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논문 상세정보

학교 정온시설 앞 식물군락 조성지역에서 도로교통소음 특성에 대한 사례연구

A Case Study on the Characteristics of the Road Traffic Noise in Plant Communities

초록

본 연구에서는 식물군락이 조성된 일부 학교 정온시설을 선택하여 도로교통소음 특성을 파악하고 식물군락 유무에 따른 소음의 효과를 분석하였다. 차량을 4가지로 분류할 때 전체 교통량에 가장 기여하는 차량은 소형차로 나타났고 전체 교통량 대비 도로소음에 가장 영향을 미치는 차량은 오토바이로 나타났다. 교통량(Q)과 자롱차 속력(V) 관계에서 자동차 속력이 증가할수록 소음도는 감소하였다. 하지만 자동차를 4가지로 분류한 후 각 자동차 속력의 분포별로 분석한 결과, 소형차의 경우 교통량은 $2016{\leq}Q{\leq}2388$ 및 속력 67 km/h에서 소음도가 감소한 결과를 제외한 모든 구간의 교통량에 따른 속력에서 소음도가 증가하였다. 또한 다른 차종(중형차, 대형차, 오토바이 등)에서는 교통량에 따른 차량속력에 의해 모든 구간에서 소음도가 증가하였다. 식물군락 유무에 따른 두 집단 차이를 쌍체 t 검정을 수행한 결과 두 집단간 차이(p<0.05)가 있었고 식물군락이 존재하지 않는 지역에서 주간과 야간의 차이를 이표본 t 검정을 수행한 결과 두 집단 간 차이(p<0.05)가 있었다. 하지만 식물군락이 존재할 경우 주간과 야간의 차이를 비교시 두 집단 차이(p>0.05)가 없었다.

Abstract

This paper represents a comparison the difference between existence and nonexistence of soundproof trees for road traffic noise. Also we suggested that the simple equation has been derived using a single regression analysis for predicting levels of $Leq_{th}$ at a given distance from a road in terms of the flow rate, the mean speed of the traffic, and the percentage of the type vehicles in the existence and nonexistence of soundproof trees. We classified a vehicle into four and analyzed contribution rate to traffic volume. As a result, the order showed as followed: light vehicle>medium vehicle>heavy vehicle>motorcycle. However, the results of analyzing contribution rate with between traffic volume and traffic noise by the each type showed as followed; Motorcycle>Light vehicle>Medium vehicle>Heavy vehicle. This study showed that the most a lof of traffic volumes of the three vehicles(light vehicle, medium vehicle and motorcycle) and heavy vehicle were existed in 67 km/h and 61 km/h of car speed, respectively. The total traffic noise to the mean car speed decreased because of the inflow a lot of traffic volumes between 2016 and 2388 in the range of 67 km/h of light vehicle speed, in traffic composition of 4.75% heavy vehicles, and 1.11% motorcycle. the final result for this study showed that statistical paired t-test for between existence and nonexistence of soundproof trees was significant(p<0.05) and the difference between daytime and night in the location of the nonexistence of plant communities with the independent sample T-test was significant(p0.05).

저자의 다른 논문

참고문헌 (16)

  1. 환경부, 국립환경연구원 보도자료(2002) 
  2. 서울시, 보건환경연구원 논문집(1988) 
  3. 환경부, 원주지방환경청 보도자료(2004) 
  4. 김용식, 장호경, 김예현, '조경수목의 소음감쇠효과에 관한 연구,' 한국임학회지, 78(1), 30-34(1989) 
  5. 김성일, 오동하, '수목의 소음감쇠 효과,' 한국임학회지, 83(3), 400-409(1994) 
  6. 한국도로공사, 방음수림대 조성 및 효과에 관한 연구(I), (1998) 
  7. 정성수, '축적모형실험에 의한 방음벽 보강용 수림 효과,' 한국물리학회지, 464-468(2004) 
  8. 서울시, 서울시정개발연구원 정기간행물 5호(2000) 
  9. 조대승, 김진형, 최대묵, 오정한, 김성훈, '고속도로 교통소음 예측 . 전달감쇠 산정,' 한국소음진동공학회지, 12(3), 236-242(2002) 
  10. 강대준, 이재원, 박준철, '자동차소음 현황과 특성,' 한국 소음진동공학회지, 14(12), 1249-1254(2004) 
  11. Tansatcha, M., Pamanikabud, P., Brown, A. L., Affum, J. K., 'Motorway noise modelling based on perpendicular propagation analysis of traffic noise,' Applied Acoustics, 66, 1135-1150(2005) 
  12. Li, B., Tao, S., Dawson, R. W., Cao, J., Lam, K., 'A GIS based road traffic noise prediction model,' Applied Acoustics, 63, 679-691(2002) 
  13. Bendtsen, H., Test of noise reduction of road surface, report 46(1996) 
  14. Bendtsen, H., 'The nordic prediction method for road traffic noise,' The science of the total environmental, 235, 331-338(1999) 
  15. 한국도로공사, '고속도로 소음대책에 관한 연구,' 162-169(1994) 
  16. Halliwel, R. E., Quirt, J. D., 'Traffic Noise Prediction, Building Research Note 147,' National Research Council of Canada, Division of Building Research, Ottawa(1979) 

이 논문을 인용한 문헌 (1)

  1. Cho, Il-Hyoung ; Chang, Soon-Woong ; Kang, Sung-Won ; Kim, Seog-Ku ; Ko, Jung-Young 2007. "The Study on the Statistical Characteristics of Road Traffic Noise in Apartment Complex" 한국환경과학회지 = Journal of the environmental sciences, 16(10): 1179~1187 

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