$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

아동소비자 대상 방송광고 실태분석을 통한 규제방안 연구

The Regulation Plan of TV Advertising to Children Consumers : Results from the Analysis on the Actual Condition

Abstract

TV advertising(TV ad.) to children consumers is a useful method for both business and consumer socialization of children. The object of this study was to see if children could put TV ad. to practical use as a tool for purchasing information and as a learning method. For these purposes, the contents of TV ad. to children consumers were analyzed and their influence on children researched. Based on the findings of this study, it is suggested that TV ad. toward children consumers should be regulated and regulatory guidelines for children's ad. developed to create a better environment for children consumers.

저자의 다른 논문

참고문헌 (38)

  1. 오두범(1995). 어린이. 청소년 대상 텔레비전 광고의 내용분석 연구, 사회과학논총, 14, 133-154 
  2. 최향미(1998). 아동소비자의 구매행동과 TV광고. 서울대학교 석사학위논문 
  3. Butter, E. J., Paula, M. P., Robert, H. S., & Roger K. G. (1981). Discrimination of Television Programs and Commercials by Preschool Children. Journal of Advertising Research, 21(April), 53-56 
  4. Isler, L., Popper, E.T., & Jarlbro, G. (2001). Children and Television Advertissing: The players, the arguments and the research during the period 1994-2000, Stockholm: Swedish Consumer Agency 
  5. ITC Code of Advertising Standards & Practice (OFCOM 홈페이지 http://www.ofcom.org.uk) 
  6. Resnik, A., Stem, B. L., & Krugman, D. M. (1981). Magazine Advertising: An Analysis of It' s Information Content. Journal of Advertising Research, 21(2), 40 
  7. The Children's Advertising Review Unit: Self Regulatory Guidelines for Children's Advertising (BBB 홈페이지 http://www.bbb.org) 
  8. Ward, S. (1987). Children's Purchase Requests and Parental Responses: Results from a Diary Study, Journal of Advertising Research, October/November, 29에서 재인용 
  9. Ward, S., & Wackman. D. B. (1973). Children's Information Processing of Television Advertising. Annual Reviews of Commumcaiion, 2, 119-146 
  10. Ward, S., & Wackman. D. B. & Wartella, E. (1977). Haw children Learn to Buy: the Development of Consumer Information Processing Skills, Beverly Hills, CA: Sage 
  11. Jarlbro, G. (2001). Children and Television Advertising: The players, the arguments and the research during the period 1994-2000, Stockholm: Swdish Consumer Agency에서 재인용 
  12. John, D. R. (1999). Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look at Twenty-Five Years of Research. Journal of Consumer Research, 26(December), 183-213 
  13. 조병량(1984). 우리나라 어린이들의 텔레비전광고에 대한 태도 연구. 한양대학교 석사학위논문 
  14. Wiman, A. R. (1983). Parental Influence and Children's Responses to Television Advertising. Journal of Adverlising, 12(1), 12-18 
  15. 유영숙(1994). TV광고가 어린이의 구매행위에 미치는 영향. 영남대학교 석사학위논문 
  16. Food Advertising Unit (1999). An Overview and Comparison of Rules, Regulations and Policies affecting advertising to children in the Netherlands, UK, Spain and Sweden, by NOP Solutions for the Children's programme 
  17. Levin, S. R., Petros T. V., & Petrella, F. W. (1982). Preschools' Awareness of Television Advertising, Children Development, 53(August), 933-937 
  18. Palmer, E. L. & Mcdowell, C. N. (1979). Program/ Commercial Separators in Children's Television Programing. Journal of Communicaiion, 29(Summer), 197-201 
  19. Furnham, A. & Gunter, B. (1998). Children as Consumers: A Psychological Analysis of the Young People's Market, London: Routledge 
  20. 박은아(2004). 한국인소비심리 분석: 희생적인 자녀 사랑 힘입어 고성장하는 키즈마켓. 광고정보, 277 
  21. 방송광고심의에관한규정(방송위원회 홈페이지 http://www.kbc.or.kr) 
  22. 한겨레(2004.06.14). 어린이광고 확산-추방 줄다리기 
  23. 서영화(2000). TV광고가 어린이의 소비성향에 미치는 영향. 울산대학교 석사학위논문 
  24. 유재홍(1994). TV광고 내용분석연구. 방송광고연구 총서: 매체관련편. 한국방송광고공사, 20-51 
  25. Galst, J. & White, M. (1976). The Unhealthy Persuader: The Rainforcing Value of Television and Children's Purchase-Influencing Attempts at the Supermarket. Child Development, 47, 1089-1096 
  26. 송기환(1989). 아동의 TV광고 수용 행동에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문 
  27. Young, B. (1997). Anticipating Children's Reactions to Television Commercials: Emulation, Fears and Misunderstandings, Report to the Independent Television Commission. 10 
  28. Bever, T. G., Smith, M. L., Bengen B., & Johnson, T. G. (1975). Young Viewers' Troubling Response to TV ads, Harvard Business Review, 53(November-December), 109-120 
  29. Robertson, T. S. & Rossiter, J. R. (1974). Children and Commercial Persuasion An Attribution Theory Analysis. Journal of Consumer Research, 1, 13-20 
  30. Atkin, C. (1975). Effect of Television Advertising on Children: Servey of Children's and Mother's Responses to Television Commercials, Report No.8, Michigan State University, June 
  31. Isler, L., Popper, E.T., & Ward, S. (1987), Children's Purchase Requests and Parental Responses: Results from a Diary Study, Journal of Advertising Research, October/November, 29에서 재인용 
  32. 박수경(1990). 소비자사회화 측면에서 본 아동소비자의 TV광고 정보처리능력. 서울대학교 석사학위논문 
  33. 윤희중(1991). TV광고가 어린이 및 청소년에게 미치는 영향에 관한 연구. 어린이 및 청소년의 소비성향에 미치는 영향을 중심으로. 광고연구, 봄호 205-265 
  34. Blosser, B. J. & Roberts, D. F. (1985). Age Differences in Children's Perception of Message Intent; Response to TV News, Commercials, Educational Spots, and Public Service Announcements. Communication Research, 12, 455-484 
  35. 김경호(2003). 어린이. 청소년 광고-엔터태인먼트 아니라 '삶의 실제'로서 광고를. 광고정보, 268 
  36. Furnham, A. (2000). Children & Advertising The Allegetions and the Evidence, London: The Social Affairs Unit 
  37. 방송심의에관한규정(방송위원회 홈페이지 http://www.kbc.or.kr) 
  38. 정만수(2001). 어린이와 청소년 광고의 규제에 관한 고찰: 청소년보호법과 통합방송법의 조항을 중심으로. 광고연구, 49, 187-210 

이 논문을 인용한 문헌 (1)

  1. Kim, Ji-Eun ; Lee, Kyoung-Ae 2006. "Analysis of Food and Nutritional Informations in Articles and Advertisements in Children's Daily Newspapers in Korea" 韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, 21(3): 233~240 

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • ScienceON :

원문 URL 링크

원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다. (원문복사서비스 안내 바로 가기)

상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일