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논문 상세정보

Zig-Zag test에 의한 선박의 보침성능 평가에 관한 연구

Evaluation of Course-keeping Quality of a Ship by Zig-Zag Test

초록

일반적으로 선박의 보침성능을 평가하기 위해서 spiral test가 이용되고 있다. 그러나 spiral curve를 얻기 위한 spiral시험 및 역spiral시험에 있어서 바람과 파도 등의 영향으로 많은 어려움이 따른다. 따라서 spiral 시험을 하지 않고도, zig-zag test의 overshoot angle을 이용하여 선박의 보침성능을 판정하는 방법이 시도되고 있다. 본 연구에서는 실선의 spiral 시험결과를 대상으로, K-T 조종수학모델을 적용하여 zig-zag 운동을 계산하고, overshoot angle과 보침성능과의 상관관계를 조사하였다.

Abstract

Generally, spiral test has been used for evaluating course-keeping quality of a ship. But, there are many difficult problems in performing spiral test and reversed spiral test. Therefore, we propose zig-zag test instead of spiral test for evaluating curse-keeping quality of a ship. In this paper, K-T maneuvering response model is applied to the spiral curves which are systematically produced to calculate Zig-zag maneuver. Then, 1st overshoot angle and 2nd overshoot angle are plotted. And the relations between overshoot angles and band widths of spiral curve are discussed.

저자의 다른 논문

참고문헌 (6)

  1. 日本造船學會 , 第3回操縱性シンポジウム / v.,pp., 1981
  2. On the correspondence between zig-zag overshoot angles and instability loop dimensions , S.Sutulo , 제20차 선박유체역학 연구회 / v.,pp., 1997
  3. 浜本剛實 , 船舶の操縱性暫定基準と同解說書につぃて / v.,pp., 1994
  4. M.Hamamoto , Manoeuvrability of ships and Manoeuvring Standards / v.,pp., 1992
  5. Proposal on a practical prediction method of ship manoeuvring motions by use of the index of manoeuvrability , H.Fujii , International Conference on Marine Simulation and Ship Manoeuvrability / v.,pp., 1990
  6. 선박의 조종성능 추정을 위한 K-T해석법 및 선박의 초기설계에의 응용 , 이기표 , 技術現代 / v.2,pp., 1982

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