$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

중학교 가정 교과서 선정 기준에 관한 연구

A Study on the Selection Criteria for Home Economics Textbook in the Middle School

Abstract

The purpose of this study was to make a selection criteria for Home Economics textbooks in the middle school. For this purpose, first, the criteria were out by collecting, analyzing and synthesizing the literature. Second, questionnaire survey of the 6 selection criteria was performed. Questionnaire sent to Home Economics teachers of 401 middle school selected by systematic random sapling, 233 questionnaire were received and 220 questionnaire were analyzed for this study. As a statistical tool, SPSSWIN was used to analyze frequency, mean, standard deviation, and factor analysis. The research findings were as follows ; 1. Now for kinds of Home Economics textbooks are mainly used. At that time when textbooks were selected, these selections were made upon deliberation with the teachers in charge and in future this method will be desirable. Most home economics teachers realize that the selection criteria is needed to improve the objectivity of textbook selection. 2. As a result of making factor analysis, the selection criteria were revised that 52 items in 7 categories were chosen as textbook criteria plan. They consist of 5 items related to the outward form of textbook, 5 items related to the learning materials in textbook, 10 items related to the composition of textbook units, 11 items related to the guiding contents of textbook, 7 items related to the subject of experiment.practice, 9 items related to the composition of picture, photograph and diagram. and 7 items related to the use of instructional-learning method.

저자의 다른 논문

참고문헌 (31)

  1. 중등학교 가정과 실험학습 교구 · 설비기준의 적정성에 관한 연구 , 강혜숙 , 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 / v.,pp., 1992
  2. 교과서 편찬 체제의 시대별 비교 , 이규호 , 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 / v.,pp., 1996
  3. 중학교 가정 교과서의 국제 비교연구 , 차미경 , 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 / v.,pp., 1991
  4. 중 · 고등학교 학생의 가정관리 교육내용에 대한 학습 요구도와 관련 변수에 관한 연구 , 이연숙 , 한국가정과교육학회지 / v.6,pp.1-12, 1994
  5. 중학교 가정과 실험 · 실습 내용의 적정성에 관한 조사 연구 , 장정진 , 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 / v.,pp., 1992
  6. Selecting Science Textbooks , Owen,A.M. , The Science Teacher / v.29,pp.20-23, 1962
  7. 주생활 단원에 대한 교사의 인식과 교육 방법에 관한 요구 , 이은순 , 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 / v.,pp., 1992
  8. 2종 교과서 선정의 공정성 확보 , 박화서 , 교과서연구 / v.,pp.7-9, 1995
  9. 고등학교 가정 교사용 지도서의 내용 비교와 교사의 요구도 조사 , 최창숙 , 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 / v.,pp., 1994
  10. 교과서 판형, 글자 배열 방법, 활자 크기 및 지질에 관한 체제 분석 , 정찬섭 , 교과서연구 / v.,pp.33-45, 1992
  11. 현행 교과서의 문제점과 좋은 교과서의 조건 , 정완호 , 교과서연구 / v.,pp.36-39, 1992
  12. 중학교 가정 교과서 분석(Ⅲ) , 윤인경 , 한국가정과교육학회지 / v.9,pp.133-143, 1997
  13. 중학교 가정 교과서 식생활 및 주생활 단원에 대한 교사의 인식 및 활용 , 장현숙;조필교 , 한국가정과교육학회지 / v.7,pp.113-123, 1995
  14. 김기석(외 5인) , 초·중등학교 교육과정 개정요구 조사 / v.,pp., 1996
  15. 국민학교 수학과 교육과저에 대한 평가 기준 개발 연구-교육목표 설정 및 내용 선정을 중심으로- , 김용익 , 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 / v.,pp., 1994
  16. 조난심 , 교수-학습 자료 개발의 방향과 지침 / v.,pp.55-73, 1997
  17. 가정교과 주생활 단원에 대한 남녀 중학생의 인식과 활용도에 관한 연구 , 이강분 , 한남대학교 교육대학원 석사학위논문 / v.,pp., 1994
  18. 교과서 개발 정책의 문제점과 개선 방향 , 허경철 , 교과서연구 / v.,pp.22-27, 1989
  19. 교과서 선정의 공정성 확보 , 한명희 , 교과서연구 / v.,pp.5-6, 1995
  20. 교과서 선정을 위한 중등학교 과학 교과서 평가를 개발 , 김숙진 , 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 / v.,pp., 1995
  21. 교과서 평가의 기준 체제 , 이돈희 , 교과서연구 / v.,pp.5-9, 1991
  22. 중학교 가정과 교사의 주생활 지도 내용에 대한 요구도 , 권혁화 , 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 / v.,pp., 1993
  23. 정충영;최이규 , SPSSWIN을 이용한 통계분석 / v.,pp., 1997
  24. Collette,A.T.;Chiappetta,E.L.;Charles,E. , Science Instruction in the Middle and Secondary School / v.,pp., 1986
  25. 곽병선;이혜영 , 교과서와 교과서 정책 / v.,pp., 1986
  26. 교과서를 위한 세미나 , 곽상만 , 교과서 연구 / v.,pp.45-51, 1992
  27. 교과서 선정의 바른 길 , 윤종영 , 교과서연구 / v.,pp.5-10, 1994
  28. What Every Textbook Evaluator Should Know , Connie,Muther , Educational Leadership / v.42,pp.4-8, 1985
  29. 교과서의 질 향상 어떻게 할 것인가? , 김용만 , 교과서연구 / v.,pp.5-15, 1994
  30. 가정교육 , 제 7차 교육과정 개발에 따른 가정 교과서의 연구 / v.,pp., 1997
  31. 김종건(외 9인) , 통합 교과의 교유과정 · 교과서 구조 개선 연구 / v.,pp., 1996

이 논문을 인용한 문헌 (3)

  1. 1998. "A Study on the Importance of Contents in Middle-School Home-Economics" 韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, 10(2): 29~42 
  2. 1998. "Analysis of Home Economics Textbooks for High School" 韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, 10(2): 87~99 
  3. 2003. "Research Trend of Home Economics Education since 7th Curriculum" 대한가정학회지 = Journal of the Korean Home Economics Association, 41(11): 61~72 

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • ScienceON :

원문 URL 링크

원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다. (원문복사서비스 안내 바로 가기)

상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일