ESG란 환경(environment), 사회(social), 지배구조(governance)를 의미하는 약자로, 기업 경영 활동을 환경, 사회적 책임, 지배구조에 초점을 맞추고 기업의 지속가능성이라는 목표를 달성하기 위해 기업이 행하는 경영 활동의 3가지 핵심 요소를 의미한다. 의류 산업은 생산과정의 환경오염이나 스웨트샵(sweat shop) 이슈 등 사회적 비판을 받아왔음에도 불구하고, ESG 활동 의지는 낮다는 지적을 받아왔다. 이에 최근 들어 많은 의류 기업들이 대내외 ESG 활동 전략 수립에 고심하고 있으나, 그린 ...
ESG란 환경(environment), 사회(social), 지배구조(governance)를 의미하는 약자로, 기업 경영 활동을 환경, 사회적 책임, 지배구조에 초점을 맞추고 기업의 지속가능성이라는 목표를 달성하기 위해 기업이 행하는 경영 활동의 3가지 핵심 요소를 의미한다. 의류 산업은 생산과정의 환경오염이나 스웨트샵(sweat shop) 이슈 등 사회적 비판을 받아왔음에도 불구하고, ESG 활동 의지는 낮다는 지적을 받아왔다. 이에 최근 들어 많은 의류 기업들이 대내외 ESG 활동 전략 수립에 고심하고 있으나, 그린 워싱(green washing)이나 ESG 워싱(ESG washing) 등 소비자들의 의심과 기대 또한 높아져 이를 충족시키는 효과적인 ESG 전략을 수립하기는 쉽지 않은 실정이다. 이에 본 연구는 Heider(1958)의 귀인이론을 바탕으로 의류 기업의 환경(E), 사회(S), 지배구조(G) 활동 유형에 따라 소비자의 지각된 동기 요인을 알아보고, 이러한 지각된 동기 요인이 진정성 인식 및 구매의도에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위한 연구 방법으로, 본 연구는 연세대학교 생명윤리위원회(International Review Board) 승인 하에 2023년 9월 26일부터 10월 3일까지 20대 이상의 국내 남녀 소비자를 대상으로 전문 조사기관을 통해 온라인 설문 조사를 실시하였다. 설문은 ESG 활동 유형인 환경, 사회, 지배구조 각 100명씩 총 300부를 수집하였다. 응답자들은 제시된 ESG 관련 설명과 환경, 사회, 지배구조 중 하나의 활동을 다룬 가상 ESG 캠페인을 본 뒤, 지각된 동기 요인과 진정성 인식, 구매의도에 대해 답하였다. 본 연구 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 의류 기업의 ESG 활동에 따른 소비자의 지각된 동기 요인을 살펴보면, 공익적 동기는 사회, 환경, 지배구조 순으로 높게 지각되었으며, 특히 사후검증 결과, 사회와 지배구조 사이에서 사회가 지배구조보다 더 높게 지각되었다. 유의 확률을 𝑝 < 0.1 까지 인정할 경우, 환경과 지배구조 사이에서도 환경이 지배구조보다 높게 지각되었다. 이해관계자적 동기는 사회, 지배구조, 환경 순으로 높게 지각되었으며, 사회와 환경, 그리고 지배구조와 환경 사이에서 사회가 환경보다 높게 지각되었으며, 지배구조가 환경보다 높게 지각되었다. 전략적 동기와 자기본위적 동기에서는 유형 간 유의 확률이 𝑝 > 0.1 보다 높아 구체적인 차이를 볼 수 없었다. 따라서, ESG 활동 유형에 따라 소비자의 지각된 동기 요인이 다를 것이라고 본 첫 번째 가설(H1)은 부분 채택되었다. 둘째, 의류 기업의 ESG 활동에 따른 소비자의 지각된 동기 요인이 소비자의 진정성 인식에 미치는 영향으로는 공익적 동기와 전략적 동기가 진정성 인식에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 나머지 이해관계자적 동기와 자기본위적 동기는 영향을 미치지 않았다. 따라서, 지각된 동기 요인이 소비자의 진정성 인식에 영향을 미칠 것이라고 본 두 번째 가설(H2)은 부분 채택되었다. 셋째, 의류 기업의 ESG 활동에 따른 진정성 인식이 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 있어서는 진정성 인식이 소비자의 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서, 진정성 인식이 소비자의 구매의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이라고 본 세 번째 가설(H3)은 채택되었다. 본 연구에서 도출한 결과를 종합해 보면, 의류 기업이 ESG 활동 유형인 환경, 사회, 지배구조 중 어떤 활동을 하느냐에 따라 소비자의 지각된 동기 요인이 다를 수 있는 것으로 나타났다. 또한, ESG 활동을 통해 소비자에게 진정성 있는 기업으로 인식되고, 나아가 구매의도를 높이기 위해서는 여러 동기 요인 중 공익적 동기나 전략적 동기로 지각되는 것이 효과적이며, 그렇게 되기 위해서는 공익적 동기의 경우 지배구조 관련 활동보다는 사회나 환경 관련 활동을 하는 것이 더 효과적인 것으로 볼 수 있다. 이는 의류 기업의 ESG 활동이 진정성 있게 소비자에게 인식되기 위해서는 주주나 이해관계자들에게 보여주기 위한 형식적인 활동보다는 사회적 가치실현이나 환경보호와 같은 공익적 목적성을 갖춘 활동을 추진해야 소비자들이 보다 진정성 있는 ESG 활동으로 인식하고, 나아가 구매의도까지 높일 수 있다는 것을 시사한다.
ESG란 환경(environment), 사회(social), 지배구조(governance)를 의미하는 약자로, 기업 경영 활동을 환경, 사회적 책임, 지배구조에 초점을 맞추고 기업의 지속가능성이라는 목표를 달성하기 위해 기업이 행하는 경영 활동의 3가지 핵심 요소를 의미한다. 의류 산업은 생산과정의 환경오염이나 스웨트샵(sweat shop) 이슈 등 사회적 비판을 받아왔음에도 불구하고, ESG 활동 의지는 낮다는 지적을 받아왔다. 이에 최근 들어 많은 의류 기업들이 대내외 ESG 활동 전략 수립에 고심하고 있으나, 그린 워싱(green washing)이나 ESG 워싱(ESG washing) 등 소비자들의 의심과 기대 또한 높아져 이를 충족시키는 효과적인 ESG 전략을 수립하기는 쉽지 않은 실정이다. 이에 본 연구는 Heider(1958)의 귀인이론을 바탕으로 의류 기업의 환경(E), 사회(S), 지배구조(G) 활동 유형에 따라 소비자의 지각된 동기 요인을 알아보고, 이러한 지각된 동기 요인이 진정성 인식 및 구매의도에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위한 연구 방법으로, 본 연구는 연세대학교 생명윤리위원회(International Review Board) 승인 하에 2023년 9월 26일부터 10월 3일까지 20대 이상의 국내 남녀 소비자를 대상으로 전문 조사기관을 통해 온라인 설문 조사를 실시하였다. 설문은 ESG 활동 유형인 환경, 사회, 지배구조 각 100명씩 총 300부를 수집하였다. 응답자들은 제시된 ESG 관련 설명과 환경, 사회, 지배구조 중 하나의 활동을 다룬 가상 ESG 캠페인을 본 뒤, 지각된 동기 요인과 진정성 인식, 구매의도에 대해 답하였다. 본 연구 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 의류 기업의 ESG 활동에 따른 소비자의 지각된 동기 요인을 살펴보면, 공익적 동기는 사회, 환경, 지배구조 순으로 높게 지각되었으며, 특히 사후검증 결과, 사회와 지배구조 사이에서 사회가 지배구조보다 더 높게 지각되었다. 유의 확률을 𝑝 < 0.1 까지 인정할 경우, 환경과 지배구조 사이에서도 환경이 지배구조보다 높게 지각되었다. 이해관계자적 동기는 사회, 지배구조, 환경 순으로 높게 지각되었으며, 사회와 환경, 그리고 지배구조와 환경 사이에서 사회가 환경보다 높게 지각되었으며, 지배구조가 환경보다 높게 지각되었다. 전략적 동기와 자기본위적 동기에서는 유형 간 유의 확률이 𝑝 > 0.1 보다 높아 구체적인 차이를 볼 수 없었다. 따라서, ESG 활동 유형에 따라 소비자의 지각된 동기 요인이 다를 것이라고 본 첫 번째 가설(H1)은 부분 채택되었다. 둘째, 의류 기업의 ESG 활동에 따른 소비자의 지각된 동기 요인이 소비자의 진정성 인식에 미치는 영향으로는 공익적 동기와 전략적 동기가 진정성 인식에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 나머지 이해관계자적 동기와 자기본위적 동기는 영향을 미치지 않았다. 따라서, 지각된 동기 요인이 소비자의 진정성 인식에 영향을 미칠 것이라고 본 두 번째 가설(H2)은 부분 채택되었다. 셋째, 의류 기업의 ESG 활동에 따른 진정성 인식이 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 있어서는 진정성 인식이 소비자의 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서, 진정성 인식이 소비자의 구매의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이라고 본 세 번째 가설(H3)은 채택되었다. 본 연구에서 도출한 결과를 종합해 보면, 의류 기업이 ESG 활동 유형인 환경, 사회, 지배구조 중 어떤 활동을 하느냐에 따라 소비자의 지각된 동기 요인이 다를 수 있는 것으로 나타났다. 또한, ESG 활동을 통해 소비자에게 진정성 있는 기업으로 인식되고, 나아가 구매의도를 높이기 위해서는 여러 동기 요인 중 공익적 동기나 전략적 동기로 지각되는 것이 효과적이며, 그렇게 되기 위해서는 공익적 동기의 경우 지배구조 관련 활동보다는 사회나 환경 관련 활동을 하는 것이 더 효과적인 것으로 볼 수 있다. 이는 의류 기업의 ESG 활동이 진정성 있게 소비자에게 인식되기 위해서는 주주나 이해관계자들에게 보여주기 위한 형식적인 활동보다는 사회적 가치실현이나 환경보호와 같은 공익적 목적성을 갖춘 활동을 추진해야 소비자들이 보다 진정성 있는 ESG 활동으로 인식하고, 나아가 구매의도까지 높일 수 있다는 것을 시사한다.
ESG is an abbreviation of the environment, social, and governance, which represent the three key elements of management practices for pursuing corporate social responsibility. Although the apparel industry has been subject to social criticism, such as environmental pollution during the production pr...
ESG is an abbreviation of the environment, social, and governance, which represent the three key elements of management practices for pursuing corporate social responsibility. Although the apparel industry has been subject to social criticism, such as environmental pollution during the production process and sweatshop issues, it has been pointed out that its willingness to engage in ESG practices is low. Accordingly, many apparel companies have recently been struggling to establish internal and external ESG practices strategies, but as consumers' suspicions and expectations, such as green washing and ESG washing, are also increasing, it is not easy to establish an effective ESG strategy that meets them. Therefore, based on Heider's (1958) attribution theory, this study investigated consumers' perceived motivation factors according to each of apparel company’s environmental (E), social (S), and governance (G) practices, and the influence of these motivation factors on perceived authenticity and purchase intention toward the company. As a research method for this, this study conducted an online survey through a professional survey firm. Upon the Yonsei University International Review Board (IRB) approval, the survey was distributed among South Korean male and female consumers who are 20s or older, from September 26 to October 3, 2023. A total of 300 responses were collected, including 100 from each of the ESG activity types: environment, social, and governance. After viewing the definition of ESG and a virtual ESG campaign of a apparel company that demonstrates one of the ESG practices, the participants responded to the perceived motivating factors, perceived authenticity, and purchase intention. The results were revealed as follows. First, in regards to consumers’ perceived motivation factors according to apparel companies’ ESG practices, public interest motivation was high in the order of social, environment, and governance. Specifically, the result of a post-hoc test showed that public interest motivation was significantly higher toward social than governance. Accepting the p-values as 𝑝 < 0.1, public interest motivation was also significantly higher toward environment than governance. Second, Stakeholder motivation was high in the order of social, governance, and environment. Specifically, the result of a post-hoc test showed that stakeholder motivation was significantly higher toward social than environment and higher toward governance than environment. There was no significant difference in strategic motivation and egoistic motivation by the type of ESG practices. Thus, H1, which assumed the perceived motivation factors would be affected by the type of ESG practices, was partially supported. Second, as to the influence of consumers' perceived motivation factors on their perception authenticity toward the company, public interest motivation and strategic motivation had a significant positive (+) influence on perceived authenticity. The other motivation factors, stakeholder motivation and egoistic motivation, did not have a significant influence on perceived authenticity. Thus, H2, which hypothesized the influence of perceived motivation factors on perceived authenticity, was partially supported. Third, in terms of the influence of the perceived authenticity on consumers' purchase intention, perceived authenticity had a significant positive (+) influence on consumers' purchase intention. Therefore, H3, assuming the positive influence of perceived authenticity on purchase intention, was supported. Summarizing the results, consumers' perceived motivation factors could vary depending on apparel companies’type of ESG practice. In addition, in order to enhance perceived authenticity and purchase intention among consumers, it is effective to execute ESG practices that could be perceived as public interest motivation or strategic motivation among various motivation factors. Furthermore, to increase perceived authenticity and consequentially, purchase intention, ESG practices that focus on social or environmental practice goals, such as pursuing social values or protecting the environment, which could be perceived as public interest motivation, will be more effective than governance goals.
ESG is an abbreviation of the environment, social, and governance, which represent the three key elements of management practices for pursuing corporate social responsibility. Although the apparel industry has been subject to social criticism, such as environmental pollution during the production process and sweatshop issues, it has been pointed out that its willingness to engage in ESG practices is low. Accordingly, many apparel companies have recently been struggling to establish internal and external ESG practices strategies, but as consumers' suspicions and expectations, such as green washing and ESG washing, are also increasing, it is not easy to establish an effective ESG strategy that meets them. Therefore, based on Heider's (1958) attribution theory, this study investigated consumers' perceived motivation factors according to each of apparel company’s environmental (E), social (S), and governance (G) practices, and the influence of these motivation factors on perceived authenticity and purchase intention toward the company. As a research method for this, this study conducted an online survey through a professional survey firm. Upon the Yonsei University International Review Board (IRB) approval, the survey was distributed among South Korean male and female consumers who are 20s or older, from September 26 to October 3, 2023. A total of 300 responses were collected, including 100 from each of the ESG activity types: environment, social, and governance. After viewing the definition of ESG and a virtual ESG campaign of a apparel company that demonstrates one of the ESG practices, the participants responded to the perceived motivating factors, perceived authenticity, and purchase intention. The results were revealed as follows. First, in regards to consumers’ perceived motivation factors according to apparel companies’ ESG practices, public interest motivation was high in the order of social, environment, and governance. Specifically, the result of a post-hoc test showed that public interest motivation was significantly higher toward social than governance. Accepting the p-values as 𝑝 < 0.1, public interest motivation was also significantly higher toward environment than governance. Second, Stakeholder motivation was high in the order of social, governance, and environment. Specifically, the result of a post-hoc test showed that stakeholder motivation was significantly higher toward social than environment and higher toward governance than environment. There was no significant difference in strategic motivation and egoistic motivation by the type of ESG practices. Thus, H1, which assumed the perceived motivation factors would be affected by the type of ESG practices, was partially supported. Second, as to the influence of consumers' perceived motivation factors on their perception authenticity toward the company, public interest motivation and strategic motivation had a significant positive (+) influence on perceived authenticity. The other motivation factors, stakeholder motivation and egoistic motivation, did not have a significant influence on perceived authenticity. Thus, H2, which hypothesized the influence of perceived motivation factors on perceived authenticity, was partially supported. Third, in terms of the influence of the perceived authenticity on consumers' purchase intention, perceived authenticity had a significant positive (+) influence on consumers' purchase intention. Therefore, H3, assuming the positive influence of perceived authenticity on purchase intention, was supported. Summarizing the results, consumers' perceived motivation factors could vary depending on apparel companies’type of ESG practice. In addition, in order to enhance perceived authenticity and purchase intention among consumers, it is effective to execute ESG practices that could be perceived as public interest motivation or strategic motivation among various motivation factors. Furthermore, to increase perceived authenticity and consequentially, purchase intention, ESG practices that focus on social or environmental practice goals, such as pursuing social values or protecting the environment, which could be perceived as public interest motivation, will be more effective than governance goals.
주제어
#ESG 활동 의류 기업 귀인이론 동기 요인 진정성 인식 구매의도 소비자 ESG practices apparel company attribution theory motivation perceived authenticity purchase intention consumer
학위논문 정보
저자
한상유
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
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ESG 활동 의류 기업 귀인이론 동기 요인 진정성 인식 구매의도 소비자 ESG practices apparel company attribution theory motivation perceived authenticity purchase intention consumer
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