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논문 상세정보

전기분해 생성물을 예상하는 과정을 통해 화학교사들과 예비 교사들이 가지는 개념의 문제점에 대한 분석

The Problems of Chemistry Teachers' and Pre-service Teachers' Conceptions in the Prediction of Electrolysis Products

초록

이 연구에서는 사범대학 화학교육과를 재학하고 있는 예비 교사들, 그리고 현직에서 화학을 가르치는 교사들을 대상으로 NaI 수용액의 전기분해 생성물을 예상하도록 하여 전기분해과정에 대한 이해를 알아보았다. 연구는 설문과 면담을 통해 이루어졌다. 이를 통해 이들이 가지는 개념들을 비교하였다. 또한 이에 관련된 교과서 및 대학교 일반화학 교재의 내용을 분석하여, 교사들의 생각과 교재와의 관련성을 알아보고자 하였다. 연구 결과, 전기분해 생성물을 예상함에 있어서 대다수의 예비 교사들은 표준전극전위를 적절하게 활용하지 못하였다. 반면 교사들은 표준전극전위를 활용하여 생성물을 예상하는 비율이 높았으나, 전기분해할 때 물이 산화환원 반응에 참여한다는 점을 이해하는 교사의 비율은 높지 않은 것으로 나타났다. 그리고 고등학교 교과서의 서술에서도 일부 오류가 확인되었다.

Abstract

The purpose of this study was to search pre-service teachers?and chemistry teachers?conceptions related to electrolysis process by predicting electrolysis products in NaI solution. A questionnaire developed by the researchers and following interviews were adopted for the research. By the methods, the conceptions of the groups were compared. Also, the relationship between their conceptions and explanations of chemistry II textbooks and general chemistry books was examined. From the analysis, it was found that most of the pre-service teachers had difficulties in using standard electrode potential when they predicted products of electrolysis. Most of the chemistry teachers could use standard electrode potential, but it was difficult to understand water electrolysis in redox reaction. The explanations of chemistry II textbooks also contained misconceptions.

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저자의 다른 논문

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이 논문을 인용한 문헌 (2)

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