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논문 상세정보

3D 충돌 검출 모델의 선정 기준에 관한 연구

Study on the Selection Criteria of 3D Collision Detection Model

초록

좋은 3D 엔진이란 객체들의 상호 작용을 실세계와 유사하게 표현하는 물리학 엔진을 말한다. 충돌은 이런 상호작용 중의 하나이며, 충돌 유무 검사와, 충돌 지점, 충돌후의 반응을 다룬다. 대부분의 물리학 엔진과 같이 충돌 검사도 정확하게 검출하려면 많은 시간이 소요된다. 그러나 요구되는 정밀도만 만족하는 모델 사용으로 검출시간을 조절 할 수 있다. 그러므로 요구되는 정밀도와 시간에 따라 충돌 검출 모델을 선정하여야 한다. 본 논문에서는 충돌 검출 모델들을 정확도에 따라 7단계로 구분하여 구현하고 실험했다. 이를 통해 시간과 정확도의 연관 관계를 분석하고, 이에 따른 충돌 검출 모델을 선택하기 위한 기준을 제시하고자 한다.

Abstract

In a good 3D engine, objects interactions are similar to those of real-world. Collision is one of the interactions. It includes whether collision took place or not, where collision took placed, and reaction after collision took place. More precise collision detection needs more time. If there exist required precision, detection time can be controlled by choosing appropriate detection model. Therefore, we need a selection mechanism for the collision detection with respect to required precision and detection time. In this paper, a collision detection model with seven different precision levels is examined. And relationship between detection time and precision is analyzed. Consequently, we propose a selection mechanism for collision detection model.

저자의 다른 논문

참고문헌 (13)

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  2. Physics for Game Developers , Burg, David , / v.,pp., 1999
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  4. Intersection of Convex Object : The Method of Separating Axes , Eberly, Daved , / v.,pp., 2001
  5. Game programming Gems , Deloura, Mark , / v.,pp., 2001
  6. Mathematic for 3D Game Programming Computer Graphics , Lengyel, Eric , / v.,pp., 2002
  7. Collision Detection , 김병기 , 민프레스 세미나 / v.,pp., 2002
  8. Fast Overlap Test for OBB , 이만희 , / v.,pp., 2002
  9. 컴퓨터 게임을 위한 2D 충돌 감지 알고리즘 비교 분석에 관한 연구 , 이영재 , 한국게임 학회 논문지 / v.1,pp.42-48, 2001
  10. Game Programming Gems 공부방 , / v.,pp., 0000
  11. MAGIC homepage , / v.,pp., 0000
  12. / v.,pp., 0000
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