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자동차 후류에서 에어스포일러의 영향에 대한 PIV 측정
Effects of the Air Spoiler on the Wake Behind a Road Vehicle by PIV Measurements 원문보기

大韓機械學會論文集. Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers. B. B, v.30 no.2 = no.245, 2006년, pp.136 - 143  

김진석 (순천대학교 대학원 기계공학과) ,  성재용 (서울산업대학교 기계공학과) ,  김정수 (순천대학교 기계자동차공학부) ,  최종욱 (순천대학교 기계자동차공학부) ,  김성초 (순천대학교 기계자동차공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

A particle image velocimetry (PlV) technique has been applied to measure the quantitative flow field characteristics behind a road vehicle with/without an air spoiler attached on its trunk and to estimate its effect on the wake. A vehicle model scaled in the ratio of 1/43 is set up in the mid-sectio...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 여기서는 레이놀즈 수가 100,000 인 경우에 대해서만 기술한다. 본 연구는 에어스포일러의 존재에 따른 후류 구조의 변화를 고찰하고자 하는 것인데, 에어스포일러는 양력을 발생시키는 익형을 뒤집은 형태로 설치되어 음의 양력 (negative lift)이 발생되도록 설계되었다. 이는 자동차가 고속으로 주행할 때에 다운포스를 증가시켜 주행안정성을 높이기 위한 것이다.
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참고문헌 (15)

  1. Krajnovic, S. and Davidson, L., 2004, 'Large-Eddy Simulation of the Flow Around Simplified Car Model,' SAE Paper 2004-01-0227 

  2. Han, T., 1989, 'Computational Analysis of Three-Dimensional Turbulent Flow Around a Bluff Body in Ground Proximity,' AIAA Journal, Vol. 27, No.9, pp. 1213-1219 

  3. Choi, J. H. and Lee, S. J., 1996, 'Experimental Study on Drag Reduction of Ground Vehicle Using a Rear-Spoiler,' Trans. of the KSAE, Vol. 4, No.3, pp. 31-39 

  4. Ahmed, S. R., Ramm, G. and Fa1tin, G., 1984, 'Some Salient Features of the Time-Averaged Ground Vehicle Wake,' SAE Paper 840300 

  5. Lienhart, H. and Becker, S., 2003, 'Flow and Turbulence Structure in the Wake of a Simplified Car Model,' SAE Paper 2003-01-0656 

  6. Azim, A. F. A. and Gawad, A. F. A., 2000, 'A Flow Visualization Study of the Aerodynamic Interference Between Passenger Cars,' SAE Paper 2000-01-0355 

  7. Gilhome, B. R., Saunders, J. W. and Sheridan, J., 2001, 'Time Averaged and Unsteady Near-Wake Analysis of Cars,' SAE Paper 2001-01-1040 

  8. Jenkins, L. N., 2000, 'An Experimental Investigation of the Flow Over the Rear End of a Notchback Automobile Configuration,' SAE Paper 2000-01-0489 

  9. Kee, J. D., Kim, M. S. and Lee, B. C., 2001, 'The Coanda Flow Control and Newtonian Concept Approach to Achieve Drag Reduction of Passenger Vehicle,' SAE Paper 2001-01-1267 

  10. Landman, D. and Koster, E., 2000, 'A Full-Scale Wind Tunnel Test of a Short Track Race Car,' SAE Paper 2000-01-3548 

  11. Cogotti, A. and Gregorio, F. D., 2000, 'Presentation of Flow Field Investigation by PIV on a FullScale Car in the Pininfarina Wind Tunnel,' SAE Paper 2000-01-0870 

  12. McCutcheon, G., McColgan, A. H., Grant, I. and Hurst, D., 2002, 'Wake Studies of a Model Passenger Car Using PIV,' SAE Paper 2002-01-3335 

  13. Al-Gami, A. M. and Bernal, L. P., 2003, 'Experimental Investigation of the Near Wake of a Pick-up Truck,' SAE Paper 2003-01-0651 

  14. Heineck, J. T. and Walker, S. M., 1999, '3D PIV in Wind Tunnel Applications : Measurements of a Truck Wake,' SAE Paper 1999-01-5600 

  15. Hackett, J. E., Baker, J. B., Williams, J. E. and Wallis, S. B., 1987, 'On the Influence of Ground Movement and Wheel Rotation in Tests on Modem Car Shapes,' SAE Paper 870245 

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