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논문 상세정보

소비자간 전자상거래를 위한 속성효용기반 자동협상 방법론의 개발

Attribute Utility-Based Negotiation Agent Methodology for Customer-To-Customer Electronic Commerce

초록

인터넷의 발전과 더불어 사람들이 더 많은 상품 정보에 접근할 수 있게 됨에 따라, 소비자 간(C2C) 전자시장의 거래 규모도 더욱 빨리 성장하고 있다. 시장 경제의 활성화를 위한 소비자 간 전자상거래의 역할이 더욱 강조됨에 따라 소비자 간 전자상거래를 효율적으로 지원할 수 있는 지능형 에이전트 시스템을 개발하기 위해 많은 연구들이 진행되어 왔다. 그러나 대부분의 이러한 연구들은 단순히 시간 흐름에 따라 동일한 상품의 가격만을 협상하는 것에 초점을 맞추고 있다. 협상의 대상을 서로 다른 유사한 상품으로 확장하기 위하여 고객은 가격 외에도 배송 시간이나 결제 방법 등 거래 행위와 관련된 속성까지 포함한 상품의 다양한 속성들에 대하여 협상할 수 있어야 한다. 이 요건을 만족시키기 위해, 본 연구에서는 고객을 대행하는 에이전트가 판매자 및 구매자 양측의 효용을 높이기 위해 가격 외에도 상품 및 거래의 다양한 속성들에 대해 협상할 수 있는 자동협상 방법론과 이러한 방법론을 적용하는데 기반이 되는 에이전트 마켓플레이스를 제안한다. 제안된 e-마켓플레이스와 에이전트를 지원하기 위한 프로토콜과 관련된 시스템 구조들도 동시에 개발하였다.

Abstract

Since people have come to access more and more information about products with the proliferation of the Internet, more and more customer-to-customer e-marketplaces are being introduced with rapidly increasing transaction volumes. As the role of customer-to-customer electronic commerce has become increasingly regarded as vital to the economy, much research has delved into developing intelligent agent systems to efficiently support customer-to-customer electronic commerce. Most of this research, however, has focused only on supporting simple negotiation for the price of common goods along the time span. To expand the negotiation object to the differentiated goods, the customer must be allowed to negotiate over multi-at-tributes of the product besides the price, including the attributes related to the transaction activity itself, such as delivery time and payment method. To satisfy this requirement, we propose an agent marketplace for differentiated goods where the agent of a customer can negotiate not only the price but also the various attributes of the product and the transaction in order to achieve a better utility level for both buyer and seller. The formal protocol and the architecture issues to support the proposed e-marketplace and agents are also addressed.

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