본 연구는 중국 및 한국의 마스크팩 각 5대 브랜드 합10개의 패키지디자인을 대상으로 시각요소를 비교분석하고 소비자를 대상으로 온라인 설문조사(wen juan xing)를 통해 소비자 선호도를 파악함으로서 향후 중국 소비자의 시선을 더욱 사로잡는 마스크팩 패키지디자인의 방향성을 제시하는 것이 목적이다. 본 연구의 범위는 중국과 한국의 판매량 기준 상위 5개 마스크팩 브랜드를 대상으로 하며, 패키지디자인의 시각적 요소에 대한 비교분석을 통해 향후 중국 마스크팩 패키지디자인의 발전방향을 제시한다. Nox Bellcow에 따르면 2022년 중국 상위 5개 마스크팩 브랜드는 프로야(Proya), 천도(Chando), 위노나(Winona), 오스만(Osm), 미베이얼(Medrepair)이다. 한국의 경우는 한국기업 평판연구소 브랜드평판지수에 따르면 2022년 한국 상위 5개 마스크팩 브랜드는 메디열, AHC, 닥터자르트, 듀이셀, 듀이트리 범위로 선정했다. 본 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, 마스크팩에 대한 문헌자료를 수집하고 마스크팩의 발전과정에 대해 알아본다. 둘째, 중국 마스크팩 브랜드시장 및 소비자 요구 조사를 분석한다. 셋째, 중국 및 한국 마스크팩 브랜드의 각국 상위 5개(총10개)의 패키지디자인에 나타난 시각요소(로고타입, 컬러, 타이포그래픽, ...
본 연구는 중국 및 한국의 마스크팩 각 5대 브랜드 합10개의 패키지디자인을 대상으로 시각요소를 비교분석하고 소비자를 대상으로 온라인 설문조사(wen juan xing)를 통해 소비자 선호도를 파악함으로서 향후 중국 소비자의 시선을 더욱 사로잡는 마스크팩 패키지디자인의 방향성을 제시하는 것이 목적이다. 본 연구의 범위는 중국과 한국의 판매량 기준 상위 5개 마스크팩 브랜드를 대상으로 하며, 패키지디자인의 시각적 요소에 대한 비교분석을 통해 향후 중국 마스크팩 패키지디자인의 발전방향을 제시한다. Nox Bellcow에 따르면 2022년 중국 상위 5개 마스크팩 브랜드는 프로야(Proya), 천도(Chando), 위노나(Winona), 오스만(Osm), 미베이얼(Medrepair)이다. 한국의 경우는 한국기업 평판연구소 브랜드평판지수에 따르면 2022년 한국 상위 5개 마스크팩 브랜드는 메디열, AHC, 닥터자르트, 듀이셀, 듀이트리 범위로 선정했다. 본 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, 마스크팩에 대한 문헌자료를 수집하고 마스크팩의 발전과정에 대해 알아본다. 둘째, 중국 마스크팩 브랜드시장 및 소비자 요구 조사를 분석한다. 셋째, 중국 및 한국 마스크팩 브랜드의 각국 상위 5개(총10개)의 패키지디자인에 나타난 시각요소(로고타입, 컬러, 타이포그래픽, 레이아웃, 일러스트레이션, 재질 등)를 비교 분석한다. 넷째, 중국 마스크팩 브랜드 패키지디자인이 소비자의 요구를 어떻게 충족시킬 수 있는지 분석한 결과를 가지고 중국 마스크팩 브랜드전략 및 패키지디자인 발전 방향을 제시한다. 조사결과 시트형 마스크팩의 포장 차별화를 위해 가장 인기 있는 요소는 로고로 전체 인구의 30.3%를 차지한다. 이어 재질이 16.36%, 일러스트가 18.79%, 조판이 13.64%, 색상이 12.73%, 글꼴이 8.18%로 뒤를 이었다. 소비자들은 포장의 로고, 재질 및 일러스트에 더 많은 관심을 기울이고 있음을 알 수 있다. 이러한 결과는 디자인 및 제조업체에 시트형 마스크팩 패키지의 차별화 구분에 대한 참조 및 지침을 제공할 수 있다. 한·중국의 기존 시트형 마스크팩의 브랜드 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 브랜드 로고 타입이란 제품의 이미지와 더불어 기업의 이미지를 소비자에게 전달, 인지시키는 문자의 시각화 표현방법이다. 한·중 시트형 마스크팩 패키지디자인의 로고타입에서 가장 큰 차이점은 서체의 응용에 있다. 결과에 따른 대부분의 한국 중국 화장품 브랜드의 로고타입은 대부분 단어형, 영문어를 사용하는 것으로 나타났다. 이것은 브랜드 로고의 가독성을 향상시키고 적용 범위를 더 넓힌다. 중국 브랜드의 로고 타입은 한국 브랜드의 로고 타입보다 혼합된 일러스트 요소를 많이 사용한다. 상단형은 현재 포장 디자인에 일반적으로 사용되며 시각적으로 안정적이며 소비자의 시선을 끌 수 있는 특징이 있다. 따라서 통일된 브랜드 로고디자인이 유사하고 텍스트 사용을 줄이며 그래픽 특성을 강조하면 소비자의 관심을 끌기 쉽다. 둘째, 중국 시트형 마스크팩 브랜드의 컬러는 고명도와 저채도의 흰색을 기반으로 패키지디자인되었다. 이를 바탕으로 블랙, 블루, 레드 컬러가 조화를 이루고 있다. 중국 시트형 마스크팩 브랜드의 패키지디자인은 주로 화이트와 블루를 혼합하여 사용한다. I.R.I 형용사 이미지스케일의 척도에서 모든 브랜드 컬러 디자인은 주로 ‘경쾌한’, ‘부드로운’, ‘깔끔한’, ‘얕은’의 심리적 반응을 유도한다. I.R.I 형용사 이미지스케일에 대입하면 ‘경쾌한’, ‘부드로운’, ‘깔끔한’, ‘얕은’의 심리적 반응을 유도한다. 한국 시트형 마스크팩 브랜드의 색채는 컬러는 고화질, 저채도의 화이트 컬러를 기반으로 패키지디자인되었다. 이를 바탕으로 블루, 그린 컬러가 조화를 이루고 있으며, 한국 시트형 마스크팩은 화이트와 블루 컬러가 혼합되어 사용되고 있다. I.R.I 배색 이미지스케일에 대입해 볼 때 ‘맑은’, ‘경쾌한’, ‘모던한’ 의 심리적 반응을 유도한다. I.R.I 형용사 이미지스케일에 대입하면 ‘경쾌한’, ‘부드러운’, ‘선명한’, ‘자유로운’, ‘실용적인’ 의 심리적 반응을 유도한다. 중국 시트형 수분 마스크팩 브랜드의 컬러 단점은 주로 흰색과 파란색으로 구성된 대부분의 브랜드의 패키지디자인의 컬러 차이가 이루어지지 않는다는 점이다. 한국 시트형 수분 마스크팩 브랜드의 컬러는 일부 주류 브랜드가 아니면 블루 계열과 화이트 색상을 혼합해서 사용한다는 단점이 있지만 새로운 컬러를 모색하고 있다. 시트형 수분 마스크팩의 색상은 고화질, 저채도의 화이트 컬러 사용이 주류를 이루고 있는 것이 특징이지만 이러한 사용 방법은 색상의 시각적 요소와 브랜드 간의 차이가 크지 않다. 셋째, 일러스트레이션은 텍스트, 차트, 포스터, 광고 및 기타 콘텐츠에 색상과 재미를 더하고 시각적 효과를 향상시킬 수 있다. 일러스트레이션의 표현 중 중국에서는 물의 특성과 실제 제품을 보여주는 사진 형식이 비교적 큰 비중을 차지하고 있다. 한국에서는 물의 표현 형식이 비교적 적지만 전체적인 일러스트레이션의 형식은 비교적 다양하며, 전체적으로 '식물', '자연', '물'을 중심으로 확장되고 있다. 소비자에게 고품질, 좋은 사용감, 친환경 및 이미지를 구현하여 소비자와 기업 간의 거리를 좁히고 제품의 영향력을 더욱 높이는 데 도움이 된다. 넷째, 패키지디자인에는 다양한 타이포그래피 사용되며 타이포그래피는 자신만의 개성을 가지고 있으며 정교하고 단순하며 귀여울 수 있지만 타이포그래피를 올바르게 사용하는 것은 웨어러블 제품 및 브랜드 정보에 큰 도움이 된다. 브랜드 로고 타이포그래피 유형은 고딕체를 가장 많이 사용하고 있다. 글자 굵기는 보통 굵기와 두꺼운 글자의 비율은 각각 40%이다. 글자 배열은 대부분 가로 배열되어 있다. 제품명의 글자유형은 고딕체가 가장 많고 대부분의 글자 굵기를 혼합하여 사용하고 있다. 글자 배열은 모두 가로 배열을 사용하였다. 제품 설명 글자유형은 고딕체가 가장 일반적으로 사용되며 대부분 혼합 배열을 사용하였다. 소수의 재품들은 가로배열을 사용했다. 다섯째, 타이포그래피와 일러스트레이션 소재를 잘 조합하여 텍스트에 창의성을 불어넣으면 텍스트가 생명력을 갖게 되고 디자인에서 주인공이 되며 많은 말을 하지 않아도 개성적이고 독특한 표현력을 갖게 된다. 중한 수분 시트형 마스크팩 브랜드의 레이아웃 디자인은 주로 브랜드명, 브랜드 로고, 제품 설명, 일러스트레이션 요소에 사용된다. 중국 수분 시트형 마스크팩 브랜드의 레이아웃 디자인은 주로 브랜드 로고, 일러스트레이션, 제품 설명 등이 있다. 중국과 한국 마스크팩의 디자인 로고타입 레이아웃은 주로 상단형 위주 60%이며, 그 다음이 중간형 하단형이다. 전면형이 없다. 한 중 양국의 마스크팩 로고타입 레이아웃 추세는 주로 상단형 위주임을 보여준다. 한·중 수분 시트형 마스크팩 패키지디자인에 나타난 레이아웃을 비교분석한 결과, 중 양국의 마스크팩 레이아웃 추세는 주로 상단 수평 배열과 중간 수직 배열 표현 위주임을 보여준다. 여섯째, 포장 재질 부분에는 비닐류를 활용하였다. 제품 자체의 수납성과 실용성은 물론 심미성까지 갖추고 있다. 성공적인 마케팅 전략은 시트형 마스크팩 산업의 경쟁에서 중요한 역할을 하며 다양한 마케팅 전략의 사용은 기업이 치열한 시장에서 싸우고 브랜드의 경쟁력과 영향력을 강화하는 데 도움이 될 수 있다. 이러한 전략에는 목표 그룹 명확화, 지속적인 혁신, 서비스 품질 향상, 마케팅 방법 혁신 및 브랜드 문화 발굴이 포함된다. 중국 시장에서 시트형 마스크팩의 판매 잠재력은 크지만 국가 브랜드가 등장하지 않고 제품 성분이 중요한 요소이며 시장에 진입한 기존 제품 간의 차이가 명확하지 않고 가격 경쟁력이 점점 줄어들고 있다. 새로운 브랜드가 시장에 진입하려면 제품의 개념적 이점, 성분적 이점, 효능적 이점 및 유사 경쟁 제품과의 차이점을 강조해야 한다. 동시에 종합적이고 전문적인 소비자 서비스 및 다양한 피부 트러블 해결에 도움을 주는 이미지를 제공한다. 동시에 시장 조사를 활용하고 소비자 요구를 적시에 발견하다. 제품 홍보 측면에서 소비자 대상 시장의 차이에 따라 광고 및 오프라인에서 다양한 홍보 및 체험 활동이 수행된다. 제품에 대한 온라인 소비자의 요구 사항이 점점 더 변경됨에 따라 패키지디자인은 기업 제품 디자인의 중요한 요소 중 하나가 되었다. 그렇다면 온라인 소비의 핫한 환경에서 완벽함은 다음 사항에 주의해야 한다. 첫째, 기업은 소비자가 쉽게 식별하고 기억할 수 있는 포장 제품을 설계해야 하며, 즉 포장의 가독성을 향상시키고 제품의 독특하고 실용적인 제품 포장을 설계해야 한다. 둘째, 재활용 제품의 이윤이 더 투명한 온라인 판매의 경우 기업은 패키지디자인을 사용하여 제품 비용을 통제해야 한다. 셋째, 기업은 소비자와 소통할 수 있는 판매 활동을 계획하고 제품 구매율을 점진적으로 높이는 동시에 제품 브랜드에 대한 인식과 소비자 및 브랜드 충성도를 높여야 한다. 본 논문의 연구 대상은 한 중 2022년 타오바오 판매량 상위 5개 브랜드과 한국브랜드평판지수 상위 5개 브랜드(총 10개)만을 대상으로 하기 때문에 한계가 있다. 후속 연구에서는 연구의 범위를 더욱 확대할 필요가 있다. 본 연구에서는 연구 범위가 제한된 10개 브랜드에서 선행 연구의 재료 정리를 통해 추출한 6개 패키지디자인의 시각적 요소를 비교 분석을 진행했다.
본 연구는 중국 및 한국의 마스크팩 각 5대 브랜드 합10개의 패키지디자인을 대상으로 시각요소를 비교분석하고 소비자를 대상으로 온라인 설문조사(wen juan xing)를 통해 소비자 선호도를 파악함으로서 향후 중국 소비자의 시선을 더욱 사로잡는 마스크팩 패키지디자인의 방향성을 제시하는 것이 목적이다. 본 연구의 범위는 중국과 한국의 판매량 기준 상위 5개 마스크팩 브랜드를 대상으로 하며, 패키지디자인의 시각적 요소에 대한 비교분석을 통해 향후 중국 마스크팩 패키지디자인의 발전방향을 제시한다. Nox Bellcow에 따르면 2022년 중국 상위 5개 마스크팩 브랜드는 프로야(Proya), 천도(Chando), 위노나(Winona), 오스만(Osm), 미베이얼(Medrepair)이다. 한국의 경우는 한국기업 평판연구소 브랜드평판지수에 따르면 2022년 한국 상위 5개 마스크팩 브랜드는 메디열, AHC, 닥터자르트, 듀이셀, 듀이트리 범위로 선정했다. 본 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, 마스크팩에 대한 문헌자료를 수집하고 마스크팩의 발전과정에 대해 알아본다. 둘째, 중국 마스크팩 브랜드시장 및 소비자 요구 조사를 분석한다. 셋째, 중국 및 한국 마스크팩 브랜드의 각국 상위 5개(총10개)의 패키지디자인에 나타난 시각요소(로고타입, 컬러, 타이포그래픽, 레이아웃, 일러스트레이션, 재질 등)를 비교 분석한다. 넷째, 중국 마스크팩 브랜드 패키지디자인이 소비자의 요구를 어떻게 충족시킬 수 있는지 분석한 결과를 가지고 중국 마스크팩 브랜드전략 및 패키지디자인 발전 방향을 제시한다. 조사결과 시트형 마스크팩의 포장 차별화를 위해 가장 인기 있는 요소는 로고로 전체 인구의 30.3%를 차지한다. 이어 재질이 16.36%, 일러스트가 18.79%, 조판이 13.64%, 색상이 12.73%, 글꼴이 8.18%로 뒤를 이었다. 소비자들은 포장의 로고, 재질 및 일러스트에 더 많은 관심을 기울이고 있음을 알 수 있다. 이러한 결과는 디자인 및 제조업체에 시트형 마스크팩 패키지의 차별화 구분에 대한 참조 및 지침을 제공할 수 있다. 한·중국의 기존 시트형 마스크팩의 브랜드 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 브랜드 로고 타입이란 제품의 이미지와 더불어 기업의 이미지를 소비자에게 전달, 인지시키는 문자의 시각화 표현방법이다. 한·중 시트형 마스크팩 패키지디자인의 로고타입에서 가장 큰 차이점은 서체의 응용에 있다. 결과에 따른 대부분의 한국 중국 화장품 브랜드의 로고타입은 대부분 단어형, 영문어를 사용하는 것으로 나타났다. 이것은 브랜드 로고의 가독성을 향상시키고 적용 범위를 더 넓힌다. 중국 브랜드의 로고 타입은 한국 브랜드의 로고 타입보다 혼합된 일러스트 요소를 많이 사용한다. 상단형은 현재 포장 디자인에 일반적으로 사용되며 시각적으로 안정적이며 소비자의 시선을 끌 수 있는 특징이 있다. 따라서 통일된 브랜드 로고디자인이 유사하고 텍스트 사용을 줄이며 그래픽 특성을 강조하면 소비자의 관심을 끌기 쉽다. 둘째, 중국 시트형 마스크팩 브랜드의 컬러는 고명도와 저채도의 흰색을 기반으로 패키지디자인되었다. 이를 바탕으로 블랙, 블루, 레드 컬러가 조화를 이루고 있다. 중국 시트형 마스크팩 브랜드의 패키지디자인은 주로 화이트와 블루를 혼합하여 사용한다. I.R.I 형용사 이미지스케일의 척도에서 모든 브랜드 컬러 디자인은 주로 ‘경쾌한’, ‘부드로운’, ‘깔끔한’, ‘얕은’의 심리적 반응을 유도한다. I.R.I 형용사 이미지스케일에 대입하면 ‘경쾌한’, ‘부드로운’, ‘깔끔한’, ‘얕은’의 심리적 반응을 유도한다. 한국 시트형 마스크팩 브랜드의 색채는 컬러는 고화질, 저채도의 화이트 컬러를 기반으로 패키지디자인되었다. 이를 바탕으로 블루, 그린 컬러가 조화를 이루고 있으며, 한국 시트형 마스크팩은 화이트와 블루 컬러가 혼합되어 사용되고 있다. I.R.I 배색 이미지스케일에 대입해 볼 때 ‘맑은’, ‘경쾌한’, ‘모던한’ 의 심리적 반응을 유도한다. I.R.I 형용사 이미지스케일에 대입하면 ‘경쾌한’, ‘부드러운’, ‘선명한’, ‘자유로운’, ‘실용적인’ 의 심리적 반응을 유도한다. 중국 시트형 수분 마스크팩 브랜드의 컬러 단점은 주로 흰색과 파란색으로 구성된 대부분의 브랜드의 패키지디자인의 컬러 차이가 이루어지지 않는다는 점이다. 한국 시트형 수분 마스크팩 브랜드의 컬러는 일부 주류 브랜드가 아니면 블루 계열과 화이트 색상을 혼합해서 사용한다는 단점이 있지만 새로운 컬러를 모색하고 있다. 시트형 수분 마스크팩의 색상은 고화질, 저채도의 화이트 컬러 사용이 주류를 이루고 있는 것이 특징이지만 이러한 사용 방법은 색상의 시각적 요소와 브랜드 간의 차이가 크지 않다. 셋째, 일러스트레이션은 텍스트, 차트, 포스터, 광고 및 기타 콘텐츠에 색상과 재미를 더하고 시각적 효과를 향상시킬 수 있다. 일러스트레이션의 표현 중 중국에서는 물의 특성과 실제 제품을 보여주는 사진 형식이 비교적 큰 비중을 차지하고 있다. 한국에서는 물의 표현 형식이 비교적 적지만 전체적인 일러스트레이션의 형식은 비교적 다양하며, 전체적으로 '식물', '자연', '물'을 중심으로 확장되고 있다. 소비자에게 고품질, 좋은 사용감, 친환경 및 이미지를 구현하여 소비자와 기업 간의 거리를 좁히고 제품의 영향력을 더욱 높이는 데 도움이 된다. 넷째, 패키지디자인에는 다양한 타이포그래피 사용되며 타이포그래피는 자신만의 개성을 가지고 있으며 정교하고 단순하며 귀여울 수 있지만 타이포그래피를 올바르게 사용하는 것은 웨어러블 제품 및 브랜드 정보에 큰 도움이 된다. 브랜드 로고 타이포그래피 유형은 고딕체를 가장 많이 사용하고 있다. 글자 굵기는 보통 굵기와 두꺼운 글자의 비율은 각각 40%이다. 글자 배열은 대부분 가로 배열되어 있다. 제품명의 글자유형은 고딕체가 가장 많고 대부분의 글자 굵기를 혼합하여 사용하고 있다. 글자 배열은 모두 가로 배열을 사용하였다. 제품 설명 글자유형은 고딕체가 가장 일반적으로 사용되며 대부분 혼합 배열을 사용하였다. 소수의 재품들은 가로배열을 사용했다. 다섯째, 타이포그래피와 일러스트레이션 소재를 잘 조합하여 텍스트에 창의성을 불어넣으면 텍스트가 생명력을 갖게 되고 디자인에서 주인공이 되며 많은 말을 하지 않아도 개성적이고 독특한 표현력을 갖게 된다. 중한 수분 시트형 마스크팩 브랜드의 레이아웃 디자인은 주로 브랜드명, 브랜드 로고, 제품 설명, 일러스트레이션 요소에 사용된다. 중국 수분 시트형 마스크팩 브랜드의 레이아웃 디자인은 주로 브랜드 로고, 일러스트레이션, 제품 설명 등이 있다. 중국과 한국 마스크팩의 디자인 로고타입 레이아웃은 주로 상단형 위주 60%이며, 그 다음이 중간형 하단형이다. 전면형이 없다. 한 중 양국의 마스크팩 로고타입 레이아웃 추세는 주로 상단형 위주임을 보여준다. 한·중 수분 시트형 마스크팩 패키지디자인에 나타난 레이아웃을 비교분석한 결과, 중 양국의 마스크팩 레이아웃 추세는 주로 상단 수평 배열과 중간 수직 배열 표현 위주임을 보여준다. 여섯째, 포장 재질 부분에는 비닐류를 활용하였다. 제품 자체의 수납성과 실용성은 물론 심미성까지 갖추고 있다. 성공적인 마케팅 전략은 시트형 마스크팩 산업의 경쟁에서 중요한 역할을 하며 다양한 마케팅 전략의 사용은 기업이 치열한 시장에서 싸우고 브랜드의 경쟁력과 영향력을 강화하는 데 도움이 될 수 있다. 이러한 전략에는 목표 그룹 명확화, 지속적인 혁신, 서비스 품질 향상, 마케팅 방법 혁신 및 브랜드 문화 발굴이 포함된다. 중국 시장에서 시트형 마스크팩의 판매 잠재력은 크지만 국가 브랜드가 등장하지 않고 제품 성분이 중요한 요소이며 시장에 진입한 기존 제품 간의 차이가 명확하지 않고 가격 경쟁력이 점점 줄어들고 있다. 새로운 브랜드가 시장에 진입하려면 제품의 개념적 이점, 성분적 이점, 효능적 이점 및 유사 경쟁 제품과의 차이점을 강조해야 한다. 동시에 종합적이고 전문적인 소비자 서비스 및 다양한 피부 트러블 해결에 도움을 주는 이미지를 제공한다. 동시에 시장 조사를 활용하고 소비자 요구를 적시에 발견하다. 제품 홍보 측면에서 소비자 대상 시장의 차이에 따라 광고 및 오프라인에서 다양한 홍보 및 체험 활동이 수행된다. 제품에 대한 온라인 소비자의 요구 사항이 점점 더 변경됨에 따라 패키지디자인은 기업 제품 디자인의 중요한 요소 중 하나가 되었다. 그렇다면 온라인 소비의 핫한 환경에서 완벽함은 다음 사항에 주의해야 한다. 첫째, 기업은 소비자가 쉽게 식별하고 기억할 수 있는 포장 제품을 설계해야 하며, 즉 포장의 가독성을 향상시키고 제품의 독특하고 실용적인 제품 포장을 설계해야 한다. 둘째, 재활용 제품의 이윤이 더 투명한 온라인 판매의 경우 기업은 패키지디자인을 사용하여 제품 비용을 통제해야 한다. 셋째, 기업은 소비자와 소통할 수 있는 판매 활동을 계획하고 제품 구매율을 점진적으로 높이는 동시에 제품 브랜드에 대한 인식과 소비자 및 브랜드 충성도를 높여야 한다. 본 논문의 연구 대상은 한 중 2022년 타오바오 판매량 상위 5개 브랜드과 한국브랜드평판지수 상위 5개 브랜드(총 10개)만을 대상으로 하기 때문에 한계가 있다. 후속 연구에서는 연구의 범위를 더욱 확대할 필요가 있다. 본 연구에서는 연구 범위가 제한된 10개 브랜드에서 선행 연구의 재료 정리를 통해 추출한 6개 패키지디자인의 시각적 요소를 비교 분석을 진행했다.
This research takes total 10 packaging designs of facial mask with 5 major brands in China and 5 major brands in South Korea as the objects respectively, and a comparative analysis is conducted on their visual elements. Additionally, an online questionnaire survey is given via SoJump for consumers. ...
This research takes total 10 packaging designs of facial mask with 5 major brands in China and 5 major brands in South Korea as the objects respectively, and a comparative analysis is conducted on their visual elements. Additionally, an online questionnaire survey is given via SoJump for consumers. The purpose is to put forward the design direction of facial mask packaging that will attract more Chinese consumers' attention in the future by understanding consumers' preferences. The scope of this research is based on the top 5 facial mask brands in China and South Korea respectively. Through the comparative analysis of their visual elements in packaging design, the development direction of China's facial mask packaging design in the future is proposed. According to Nox Bellcow's statistics, the top 5 facial mask brands in China in 2022 are Proya, Chando, Winona, Osm, Medrepair. With respect to South Korea, according to the South Korean brand reputation index, the top 5 facial mask brands in South Korea in 2022 are MediHeal, AHC, Dr.Jart+, DEWYCEL, DEWYRTEE. The research methods are as follows: First, collect research literature on facial mask to understand the development history of facial mask in China. Second, analyze facial mask brands market in China and South Korea and conduct investigation of relevant consumer demand. Third, a comparative analysis is conducted on the visual elements including logo type, color, paper graphics, layout, illustration, material, etc. shown by top 5 facial mask brands in China and South Korea (10 in total) respectively. Fourth, the development direction of China's facial mask brand strategy and packaging design is proposed by analyzing the results of how the packaging design of China's facial mask brand meets the needs of consumers. The survey results show that the most popular elements for the packaging differentiation of sheet mask is logo, accounting for 30.3%. Besides, material account for 16.36%, illustrations account for 18.79%, layout account for 13.64%, color account for 12.73%, and font account for 8.18%. It can be easily get the conclusion that consumers pay more attention to the logo, material, and illustrations of packaging. These results can provide reference and guidance for designers and manufacturers to distinguish the packaging differences of sheet mask. The brand analysis results of existing sheet mask in South Korea and China are as follows: First, the type of brand logo refers to the visual expression method of conveying the corporate image to consumers while maintaining the product image, so that consumers can recognize it. The biggest difference between the logo types of Korean and Chinese sheet mask packaging design lies in the application of fonts. The results show that most Korean and Chinese cosmetics brands use word shapes and English language for their logo types. This improves the readability of the brand logo and further expands its applicability. The logo types of Chinese brands use more mixed illustration elements than those of Korean brands. The upper end type is currently commonly used in packaging design, with the characteristics of visual stability and attracting consumers’ attention. Therefore, a unified brand logo design is similar, reducing text usage and emphasizing graphic characteristics, which can easily attract consumer attention. Second, the color of the Chinese sheet mask brand is based on high brightness and low saturation white for packaging design. On this basis, black, blue, and red form a coordination. The packaging design of the Chinese sheet mask brands mainly uses a mixture of white and blue. On the scale of the I.R.I adjective image scale, all brand color designs mainly guide psychological reactions of lightness, softness, neatness and brightening. The substitution of the image scale of I.R.I adjectives can induce psychological reactions of lightness, gentleness, cleanliness and brightening. The color of Korean sheet mask brand is designed based on the white with high image quality and low saturation. On this basis, the blue and green colors are coordinated, and the Korean sheet mask is mixed with white and blue. When I.R.I is applied to the scale of color matching images, it will induce psychological reactions of clarity, lightness and modernity. The substitution of the image scale of I.R.I adjectives can induce psychological reactions of lightness, softness, distinctiveness, freedom and practicality. The color disadvantage of Chinese sheet moisturizing facial mask brands is that most brands composed of white and blue have little difference in packaging design color. Although the color of Korean sheet moisturizing facial mask brand has shortcomings, it is either some mainstream brands or a mixture of blue and white, and exploring new colors. The color feature of the sheet moisturizing facial mask is that the use of high-definition and low saturation white has become the mainstream, but this method has little difference between the visual elements of the color and the brand. Third, illustrations can add color and fun to text, charts, posters, advertisements, and other content, and enhance visual effects. In the representation of illustrations, in China, the form of photos showcasing the characteristics of water and actual products accounts for a large proportion. In South Korea, there are fewer forms of water expression, but the overall form of illustration is relatively diverse, centered around plants, nature and water. Providing consumers with high quality, good user experience, environmental friendliness, and image helps to bridge the gap between consumers and businesses, further enhancing the influence of products. Fourth, multiple typography designs are often used in packaging design. Typography designs have their own personalities, which can be exquisite, simple, and cute. However, the correct use of them is of great help to promote product and brand information. The most commonly used type of brand logo typography is bold font. In terms of typography thickness, the proportion of using regular and bold typography is both equal to 40%. The arrangement of which is mostly horizontal. Besides, the typography of the product name is mostly in bold, and most of the typography sizes are mixed and combined with various thickness and graphics. Furthermore, the text is arranged horizontally. The most commonly used type of product description text is in bold font, often arranged in a mixed format. There is a few use of horizontal arrangement. Fifth, by combining typography and illustration materials well, injecting creativity into the text, it will have vitality and become the protagonist in design. It goes without saying too much, but it will also have personality and unique expressive power. The layout design of Chinese and Korean water replenishing sheet mask brand is mainly used for brand name, brand logo, product description and illustration elements. The layout design of the Chinese water replenishing sheet mask brand mainly includes brand logo, illustration, product description, etc. The design logo layout of Chinese and Korean facial mask is mainly the upper end type, accounting for 60%, followed by the middle end type and the lower end type. There is no comprehensive type. It shows that the layout trend of facial mask in South Korea and China is mainly from the upper end. The results of comparative analysis of the layout in the packaging design of Korean and Chinese water replenishing sheet type facial mask show that the layout trend of Chinese and Korean facial mask is mainly horizontal arrangement at the top and vertical arrangement in the middle. Sixth, the packaging materials are made of plastic. Not only does it have the storage and practicality of the product itself, but it also has aesthetic appeal. Successful marketing strategies play an important role in the competition of the sheet mask industry. The use of various marketing strategies can help enterprises fight in the fierce market and enhance the competitiveness and influence of brands. These strategies include identifying target groups, continuous innovation, improving service quality, innovating marketing methods, and exploring brand culture. In Chinese market, the sales potential of sheet mask is great, but there is no national brand. Product composition is an important factor. The difference between existing products entering the market is not obvious, and the price competitiveness is gradually declining. To enter the market, a new brand must emphasize the conceptual advantages, ingredient advantages, efficacy advantages, and differences from similar competing products. Simultaneously providing comprehensive and professional consumer services and helping to solve various skin problems. In the meantime, utilizing market research to promptly identify consumer needs. In terms of product promotion, various advertising and offline promotional and experiential activities are carried out based on the differences in the consumer market. With the increasing demands of online consumers for products, packaging design has become one of the important elements in enterprise product design. Therefore, in the popular environment of online consumption, we need to pay attention to the following points: First, enterprises should design packaging products that are easy for consumers to recognize and remember, that is, improve the readability of the packaging and design unique and practical product packaging. Second, for online sales where profits from recycled products are more transparent, companies should use packaging design to control product costs. Third, enterprises should plan sales activities that communicate with consumers, gradually increase product purchase rates, and at the same time increase awareness of product brands and consumer and brand loyalty. The research object of this paper only focuses on the top 5 brands in China's Taobao sales ranking in 2022 and the top 5 brands in South Korea's brand reputation index (a total of 10), so there are limitations. Further research is needed to expand the scope of the study. In this study, a comparative analysis was conducted on the visual elements of 6 packaging designs extracted through material sorting from 10 brands with limited research scope.
This research takes total 10 packaging designs of facial mask with 5 major brands in China and 5 major brands in South Korea as the objects respectively, and a comparative analysis is conducted on their visual elements. Additionally, an online questionnaire survey is given via SoJump for consumers. The purpose is to put forward the design direction of facial mask packaging that will attract more Chinese consumers' attention in the future by understanding consumers' preferences. The scope of this research is based on the top 5 facial mask brands in China and South Korea respectively. Through the comparative analysis of their visual elements in packaging design, the development direction of China's facial mask packaging design in the future is proposed. According to Nox Bellcow's statistics, the top 5 facial mask brands in China in 2022 are Proya, Chando, Winona, Osm, Medrepair. With respect to South Korea, according to the South Korean brand reputation index, the top 5 facial mask brands in South Korea in 2022 are MediHeal, AHC, Dr.Jart+, DEWYCEL, DEWYRTEE. The research methods are as follows: First, collect research literature on facial mask to understand the development history of facial mask in China. Second, analyze facial mask brands market in China and South Korea and conduct investigation of relevant consumer demand. Third, a comparative analysis is conducted on the visual elements including logo type, color, paper graphics, layout, illustration, material, etc. shown by top 5 facial mask brands in China and South Korea (10 in total) respectively. Fourth, the development direction of China's facial mask brand strategy and packaging design is proposed by analyzing the results of how the packaging design of China's facial mask brand meets the needs of consumers. The survey results show that the most popular elements for the packaging differentiation of sheet mask is logo, accounting for 30.3%. Besides, material account for 16.36%, illustrations account for 18.79%, layout account for 13.64%, color account for 12.73%, and font account for 8.18%. It can be easily get the conclusion that consumers pay more attention to the logo, material, and illustrations of packaging. These results can provide reference and guidance for designers and manufacturers to distinguish the packaging differences of sheet mask. The brand analysis results of existing sheet mask in South Korea and China are as follows: First, the type of brand logo refers to the visual expression method of conveying the corporate image to consumers while maintaining the product image, so that consumers can recognize it. The biggest difference between the logo types of Korean and Chinese sheet mask packaging design lies in the application of fonts. The results show that most Korean and Chinese cosmetics brands use word shapes and English language for their logo types. This improves the readability of the brand logo and further expands its applicability. The logo types of Chinese brands use more mixed illustration elements than those of Korean brands. The upper end type is currently commonly used in packaging design, with the characteristics of visual stability and attracting consumers’ attention. Therefore, a unified brand logo design is similar, reducing text usage and emphasizing graphic characteristics, which can easily attract consumer attention. Second, the color of the Chinese sheet mask brand is based on high brightness and low saturation white for packaging design. On this basis, black, blue, and red form a coordination. The packaging design of the Chinese sheet mask brands mainly uses a mixture of white and blue. On the scale of the I.R.I adjective image scale, all brand color designs mainly guide psychological reactions of lightness, softness, neatness and brightening. The substitution of the image scale of I.R.I adjectives can induce psychological reactions of lightness, gentleness, cleanliness and brightening. The color of Korean sheet mask brand is designed based on the white with high image quality and low saturation. On this basis, the blue and green colors are coordinated, and the Korean sheet mask is mixed with white and blue. When I.R.I is applied to the scale of color matching images, it will induce psychological reactions of clarity, lightness and modernity. The substitution of the image scale of I.R.I adjectives can induce psychological reactions of lightness, softness, distinctiveness, freedom and practicality. The color disadvantage of Chinese sheet moisturizing facial mask brands is that most brands composed of white and blue have little difference in packaging design color. Although the color of Korean sheet moisturizing facial mask brand has shortcomings, it is either some mainstream brands or a mixture of blue and white, and exploring new colors. The color feature of the sheet moisturizing facial mask is that the use of high-definition and low saturation white has become the mainstream, but this method has little difference between the visual elements of the color and the brand. Third, illustrations can add color and fun to text, charts, posters, advertisements, and other content, and enhance visual effects. In the representation of illustrations, in China, the form of photos showcasing the characteristics of water and actual products accounts for a large proportion. In South Korea, there are fewer forms of water expression, but the overall form of illustration is relatively diverse, centered around plants, nature and water. Providing consumers with high quality, good user experience, environmental friendliness, and image helps to bridge the gap between consumers and businesses, further enhancing the influence of products. Fourth, multiple typography designs are often used in packaging design. Typography designs have their own personalities, which can be exquisite, simple, and cute. However, the correct use of them is of great help to promote product and brand information. The most commonly used type of brand logo typography is bold font. In terms of typography thickness, the proportion of using regular and bold typography is both equal to 40%. The arrangement of which is mostly horizontal. Besides, the typography of the product name is mostly in bold, and most of the typography sizes are mixed and combined with various thickness and graphics. Furthermore, the text is arranged horizontally. The most commonly used type of product description text is in bold font, often arranged in a mixed format. There is a few use of horizontal arrangement. Fifth, by combining typography and illustration materials well, injecting creativity into the text, it will have vitality and become the protagonist in design. It goes without saying too much, but it will also have personality and unique expressive power. The layout design of Chinese and Korean water replenishing sheet mask brand is mainly used for brand name, brand logo, product description and illustration elements. The layout design of the Chinese water replenishing sheet mask brand mainly includes brand logo, illustration, product description, etc. The design logo layout of Chinese and Korean facial mask is mainly the upper end type, accounting for 60%, followed by the middle end type and the lower end type. There is no comprehensive type. It shows that the layout trend of facial mask in South Korea and China is mainly from the upper end. The results of comparative analysis of the layout in the packaging design of Korean and Chinese water replenishing sheet type facial mask show that the layout trend of Chinese and Korean facial mask is mainly horizontal arrangement at the top and vertical arrangement in the middle. Sixth, the packaging materials are made of plastic. Not only does it have the storage and practicality of the product itself, but it also has aesthetic appeal. Successful marketing strategies play an important role in the competition of the sheet mask industry. The use of various marketing strategies can help enterprises fight in the fierce market and enhance the competitiveness and influence of brands. These strategies include identifying target groups, continuous innovation, improving service quality, innovating marketing methods, and exploring brand culture. In Chinese market, the sales potential of sheet mask is great, but there is no national brand. Product composition is an important factor. The difference between existing products entering the market is not obvious, and the price competitiveness is gradually declining. To enter the market, a new brand must emphasize the conceptual advantages, ingredient advantages, efficacy advantages, and differences from similar competing products. Simultaneously providing comprehensive and professional consumer services and helping to solve various skin problems. In the meantime, utilizing market research to promptly identify consumer needs. In terms of product promotion, various advertising and offline promotional and experiential activities are carried out based on the differences in the consumer market. With the increasing demands of online consumers for products, packaging design has become one of the important elements in enterprise product design. Therefore, in the popular environment of online consumption, we need to pay attention to the following points: First, enterprises should design packaging products that are easy for consumers to recognize and remember, that is, improve the readability of the packaging and design unique and practical product packaging. Second, for online sales where profits from recycled products are more transparent, companies should use packaging design to control product costs. Third, enterprises should plan sales activities that communicate with consumers, gradually increase product purchase rates, and at the same time increase awareness of product brands and consumer and brand loyalty. The research object of this paper only focuses on the top 5 brands in China's Taobao sales ranking in 2022 and the top 5 brands in South Korea's brand reputation index (a total of 10), so there are limitations. Further research is needed to expand the scope of the study. In this study, a comparative analysis was conducted on the visual elements of 6 packaging designs extracted through material sorting from 10 brands with limited research scope.
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