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대형 디젤엔진의 NOx 저감을 위한 연료분사노즐 최적화 연구
The Optimization of Fuel Injection Nozzles for the Reduction of NOx Emissions in a Large Diesel Engine 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.12 no.6, 2004년, pp.60 - 65  

윤욱현 (현대중공업 엔진연구실) ,  김병석 (현대중공업 엔진연구실) ,  김동훈 (현대중공업 엔진연구실) ,  김기두 (현대중공업 엔진연구실) ,  하지수 (현대중공업 엔진연구실)

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Numerical simulations and experiments have been carried out to investigate the effect of fuel injection nozzles on the combustion and NOx formation processes in a medium-speed marine diesel engine. Spray visualization experiment was performed in the constant-volume high-pressure chamber to verify th...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 당사의 독자 개발 엔진인 Hyundai HiMSEN 엔진에 대하여 연료 분무 가시화 실험 및 상용 코드를 이용한 3차원 연료 분무, 연소 해석을 수행하여 해석 결과의 신뢰성을 평가하였다. 또한 연소 해석을 통해 연료 분사 노즐의 홀 직경, 개수 및 연료 분사 각도의 변화에 따른 엔진 연소 및 성능 특성을 검토하여 연료 소비율과 NOx 발생량이 최적 화되는 노즐 형상을 도출하였다.
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참고문헌 (17)

  1. A. AI-Sened and E. R. Karimi, 'Strategies for NOx Reduction on Heavy Duty Engies,' CIMAC Congress, Hamburg, pp.272-280, 2001 

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  3. J. Y. Kim, W. H. Yoon and J. S. Ha, 'A Study on the Numerical Prediction of Heat Release Rate and NOx Production in Medium-Speed Marine Diesel Engines,' ASME ICED/RTD Fall Technical Conference, Erie, Pennsylvania, pp.137, 2003 

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  5. J. Senda, M. Kobayashi, S. Iwashita and H.Fujimoto, 'Modeling of Diesel Spray Impin-gement on a Flat Wall,' SAE 941894, 1994 

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