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논문 상세정보

우리 나라 복식(服飾)과 서역복식간(西域服飾間)의 공통성(共通性)에 관(關)한 연구(硏究) - 삼국시대(三國時代), 통일신라시대( 統一新羅時代)를 중심(中心)으로

A Study on the Common Features of Western Clothing Style and the Style of Korean clothing - Focusing on the Three Kingdom and Unified Shilla era -

패션비즈니스 = Fashion business v.5 no.4 , 2001년, pp.127 - 143  
Abstract

This thesis looks into the characteristics and compares the clothing styles between the Three Kingdom to the Unified Shilla era. The purpose of this study is to see what common themes exists between the foundation of Korean clothing and how it has evolved and through see to what extent the Chinese influence has been to Korean clothing culture. Also by explaining the originality and creativity of Korean clothing, we will be able to make clear the status of Korean culture. These findings include the following; 1. The Korean strait line Gik-ryong Kyo-im can also be found at the Gochang region in the west. 2. The Ban-ryong-ui, worn by the aristocrats of the Three kingdom and Unified Shilla era, began to appear from the nobles from the Nam-Buk cho(South-north era). This combined with a Bokdu(headwear) became a part of casual dress wear. 3. Go(pants) became a traditional part of clothing for Unified Shilla and the west. 4. Ban-bi and Bae-dang, all forms of Bansu-ui ( short sleeve), came from Chinas Kucha and Hotan and came to Korea. 5. Chinas Pae-baek and Pae-za (Shawl) which is the same as Unified Shillas Peo was also to be found to have come from the west. 6. The way a different color line was added to clothing both can be found in Korean and western clothing. Similarities to material used are; First, expensive wool was used and mostly originated from the west. From far away Rome came the O-saek-gae (Five-color wool). Secondly, Kong-gak me (peacock feather) and Bi-chi mo were all originated from the west. Third, Sil-sil is stated in the Sam-kuk Sa-ki (Three Kingdom records) as being prohibited to be worn by Jin-gol women (Highest nobility during Shilla era) as headwear or comb (pin) or as a comb(pin) for yuk-doo poom ( 6th class nobility) women. Suggesting that it existed and other sources tell us that it came from Tashkent region of Russia and was a jewelry of some sort. From what we have seen above, we can see the similarities between Korean and western clothing cultures and that these interactions not only occurred with China but with many other nations. We can see that our ancestors were creative and original that when importing foreign cultures that they transformed them into a Korean style. That these foreign cultures were transformed into our own style is good evidence to these facts.

본문요약 

문제 정의
  • 따라서 본 연구는 삼국, 통일신라복식과 서역복식간이 공통요소를 찾아내어 당시의 한국복식에 대한 계보를 밝힐 수 있으 며, 우리 복식문화의 원류나 변천과정을 실체에 보다 접근하여, 세계복식 속에서의 한국복식의 위상을 제대로 자리매김 하고자 한다.

    C2-3세기 전국시대에 이르러趙(조)나라의 武寧王(무령왕)이 호복인 袴褶(고습)을 도입하여 중국복식에도 영향을 미쳤다. 따라서 본 연구는 삼국, 통일신라복식과 서역복식간이 공통요소를 찾아내어 당시의 한국복식에 대한 계보를 밝힐 수 있으 며, 우리 복식문화의 원류나 변천과정을 실체에 보다 접근하여, 세계복식 속에서의 한국복식의 위상을 제대로 자리매김 하고자 한다.

  • 본 연구는 삼국시대에서부터 통일신라시대까지의 복식을 같은 시대의 서역복식의 특징을 비교하여 서로간의 공통성에 대해 알아보았다.

    본 연구는 삼국시대에서부터 통일신라시대까지의 복식을 같은 시대의 서역복식의 특징을 비교하여 서로간의 공통성에 대해 알아보았다.

  • 연구범위는 삼국시대와 통일신라시대(약 3세기후반부터 10세기초반)로 제한하였으며, 문헌자료를 중심으로 서역복식과 삼국, 통일신라 복식간의 유형, 양식, 소재면에서 나타나고 있는 공통요소에 대한 문헌 연구를 실시하고, 이를 뒷받침 할만한 출토유물과 고분벽화를 분석하고자 한다.

    또한 서역복식과 삼국, 통일신라복식에 대해 연구하여 서역복식과 한국복식의 공통요소를 복식형태와 복식소재별로 알아본다. 연구범위는 삼국시대와 통일신라시대(약 3세기후반부터 10세기초반)로 제한하였으며, 문헌자료를 중심으로 서역복식과 삼국, 통일신라 복식간의 유형, 양식, 소재면에서 나타나고 있는 공통요소에 대한 문헌 연구를 실시하고, 이를 뒷받침 할만한 출토유물과 고분벽화를 분석하고자 한다.

  • 이에 본 연구의 연구목적은, 서역의 어원과 지역적인 경계를 확인하고, 한반도와 멀리 떨어져 있는 서역 제국과의 교류가 가능할 수 있었던 교역로를 알아보고, 어떠한 문물교류가 있었는지를 알아본다.

    이에 본 연구의 연구목적은, 서역의 어원과 지역적인 경계를 확인하고, 한반도와 멀리 떨어져 있는 서역 제국과의 교류가 가능할 수 있었던 교역로를 알아보고, 어떠한 문물교류가 있었는지를 알아본다. 또한 서역복식과 삼국, 통일신라복식에 대해 연구하여 서역복식과 한국복식의 공통요소를 복식형태와 복식소재별로 알아본다.

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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
문화의 보편성
문화의 보편성이란?
문화는 같은 환경이나 여건에서는 물론, 때로는 다른 환경 이나 여건 속에서도 시간과 공간을 초월해 내용과 형태에서 유사한 것으로 창조되기도 한다

서로 다른 문화간에 어떤 공통요소가 존재함을 논하게 되는 것은 문화 본연의 특성에서 비롯된다. 문화는 같은 환경이나 여건에서는 물론, 때로는 다른 환경 이나 여건 속에서도 시간과 공간을 초월해 내용과 형태에서 유사한 것으로 창조되기도 한다. 이것이 바로 문화의 보편성인데 이러한 보편성은 문화의 교류에 의해서도 이루어 질 수 있다.

서로 다른 문화간에 어떤 공통요소가 존재함을 논하게 되는 것
서로 다른 문화간에 어떤 공통요소가 존재함을 논하게 되는 것은 무엇에서 비롯되는가
문화 본연의 특성에서 비롯

서로 다른 문화간에 어떤 공통요소가 존재함을 논하게 되는 것은 문화 본연의 특성에서 비롯된다. 문화는 같은 환경이나 여건에서는 물론, 때로는 다른 환경 이나 여건 속에서도 시간과 공간을 초월해 내용과 형태에서 유사한 것으로 창조되기도 한다.

문화
문화의 특징은?
같은 환경이나 여건에서는 물론, 때로는 다른 환경 이나 여건 속에서도 시간과 공간을 초월해 내용과 형태에서 유사한 것으로 창조

서로 다른 문화간에 어떤 공통요소가 존재함을 논하게 되는 것은 문화 본연의 특성에서 비롯된다. 문화는 같은 환경이나 여건에서는 물론, 때로는 다른 환경 이나 여건 속에서도 시간과 공간을 초월해 내용과 형태에서 유사한 것으로 창조되기도 한다. 이것이 바로 문화의 보편성인데 이러한 보편성은 문화의 교류에 의해서도 이루어 질 수 있다.

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