응에 유의적인 정의 영향을 미친다. 동시에 동기진정성 인식, 그린워싱 및 환경인식은 소비자 반응에 유의적인 정의 영향을 미치며 소비자 태도의 매개 효과가 확인되었다. 그러나 실질적 환경행동과 상징적 환경행동의 조절효과에는 유의적인 차이가 없는 것으로 나타났다. 기존 기업 친환경행동에 대한 연구는 일반적으로 투자 관점에서 자본 시장, 기업의 장기 재무성과 및 환경성과에 대한 환경 결정의 영향을 분석한다. 그런데 환경 결정은 기업이 녹색 발전 원칙과 환경 지속 가능성 개념을 실천하는 데 중요한 구현이며 그린마케팅 전략의 중요한 부분이다. 본문은 기업 친환경 행동이 소비자 반응에 미치는 영향을 연구하고 기업 친환경행동 연구의 관점을 보완하고 발전할 뿐만 아니라 기존 그린마케팅 연구에서 기업 환경 행동 연구의 단점을 보완한다. 본 연구는 다음과 같은 실무적 시사점을 가지고 있다. 첫째, 기업은 소비자의 반응을 향상시키기 위해 다양한 친환경행동을 수행해야 한다. 기업 친환경행동은 정부와 관련 부서의 정책, 규정 및 요구 사항일 뿐만 아니라 기업이 환경 보호 약속을 이행하기 위한 소비자의 요구 사항이기도 한다. 둘째, 기업이 그린마케팅 전략을 수립하고 환경 행동을 촉진하는 과정에서 기업의 행동 동기에 대한 소비자의 인식과 판단에 주의를 기울여야 한다.
21세기 이후 산업화에 따른 과학기술의 발전은 대량생산, 대량판매, 대량소비를 가져왔다. 그러나 소비생활의 변화는 에너지자원의 소비를 가속화시킴으로써 자원의 고갈과 환경 파괴의 위기를 초래하였으며 인류의 지속적인 발전은 몰론 생존마저 위협받은 중대한 사태에 직면하게 되었다. 동시에 소비자는 기업의 환경 보호 책임에 대한 기대가 높아지고 있다. 이러한 배경에서 기업이 수행하는 일련의 자원 보호 및 오염 통제를 위한 환경 행동은 좋은 기업 이미지를 구축하고 긍정적인 사회적 명성을 얻는 중요한 수단이 되었다. 본 연구는 그린 마케팅의 관점에서 출발하여 기업 친환경행동에 대한 소비자의 심리적 의사 결정 과정에 초점을 맞추고 기업 친환경행동이 소비자 반응에 미치는 영향에 대해 연구하였다. 본 연구는 기업 친환경행동을 실질적 환경행동과 상징적 환경행동으로 구분한다. 본 연구에서는 기업의 행동동기에 대한 소비자의 인식을 효과적으로 반영할 수 있는 3가지 심리적 변수를 동기진정성 인식, 그린워싱, 환경의식을 독립변수로, 기업 태도를 매개변수로, 실질적 환경행동과 상징적 환경행동을 조절변수로, 소비자 반응을 종속변수로 이론모델을 구축하고 관련 연구 가설을 제시한다. 실질적 환경행동과 상징적 환경행동에서 동기진정성 인식과 환경의식은 소비자의 기업 태도에 유의적인 정의 영향을 미치고, 그린워싱은 실질적 환경행동에 부의 영향을 미치며, 상징적 환경행동은 기업 태도에 유의적인 부의 영향을 미치지 않는다. 두 가지 환경 행동 중 기업 태도는 소비자 반응에 유의적인 정의 영향을 미친다. 동시에 동기진정성 인식, 그린워싱 및 환경인식은 소비자 반응에 유의적인 정의 영향을 미치며 소비자 태도의 매개 효과가 확인되었다. 그러나 실질적 환경행동과 상징적 환경행동의 조절효과에는 유의적인 차이가 없는 것으로 나타났다. 기존 기업 친환경행동에 대한 연구는 일반적으로 투자 관점에서 자본 시장, 기업의 장기 재무성과 및 환경성과에 대한 환경 결정의 영향을 분석한다. 그런데 환경 결정은 기업이 녹색 발전 원칙과 환경 지속 가능성 개념을 실천하는 데 중요한 구현이며 그린마케팅 전략의 중요한 부분이다. 본문은 기업 친환경 행동이 소비자 반응에 미치는 영향을 연구하고 기업 친환경행동 연구의 관점을 보완하고 발전할 뿐만 아니라 기존 그린마케팅 연구에서 기업 환경 행동 연구의 단점을 보완한다. 본 연구는 다음과 같은 실무적 시사점을 가지고 있다. 첫째, 기업은 소비자의 반응을 향상시키기 위해 다양한 친환경행동을 수행해야 한다. 기업 친환경행동은 정부와 관련 부서의 정책, 규정 및 요구 사항일 뿐만 아니라 기업이 환경 보호 약속을 이행하기 위한 소비자의 요구 사항이기도 한다. 둘째, 기업이 그린마케팅 전략을 수립하고 환경 행동을 촉진하는 과정에서 기업의 행동 동기에 대한 소비자의 인식과 판단에 주의를 기울여야 한다.
Since the 21st century, with the development of industrialisation, technology has brought about mass production, mass sales and mass consumption. However, the changes in consumer life have accelerated the consumption of energy resources, causing a crisis of resource depletion and environmental damag...
Since the 21st century, with the development of industrialisation, technology has brought about mass production, mass sales and mass consumption. However, the changes in consumer life have accelerated the consumption of energy resources, causing a crisis of resource depletion and environmental damage, and a major event in which the continued development of mankind is even threatened in terms of survival. At the same time, there is a growing expectation for companies to take responsibility for environmental protection. In this context, a series of environmental behaviors carried out by enterprises with the aim of protecting resources and combating pollution have become an important means to capture green market share, build a good corporate image and gain a positive social reputation. This study will focus on the psychological decision-making process of consumers' environmental behaviour from the perspective of green marketing and explore the impact of environmental behaviour on consumer response. This study classifies corporate environmental behaviors into substantive and symbolic environmental behaviors based on institutional theory. This study introduces three psychological variables that can effectively reflect consumers' perceptions of corporate behaviour: perceived sincerity of motives, perceptions of greenwashing, and environmental awareness, and constructs a theoretical model with perceived sincerity of motives, greenwashing, and environmental awareness as independent variables, consumer attitudes as mediating variables, substantive environmental behaviour and symbolic environmental behaviour as moderating variables, and consumer responses as dependent variables. Perceived sincerity of motives and environmental awareness have a positive impact on consumer attitudes in both substantive and symbolic environmental behaviors, with greenwashing behaviour having a negative impact on consumer attitudes in substantive environmental behaviors and symbolic environmental behaviors. Consumer attitudes have a positive impact on consumer responses in both environmental behaviors. Also perceived sincerity of motives, greenwashing and environmental awareness all had a direct effect on consumer responses. The mediating role of consumer attitudes was confirmed. There was no significant difference between the moderating effects of substantive and symbolic environmental behaviors across the variables. Existing research on corporate environmental behaviour generally analyses the impact of environmental decisions on capital markets, long-term corporate financial performance and environmental performance from an investment perspective. However, environmental decisions, as an important manifestation of enterprises' practice of green development principles and the concept of environmental sustainability, are an important component of green marketing strategies. This paper investigates the impact of corporate environmental behaviour on consumer responses, which not only complements and develops the perspective of corporate environmental behaviour research, but also supplements the existing green marketing research on corporate environmental behaviour. This study has the following practical implications. First, companies need to carry out a variety of environmental actions to improve consumer response. Corporate environmental actions are not only the policy regulations and requirements of the government and relevant departments, but also the urgent demand of consumers for companies to fulfil their environmental commitments. Secondly, in the process of formulating green marketing strategies and promoting environmental actions by enterprises, attention should be paid to consumers' perceptions and judgments of the motivations for their actions.
Since the 21st century, with the development of industrialisation, technology has brought about mass production, mass sales and mass consumption. However, the changes in consumer life have accelerated the consumption of energy resources, causing a crisis of resource depletion and environmental damage, and a major event in which the continued development of mankind is even threatened in terms of survival. At the same time, there is a growing expectation for companies to take responsibility for environmental protection. In this context, a series of environmental behaviors carried out by enterprises with the aim of protecting resources and combating pollution have become an important means to capture green market share, build a good corporate image and gain a positive social reputation. This study will focus on the psychological decision-making process of consumers' environmental behaviour from the perspective of green marketing and explore the impact of environmental behaviour on consumer response. This study classifies corporate environmental behaviors into substantive and symbolic environmental behaviors based on institutional theory. This study introduces three psychological variables that can effectively reflect consumers' perceptions of corporate behaviour: perceived sincerity of motives, perceptions of greenwashing, and environmental awareness, and constructs a theoretical model with perceived sincerity of motives, greenwashing, and environmental awareness as independent variables, consumer attitudes as mediating variables, substantive environmental behaviour and symbolic environmental behaviour as moderating variables, and consumer responses as dependent variables. Perceived sincerity of motives and environmental awareness have a positive impact on consumer attitudes in both substantive and symbolic environmental behaviors, with greenwashing behaviour having a negative impact on consumer attitudes in substantive environmental behaviors and symbolic environmental behaviors. Consumer attitudes have a positive impact on consumer responses in both environmental behaviors. Also perceived sincerity of motives, greenwashing and environmental awareness all had a direct effect on consumer responses. The mediating role of consumer attitudes was confirmed. There was no significant difference between the moderating effects of substantive and symbolic environmental behaviors across the variables. Existing research on corporate environmental behaviour generally analyses the impact of environmental decisions on capital markets, long-term corporate financial performance and environmental performance from an investment perspective. However, environmental decisions, as an important manifestation of enterprises' practice of green development principles and the concept of environmental sustainability, are an important component of green marketing strategies. This paper investigates the impact of corporate environmental behaviour on consumer responses, which not only complements and develops the perspective of corporate environmental behaviour research, but also supplements the existing green marketing research on corporate environmental behaviour. This study has the following practical implications. First, companies need to carry out a variety of environmental actions to improve consumer response. Corporate environmental actions are not only the policy regulations and requirements of the government and relevant departments, but also the urgent demand of consumers for companies to fulfil their environmental commitments. Secondly, in the process of formulating green marketing strategies and promoting environmental actions by enterprises, attention should be paid to consumers' perceptions and judgments of the motivations for their actions.
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