본 연구는 소비자의 실제적인 의복 소비 행동을 설명할수 있는 가치 개념을 제시하기 위하여 의복 소비가치의 구체적 유형을 밝히고, 적합하고 신뢰성 있는 의복 소비가치 척도를 구성 할 수 있는 기초자료를 제시 하고자 하였다. 본 연구에서는 Sheth(1991)의 소비 가치 이론과 의류학 및 소비자 행동분야의 다양한 이론을 토대로 초점집단면접(Focus Group Interview)을 통하여 소비가치에 대한 탐색적 접근을 시도한 결과를 논의하였다. 의복의 구매와 착용의 선택상황에 영향을 미치는 소비가치는 Sheth(1991)의 5가지 소비가치 유형인 기능적 가치, 사회적 가치, 감정적 가치, 진귀적 가치, 상황적 가치 및 의복제품의 특성에 따른 자기표현적 가치로 분류되었다. 기능적 가치는 물리적 속성, 물리적 기능, 도구적 성과와 관련되었으며, 사회적 가치는 사회계층, 준거집단, 인구통계 적 특성 집단, 문화-민족적 집단과의 관련성 에 대 한 가치로 구성되었다. 감정적 가치는 긍정적, 부정적 감정 및 심미성 요인으로 구성되었으며, 진취적 가치는 다양성추구행동 요인 및 유행성의. 새로움 추구 요인과 관련되었다 또한 상황적 가치는 의복착용상황, 구매상황, 커뮤니케이션 상황으로 구성되었으며, 자기표현적 가치는 성격, 이미지 표현, 개성추구, 유행추구 등의 요인으로 구성되었다. 본 연구의 이러한 결과를 바탕으로 소비가치에 대한 양적 연구를 실시한다면, 보다 객관적인 구조를 파악하고 신뢰성 있는 측정 문항을 개발할 수 있을 것이다.
본 연구는 소비자의 실제적인 의복 소비 행동을 설명할수 있는 가치 개념을 제시하기 위하여 의복 소비가치의 구체적 유형을 밝히고, 적합하고 신뢰성 있는 의복 소비가치 척도를 구성 할 수 있는 기초자료를 제시 하고자 하였다. 본 연구에서는 Sheth(1991)의 소비 가치 이론과 의류학 및 소비자 행동분야의 다양한 이론을 토대로 초점집단면접(Focus Group Interview)을 통하여 소비가치에 대한 탐색적 접근을 시도한 결과를 논의하였다. 의복의 구매와 착용의 선택상황에 영향을 미치는 소비가치는 Sheth(1991)의 5가지 소비가치 유형인 기능적 가치, 사회적 가치, 감정적 가치, 진귀적 가치, 상황적 가치 및 의복제품의 특성에 따른 자기표현적 가치로 분류되었다. 기능적 가치는 물리적 속성, 물리적 기능, 도구적 성과와 관련되었으며, 사회적 가치는 사회계층, 준거집단, 인구통계 적 특성 집단, 문화-민족적 집단과의 관련성 에 대 한 가치로 구성되었다. 감정적 가치는 긍정적, 부정적 감정 및 심미성 요인으로 구성되었으며, 진취적 가치는 다양성추구행동 요인 및 유행성의. 새로움 추구 요인과 관련되었다 또한 상황적 가치는 의복착용상황, 구매상황, 커뮤니케이션 상황으로 구성되었으며, 자기표현적 가치는 성격, 이미지 표현, 개성추구, 유행추구 등의 요인으로 구성되었다. 본 연구의 이러한 결과를 바탕으로 소비가치에 대한 양적 연구를 실시한다면, 보다 객관적인 구조를 파악하고 신뢰성 있는 측정 문항을 개발할 수 있을 것이다.
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문제 정의
The purpose of this research was to clarify the diverse and comprehensive concepts of consumption values embedded in the consumer and to identify the type of consumption values by a qualitative approach.
가설 설정
Also, the physical characteristics are closely related to the attributes of the product. Since the attributes of the clothing overlaps with the concept of quality, this research focused on the concept of quality.
제안 방법
But the theoiy of consumption value has a weakness, because the theory was derived by combining glossaries of diverse disciplines and by integrating study results that used different experiment methods, it is too ambiguous to interpret and divide each single value. Therefore, further research is required for more precise definition and classification.
It is also necessaiy to do exploratory research that can derive the diverse and comprehensive meaning embedded in consumers. This kind of study will provide a more useful concept for value by explaining the consumer s behavior through the concept of clothing consumption value, and it will specify the customer s abstract value structure more clearly. Also, by making clear the actual identity of the values associated with clothing consumption behavior, we can utilize this as an appropriate and reliable reference data to determine the criteria of clothing consumption values.
대상 데이터
Representative words were chosen in the designation of items, and the same or similar items were grouped together. As a result, a total of 159 items were extracted.
And to prevent the occurrence of the peacock eflfect(the influence by men who dictate with authority over women), the group was divided by sex. Considering the universality of the research theme, homogeneity of the targets and the theoretical saturation, the interview consisted of 31 people, 3 male groups and 3 female groups respectively. Interviewees were recruited by open application, nominations and snowball sampling.
Male and female university students were selected as the interview targets. Participants belonged to a similar age range, but had no acquaintance with each other.
이론/모형
questionnaire. The content of the questions includes general questions that follow the generalized questionnaire form developed by Sheth(1991b). Specific questions include: What are the deciding factors when buying or wearing clothes? What are the conditions you consider when choosing clothes? In what situations do you choose clothes, because they seem new, different or intriguing? What people group do you consider when selecting clothes? What image do you look for when choosing clothes? What are the benefits and problems with buying and wearing clothes?
후속연구
professions. Second, since this research was confined to consumption values afiecting the purchase and use in the first step of the consumers choice, it is necessary to investigate the consumption values that aflfect the choice of product type and brand. Third, it is necessary to do a research that clears the path and the relation between clothing consumption values, actual deciding of clothing and purchasing decision of clothing.
Second, since this research was confined to consumption values afiecting the purchase and use in the first step of the consumers choice, it is necessary to investigate the consumption values that aflfect the choice of product type and brand. Third, it is necessary to do a research that clears the path and the relation between clothing consumption values, actual deciding of clothing and purchasing decision of clothing. Fourth, it is necessary to examine related variables that can verify and enhance their usefulness as consumer behavioral variables in clothing consumption values.
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