한중 TV 드라마 원형에 따른 여성 캐릭터 특성 연구 : 〈검색어를 입력하세요 WWW〉과 〈겨우, 서른〉 을 중심으로 A Study on the Characteristics of Female Characters in the Prototype of Korean Chinese TV Dramas : Centered on "Search WWW" and "Nothing But Thirty"원문보기
본 논문의 연구 목적은 한중 TV 드라마 원형에서 나오는 여성 캐릭터들의 특성은 어떻게 드라마에서 재현하는지 그리고 한중 양국은 드라마 여성 캐릭터를 설정할 때 공통점과 차이점에 대해 연구하였다. 분석 대상은〈검색어를 입력하세요 WWW〉 과 〈겨우, 서른〉의 주로 여성 캐릭터고 대사와 장면 분석을 통해 지금 TV 드라마 여성 캐릭터 원형 특성의 관점에서 한중 TV 드라마 여성 캐릭터의 공통점과 차이점을 도출하였다. 연구 범위는 한중 여성 캐릭터를 위주의 TV 드라마다. 여성 드라마가 여성 캐릭터를 위주의 TV 드라마고 여성의 성장을 중심으로 이야기를 전개한다. 남성 캐릭터는 조력자이나 보조뿐이고 여성 캐릭터의 성장은 집중하게 이야기한다. 여성 캐릭터 성장 이야기의 분량은 사랑 이야기보다 많고 더 자세하다고 정리한다. 연구 대상은 〈검색어를 입력하세요 WWW> 과 〈겨우, 서른〉 중의 등장하는 주로 여성 캐릭터들이다. 이런 캐릭터들이 가진 원형 특성을 파악하고 한중 양국은 드라마 여성 캐릭터를 설정할 때 공통점과 차이점을 도출하였다. 본 연구는 주로 융과 노이만의 분석심리학 이론 중 원형적 여성성 관련 여성 신화 원형과 드라마 캐릭터 간에 관계를 탐색한다. 이어 관련된 여신 원형과 ...
본 논문의 연구 목적은 한중 TV 드라마 원형에서 나오는 여성 캐릭터들의 특성은 어떻게 드라마에서 재현하는지 그리고 한중 양국은 드라마 여성 캐릭터를 설정할 때 공통점과 차이점에 대해 연구하였다. 분석 대상은〈검색어를 입력하세요 WWW〉 과 〈겨우, 서른〉의 주로 여성 캐릭터고 대사와 장면 분석을 통해 지금 TV 드라마 여성 캐릭터 원형 특성의 관점에서 한중 TV 드라마 여성 캐릭터의 공통점과 차이점을 도출하였다. 연구 범위는 한중 여성 캐릭터를 위주의 TV 드라마다. 여성 드라마가 여성 캐릭터를 위주의 TV 드라마고 여성의 성장을 중심으로 이야기를 전개한다. 남성 캐릭터는 조력자이나 보조뿐이고 여성 캐릭터의 성장은 집중하게 이야기한다. 여성 캐릭터 성장 이야기의 분량은 사랑 이야기보다 많고 더 자세하다고 정리한다. 연구 대상은 〈검색어를 입력하세요 WWW> 과 〈겨우, 서른〉 중의 등장하는 주로 여성 캐릭터들이다. 이런 캐릭터들이 가진 원형 특성을 파악하고 한중 양국은 드라마 여성 캐릭터를 설정할 때 공통점과 차이점을 도출하였다. 본 연구는 주로 융과 노이만의 분석심리학 이론 중 원형적 여성성 관련 여성 신화 원형과 드라마 캐릭터 간에 관계를 탐색한다. 이어 관련된 여신 원형과 빅토리아 린 슈미트의 여성 캐릭터 유형을 주요 관점으로 적용해 분석했다. 본 논문은 여성의 사회적 신분에 따라 여성 캐릭터 유형은 어머니, 아내, 아버지의 딸과 기타 (여전사와 파괴자)로 응용하고 한중 사례 <검색어를 입력하세요 WWW〉 과 〈겨우, 서른〉 중의 주로 여성 캐릭터들이 분류했었고 양국 같은 원형으로 캐릭터를 설정하는 방식도 구체적으로 제시하다. 먼저 원형적 여성성의 특징과 분류를 파악하고 드라마 여성 캐릭터 분석으로 적용되었는지를 살펴보았다. 다음에 빅토리아 린 슈미트의 여성 원형 분류를 비롯하여 지금 사회 여성의 사회적 신분에 따라 어머니, 아내, 아버지의 딸과 기타 유형의 특징을 정리한 후 사례 분석은 드라마 대사와 장면 분석을 통해 캐릭터의 대사나 등장하는 장면이 원형 특성을 활용한 모습을 제시하였다. 집단 무의식을 구성하는 원형은 작가의 무의식에서 작용해 원형적 이야기와 캐릭터로 형상화된다. 이런 무의식의 선택은 작가가 혼자 하는 게 아니라 사회 환경과 경제 환경의 변화가 여성 캐릭터 설정에 대한 영향을 끼친다. 신화 원형을 바탕으로 캐릭터를 만든 게 이미 낙오하고 다양한 원형 특징을 가진 여성 캐릭터가 유형이 되고 있다. 이런 캐릭터는 측면에서 지금 사회 여성의 욕구를 반영한다. 본 연구의 성과가 그 활용의 단초가 될 수 있을 것이다.
본 논문의 연구 목적은 한중 TV 드라마 원형에서 나오는 여성 캐릭터들의 특성은 어떻게 드라마에서 재현하는지 그리고 한중 양국은 드라마 여성 캐릭터를 설정할 때 공통점과 차이점에 대해 연구하였다. 분석 대상은〈검색어를 입력하세요 WWW〉 과 〈겨우, 서른〉의 주로 여성 캐릭터고 대사와 장면 분석을 통해 지금 TV 드라마 여성 캐릭터 원형 특성의 관점에서 한중 TV 드라마 여성 캐릭터의 공통점과 차이점을 도출하였다. 연구 범위는 한중 여성 캐릭터를 위주의 TV 드라마다. 여성 드라마가 여성 캐릭터를 위주의 TV 드라마고 여성의 성장을 중심으로 이야기를 전개한다. 남성 캐릭터는 조력자이나 보조뿐이고 여성 캐릭터의 성장은 집중하게 이야기한다. 여성 캐릭터 성장 이야기의 분량은 사랑 이야기보다 많고 더 자세하다고 정리한다. 연구 대상은 〈검색어를 입력하세요 WWW> 과 〈겨우, 서른〉 중의 등장하는 주로 여성 캐릭터들이다. 이런 캐릭터들이 가진 원형 특성을 파악하고 한중 양국은 드라마 여성 캐릭터를 설정할 때 공통점과 차이점을 도출하였다. 본 연구는 주로 융과 노이만의 분석심리학 이론 중 원형적 여성성 관련 여성 신화 원형과 드라마 캐릭터 간에 관계를 탐색한다. 이어 관련된 여신 원형과 빅토리아 린 슈미트의 여성 캐릭터 유형을 주요 관점으로 적용해 분석했다. 본 논문은 여성의 사회적 신분에 따라 여성 캐릭터 유형은 어머니, 아내, 아버지의 딸과 기타 (여전사와 파괴자)로 응용하고 한중 사례 <검색어를 입력하세요 WWW〉 과 〈겨우, 서른〉 중의 주로 여성 캐릭터들이 분류했었고 양국 같은 원형으로 캐릭터를 설정하는 방식도 구체적으로 제시하다. 먼저 원형적 여성성의 특징과 분류를 파악하고 드라마 여성 캐릭터 분석으로 적용되었는지를 살펴보았다. 다음에 빅토리아 린 슈미트의 여성 원형 분류를 비롯하여 지금 사회 여성의 사회적 신분에 따라 어머니, 아내, 아버지의 딸과 기타 유형의 특징을 정리한 후 사례 분석은 드라마 대사와 장면 분석을 통해 캐릭터의 대사나 등장하는 장면이 원형 특성을 활용한 모습을 제시하였다. 집단 무의식을 구성하는 원형은 작가의 무의식에서 작용해 원형적 이야기와 캐릭터로 형상화된다. 이런 무의식의 선택은 작가가 혼자 하는 게 아니라 사회 환경과 경제 환경의 변화가 여성 캐릭터 설정에 대한 영향을 끼친다. 신화 원형을 바탕으로 캐릭터를 만든 게 이미 낙오하고 다양한 원형 특징을 가진 여성 캐릭터가 유형이 되고 있다. 이런 캐릭터는 측면에서 지금 사회 여성의 욕구를 반영한다. 본 연구의 성과가 그 활용의 단초가 될 수 있을 것이다.
The research purpose of this paper is to explore how the characteristics of female characters in the prototypes of Korean and Chinese TV dramas are reproduced in TV dramas, as well as the similarities and differences in the setting of female characters in TV dramas between South Korea and China. The...
The research purpose of this paper is to explore how the characteristics of female characters in the prototypes of Korean and Chinese TV dramas are reproduced in TV dramas, as well as the similarities and differences in the setting of female characters in TV dramas between South Korea and China. The analysis mainly focuses on the ancient history and scene analysis of female characters in "Search WWW" and "Nothing But Thirty". From the perspective of the prototype characteristics of female characters in current TV dramas, the similarities and differences of female characters in Chinese and Korean TV dramas are identified. The research scope is TV dramas mainly focused on female characters in South Korea and China. Women's TV dramas are TV dramas that focus mainly on female characters, with the growth of women as the center to unfold the story. Male characters only have assistants or assistants, while the growth of female characters is focused on. The weight of female character growth stories is greater and more detailed than love stories. The research subjects are the main female characters appearing in "Search WWW" and "Nothing But Thirty". Mastering the prototype characteristics of these characters, the similarities and differences between South Korea and China in setting female characters in TV dramas were identified. This study mainly explores the relationship between archetypal female sex related female mythological archetypes and TV drama characters in Long and Neumann's analytical psychology theory. Subsequently, an analysis was conducted based on the relevant goddess prototypes and the female character types of Victoria Lin Schmidt. This paper applies the types of female roles to mothers, wives, fathers' daughters, and others (female warriors and destroyers) based on women's social identities, and specifically proposes the classification of female roles in the Chinese and Korean cases of "Search WWW" and "Nothing But Thirty", using the same prototype as the two countries to set roles. Firstly, the characteristics and classification of prototype women were understood, and the applicability of female character analysis in TV dramas was examined. Next, starting with Victoria Lin Schmidt's classification of female archetypes, based on the social identity of women in today's society, this paper summarizes the characteristics of mothers, wives, fathers' daughters, and other types. Then, through the analysis of TV drama lines and scenes, case studies reveal how character lines or scenes use archetypal characteristics. The prototype that constitutes the collective unconscious plays a role in the author's unconscious and is visualized as the prototype story and characters. This unconscious choice is not made by the author alone, but rather the impact of changes in the social and economic environment on female character setting. The characters based on mythological prototypes are outdated, and female characters with multiple prototype features are becoming a genre. This role indirectly reflects the needs of women in today's society. The results of this study may serve as the foundation for its application.
The research purpose of this paper is to explore how the characteristics of female characters in the prototypes of Korean and Chinese TV dramas are reproduced in TV dramas, as well as the similarities and differences in the setting of female characters in TV dramas between South Korea and China. The analysis mainly focuses on the ancient history and scene analysis of female characters in "Search WWW" and "Nothing But Thirty". From the perspective of the prototype characteristics of female characters in current TV dramas, the similarities and differences of female characters in Chinese and Korean TV dramas are identified. The research scope is TV dramas mainly focused on female characters in South Korea and China. Women's TV dramas are TV dramas that focus mainly on female characters, with the growth of women as the center to unfold the story. Male characters only have assistants or assistants, while the growth of female characters is focused on. The weight of female character growth stories is greater and more detailed than love stories. The research subjects are the main female characters appearing in "Search WWW" and "Nothing But Thirty". Mastering the prototype characteristics of these characters, the similarities and differences between South Korea and China in setting female characters in TV dramas were identified. This study mainly explores the relationship between archetypal female sex related female mythological archetypes and TV drama characters in Long and Neumann's analytical psychology theory. Subsequently, an analysis was conducted based on the relevant goddess prototypes and the female character types of Victoria Lin Schmidt. This paper applies the types of female roles to mothers, wives, fathers' daughters, and others (female warriors and destroyers) based on women's social identities, and specifically proposes the classification of female roles in the Chinese and Korean cases of "Search WWW" and "Nothing But Thirty", using the same prototype as the two countries to set roles. Firstly, the characteristics and classification of prototype women were understood, and the applicability of female character analysis in TV dramas was examined. Next, starting with Victoria Lin Schmidt's classification of female archetypes, based on the social identity of women in today's society, this paper summarizes the characteristics of mothers, wives, fathers' daughters, and other types. Then, through the analysis of TV drama lines and scenes, case studies reveal how character lines or scenes use archetypal characteristics. The prototype that constitutes the collective unconscious plays a role in the author's unconscious and is visualized as the prototype story and characters. This unconscious choice is not made by the author alone, but rather the impact of changes in the social and economic environment on female character setting. The characters based on mythological prototypes are outdated, and female characters with multiple prototype features are becoming a genre. This role indirectly reflects the needs of women in today's society. The results of this study may serve as the foundation for its application.
주제어
#TV 드라마 캐릭터 원형 특성 여성 캐릭터 한중 사례 비교 〈검색어를 입력하세요 WWW〉 〈겨우 서른〉
학위논문 정보
저자
모해흔
학위수여기관
건국대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화콘텐츠·커뮤니케이션(학과간)학과 문화콘텐츠
지도교수
이병민
발행연도
2023
총페이지
71
키워드
TV 드라마 캐릭터 원형 특성 여성 캐릭터 한중 사례 비교 〈검색어를 입력하세요 WWW〉 〈겨우 서른〉
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.