첨단소재와 테크놀로지를 수용 접목하기 위한 연구는 컴퓨터 공학 분야와 패션에서 나날이 중요한 이슈로 부각되고 있다. 특히 웨어러블 컴퓨터는 통합 소프트웨어 개념, 커뮤니케이션 장치들과 착용자를 위해 '감지' 할 수 있는 옷으로 전환되는 센서가 갖고 있는 한계를 극복할 수 있는 새로운 아이디어들을 잠재하고 있어 앞으로 이 분야에서 많은 개발 가능성을 보이고 있다. 웨어러블 컴퓨터의 기능은 이제 더 이상 하나의 옷이기 보다 옷과 입을 수 있는 컴퓨터의 상호 작용이 되기도 한다. 이 착용할 수 있는 컴퓨터통신망은 자료를 전달하고 파워와 제어신호를 착용자 개개인의 공간 안에서 조절 가능하게 되었다. 그럼에도 현실적으로 웨어러블 컴퓨터가 상업적으로 정착하기에는 여러 가지 어려운 문제점들을 갖고 있다. 이러한 시점에서 본 논문은 일반인들이 갖고 있는 웨어러블 컴퓨터에 대한 인지도와 관심도를 조사 및 분석하고 앞으로의 상업적 전망을 연구하는데 목적을 두고, 패션의 주요 도시 중 하나인 런던에 거주하는 20-30대의 젊은 층을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사를 통해 얻은 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자들은 웨어러블 테크놀로지에 친근하지 않은 것으로 나타났다. 개인 정보가 유출될지도 모른다는 우려와 기계조작에 대한 거부감, 비싼 비용 등으로 부정적인 견해가 더욱 큰 것으로 나타났다. 둘째, 소비자들이 더욱 흥미를 갖는 웨어러블 컴퓨터 아이템들은 건강문제와 개인의 안전에 관한 것이며 이는 앞으로 이 분야의 잠재성과 시장성에 중요한 요인으로 작용하고 있음을 알 수 있었다. 마지막으로, 웨어러블 테크놀로지의 상업적 시장성을 위해서는 상호작용 장치의 단순화, 편리한 작동법 등도 소비자들에게 중요한 관건이 되고 있음을 알 수 있었다. 따라서 앞으로의 웨어러블 테크놀로지는 단순한 기술 개발에 앞서 소비자의 확실한 안전을 바탕으로한 상품의 제공을 위해서 다양한 연구조사가 보다 더 적극적으로 선행되어야 할 것으로 여겨진다.
첨단소재와 테크놀로지를 수용 접목하기 위한 연구는 컴퓨터 공학 분야와 패션에서 나날이 중요한 이슈로 부각되고 있다. 특히 웨어러블 컴퓨터는 통합 소프트웨어 개념, 커뮤니케이션 장치들과 착용자를 위해 '감지' 할 수 있는 옷으로 전환되는 센서가 갖고 있는 한계를 극복할 수 있는 새로운 아이디어들을 잠재하고 있어 앞으로 이 분야에서 많은 개발 가능성을 보이고 있다. 웨어러블 컴퓨터의 기능은 이제 더 이상 하나의 옷이기 보다 옷과 입을 수 있는 컴퓨터의 상호 작용이 되기도 한다. 이 착용할 수 있는 컴퓨터통신망은 자료를 전달하고 파워와 제어신호를 착용자 개개인의 공간 안에서 조절 가능하게 되었다. 그럼에도 현실적으로 웨어러블 컴퓨터가 상업적으로 정착하기에는 여러 가지 어려운 문제점들을 갖고 있다. 이러한 시점에서 본 논문은 일반인들이 갖고 있는 웨어러블 컴퓨터에 대한 인지도와 관심도를 조사 및 분석하고 앞으로의 상업적 전망을 연구하는데 목적을 두고, 패션의 주요 도시 중 하나인 런던에 거주하는 20-30대의 젊은 층을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사를 통해 얻은 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자들은 웨어러블 테크놀로지에 친근하지 않은 것으로 나타났다. 개인 정보가 유출될지도 모른다는 우려와 기계조작에 대한 거부감, 비싼 비용 등으로 부정적인 견해가 더욱 큰 것으로 나타났다. 둘째, 소비자들이 더욱 흥미를 갖는 웨어러블 컴퓨터 아이템들은 건강문제와 개인의 안전에 관한 것이며 이는 앞으로 이 분야의 잠재성과 시장성에 중요한 요인으로 작용하고 있음을 알 수 있었다. 마지막으로, 웨어러블 테크놀로지의 상업적 시장성을 위해서는 상호작용 장치의 단순화, 편리한 작동법 등도 소비자들에게 중요한 관건이 되고 있음을 알 수 있었다. 따라서 앞으로의 웨어러블 테크놀로지는 단순한 기술 개발에 앞서 소비자의 확실한 안전을 바탕으로한 상품의 제공을 위해서 다양한 연구조사가 보다 더 적극적으로 선행되어야 할 것으로 여겨진다.
The wearable technology takes the concept of clothing over its limits -integrating software, communication devices, and sensors into the garments to enable them to 'think' for the wearer. A dress is no longer just a dress, but a dress as well as a wearable computer interface. This wearable computer ...
The wearable technology takes the concept of clothing over its limits -integrating software, communication devices, and sensors into the garments to enable them to 'think' for the wearer. A dress is no longer just a dress, but a dress as well as a wearable computer interface. This wearable computer network transports the data power and control signals within the wearer's personal space. The purpose of this thesis is to explore the wearable technology from a commercial perspective. On this theme I made a survey and interviewed 20 men and 20 women in London to find out if many people are familiar with the concept of the wearable technology. The main results of this study include: Firstly, according to the survey, people are not familiar with the concept of the wearable technology, and further people thought negatively about the wearable computer rather than positively they worried about hish prices, inappropriate technology and side effects. Secondly, people are especially interested in items related to health and security, so in this area there are huge potential opportunities for the wearable technology, Finally, wearable technology needs to be a simplified set of interactive devices, which are in a user friendly format for marketability because convenience was one of the biggest concern for consumers. Therefore, development of the wearable computer should be promoted not only through computer engineering but also through the connection with human lift.
The wearable technology takes the concept of clothing over its limits -integrating software, communication devices, and sensors into the garments to enable them to 'think' for the wearer. A dress is no longer just a dress, but a dress as well as a wearable computer interface. This wearable computer network transports the data power and control signals within the wearer's personal space. The purpose of this thesis is to explore the wearable technology from a commercial perspective. On this theme I made a survey and interviewed 20 men and 20 women in London to find out if many people are familiar with the concept of the wearable technology. The main results of this study include: Firstly, according to the survey, people are not familiar with the concept of the wearable technology, and further people thought negatively about the wearable computer rather than positively they worried about hish prices, inappropriate technology and side effects. Secondly, people are especially interested in items related to health and security, so in this area there are huge potential opportunities for the wearable technology, Finally, wearable technology needs to be a simplified set of interactive devices, which are in a user friendly format for marketability because convenience was one of the biggest concern for consumers. Therefore, development of the wearable computer should be promoted not only through computer engineering but also through the connection with human lift.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
The core objective of this thesis is to explore the wearable technology from a commercial perspective. The assumption is that the wearable computer can be commercially in use in the near future despite several drawbacks.
The purpose of this thesis is to explore the wearable technology from a commercial perspective through a customers' opinion survey and interviews. I assumed that the wearable computer can be commercially in use in the near future, and asked 40 respondents, 20 men and 20 women in London.
가설 설정
4) If the wearable computer that youire interested in is available, would you like to buy one?
4. Are people familiar with the concept of the wearable computer?
6) Do you think that the wearable computer will be commercially in use like mobile phones in the near future?
제안 방법
In this survey, 40 people- who were living in London at that time - were approached with a questionnaire which all of them answered and a few of them more specifically.
대상 데이터
1 surveyed 40 people, 20 men and 20 women in London to know if many people are familiar with the concept of the wearable computer.
opinion survey and interviews. I assumed that the wearable computer can be commercially in use in the near future, and asked 40 respondents, 20 men and 20 women in London.
The first piece of research was a survey from the end of June to early Jully 2005 of customer opinion. 1 surveyed 40 people, 20 men and 20 women in London to know if many people are familiar with the concept of the wearable computer.
성능/효과
In conclusion, one of the most important points of this kind in all these projects and studies is that, in its renewed desire for innovative forms of creativity and drive, with which to progress its development, fash- ionJs interplay with the human body has provided new challenges and opportunities. Consequently, development of the wearable computer should be promoted not only through computer engineering but also through the connection with hitman life.
참고문헌 (9)
Alex, P. (2006). Wearable Computing. MIT Media Lab. Retrieved November, 2006, from http://www.media.mit.edu/wearables
Braddock, S. & Marie, M. (2001). Techno textiles. Thames and Hudson: London
Braddock, S. & Marie, M. (2005). Techno textiles 2. Thames and Hudson: New York
Enilia, T. (2002). SPOON. Phaidon Press Limited: London
Evans, C. (2004, May/June). New technology. Selvedge, p. 84
Martegani, P. & Riccardo, M. (2000). Digital design. new frontiers for the objects. Birkhauser: Berlin
Melissa, T. (2005). Culture transition: Fashion's cultural dialogue between commerce and art. Fashion Theory, 9(4),457
Quinn, B. (2002). Techno fashion. Berg: New York
Tanya, R. (2004, June). The futuresafe civilian readiness kit. Architecture+design magazine Icon, p. 49
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.