본 연구의 목적은 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험이 교사의 소진과 직무성과에 미치는 영향을 확인하고, 직장 내 괴롭힘이 소진과 직무성과에 영향을 미치는 과정에서 교사의 긍정심리자본과 조직냉소주의의 매개효과를 검증하여 이들 간의 구조적 관계를 분석하는데 있다. 이를 통해 초임교사가 경험하는 직장 내 괴롭힘이 개인 및 조직에 미치는 영향을 규명하고, 직장 내 괴롭힘이 교사의 소진과 직무성과에 미치는 영향력을 감소시킬 수 있는 방안의 이론적 근거를 제공하는 것이다. 또한 직장 내 괴롭힘이 교사의 정신건강과 직무성과에 미치는 부정적 영향을 예방하고 관리하기 위한 국가적 차원의 제도개선 및 지원방안과 괴롭힘 예방을 위한 어린이집에서의 실천 방안을 모색하고자 한다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험과 소진, 직무성과, 긍정심리자본, 조직냉소주의 간의 구조적 관계는 어떠한가?
2. 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험과 소진 및 직무성과 간의 관계에서 긍정심리자본과 조직냉소주의의 매개효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 전국 어린이집에서 근무하는 어린이집 초임교사 442명으로, 어린이집 내에서 직장 내 괴롭힘에 상대적으로 취약할 수 있는 초임교사를 대상으로 하였다. 초임교사의 기준은 선행연구 및 교사발달 단계를 고려하여 교직에 입문한 이후 3개월 이상에서 3년 미만의 경력을 가진 교사로 구분하였다. 연구도구는 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험을 측정하기 위해 이윤주(2014)가 간호사를 대상으로 개발한 직장 내 괴롭힘 유형 측정도구를 보육교사에게 적합하도록 용어를 수정하여 사용하였다. 교사의 소진을 측정하기 위하여 Maslach와 Jackson(1981)의 심리 평가 도구(MBI: ...
본 연구의 목적은 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험이 교사의 소진과 직무성과에 미치는 영향을 확인하고, 직장 내 괴롭힘이 소진과 직무성과에 영향을 미치는 과정에서 교사의 긍정심리자본과 조직냉소주의의 매개효과를 검증하여 이들 간의 구조적 관계를 분석하는데 있다. 이를 통해 초임교사가 경험하는 직장 내 괴롭힘이 개인 및 조직에 미치는 영향을 규명하고, 직장 내 괴롭힘이 교사의 소진과 직무성과에 미치는 영향력을 감소시킬 수 있는 방안의 이론적 근거를 제공하는 것이다. 또한 직장 내 괴롭힘이 교사의 정신건강과 직무성과에 미치는 부정적 영향을 예방하고 관리하기 위한 국가적 차원의 제도개선 및 지원방안과 괴롭힘 예방을 위한 어린이집에서의 실천 방안을 모색하고자 한다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험과 소진, 직무성과, 긍정심리자본, 조직냉소주의 간의 구조적 관계는 어떠한가?
2. 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험과 소진 및 직무성과 간의 관계에서 긍정심리자본과 조직냉소주의의 매개효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 전국 어린이집에서 근무하는 어린이집 초임교사 442명으로, 어린이집 내에서 직장 내 괴롭힘에 상대적으로 취약할 수 있는 초임교사를 대상으로 하였다. 초임교사의 기준은 선행연구 및 교사발달 단계를 고려하여 교직에 입문한 이후 3개월 이상에서 3년 미만의 경력을 가진 교사로 구분하였다. 연구도구는 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험을 측정하기 위해 이윤주(2014)가 간호사를 대상으로 개발한 직장 내 괴롭힘 유형 측정도구를 보육교사에게 적합하도록 용어를 수정하여 사용하였다. 교사의 소진을 측정하기 위하여 Maslach와 Jackson(1981)의 심리 평가 도구(MBI: Maslach Burnout Inventory)를 김정휘(1991)가 초ㆍ중등교사를 대상으로 번안하고, 이를 보육교사에게 적합하도록 수정·보완한 최유성(2019)의 도구를 사용하였다. 교사의 직무성과를 측정하기 위하여 사회복지사를 대상으로 내용타당도가 검증된 Kadushin(1992)의 도구를 보육교사 대상으로 번안(유효근, 2009)하고, 일부 문항을 수정․보완한 조혜숙(2018)의 도구를 사용하였다. 교사의 긍정심리자본을 측정하기 위해 심리적 자본 설문지(Luthans, Avolio, Avey & Norman, 2007)에 기초한 조윤서(2015)의 긍정심리자본 측정도구를 사용하였다. 교사의 조직냉소주의를 측정하기 위하여 Dean, Brandes와 Dharwadkar(1998)의 조직냉소주의 개념을 토대로 한국 기업을 대상으로 개발한 조직냉소주의 척도(박영희, 2001)를 영유아교육기관 교사에 맞게 수정ㆍ보완한 예남희(2014)의 도구를 사용하였다. 자료분석은 SPSS 21.0과 AMOS 26.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 자료의 분석에 앞서 측정변수의 결측치와 이상치 점검을 하여 오표기 및 극단적으로 크거나 같은 문항 표기 자료는 분석에서 제외하였다. 관측변수의 정규분포 확인을 위해 기술통계 분석을 실시하였고, 정규성 검증을 하였으며, 관측변수 간 상관관계 및 다중공선성을 확인하였다. 신뢰도 분석을 위해 Cronhach’s α 계수를 확인하였으며, 타당도 검증을 위해 확인적 요인분석을 실시하고, 수렴타당도와 판별타당도를 확인하였다. 연구문제를 검증하기 위해 구조방정식 모형분석기법을 사용하였고, 매개효과를 검증하기 위해 직접효과, 간접효과, 총효과를 측정하였다.
본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험과 소진, 직무성과, 긍정심리자본, 조직냉소주의 간의 구조적 관계를 분석한 결과 직장 내 괴롭힘은 소진과 직무성과, 긍정심리자본, 조직냉소주의에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 긍정심리자본과 조직냉소주의는 교사의 소진과 직무성과에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면, 직장 내 괴롭힘이 소진과 조직냉소주의에는 정적으로, 직무성과와 긍정심리자본에는 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 직장 내 괴롭힘 경험이 많을수록 교사의 소진과 조직냉소주의가 증가하고, 직무성과와 긍정심리자본은 감소하게 된다는 것을 알 수 있다. 이러한 결과는 직장 내 괴롭힘이 개인의 정신건강과 직무성과, 긍정심리자본과 조직냉소주의에 부정적 영향을 미치는 요인으로 확인되어, 직장 내 괴롭힘의 부정적 영향을 예방하고 관리할 수 있는 효과적인 지원 방안을 마련할 필요가 있음을 시사한다. 또한 교사의 긍정심리자본이 소진에는 부적으로, 직무성과에는 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교사가 인식한 조직냉소주의가 소진에는 정적으로, 직무성과에는 부적으로 유의미한 영향을 나타내었다. 즉, 긍정심리자본이 높고 조직냉소주의를 적게 인식하는 교사일수록 소진을 적게 경험하고 직무성과가 높다는 것을 알 수 있다. 따라서 어린이집 초임교사의 소진을 줄이고 직무성과를 높이기 위해서는 개인 변인인 긍정심리자본과 조직 변인인 조직냉소주의가 중요한 요인임을 확인하였다. 둘째, 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험이 교사의 소진과 직무성과에 영향을 미치는 과정에서 교사의 긍정심리자본과 조직냉소주의의 매개효과를 검증한 결과, 긍정심리자본과 조직냉소주의의 매개효과를 확인하였다. 즉, 초임교사 개인의 긍정심리자본이 높을 경우 직장 내 괴롭힘으로 인한 소진을 적게 경험하고, 직무성과가 증가하는 것으로 나타났으며, 초임교사가 조직냉소주의를 높게 인식할수록 직장 내 괴롭힘으로 인한 소진이 더욱 증가하고 직무성과가 감소하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 초임교사의 직장 내 괴롭힘이 소진과 직무성과에 미치는 부정적 영향을 관리하기 위하여 개인적 차원에서는 긍정심리자본을 향상시키는 것이 중요한 예방책이 될 수 있으며, 조직적 차원에서는 조직냉소주의를 이해하고 구성원 서로에 대한 신뢰와 존중, 공정한 조직문화로 변화시키기 위한 체계적인 노력이 필요함을 알 수 있다.
본 연구는 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험이 개인과 조직에 미치는 영향을 입증하고, 교사의 소진과 직무성과에 미치는 직장 내 괴롭힘의 부정적 영향을 감소시킬 수 있는 매개효과를 확인하였기에 이론적으로 더욱 가치가 있다 하겠다. 특히 어린이집 교사는 영유아에게 정서적인 지원과 다양한 보살핌을 제공하는 전문 인력으로써 조직과 영유아 발달에 미치는 영향이 매우 크다고 할 수 있다. 이렇듯 교․보육에 중추적인 역할을 하는 교사의 소진과 직무성과는 보육의 질과도 직결되므로 소진과 직무성과에 직접적인 영향을 미치는 직장 내 괴롭힘을 예방하고 관리할 수 있는 효과적인 방안을 마련하는 것은 매우 중요한 과제이다. 또한 직장 내 괴롭힘의 부정적 영향을 관리할 수 있도록 어린이집 초임교사에 대한 지속적인 관심과 교사의 개인 내적인 긍정심리자본을 향상시킬 수 있는 기회 제공이 필요하며, 무엇보다 어린이집 내 상호 존중 문화 형성을 위한 노력이 동반되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험이 교사의 소진과 직무성과에 미치는 영향을 확인하고, 직장 내 괴롭힘이 소진과 직무성과에 영향을 미치는 과정에서 교사의 긍정심리자본과 조직냉소주의의 매개효과를 검증하여 이들 간의 구조적 관계를 분석하는데 있다. 이를 통해 초임교사가 경험하는 직장 내 괴롭힘이 개인 및 조직에 미치는 영향을 규명하고, 직장 내 괴롭힘이 교사의 소진과 직무성과에 미치는 영향력을 감소시킬 수 있는 방안의 이론적 근거를 제공하는 것이다. 또한 직장 내 괴롭힘이 교사의 정신건강과 직무성과에 미치는 부정적 영향을 예방하고 관리하기 위한 국가적 차원의 제도개선 및 지원방안과 괴롭힘 예방을 위한 어린이집에서의 실천 방안을 모색하고자 한다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험과 소진, 직무성과, 긍정심리자본, 조직냉소주의 간의 구조적 관계는 어떠한가?
2. 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험과 소진 및 직무성과 간의 관계에서 긍정심리자본과 조직냉소주의의 매개효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 전국 어린이집에서 근무하는 어린이집 초임교사 442명으로, 어린이집 내에서 직장 내 괴롭힘에 상대적으로 취약할 수 있는 초임교사를 대상으로 하였다. 초임교사의 기준은 선행연구 및 교사발달 단계를 고려하여 교직에 입문한 이후 3개월 이상에서 3년 미만의 경력을 가진 교사로 구분하였다. 연구도구는 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험을 측정하기 위해 이윤주(2014)가 간호사를 대상으로 개발한 직장 내 괴롭힘 유형 측정도구를 보육교사에게 적합하도록 용어를 수정하여 사용하였다. 교사의 소진을 측정하기 위하여 Maslach와 Jackson(1981)의 심리 평가 도구(MBI: Maslach Burnout Inventory)를 김정휘(1991)가 초ㆍ중등교사를 대상으로 번안하고, 이를 보육교사에게 적합하도록 수정·보완한 최유성(2019)의 도구를 사용하였다. 교사의 직무성과를 측정하기 위하여 사회복지사를 대상으로 내용타당도가 검증된 Kadushin(1992)의 도구를 보육교사 대상으로 번안(유효근, 2009)하고, 일부 문항을 수정․보완한 조혜숙(2018)의 도구를 사용하였다. 교사의 긍정심리자본을 측정하기 위해 심리적 자본 설문지(Luthans, Avolio, Avey & Norman, 2007)에 기초한 조윤서(2015)의 긍정심리자본 측정도구를 사용하였다. 교사의 조직냉소주의를 측정하기 위하여 Dean, Brandes와 Dharwadkar(1998)의 조직냉소주의 개념을 토대로 한국 기업을 대상으로 개발한 조직냉소주의 척도(박영희, 2001)를 영유아교육기관 교사에 맞게 수정ㆍ보완한 예남희(2014)의 도구를 사용하였다. 자료분석은 SPSS 21.0과 AMOS 26.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 자료의 분석에 앞서 측정변수의 결측치와 이상치 점검을 하여 오표기 및 극단적으로 크거나 같은 문항 표기 자료는 분석에서 제외하였다. 관측변수의 정규분포 확인을 위해 기술통계 분석을 실시하였고, 정규성 검증을 하였으며, 관측변수 간 상관관계 및 다중공선성을 확인하였다. 신뢰도 분석을 위해 Cronhach’s α 계수를 확인하였으며, 타당도 검증을 위해 확인적 요인분석을 실시하고, 수렴타당도와 판별타당도를 확인하였다. 연구문제를 검증하기 위해 구조방정식 모형분석기법을 사용하였고, 매개효과를 검증하기 위해 직접효과, 간접효과, 총효과를 측정하였다.
본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험과 소진, 직무성과, 긍정심리자본, 조직냉소주의 간의 구조적 관계를 분석한 결과 직장 내 괴롭힘은 소진과 직무성과, 긍정심리자본, 조직냉소주의에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 긍정심리자본과 조직냉소주의는 교사의 소진과 직무성과에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면, 직장 내 괴롭힘이 소진과 조직냉소주의에는 정적으로, 직무성과와 긍정심리자본에는 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 직장 내 괴롭힘 경험이 많을수록 교사의 소진과 조직냉소주의가 증가하고, 직무성과와 긍정심리자본은 감소하게 된다는 것을 알 수 있다. 이러한 결과는 직장 내 괴롭힘이 개인의 정신건강과 직무성과, 긍정심리자본과 조직냉소주의에 부정적 영향을 미치는 요인으로 확인되어, 직장 내 괴롭힘의 부정적 영향을 예방하고 관리할 수 있는 효과적인 지원 방안을 마련할 필요가 있음을 시사한다. 또한 교사의 긍정심리자본이 소진에는 부적으로, 직무성과에는 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교사가 인식한 조직냉소주의가 소진에는 정적으로, 직무성과에는 부적으로 유의미한 영향을 나타내었다. 즉, 긍정심리자본이 높고 조직냉소주의를 적게 인식하는 교사일수록 소진을 적게 경험하고 직무성과가 높다는 것을 알 수 있다. 따라서 어린이집 초임교사의 소진을 줄이고 직무성과를 높이기 위해서는 개인 변인인 긍정심리자본과 조직 변인인 조직냉소주의가 중요한 요인임을 확인하였다. 둘째, 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험이 교사의 소진과 직무성과에 영향을 미치는 과정에서 교사의 긍정심리자본과 조직냉소주의의 매개효과를 검증한 결과, 긍정심리자본과 조직냉소주의의 매개효과를 확인하였다. 즉, 초임교사 개인의 긍정심리자본이 높을 경우 직장 내 괴롭힘으로 인한 소진을 적게 경험하고, 직무성과가 증가하는 것으로 나타났으며, 초임교사가 조직냉소주의를 높게 인식할수록 직장 내 괴롭힘으로 인한 소진이 더욱 증가하고 직무성과가 감소하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 초임교사의 직장 내 괴롭힘이 소진과 직무성과에 미치는 부정적 영향을 관리하기 위하여 개인적 차원에서는 긍정심리자본을 향상시키는 것이 중요한 예방책이 될 수 있으며, 조직적 차원에서는 조직냉소주의를 이해하고 구성원 서로에 대한 신뢰와 존중, 공정한 조직문화로 변화시키기 위한 체계적인 노력이 필요함을 알 수 있다.
본 연구는 어린이집 초임교사의 직장 내 괴롭힘 경험이 개인과 조직에 미치는 영향을 입증하고, 교사의 소진과 직무성과에 미치는 직장 내 괴롭힘의 부정적 영향을 감소시킬 수 있는 매개효과를 확인하였기에 이론적으로 더욱 가치가 있다 하겠다. 특히 어린이집 교사는 영유아에게 정서적인 지원과 다양한 보살핌을 제공하는 전문 인력으로써 조직과 영유아 발달에 미치는 영향이 매우 크다고 할 수 있다. 이렇듯 교․보육에 중추적인 역할을 하는 교사의 소진과 직무성과는 보육의 질과도 직결되므로 소진과 직무성과에 직접적인 영향을 미치는 직장 내 괴롭힘을 예방하고 관리할 수 있는 효과적인 방안을 마련하는 것은 매우 중요한 과제이다. 또한 직장 내 괴롭힘의 부정적 영향을 관리할 수 있도록 어린이집 초임교사에 대한 지속적인 관심과 교사의 개인 내적인 긍정심리자본을 향상시킬 수 있는 기회 제공이 필요하며, 무엇보다 어린이집 내 상호 존중 문화 형성을 위한 노력이 동반되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to analyze the structural relationship between the teacher's positive psychological capital and organizational cynicism by confirming the effect of bullying in the workplace on the teacher's burnout and job performance, and verifying the mediating effect of the teacher's...
The purpose of this study is to analyze the structural relationship between the teacher's positive psychological capital and organizational cynicism by confirming the effect of bullying in the workplace on the teacher's burnout and job performance, and verifying the mediating effect of the teacher's positive psychological capital and organizational cynicism in the process of bullying in the workplace affecting burnout and job performance. Through this, the purpose of this study is to investigate the effect of bullying experienced by new teachers on individuals and organizations, and to provide a theoretical basis for ways to reduce the influence of bullying in the workplace on teachers' burnout and job performance. It also seeks national-level system improvement and support measures to prevent and manage the negative effects of workplace bullying on teachers' mental health and job performance, and practical measures in daycare centers to prevent bullying.
The following research questions were posed:
1. What is the structural relationship between the experience of bullying in the workplace and burnout, job performance, positive psychological capital, and organizational cynicism of new teachers at daycare centers? 2. What is the mediating effect of positive psychological capital and organizational cynicism in the relationship between workplace bullying experience, burnout, and job performance of new teachers at daycare centers?
The subjects of this study were 442 first-time daycare center teachers working at daycare centers nationwide, and first-time teachers who may be relatively vulnerable to workplace bullying in daycare centers were targeted. The criteria for first-time teachers were classified into teachers with more than 3 months to less than 3 years of experience after entering the teaching profession in consideration of previous studies and teacher development stages. As a research tool, the term was modified and used to measure the workplace harassment type measurement tool developed by Lee Yun-joo(2014) for nurses to suit childcare teachers in order to measure the workplace harassment experience of new teachers at daycare centers. In order to measure teachers' burnout, Maslach and Jackson's(1981) Psychological Assessment Tool(MBI: Maslach Burnout Inventory) was adapted by Jung-hwi Kim(1991) for elementary and secondary teachers, and the tool of Yoo-sung Choi(2019) was used, which was modified and supplemented to suit childcare teachers. In order to measure teachers' job performance, the tool of Kadushin(1992) whose content validity was verified for social workers was adapted for childcare teachers(Hyo-geun Yoo, 2009), and the tool of Hye-sook Cho(2018) was used, which revised and supplemented some questions. To measure teachers' positive psychological capital, we used the positive psychological capital measurement tool of Yoon-seo Cho(2015), based on the psychological capital questionnaire(Luthans, Avolio, Avey & Norman, 2007). To measure teachers' organizational cynicism, we used the tool of Nam-hee Ye(2014), which modified and supplemented the organizational cynicism scale(Young-hee Park, 2001) for Korean companies based on the organizational cynicism concept of Dean, Brandz, and Darwadkar(1998). Data analysis was performed using SPSS 21.0 and AMOS 26.0 programs. Prior to the analysis of the data, missing values and outliers of the measurement variables were checked, and incorrect notation and extremely large or itemized data were excluded from the analysis. Descriptive statistical analysis was performed to confirm the normal distribution of observed variables, normality was verified, and correlations and multicollinearity between observed variables were confirmed. Cronhach's α coefficient was checked for reliability analysis, and confirmatory factor analysis was performed to verify the validity, and convergence validity and discriminant validity were confirmed. Structural equation model analysis techniques were used to verify the research problem, and direct effects, indirect effects, and total effects were measured to verify the mediating effect.
The results of the study are presented as followed:
First, as a result of analyzing the structural relationship between workplace bullying experience and burnout, job performance, positive psychological capital, and organizational cynicism of new teachers at daycare centers, workplace bullying had a significant effect on burnout, job performance, positive psychological capital, and organizational cynicism. In addition, positive psychological capital and organizational cynicism were found to have a direct effect on teacher burnout and job performance. Specifically, it was found that workplace harassment had a positive effect on burnout and organizational cynicism and had a negative effect on job performance and positive psychological capital. In other words, the more experience of bullying in the workplace, the higher the teacher's burnout and organizational cynicism, and the lower the job performance and positive psychological capital. These results indicate that workplace harassment is a factor that negatively affects individual mental health and job performance, positive psychological capital, and organizational cynicism, suggesting that it is necessary to come up with effective support measures to prevent and manage the negative effects of workplace harassment. In addition, it was found that teachers' positive psychological capital had a negative effect on burnout and a positive effect on job performance, and the organizational cynicism perceived by teachers had a positive effect on burnout and a negative effect on job performance. In other words, it can be seen that teachers with higher positive psychological capital and less awareness of organizational cynicism experience less burnout and higher job performance. Therefore, it was confirmed that positive psychological capital, an individual variable, and organizational cynicism, an organizational variable, are important factors to reduce burnout and increase job performance of new teachers at daycare centers. Second, as a result of verifying the mediating effect of teachers' positive psychological capital and organizational cynicism in the process of affecting the teacher's burnout and job performance of new teachers at daycare centers, the mediating effect of positive psychological capital and organizational cynicism was confirmed. In other words, it was found that when the individual's positive psychological capital was high, the burnout caused by bullying in the workplace was less experienced and job performance increased, and the higher the initial teacher perceived organizational cynicism, the higher the burnout caused by bullying in the workplace and the lower the job performance. These results show that improving positive psychological capital at the individual level can be an important precaution to manage the negative impact of bullying in the workplace of new teachers on burnout and job performance, and at the organizational level, systematic efforts are needed to understand organizational cynicism, trust and respect each other, and change it into a fair organizational culture. This study is theoretically more valuable because it proves the impact of the workplace harassment experience of new teachers in daycare centers on individuals and organizations, and confirms the mediating effect that can reduce the negative impact of workplace harassment on teachers' burnout and job performance. In particular, daycare center teachers are professional personnel who provide emotional support and various care to infants and young children, and they have a great impact on the organization and infant development. As such, the burnout and job performance of teachers who play a pivotal role in teaching and childcare are also directly related to the quality of childcare, so it is a very important task to come up with effective measures to prevent and manage workplace harassment that directly affect burnout and job performance. In addition, to manage the negative effects of bullying in the workplace, it is necessary to continue to pay attention to new teachers in daycare centers and provide opportunities to improve teachers' internal positive psychological capital, and above all, efforts to form a culture of mutual respect in daycare centers should be accompanied.
The purpose of this study is to analyze the structural relationship between the teacher's positive psychological capital and organizational cynicism by confirming the effect of bullying in the workplace on the teacher's burnout and job performance, and verifying the mediating effect of the teacher's positive psychological capital and organizational cynicism in the process of bullying in the workplace affecting burnout and job performance. Through this, the purpose of this study is to investigate the effect of bullying experienced by new teachers on individuals and organizations, and to provide a theoretical basis for ways to reduce the influence of bullying in the workplace on teachers' burnout and job performance. It also seeks national-level system improvement and support measures to prevent and manage the negative effects of workplace bullying on teachers' mental health and job performance, and practical measures in daycare centers to prevent bullying.
The following research questions were posed:
1. What is the structural relationship between the experience of bullying in the workplace and burnout, job performance, positive psychological capital, and organizational cynicism of new teachers at daycare centers? 2. What is the mediating effect of positive psychological capital and organizational cynicism in the relationship between workplace bullying experience, burnout, and job performance of new teachers at daycare centers?
The subjects of this study were 442 first-time daycare center teachers working at daycare centers nationwide, and first-time teachers who may be relatively vulnerable to workplace bullying in daycare centers were targeted. The criteria for first-time teachers were classified into teachers with more than 3 months to less than 3 years of experience after entering the teaching profession in consideration of previous studies and teacher development stages. As a research tool, the term was modified and used to measure the workplace harassment type measurement tool developed by Lee Yun-joo(2014) for nurses to suit childcare teachers in order to measure the workplace harassment experience of new teachers at daycare centers. In order to measure teachers' burnout, Maslach and Jackson's(1981) Psychological Assessment Tool(MBI: Maslach Burnout Inventory) was adapted by Jung-hwi Kim(1991) for elementary and secondary teachers, and the tool of Yoo-sung Choi(2019) was used, which was modified and supplemented to suit childcare teachers. In order to measure teachers' job performance, the tool of Kadushin(1992) whose content validity was verified for social workers was adapted for childcare teachers(Hyo-geun Yoo, 2009), and the tool of Hye-sook Cho(2018) was used, which revised and supplemented some questions. To measure teachers' positive psychological capital, we used the positive psychological capital measurement tool of Yoon-seo Cho(2015), based on the psychological capital questionnaire(Luthans, Avolio, Avey & Norman, 2007). To measure teachers' organizational cynicism, we used the tool of Nam-hee Ye(2014), which modified and supplemented the organizational cynicism scale(Young-hee Park, 2001) for Korean companies based on the organizational cynicism concept of Dean, Brandz, and Darwadkar(1998). Data analysis was performed using SPSS 21.0 and AMOS 26.0 programs. Prior to the analysis of the data, missing values and outliers of the measurement variables were checked, and incorrect notation and extremely large or itemized data were excluded from the analysis. Descriptive statistical analysis was performed to confirm the normal distribution of observed variables, normality was verified, and correlations and multicollinearity between observed variables were confirmed. Cronhach's α coefficient was checked for reliability analysis, and confirmatory factor analysis was performed to verify the validity, and convergence validity and discriminant validity were confirmed. Structural equation model analysis techniques were used to verify the research problem, and direct effects, indirect effects, and total effects were measured to verify the mediating effect.
The results of the study are presented as followed:
First, as a result of analyzing the structural relationship between workplace bullying experience and burnout, job performance, positive psychological capital, and organizational cynicism of new teachers at daycare centers, workplace bullying had a significant effect on burnout, job performance, positive psychological capital, and organizational cynicism. In addition, positive psychological capital and organizational cynicism were found to have a direct effect on teacher burnout and job performance. Specifically, it was found that workplace harassment had a positive effect on burnout and organizational cynicism and had a negative effect on job performance and positive psychological capital. In other words, the more experience of bullying in the workplace, the higher the teacher's burnout and organizational cynicism, and the lower the job performance and positive psychological capital. These results indicate that workplace harassment is a factor that negatively affects individual mental health and job performance, positive psychological capital, and organizational cynicism, suggesting that it is necessary to come up with effective support measures to prevent and manage the negative effects of workplace harassment. In addition, it was found that teachers' positive psychological capital had a negative effect on burnout and a positive effect on job performance, and the organizational cynicism perceived by teachers had a positive effect on burnout and a negative effect on job performance. In other words, it can be seen that teachers with higher positive psychological capital and less awareness of organizational cynicism experience less burnout and higher job performance. Therefore, it was confirmed that positive psychological capital, an individual variable, and organizational cynicism, an organizational variable, are important factors to reduce burnout and increase job performance of new teachers at daycare centers. Second, as a result of verifying the mediating effect of teachers' positive psychological capital and organizational cynicism in the process of affecting the teacher's burnout and job performance of new teachers at daycare centers, the mediating effect of positive psychological capital and organizational cynicism was confirmed. In other words, it was found that when the individual's positive psychological capital was high, the burnout caused by bullying in the workplace was less experienced and job performance increased, and the higher the initial teacher perceived organizational cynicism, the higher the burnout caused by bullying in the workplace and the lower the job performance. These results show that improving positive psychological capital at the individual level can be an important precaution to manage the negative impact of bullying in the workplace of new teachers on burnout and job performance, and at the organizational level, systematic efforts are needed to understand organizational cynicism, trust and respect each other, and change it into a fair organizational culture. This study is theoretically more valuable because it proves the impact of the workplace harassment experience of new teachers in daycare centers on individuals and organizations, and confirms the mediating effect that can reduce the negative impact of workplace harassment on teachers' burnout and job performance. In particular, daycare center teachers are professional personnel who provide emotional support and various care to infants and young children, and they have a great impact on the organization and infant development. As such, the burnout and job performance of teachers who play a pivotal role in teaching and childcare are also directly related to the quality of childcare, so it is a very important task to come up with effective measures to prevent and manage workplace harassment that directly affect burnout and job performance. In addition, to manage the negative effects of bullying in the workplace, it is necessary to continue to pay attention to new teachers in daycare centers and provide opportunities to improve teachers' internal positive psychological capital, and above all, efforts to form a culture of mutual respect in daycare centers should be accompanied.
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