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논문 상세정보

초록

고장력 볼트 이음부에서의 힘의 전달은 부재간의 압축력 및 볼트축력에 의하여 외력과 균형을 이룸으로서 형성되어지며, 부재간의 압축력, 도입된 축력의 변화 및 미끄러짐하중 등은 볼트 체결부 및 볼트의 유효강성에 지배된다. 이때 유효강성은 일반적으로 접합부의 유효단면적과 탄성계수의 곱으로 나타내어지지만 접합부재의 유효단면적이 어느 정도가 되는지는 판단하기가 쉽지가 않다. 이를 위해서 종래에는 이음부의 탄성변형에 관계하는 유효단면적을 등가중공원통형으로 가정하여 이에 대한 여러 가지 검토가 이루어졌다. 그러나 이러한 제안식들은 설계상의 목적과 복잡한 계산을 피하기 위하여 매우 단순화시킨 것으로 어느 식이 타당한 지는 단정하기가 어려우며 이에 대한 상세한 해석적인 검토 및 실험적인 검증이 요구된다. 따라서, 본 연구에서는 볼트 축력에 의한 접합부재의 유효단면적 산정과 이에 대한 검증을 위하여 고장력 볼트 이음 시험편에 대해 피로시험을 실시하고 반복하중 재하 후의 마찰면의 형상을 관찰하여 유효마찰 영역을 측정하였으며, 유한 요소법에 의해 수치 해석을 실시하여 내부 압축응력의 분포형상을 밝히고 접촉면상에 발생하는 응력 분포영역을 근사화하므로서 마찰면의 형상과 내부 압축응력의 분포영역과의 관계 그리고 유효단면적의 산정 방법을 고찰하였다.

Abstract

The high-tension bolted joints are clamped by the axial force which approaches the yielding strength. The introduced axial force is transmitted to the connection members pass through washer. The transferred load in connections is balanced to the compressive stress of plates, axial force in bolts and the external loads. In this mechanism, the compressive stress and slip load we dominated by the effective stiffness of bolted joints and plates. In general the effective stiffness is specified to product to the effective area and elasticity modulus in connections. In this reason, the conic projection formular which is assumed that the axial force in bolts is distributed to the cone shape and that region is related to the elastic deformation mechanism in connections, was proposed. But it conclude what kind of formula is justified. Therefore in this paper, the fatigue tests are performed to the high tension bolted joints and inspected to the phase on the friction face. And using the FEM and numerical method, it is analyzed and approximated to the compressive stress distribution and its region. Moreover, it is estimated to the effective area and to the relation the friction area to the effective compressive distribution region.

저자의 다른 논문

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