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본 논문은 컴퓨터 바둑을 구현하기 위한 프로그래밍 기법을 제시한다. 컴퓨터 바둑은 바둑의 여러 규칙을 가지고 스스로 국면의 형세를 판단한 후, 다음 놓을 자리 를 정확히 계산할 수 있어야 한다. 주요 설계 원칙은 패턴 매칭, 알파-베타 탐색, 영향력 계산 등의 휴리스므틱한 요소를 조합하는 것이다.본 논문에서는 컴퓨터 바둑을 연구하는 사람들의 접근 방법과 그들의 연구결과를 소개하고 컴퓨터 바둑을 구현하기 위한 자료 구조와 알고리즘을 제안하였다.
In this paper, we describe the programming methodology which can produce computer Go.After computer Go program with the rules of Go determines a territory for itself, it must evaluate the exact next move. The common design principle of computer Go is to combine such heuristic elements as pattern match, alpha-beta pruning and influence function. In this study, we introduce many other approaches and their results on computer Go, and then show data structures and algorithms to implement computer Go project.
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